סלייס: נשללו הרישיונות של 7 סוכני פינברט שגייסו חוסכים לקרנות האדומות

הממונה על שוק ההון שלל את הרישיונות של 7 סוכני פינברט בתום חקירה שהצביעה על "תמונה חמורה מאוד המעידה על התנהלות שיטתית של הסוכנים שלא בהתאם להוראות הדין" • פינברט היא אחד מששת המארגנים שגייסו כספי חוסכים לקרנות השקעה אלטרנטיביות בחו"ל, מהן נעלמו 850 מיליון שקל

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ
עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

הממונה על שוק ההון, עמית גל, שלל היום (ג') את רישיון סוכן הביטוח של שבעה מסוכני פינברט - סוכנות הביטוח שהייתה מבין המארגנים המרכזיים שגייסו חוסכים לקופות הגמל האישיות (IRA) של סלייס, תוך שכספי החיסכון הועברו בהמשך לקרנות השקעה "אדומות" בחו"ל.

שלילת הרישיון בוצעה לנוכח ממצאי ביקורת חקירתית שערכה רשות שוק ההון במהלך המחצית השנייה של 2024. בהודעה מטעם גל נמסר כי השבעה "ביצעו הפרות חמורות של הוראות הדין, גרמו נזק משמעותי ללקוחות ופגעו באמון הציבור".

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס
בית המשפט על פרשת סלייס: הליך פלילי יכול היה לסייע להשבת הכסף
הממונה על שוק ההון: "לא נוכל לחיות עם סיטואציות של ניגודי עניינים וחוסר שקיפות של סוכני הביטוח"

במסגרת הביקורת מטעם רשות שוק ההון, הגיעו מפקחים לסוכנות פינברט ואספו מסמכים וחומרים ממחשבי הסוכנות. בין היתר נאסף תיעוד הליכי העבודה בפינברט, לרבות גיוסים וצירופים של לקוחות שבוצעו על-ידי הסוכנים, חומרים רלוונטיים לניוד לקוחות לקופות ה-IRA דרכן צורפו לקוחות הסוכנות לקרנות השקעה זרות בחו"ל.

מהביקורת עלה כי שבעת הסוכנים שרישיונם נשלל - בדומה לסוכנים האחרים בפינברט - פעלו לגייס את כלל לקוחות הסוכנות לקופות מסוג IRA, בעיקר באמצעות סלייס.

"תמונה חמורה מאוד"

עוד מסרה רשות שוק ההון כי "מממצאי הביקורת עלתה תמונה חמורה מאוד המעידה על התנהלות שיטתית של הסוכנים שלא בהתאם להוראות הדין ולחובות הזהירות והאמון החלות עליהם, הכוללת הפרות חוזרות ונשנות של הוראות הדין כסוכנים בעלי רישיון, תוך פגיעה שיטתית ורחבת-היקף ויצירת נזק משמעותי ללקוחותיהם. במעשיהם האמורים, פגעו הסוכנים באמון לקוחותיהם והפרו את חובותיהם כבעלי רישיון סוכן ביטוח".

נזכיר כי לפי מסמכים שהגיש המנהל המורשה של סלייס, רו"ח אפי סנדרוב, לבית המשפט, פינברט נמנית עם ששת המארגנים של "הקרנות האדומות" בסלייס. לקרנות אלה הועברו בסך-הכול כ-850 מיליון שקל בכספי חוסכים, ונעלמו אחרי שהושקעו בנכסים אלטרנטיביים דוגמת נדל"ן ואשראי. אל פינברט הגיעו 61 מיליון דולר. מבקשה שהגיש סנדרוב נגד פינברט לבית המשפט בדצמבר אשתקד עולה כי פינברט השיבה עד לאותו מועד למעלה מ-15 מיליון דולר לחוסכים.

