נעילה חזקה בבורסה: ת"א 35 קפץ 1.2%; מגדל נסקה 8% בשל החזרה לחלוקת דיבידנדים

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, הודיעה הבוקר על פרישתה • טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג הסכימו אתמול להמשיך במו"מ ולחדש את השיחות, וארה"ב לא מתכוונת להטיל מכסים חדשים על סחורות מיובאות מסין בשלב זה • פורסייט זינקה בחדות לאחר הזינוק החד בוול סטריט בסוף השבוע החולף

הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:26

יום המסחר הראשון לשבוע והאחרון לחודש יוני ננעל בעליות שערים נאות. זאת אחרי שבסוף השבוע הסתיים המסחר בארה"ב במגמה חיובית, על רקע תקוות המשקיעים כי פגישתם של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ומנהיג סין, שי ג'ינפינג, בסוף השבוע במסגרת כינוס מדינות ה-G20 יסייע להתקדם בגיבוש הסכם שיוביל לסיום מלחמת הסחר בין שתי המדינות.

בזירה המקומית, העליות היום סייעו למדד ת"א 35 לסכם את המחצית הראשונה של 2019 בחיוב, עם עליה של כ-9% בשישה חודשים.

מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום שבועי גויסו בשוק האג"ח הקונצרני כ-6 מיליארד שקל - עיקר הסכום, בהיקף של 3.7 מיליארד שקל על-ידי בנק מזרחי טפחות, כ-1 מיליארד שקל נוספים על-ידי חברת המים הממשלתית מקורות וכ-1.1 מיליארד שקל על-ידי שלוש חברות הנדל"ן איירפורט סיטי, אמות וריט 1.

מחר (ב') צפויים להתחיל להיסחר שני מדדי הנדל"ן החדשים - נדל"ן מניב, ובנייה, אחרי פיצולם ממדד הנדל"ן הנוכחי, וכן יתחיל להיסחר מדד ת"א תשתיות אנרגיה.

בין מניות מדד ת"א 35, בצד החיובי בלטה מעל כולן מניית אופקו הלת'  שקפצה בכ-22%, אחרי עליות חדות שרשמה במסחר בסוף השבוע בארה"ב. ברקע למסחר, לפי פרסומים בארה"ב, החברה הודיעה על החזר לאחת מהבדיקות שמתבצעות באמצעות מוצריה. בבית ההשקעות פיוניר פרסמו המלצת "קנייה" על המניה, בה ציינו כי "רכישת אופקו כעת הינה סוג של רכישת כרטיס הגרלה לטווח קצר של שלושה עד ארבעה חודשים עם פיצוי גבוה מאוד במידה והוא מצליח".

מלבד אופקו בצד החיובי בלטו עוד כמה מניות דואליות, בהן לייבפרסון  ומניות טאואר , אורמת , פריגו  וטבע .

מנייתה של מגדל ביטוח  זינקה בכ-8% בשל הודעתה על החזרה לחלוקת דיבידנדים.

בצד השלילי של המדד המוביל, מניית לאומי  איבדה כ-2%, על רקע עדכון הבנק כי המנכ"לית שלו, רקפת רוסק עמינח, הודיעה על כוונתה לסיים את התפקיד, וזאת בהמשך לגל פרישות של בכירי הבנקים באחרונה. מניית הפועלים  ירדה בכ-1% ומדד הבנקים בלט בניגוד למגמה כשאיבד כ-1% מערכו.

גם מדד הנפט והגז נסחר בניגוד למגמה, ונחלש גם הוא בכ-1%, עם ירידות של כ-3% ביחידות ההשתתפות של ישראמקו , וירידות דומות במניית תמר פטרוליום .

עוד במסחר, מניית אזורים  קפצה בשעות הצהריים בכ-9%. ברקע למסחר, החברה פרסמה מצגת עם עיקרי פעילותה ותחזיות להמשך, על רקע גיוס אג"ח שהיא מקדמת.

מניית נובה  ריכזה מחזור מסחר גדול מהרגיל, בו עלתה בכ-1%, וגם מניית ישראכרט ריכזה מחזור מסחר ער, בו נחלשה בכ-0.5%.

חברת פורסייט  עדכנה על כי חתמה על הסכם עם ספק משנה סיני לתעשיית הרכב, ומנייתה קפצה בשעות הצהריים בכ-40%.

חברת בונוס ביוגרופ  דיווחה על קבלת אישור פטנט אוסטרלי "המקנה לחברה בלעדיות במסחור של ההרכב הייחודי של שתל חי של עצם אנושית". מנייתה הגיבה בטיפוס של כ-7%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה חיובית ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה שלילית.

