מהודעת הריבית של הפד ועד לקנאביס: 5 אירועים שיעניינו את השווקים השבוע

הפד צפוי להכריז על החלטת הריבית ביום רביעי הקרוב • עונת הדוחות מעלה הילוך עם פרסום דוחות אפל, פייסבוק, אמזון וטסלה • נתוני מאקרו יספקו אינדיקציה נוספת להאטה העולמית • מניות הקנאביס בבורסת ת"א ימשיכו לעמוד במוקד, על רקע אישור היצוא מישראל • סקירת השווקים השבועית של "גלובס"

ג'רום פאואל, הנגיד האמריקאי/ צילום: רויטרס - Carlos Barria
ג'רום פאואל, הנגיד האמריקאי/ צילום: רויטרס - Carlos Barria

שבוע המסחר בשווקים צפוי להיפתח מחר (יום ב') בסימן סיום השבתת הממשל בארה"ב ולקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב. 

לאחר ארבעה שבועות של עליות בוול סטריט, המדדים נותרו בשבוע החולף ללא שינוי מהותי, בצל הפסימיות סביב שיחות הסחר בין ארה"ב לסין, ולאחר שקרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה.

כמו כן, במעמד הריבית של הבנק המרכזי האירופי (ECB) בשבוע שעבר, הודה הנגיד מריו דראגי כי חלה הרעה במצב הכלכלי באירופה. עם זאת, הודעה בארה"ב על הסכם זמני לסיום השבתת הממשל האמריקאי הביאה לעליות קלות בוול סטריט בסוף השבוע האחרון. 

הנה כמה מהאירועים הכלכליים שיעמדו במוקד העניינים השבוע בשווקים.

1. הודעת הריבית של הפד

הבנק המרכזי בארה"ב צפוי לפרסם את החלטת הריבית שלו לחודש פברואר. לפי התחזיות, הפד צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי. "הפד צפוי לשדר סבלנות לגבי המשך נורמליזציה של הריבית", אמר יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון. לדבריו, "לא צפוי שינוי בתוכנית צמצום המאזן של הפד". 

נזכיר כי באחרונה הפד מיתן את הטון בכל הנוגע לקצב העלאות הריבית, לאחר ששוקי האג"ח תמחרו דווקא הורדת ריבית בשנת 2020. לצד זאת, הנשיא טראמפ תקף ללא הרף את מדיניות הפד בטענה כי אין להמשיך עם קצב העלאות הריבית.

2. השבתת הממשל האמריקאי

אמנם מדובר בהפוגה זמנית, אבל הממשל האמריקאי צפוי לחזור לפעילות, לאחר שבסוף השבוע האחרון נחתם הסכם לסיום ההשבתה. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע על עסקה להפסקה "זמנית" של השבתת הממשל. העסקה אינה כולל תקצוב לבניית החומה לאורך הגבול עם מקסיקו - העילה להשבתה. 

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "ההסכם, שהושג בסוף השבוע, יאפשר מימון זמני לממשלה (לשלושה שבועות בלבד). ועדה דו-מפלגתית בנושא ביטחון הגבולות שהוקמה לצורך מציאת פתרון ארוך טווח, תגיש את מסקנותיה ב-15 בפברואר. נכון, טראמפ צייץ כל הסופ"ש שהוא ממש לא נכנע ושבעוד שלושה שבועות, במידה ולא יאפשרו לו לבנות חומה הוא יחזור להתבצר בעמדתו, אבל אירועי השבועות האחרונים חיזקו שוב שתי מסקנות חשובות: השבתה היא צעד שתמיד בעייתי יותר למי שיוזם אותה; וקונגרס מפולג הופך את הנשיא למשותק כמעט לחלוטין".

"בהנחה שבעוד שלושה שבועות הועדה הדו-מפלגתית תחזור לנשיא בידיים ריקות, טראמפ יוכל לפעול בשלוש דרכים (בסדר הסתברות עולה). הראשונה, להשבית שוב את הממשל בעוד שלושה שבועות. השנייה, לתכנן בשלושת השבועות האלו את הסולם שיאפשר לו לרדת מהעץ בדרך הכי פחות מביכה. השלישית, להכריז בעוד שלושה שבועות על מצב חירום לאומי. הכרזה שכזו תאפשר לטראמפ לקחת כספים מהתקציב לבניית החומה ותשלח את הסאגה כנראה לבתי המשפט לזמן ארוך".

3. עונת הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך

לאחר רבעון לא פשוט, שבמהלכו החברה נאלצה לצמצם את קצב הייצור של מוצר הדגל, והמניה נחתכה בשיעור דו-ספרתי, ענקית הטכנולוגיה אפל צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים ביום שלישי הקרוב, וזאת לאחר שהנמיכה את התחזיות לרבעון הבא בתחילת החודש. היתה זו הפעם הראשונה שאפל הנמיכה את התחזיות בעידן האייפון. כעת, לפי ממוצע התחזיות של הכלכלנים בשוק, הרווח למניית אפל  צפויה להסתכם ב-4.17 דולרים, בעוד שההכנסות צפויות להגיע ל-84.04 מיליארד דולר ברבעון הרביעי.

מלבד אפל, חברות נוספות שיפרסמו דוחות השבוע: אמג'ן, חברת התרופות פייזר, וריזון, 3M, לוקהיד מרטין, ביוג'ן, אלרגן ואיביי.

ביום רביעי יתפרסמו דוחות פייסבוק, מיקרוסופט, עליבאבא, ויזה, נוברטיס, מקדונלדס, סימנס, קוואלקום וטסלה; וביום חמישי דוחות אמזון ומאסטרקארד.

4. אומדני צמיחה בארה"ב ובאירופה

ביום רביעי בארה"ב צפוי להתפרסם האומדן הראשון לצמיחה ברבעון הרביעי. ביום חמישי תפורסם אינפלציית הליבה וביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה.

באירופה, יפורסמו ביום חמישי יפורסם האומדן הראשון לצמיחה ברבעון הרביעי, וביום שישי יפורסמו נתוני האינפלציה לינואר. בסין יפורסמו ביום חמישי מדד PMI וביפן יפורסם מדד הייצור התעשייתי ביום רביעי.

5. אישור יצוא קנאביס מישראל

לאחר שרשמו עליות של עשרות עד מאות אחוזים, מניות הקנאביס בבורסה בתל-אביב ימשיכו לרכז עניין על רקע האישור ההיסטורי ליצוא קנאביס רפואי מישראל. בישיבת הממשלה שנערכה היום (א') הצביעו השרים לטובת אישור יצוא הקנאביס.

היצוא יתחיל בפועל לאחר שתושלם כתיבת הנהלים המגדירים כיצד בדיוק יתבצע התהליך. ככל הנראה, ניתן יהיה לראות את היצוא בפועל בעוד כ-9 חודשים עד שנה. 

המניות בענף בבורסה בתל-אביב מרכזות עניין, בהן: תפן , אינטרקיור , קנאשור , נקסט ג'ן-ש  טוגדר , מדיוי , עמיר שיווק , קנביט-ש , , וואיטסטון, מרחביה אחזקות , הרודיום השק , וויטסמוק, מדיקל-ש , יו ניבו .