נגיד בנק ישראל אמר לאחרונה כי יש לוותר בטווח הארוך על המס על הבלו ולעבור לאגרת גודש - ושר האוצר לא נותר אדיש לדברים • אלא שתפקידו של בנק ישראל, מלבד לשמור על יציבות מחירים, הוא לייעץ לממשלה
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר • סקירותיה ומחקריה מלווים צעדים מהותיים של משרד האוצר
ההסכם פורסם במסגרת צו להערות הציבור, והוא קובע תשלום שנתי לכל עיר בהתאם למצבה הכלכלי ולמספר תחנות המטרו והרכבת הקלה שיוקמו בה וכן את משך הזמן שהן ישלמו • שתיים מתוכניות המטרו צפויות לעלות לאישור הממשלה בחודש מאי
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן הציגו היום את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, שתחול בחודשי הקיץ • בין השינויים: ביטול הנחת הערך הצבור, שהבטיחה הפחתה של 20% בנסיעות בודדות, הנחה של 50% תינתן לנוער עד גיל 18 והנחה לאנשים עם מוגבלויות ומקבלי קצבאות הבטחת הכנסה הנחה בערך הצבור תעלה ל-50% במקום 33%
ביום ראשון יציג שר האוצר בוועדת שרים לחקיקה תוכנית לרפורמה דרמטית במיסוי דירות • בין הצעדים: שינוי מדרגות המס וביטול הטבות לבעלי דירות שאינם תושבי ישראל • באוצר מעריכים שהחל מ-2025 התוכנית תכניס לקופה 130 מיליון שקל בשנה • פרסום ראשון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע כי לדעתו צריך לוותר על מס הבלו המהווה חלק מרכזי ממחיר הדלק, ולהחליפו במס גודש • באוצר צפויים להתנגד ליוזמה, והשר אביגדור ליברמן כבר הודיע בעבר על התנגדות לסבסוד מחיר הדלק, מחשש שלא ניתן יהיה בהמשך להחזיר את המצב לקדמותו
בשל העיכובים הממושכים במסירות רכב חשמלי בישראל, העלאת מס הקנייה המתוכננת לינואר 2023 צפויה להעלות את המחירים של כלי רכב שמוזמנים כבר היום • בנוסף קוראת השרה להגנת הסביבה להפחית את המס הנוכחי מ-10% ל-5%
שר האוצר כבר קידם את המהלך עם כניסתו למשרד בקיץ האחרון, אלא שכעת גם משרד הכלכלה מצטרף ותומך במהלך • ליברמן, ברביבאי והרשות לניירות ערך מקווים שהמהלך יקל על עסקים קטנים ובינוניים לגייס הון מהציבור מבלי לעמוד ברף הנדרש על מנת להיסחר בבורסה בתל אביב
מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי מספר העסקאות שביצעו הזוגות הצעירים בחודשים דצמבר 2021-ינואר 2022 (החודשים שלאחר העלאת מס הרכישה) היה גבוה בכ-9% מהחודשים המקבילים אשתקד, על אף שסך העסקאות שבוצעו היה נמוך בכ-2% מאשר בחודשיים המקבילים מהשנים שעברו
משבר הקורונה מהווה הזדמנות לשנות את הכללים לפני שחוזרים למוכר והידוע • בנק ישראל קורא לבחון שינוי של היעדים המשמשים לתוואי תוכנית העבודה של האוצר, ובמקביל להקים מוסד עצמאי שיקבע אילו מבין ההשקעות שהממשלה מציעה מתאימות להחרגה • הדוח של בנק ישראל
באוצר טוענים כי מועצת הלול לא הגישה את תקציביה לשנים 2020, 2021 ו-2022 • כמו כן, המועצה פעלה ללא תקציב מאושר, ו"התנהלות שכזו של המועצה עומדת בניגוד להוראות הדין וכללי מינהל תקין"
האם השכר הממוצע בישראל נמצא במגמה חדה של עלייה ריאלית – או שמא הוא נשחק כל-כך אל מול האינפלציה, עד כדי שהממשלה תצטרך לקבוע העלאות שכר רוחביות במשק? תלוי אם שואלים את משרד האוצר או את ההסתדרות
בשנה הקרובה אמורה להתקבל ההחלטה האם להפריד את חברת כרטיסי האשראי כאל מבנק דיסקונט • לגלובס נודע כי במשרד האוצר כבר החלו לבחון את הנושא • השאלה המרכזית היא מה יחולל יותר תחרות: חברת כרטיסי אשראי נוספת או בנק שיצליח לקרוא תיגר על הפועלים ולאומי • בנק ישראל: "מה שמנחה אותנו הם התועלת לכלכלה הישראלית, רווחת הצרכן ושיפור התחרות"
מנגנון ההצמדה לשכר הממוצע מקולקל. אפשר וצריך לתקן אותו
מאז העברת התקציב אף יוזמה כלכלית של הממשלה לא הושלמה • ההבטחות הגדולות במסיבות העיתונאים הפכו לערימת חוקים שהצטברה על שולחן המליאה ושתחכה לסיום פגרת החורף של הכנסת • הסיבות נעות משיתוק קואליציוני ועד גרירת רגליים של הליכי חקיקה
השרים שכל כך "התאמצו" להיאבק בעליית המחירים של כ-9%, יגרמו לעליית מחירים בתחבורה הציבורית עם ביטול הנחת הערך הצבור בשיעור של 25% - שמשמשת את מי שנסמך על התחבורה הציבורית
אגף התקציביםבצלאל סמוטריץ'דונלד טראמפיבואיצואמירי רגבמכסמלחמת סחרמשרד התחבורהתקציב המדינה