משבר התעופה החמור נמשך כבר 14 חודשים, והפתרון לא נראה באופק • בחברות הזרות, כגון ריינאייר, דורשים לקבל הקלות כתוצאה מסגירת טרמינל 1, אך אלה המקומיות דורשות לקבל גם סוכריה דומה • בינתיים תמריצים נוספים נעצרים בוויכוחים שמתקיימים בוועדת הכלכלה
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, פוצץ את הדיון על תיקון חוק שירותי תעופה, מחשש שמדובר בתיקון שיפגע בצרכנים • בישראייר תכננו להפעיל טיסות לניו יורק לאחר שתיקון החוק יעבור; המנכ"ל אורי סירקיס: "ההחלטה הנוכחית שומטת את הקרקע מתחת לתוכנית העסקית להפעלת הטיסות לארה"ב"
המחלוקת על התיקון ב"חוק טיבי" , שמגן על זכויות נוסעים מביטולי טיסות, עולה שלב • ברקע: דרישה של מספר חברות זרות לבטלו כתנאי לחזרתן • ח"כ טיבי: "אם החוק בעייתי, איך אל על המשיכה לטוס?" • עו"ד בתחום: "תיקון החוק יותיר צרכנים עם הוצאות של אלפי דולרים"
עד כה, למעלה מ-15 חברות תעופה הביעו עניין בתיקון החוק, וחלקן אף התבטאו בנושא באופן גלוי • מבקרי המהלך מזהירים כי התיקון עלול לפגוע בזכויות הנוסעים, בכך שהוא יפחית את הפיצוי ואת ההגנות המגיעות להם במקרי עיכוב או ביטול
משרדי התחבורה והאוצר נכנעו לדרישת יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, ויסבסדו הוזלה של 1.2 שקלים מתעריף הנסיעה במקטע ההארכה הצפוני שיוקם בכביש 6 • שבע חברות כבר עברו את שלב המיון המוקדם של המכרז, וחלקו החדש של הכביש באורך 22 ק"מ אמור להיפתח בשנת 2028
יותר משנה מפרוץ המלחמה, ונראה כי החזית מול חברות התעופה הזרות רק מסתבכת • במשרד התחבורה עדיין לא הצליחו להעביר את התיקונים הנדרשים בחוק, ובדרך לגיבושו ניתנה הצצה ללחצי לוביסטים ופוליטיקאים • בינתיים הבעיה לא קרובה לפתרון, ובעוד שהחברות הישראליות ממשיכות ליהנות מהמצב, בכירים בענף אומרים: "המשבר ייגמר רק כשהמלחמה תיגמר"
במקרים רבים ההצעה להחיל את הרגולציה האירופית מתנגשת עם חוקים ישראליים, והדיון בחריגים אלה יועבר לוועדה ממשלתית, שתהיה סגורה לנציגי ציבור
בוועדת הכלכלה שהתכנסה הבוקר אמר יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן בדיון: "זאת אולי סיסמה טובה להגיד שמה שטוב לאירופה טוב לישראל – אבל זה לא יהיה המצב בפועל" • משרד הכלכלה טוען שהרפורמה תחול על 80% מערך הייבוא של מוצרי הצריכה – אך הוא לא הציג כיצד הוא עשה את החישוב - או איך הוא צפוי להשתנות אחרי פתיחת היבוא
לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם
ועדת הכלכלה התכנסה לדון בחובה שהוטלה על הבנקים, אך לאחר שלא קיבל מהפיקוח על הבנקים תמונת מצב דחה היו"ר ביטן את הדיון • עם חידוש הדיון העניק ביטן ארכה לשליחת המסרון עד ל-7 בפברואר ולא עד אפריל כפי שביקשו הבנקים
הדיון התכנס על רקע החלטת מספר חברות להשהות את הפרסום בערוץ 14 בשל התבטאויות לא ראויות חוזרות ונשנות • יו"ר הוועדה דוד ביטן: "אם ערוץ 14 ייסגר, היקף הפרסום שמושקע בערוץ יעבור לגופים אחרים"
על רקע רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, גובר המתח בין יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ושרת התחבורה מירי רגב • בוועדת הכלכלה ציין ביטן כי הוא דורש לדעת מתי נסיעות החינם לאזרחים הוותיקים ייכנסו לתוקף • משרד התחבורה: "הטבת הנסיעה בחינם לאזרחים ותיקים תורחב בחודשים הקרובים"
בתגובה להצעת החוק שמקדם ח"כ דוד ביטן להפחתת המע"מ ל-8% על מוצרי מזון בסיסיים, חטיבת התכנון והכלכלה ברשות המסים פרסמה מסמך המתנגד לכך • לטענת הרשות, הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים תסייע בעיקר לעשירים, תפגע בעיקרון השוויון, תעוות את הרגלי הצריכה של הציבור ותפגע ביעילותה של מערכת מס חשובה באמצעותה גובה הרשות כיום כ-30% מהכנסות המדינה
יו"ר ועדת הכלכלה מקדם הצעה להפחתת המע"מ על מזון, בין היתר בטענה שכך מקובל במערב • אבל האם הייחודיות היחסית של ישראל בסוגיית המע"מ הדיפרנציאלי היא עניין בעייתי? בנק ישראל, ה־OECD וכלכלנים מימין ומשמאל משוכנעים שדווקא ההפך הוא הנכון • המשרוקית של גלובס
לדברי שר הביטחון יואב גלנט, "צריך שינוי במערכת במשפט, אבל שינויים משמעותיים ולאומיים עושים בהידברות ובשיח" • ח"כ יולי אדלשטיין בתגובה: "מודה לחברי, שר הביטחון יואב גלנט, שהצטרף לדרך אותה אני מוביל מזה שבועות" • במקביל, ההפגנות ברחבי הארץ נמשכות
אמש נפגשו בת"א נציגי פורום העסקים שמרכז הראל ויזל, בעלי פוקס, עם ארבעה חברי כנסת מהליכוד: דוד ביטן, חנוך מילביצקי, אלי דלל ושלום דנינו • נציגי הפורום הביעו בפני חברי הכנסת חשש מהפגיעה הכלכלית שהחלה על רקע המהפכה המשפטית וחשש מהקרע ההולך ונפער בעם
ארנון גלעדיבנימין נתניהוהליכודועדת הכלכלהחברות תעופהחיים רביבוחקיקהטיסותיוקר המחיהשוחד