יום המסחר הראשון של יוני ננעל בירידות: טבע איבדה 7.5%, סומוטו צללה 27%

יום המסחר הראשון לחודש יוני ננעל בירידות חדות בהמשך לנעילה השלילית בוול סטריט בסוף השבוע האחרון • טבע ופריגו צנחו 7.4% ו-6.5% בהתאמה וגררו את מדד ת"א-35 לירידה של 1.3% • סומוטו צללה בחדות בצל ההודעה כי האנטי וירוס של מיקרוסופט פועל להסיר את התוכנה של החברה מחלק מהמחשבים האישיים

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:25

יום המסחר הראשון לשבוע והראשון לחודש יוני ננעל בירידות שערים חדות, בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. מדד ת"א 35 איבד 1.3% בהובלת מניית טבע  שצנחה ב-7.4% וסגרה פער ארביטרז' שלילי שנפתח לאחר יומיים שאיבדה 11% בוול סטריט בסוף השבוע האחרון. מניית פריגו  בלטה בירידה של 6.5%.

מניות הביטוח הפניקס , הראל השקעות , מגדל ביטוח , כלל עסקי ביטוח  ומנורה איבדו גובה גם הן. ברקע למסחר, סקטור הביטוח הושפע לרעה מאישור בקשה לתובענה ייצוגית כנגד חברות רבות בענף הביטוח, בעניין גבייה אסורה של הוצאות ישירות בפוליסות החיסכון לפרט, שאם תתקבל במלואה תצריך את חברות הביטוח לשלם סכומים ניכרים ביחס להונם. כמו כן, חברות הביטוח מושפעות מאוד מהמתרחש בשוקי ההון וסביר שאי הוודאות הגוברת בגלל הבחירות החדשות לכנסת מעיבה אף היא על הסנטימנט במסחר במניות הענף.

עוד במסחר, מניית סאפיינס קפצה אחרי שנהנתה מעליות משמעותיות במסחר בארה"ב, וזאת ללא דיווח מצד החברה.

מניית סומוטו צללה בכ-27%. זאת אחרי שהחברה דיווחה בשעות הבוקר כי זיהתה דפוס שלפיו תוכנת האנטי-וירוס במערכת ההפעלה ווינדוס הפועלת להסיר את תוכנות החברה בחלק מהמחשבים.

עוד בצד השלילי בלטו מניות "ענף הקנאביס", בהן מניות אינטרקיור , יוניבו , קנביט , וויטסמוק  וקנאשור  - ברקע לגל הירידות בענף, עומד שימוע שנעשה ברשות התרופות והמזון האמריקאית (FDA) בנושא התרת השימוש ב-CBD, אחד החומרים הפעילים בקנאביס.

מחזור המסחר הכולל בשוק המניות הסתכם ב-511 מיליון שקל בלבד. 

15:30

המסחר בתל אביב מתנהל תחת לחץ בהובלת מניות הפארמה הדואליות טבע  ופריגו . מדד ת"א 35 יורד ב-1.3%, ת"א 90 מאבד 1.5% ומדד הבנקים משיל 0.2%. 

מניית סומוטו  מתרסקת בכ-25% בצל הדיווח לפיו אנטי וירוס של וינדוס פועל להסיר את התוכנה של החברה בחלק מהמחשבים האישיים. 

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-425 מיליון שקל.

14:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות חדות, בהובלת מניות הפארמה הדואליות טבע  ופריגו  שגוררות את מדד ת"א 35 לירידה של 1.6%. מדד ת"א 90 מאבד כ-2% ומדד הבנקים יורד ב-0.6%. 

מניות הקנאביס נסחרות תחת לחץ, בהן בולטת אינטרקיור  בירידות, וזאת על רקע התייחסות של רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לענף, שהכבידה על הסקטור בוול סטריט. בשימוע שהחל ה-FDA בסוף השבוע האחרון, נציג ה-FDA אמר כי הרשות לא שוכנעה שהקנאביס בטוח לשימוש לבני אדם.

בניגוד לסנטימנט בבורסה, מנייתה של דלק קבוצה  בולטת בעלייה של 0.4%. הבוקר דווח כי שותפות תמר מתכננת להתחיל בהזרמת גז בהיקף קטן ל מצרים ב-30 ביוני, ולכן החלו בסוף השבוע בניסויים של הצינור התת-ימי מאשקלון לאל-עריש.