13:40

המסחר בתל אביב מתנהל בעליות של סביב ה-1%, ברקע לזינוק החד במניית אופקו הלת' בסוף השבוע האחרון. 

אופקו מזנקת בכ-20%, טבע  עולה 2.75%, אורמת  מטפסת ב-3.4%, דלק קידוחים יהש  יורדת ב-1.4%.

מחזור המסחר הכולל בשוק מסתכם בשעה זו ב-380 מיליון שקל.

11:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שערים לאחר "פתיחה אנגלית", נוכח הזינוק של 20% במניית אופקו הלת' . מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1%, ת"א 90 עולה ב-0.8%.

מניית פורסייט  מזנקת ב-37% לאחר הזינוק בוול סטריט. פורסייט חתמה על הסכם שיתוף-פעולה טכנולוגי רב-שלבי עם ספק משנה סיני (Tier One) לתעשיית הרכב, לפיתוח פתרונות תחבורה חכמה עבור תעשיית הרכב הסינית, ובפרט לשני יצרני רכב סיניים. 

מניית לאומי  מאבדת 1.3% על רקע ההודעה על פרישתה של מנכ"לית הבנק רקפת רוסק עמינוח.

מניית בונוס ביוגרופ  דיווחה על אישור פטנט באוסטרליה המקנה לחברה בלעדיות במסחור של ההרכב של שתל חי של עצם אנושית.

בהמשך לפסגת ה-G20 בסוף השבוע האחרון, יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות, אומר כי  "החגיגות הן לזמן מוגבל. חידוש המשא ומתן בין ארה"ב וסין והקפאת הטלת מכסים נוספים מצדן של שתי המדינות, הן חדשות טובות אבל ממש צפויות. לפחות מבחינת שוק ההון, כאשר מדד ה-S&P 500 סמוך לרמות השיא שלו וגם המדד הסיני לא איבד יותר מידי גובה. המחלוקת העיקרית היתה ונשארה קניין רוחני, או במילים אחרות הגנה מפני העתקות בסין. העניין הוא שהסיכוי שהגנה כזו, תאוגד בחוקים כלשהם בסין הוא אפסי. הסיבה היא שהגנה כזו, קלה ככל שתהיה, עשויה להוות מכה קשה לכלכלה הסינית. אין יעד לסיום השיחות - אחד הטריגרים שהשווקים מאוד אהבו בתחילת השיחות בין ארה"ב וסין הוא יעד הזמן שהציבו שתי המעצמות לסיום השיחות והגעה להסכם. התנהלות כזו בדרך כלל מובילה לתוצאות חיוביות ופרקטיות ולא לסחבת. יחד עם זאת, ציפיות לחוד ומציאות לחוד, הסחבת נמשכה, הסכם לא הגיע וגם עכשיו שהשיחות מתחדשות, אין באמת יעד לסיום. המכסים נשארו וימשיכו להכביד על הכלכלה ובהסתברות לא נמוכה יעלו עוד בשנה הקרובה. בשורה התחתונה, העולם לא הולך למשבר כלכלי בעקבות עליית מדרגה במלחמת הסחר בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, אבל הוא גם לא מקבל רוח גבית בעקבות פתרון ולכן ההתמתנות הכלכלית צפויה להימשך.

"העולם בדרך להרחבות מוניטריות - הבנק המרכזי בארה"ב בדרך ל-3-4 הפחתות ריבית, שאולי יחלו בשנת 2019 אולי יידחו כולן ל-2020. מה שכן, הפד כמו תמיד לא יפחית ריבית פעם אחת ודי, כשהריבית תרד היא תרד מספר פעמים. גם חידוש השיחות בין סין וארה"ב לא יחזיר את הכלכלה למסלול, אלא בסך הכל ימנע ממנה הידרדרות מהירה יותר. מלבד הבנק המרכזי בארה"ב, גם הבנק המרכזי האירופאי מבטיח הרחבות מוניטריות מחודשות במידה והתחזית הכלכלית לא תשתפר והסיכונים ימשיכו לעלות. בבנק האירופאי יחליטו בקרוב כיצד להילחם בהתמתנות האינפלציה, כאשר הפחתת ריבית נוספת והשקה מחודשת של ה- QE עומדים על הפרק. בשורה התחתונה, הדולר צפוי להמשיך ולהיחלש בעולם וכך גם מול השקל", אמר חברון.

"זה לא ייקח יותר מכמה רבעונים, אבל בסוף יחזרו לדבר על ריבית שלילית בישראל - בנק ישראל פספס את ההזדמנות שלו להעלות את הריבית. פער הריביות בין ישראל לארה"ב עומד להצטמצם משמעותית בשנה הקרובה והבנק המקומי יצטרך לחפש פתרונות לתמיכה בשער החליפין. בבנק ישראל מעריכים כי תיסוף של השקל מעכב את החזרה של האינפלציה לסביבת היעד. בנוסף בבנק ישראל התייחסו לא פעם בחודשים האחרונים לפער הריביות בין ישראל לארה"ב, שעוד צפוי להצטמצם", סיכם חברון.