פינברט מנהלת מזה זמן מגעים להסדר עם החוסכים שהשקיעו דרכה, ואשר מיוצגים על-ידי עו"ד איתן ארז. זאת, בנפרד מהסדר החוב שמוביל סנדרוב בפיקוח בית המשפט. עם זאת, בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בפני השופטת סיגל יעקבי מבית המשפט הכלכלי, הובהר כי מתקיים שיתוף-פעולה בין ארז לסנדרוב סביב המגעים להסדר.

בשבוע שעבר הגיש סנדרוב תביעת ענק, בהיקף של 950 מיליון שקל, נגד בעל השליטה בסלייס, שמעון גולדברג, ונגד שני בניו - אסף, ששימש כמנכ"ל החברה ותואר בתביעה כדמות המרכזית מאחורי הכשלים בסלייס; ושי, ששימש כדירקטור. עוד נתבעו הדירקטורים בסלייס ושומרי הסף שלה - מנהל הכספים, רואה החשבון המבקר והיועץ המשפטי וקצין הציות. מהתביעה עולה כי סנדרוב הצליח לאתר עד כה יותר מ-280 מיליון שקל שנוידו ל"קרנות האדומות", אך המנהל המורשה הדגיש כי הכספים מושקעים בנכסים בלתי סחירים שניתן יהיה לממש רק בעוד מספר שנים.

בא-כוח הסוכנים: "התעלמות מופגנת מהעובדות"

עו"ד ערן אלהרר, המייצג את סוכני פינברט, מסר בתגובה: "ההחלטה של רשות שוק ההון לשלול את רישיונם של סוכני פינברט היא החלטה הנגועה בסימון מטרה מראש, תוך התעלמות מופגנת מעובדות יסוד שהוצגו בפניה.

"חמור מכול הוא הניסיון המאולץ לקשור את שמם של הסוכנים לפרשת סלייס, פרשה שאין להם כל קשר אליה. מדובר בסוכנים שכירים שלמיטב ידיעתם הצטרפו למקום עבודה לגיטימי, האוחז ברישיון ופועל תחת פיקוחה הישיר של הרשות. הסוכנים הסתמכו על המוניטין ועל הניסיון רב-השנים של מנהלי הסוכנות - דמויות ותיקות מוכרות ומוערכות בענף הביטוח, ועל מצגים ברורים וחד-משמעיים שהפעילות מתנהלת כחוק.

"הסוכנים פעלו בתוך מעטפת מקצועית ומשפטית הדוקה. הם לוו באופן שוטף על-ידי היועצת המשפטית של פינברט ופעלו על בסיס חוות-דעת משפטיות מפורטות שבחנו את כשרות הקרנות. עבור כל איש מקצוע, ובפרט עבור שכיר, הסתמכות על הנהלה בעלת שיעור קומה כזה ועל ייעוץ משפטי צמוד היא התנהלות אחראית ומתבקשת ולא רשלנות.

"מעבר למאבקם האישי על צדקתם, הסוכנים כואבים את מצבם של הלקוחות שטרם קיבלו את כספם. טובת הלקוח עמדה לנגד עיניהם לאורך כל דרכם המקצועית, והם מייחלים לכך שהסוגיה תיפתר ושפינברט תשיב ללקוחות את מלוא כספם בהקדם.

"למרות שתום-ליבם של הסוכנים הוכח לרשות שוק ההון, היא בחרה להתעלם מכך באופן מגמתי, בין היתר על-מנת להסיט את הביקורת מהתנהלותה שלה. החלטת הרשות יוצרת עיוות מוסרי, הבוחר לפגוע בסוכנים שכירים שנסמכו על המצגים של בעלי השליטה ומנהלי פינברט.

"הרשות בחרה בפתרון הקל של פגיעה במטה לחמם של סוכנים ישרים ומשפחותיהם. בכוונת הסוכנים לעתור לבית המשפט על ההחלטה השגויה, ואנו בטוחים שהביקורת השיפוטית תחשוף את הפגמים העמוקים בהחלטה זו ותביא לביטולה".