בנק ההשקעות הזר ג'פריס (Jefferies) מצטרף כחבר רחוק בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ובכך מצטרף למריל לינץ', שעד כה היה החבר הרחוק היחיד בבורסה. מבחינת הבורסה מדובר בחיזוק שצפוי להגביר את הנגישות והעניין של משקיעים זרים בכל הקשור לבורסה המקומית.

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון הנשיא טראמפ איים על מקסיקו כי אם היא לא תשתלט על משבר המהגרים ותמנע את הכניסה שלהם לארה"ב הממשל האמריקאי יטיל החל מה-10 ביוני מכס של 5% על כל היבוא ממקסיקו. לזאת טראמפ הוסיף כי מדי חודש המכס על היבוא ממקסיקו יעלה עד שיגיע לרמה של 25% באוקטובר. על מהלך ההסלמה האחרון, כותבים בבית ההשקעות פסגות, כי מדובר ב"עליית סיכון משמעותית לכלכלה ולשווקים שכן הוא הופך את המדיניות של טראמפ לבלתי צפויה אפילו יותר".

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-325 מיליון שקל בלבד.

12:00

המסחר בתל אביב מתנהל תחת לחץ בהובלת מניות הפארמה הדאליות טבע  ופריגו  שנופלות 8% ו-6.5% בהתאמה, וזאת לאחר שחזרו עם פערי ארביטרז' שליליים מוול סטריט. עם הנפילה כעת, טבע נסחרת מתחת לשווי של הבנקים פועלים ולאומי.

כל מניות מדד ת"א-35 , מלבד אורמת טכנו לוגיות ונייס , צבועות באדום.

מניות הקנאביס אינטרקיור , ויוניבו  בולטות גם הן בירידות. בסוף השבוע האחרון, רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) החלה בשימוע שהיא עורכת לסקטור הקנאביס, ונציג ה-FDA אמר בשימוע כי הרשות לא שוכנעה כי הקנאביס בטוח לשימוש לבני אדם, מה ששלח את הסקטור בוול סטריט לירידות.

חברת סומוטו  דיווחה כי האנטי וירוס של מיקרוסופט תוקף את התוכנה של החברה, וכי בשלב זה הדבר צפוי לגרוע עד 16% מההכנסות. המניה מגיבה בנפילה של כ-20% בתגובה להודעה.

המניות סאפיינס  ונכסים ובנין  בולטות בעליות מבין המסכים האדומים. בסוף השבוע החולף דסק"ש הגישה הצעה לרכוש את מניות נכסים ובנין המוחזקות על ידי הציבור (1.96 מיליון מניות), לפי מחיר של 333 שקלים למניה - פרמיה של כ-3.4% על מחיר הבסיס הבוקר, ובתמורה כוללת של כ-653.7 מיליון שקל. 

פתאל החזקות  דיווחה בסוף השבוע על הכנסות של קצת יותר ממיליארד שקל ברבעון הראשון של 2019, קפיצה של כ-70% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי לפני שכירות, פחת והוצאות אחרות (EBITDAR) גדל ב-75% ברבעון זה, לכ-259 מיליון שקל, והשורה התפעולית הצביעה על רווח של כ-38 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של כמיליון שקל ברבעון המקביל.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-210 מיליון שקל בלבד.

09:52

המסחר בתל אביב נפתח לאחר "פתיחה אנגלית" כפולה בשל תנודה במניית טבע , שצונחת ב-8% בפתיחה ובכך נסחרת מתחת לשווי חברה של הבנקים פועלים ולאומי. 

מניית פריגו  צונחות ב-6.2%. מדד ת"א 35 נופל 1.4% בפתיחה, ת"א 90 ב-1.7% ומדד הבנקים מאבד 0.9%.

סומוטו  הודיעה על הפסקת המסחר לקראת פרסום הודעה מהותית. נזכיר כי בשבוע שעבר חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדיה של סומוטו ועצרו לחקירה את איל יעקוב, מהמייסדים, בשל החשד לעבירות שימוש במידע פנים.

09:44

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בעיכוב ("פתיחה אנגלית") בשל תנודה חדה במניית טבע, שחוזרת מוול סטריט עם פער שלילי של יותר מ-9%. טבע איבדה בוול סטריט יותר מ-2% ונסחר סביב 8.6 דולרים למניה, וזאת לאחר הורדת המלצה כפולה מצד מריל לינץ'.