09:54

לאחר פתיחה אנגלית, המסחר בת"א נפתח בעליות, כאשר מדדי ת"א-35  ות"א-125  עולים בכ-0.9%. אופקו  מזנקת ב-18%, לאחר שחזרה מנ"י עם פער ארביטראז' ענק של 19%.

מדד הביומד  מזנק בכ-2%, בהובלת אופקו.

מניית לאומי  יורדת בכ-1% לאחר הודעתה של רקפת רוסק עמינח על פרישתה מתפקידה כמנכ"לית הבנק.

09:46

פתיחה אנגלית בבורסה: פתיחת המסחר מתעכבת, כאשר אופקו חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי ענק של 19%.

9:20

מנכ"לית בנק לאומי , רקפת רוסק עמינח, הודיעה הבוקר על פרישתה. הודעה דרמטית זו מצטרפת לפרישה של שני מנכ"לים אחרים בתקופה האחרונה - אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים, ולילך אשר טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט. רוסק עמינח פורשת לאחר שבע שנים בתפקיד, ובסביבת בנק לאומי מסבירים כי "מבחינתה היא סיימה את הקדנציה שאליה היא הגיעה, ומבחינתה מדובר בקדנציה מוצלחת מאוד". 

06:30

יומו הראשון של שבוע המסחר בתל-אביב ייפתח היום לאחר נעילה חיובית ביום חמישי, ועליות בעליית המסחר בוול סטריט ביום ו', בהובלת מדד ה- S&P 500  שעלה ב-0.55%.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג הסכימו אתמול (שבת) להמשיך במשא ומתן, זאת לאחר הסלמה אחר הסלמה שאפיינו את מערכת היחסים בין שתי המדינות, ושאיימו על הכלכלה העולמית כולה.

בשיאה של ועידת ה-G20 שהתקיימה באוסקה, יפן, נועדו שני המנהיגים לפגישה שכל העולם ציפה לה, שארכה כ-80 דקות.

לדברי טראמפ, הפגישה הלכה כמו שצריך, והמשא ומתן עם סין יימשך. "חזרנו למסלול", אמר טראמפ.

על פי דיווחים של כלי התקשורת הסיניים, שני הצדדים הסכימו לחדש את השיחות, וארה"ב לא מתכוונת להטיל מכסים חדשים על סחורות מיובאות מסין בשלב זה.

יום המסחר האחרון בשבוע שעבר בבורסה בתל-אביב ננעל בטריטוריה הירוקה, וזאת על רקע הסנטימנט החיובי שנרשם מעבר לים, בציפייה לפסגת G20 שהתקיימה בסוף השבוע. מדד ת"א 35 עלה ב-0.36%, ת"א 90 טיפס ב-0.5% ומדד הבנקים עלה ב-0.9%.

מחזור המסחר, כולל הפקיעה החודשית, הסתכם ב-2.22 מיליארד שקל.

בלטו בעליות מניות מזרחי טפחות, לאומי, טבע ופריגו. נייס ירדה ב1.2%.

אופקו חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי ענק של 19%, מה שעשוי לגרור פתיחה אנגלית בבורסה.

עמיר שיווק  צנחה ביותר מ-18% ביום חמישי, וזאת על רקע דחייה של הנפקת חברת הקנאביס בה היא משקיעה - שאיפה לחיים (BOL), המנוהלת על-ידי חגי הילמן ותמיר גדו, בקנדה וזאת על רקע "תנאי שוק".

גורמים בשוק טוענים כי החברה לא יצאה להנפקה בגלל חוסר ביקוש לסחורה במחיר המבוקש. גורמים בשוק מסרו כי הביקושים להנפקה היו גבוהים, אך הסיבה לדחיית ההנפקה היא הסנטימנט השלילי בשוק, וכי החברה תצא להנפקה כאשר השווקים ירגעו".

הבינלאומי  מקבל רוח גבית מחברת הדירוג מידרוג ששיפרה את דירוג החוב שהיא מעניקה חוב. במידרוג העלו את הערכת האיתנות הפיננסית הפנימית של הבנק מ-aa3 ל-aa2 וזאת תוך ש"כיוון ההתפתחות של הערכת האיתנות הפיננסית הפנימית שונה מחיובי ליציב", כשהם מסבירים זאת ב"צפי להמשך שיפור בטווח התחזית לאור המשך יישום מהלכי התייעלות והרחבת בסיס ההכנסות".