בימים כתיקונם, פקודות קנייה ומכירה למניות ואגרות חוב מוזרמות לבורסה באחד העם החל מ-08:30 בבוקר ונערמים עד שלב פתיחת המסחר. החל מ-09:00 בבוקר, מפרסמת הבורסה שערים תיאורטיים המצביעים על שערי הפתיחה הצפויים בניירות הערך הללו ובמדדים העוקבים אחריהם, על בסיס הפקודות שהצטברו. מסחר הפתיחה מתחיל באופן אקראי בין 09:45-09:50.

ואולם, בתרחיש בו מדד המעו"ף התיאורטי יצביע על ירידה בשיעור גדול מ-2.5% סמוך לפתיחת המסחר, כמו הבוקר, וגם בשבוע שעבר, מפעילה הבורסה את נוהל "הפתיחה האנגלית", נוהג המיובא מהבורסה בלונדון ושנועד "לקרר" את שוק המניות ולמנוע תנודתיות חדה בפתיחה.

06:30

המסחר בבורסה בת"א ייפתח הבוקר על רקע הנעילה השלילית בוול סטריט בסוף השבוע, בצל ההסלמה במלחמת הסחר, כאשר הנשיא טראמפ השית מכסים על מקסיקו וביטל מספר הקלות סחר להודו. טראמפ יטיל מכסי מגן על מקסיקו החל מ-10 ביוני ואף מתכנן להעלותם באוקטובר אם ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו לארה"ב לא תיפסק. האירועים המתווספים למלחמת הסחר בין סין לארה"ב, מעלים בקרב אנליסטים את החשש כי אם לא ימצא פיתרון למלחמת הסחר תיתכן האטה כלכלית גלובלית בשווקים.

המסחר בבורסות ניו יורק ננעל ביום ו' בירידות שערים חדות. כך, הנאסד"ק איבד 1.5%, אחריו הדאו ג'ונס עם ירידה של 1.41% וה-S&P ירד 1.31%. מחיר הנפט נפל בימי המסחר האחרונים, ונסחר כעת סביב 53 דולרים לחבית.

המניות הדואליות חוזרות מוול סטריט עם פער ארביטארז' שלילי שצפוי לגרוע כ-0.9% ממדד ת"א 35. מניית אופקו הלת' חוזרת עם פער ארביטרז' שלילי של 4.4%, אלביט מערכות חוזרת עם פער שלילי של 1%, טאואר עם פער שלילי של 2%, טבע חוזרת עם פער שלילי של 9%. 

החשש מהאטה ואף גלישה למיתון בארה"ב שלח את תשואות האג"ח הממשלתיות לשפל של קרוב לשנתיים. השוק מגלם שלוש הורדות ריבית בארה"ב  במהלך השנה הקרובה כאשר הראשונה צפויה כבר בחודש ספטמבר השנה. "גם אם תרחיש השוק נראה אגרסיבי מדי נראה כי לפד לא יהיה מנוס מהורדת ריבית במוקדם או מאוחר", כתבו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית. "התפתחות נוספת שתרמה לפסימיות הינה ההסלמה במלחמות הסחר, תוך פתיחת חזית נוספת על ידי הנשיא טראמפ, שבתגובה על ההגירה הלא חוקית ממקסיקו, הודיע על הטלת מכסים על סחורות ממכסיקו. גם בחזית הסינית ההסלמה עולה מדרגה תוך עלייה באיומים מצד שני הצדדים כך שהחתימה על הסכם סחר נראית כרגע רחוקה מתמיד".

"על רקע הבחירות המחודשות והגרעון הממשלתי, שלעת עתה אינו מטופל, צפויה עלייה בתלילות העקומים המקומיים. בנק ישראל עשוי לדחות את העלאות הריבית אל תוך שנת 2020, דבר התומך בהשקעה בטווח הקצר - בינוני", הוסיפו בלאומי.

המסחר בבורסה בתל-אביב בשבוע האחרון של מאי התאפיין בירידות שערים במרבית מדדי המניות המובילים, בדומה למגמה בבורסות מובילות בעולם. מדד ת"א 35 איבד בשבוע החולף 1.2% (ומתחילת השנה עלה ב-5.5%), מדד ת"א 90 ירד השבוע ב-0.2% (ומתחילת השנה עלה ב-14.1%), מדד ת"א ביומד ירד בשבוע החולף ב-6.1% (ומתחילת השנה נפל ב-8.2%).