הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א; מדד הבנקים זינק ב-2.5%

מניית פז הגיבה בעליות לפרישתו הצפויה של המנכ"ל יונה פוגל • מדד הבנקים טיפס בהובלת דיסקונט והפועלים • הבורסה הודיעה כי תאפשר רישום למסחר של קרנות ריט זרות במסגרת הרישום הכפול • אתמול בוול סטריט ננעל המסחר בעליות קלות, הנאסד"ק טיפס ב-0.4%, ו-S&P 500 עלה ב-0.26%

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום בעליות. ת"א-35 ות"א-125 עלו בכ-0.5%. ת"א-90 הוסיף 0.4%. ת"א-בנקים זינק ב-2.3%, בהובלת מניות דיסקונט  והפועלים . מחזור המסחר עמד על מיליארד שקל. 

מניית פז  עלתה ב-4%, חברה לישראל  הוסיפה 3.7% ואורמת  טיפסה ב-3%. טבע איבדה 3%. 

14:00

נמשכות עליות השערים בת"א, במחזור מסחר נמוך. המגמה החיובית נרשמת למרות שבבורסות בארה"ב לא נרשמו אתמול שינויים חדים, וגם לקראת המסחר היום החוזים העתידיים מצביעים על נטייה שלילית מתונה.

המשקיעים בעולם ממתינים להודעת הבנק הפדרלי האמריקאי הערב, בנוגע לשיעור הריבית בארה"ב, כשעל פי הציפיות המוקדמות, זו צפויה לרדת.

לקראת הבחירות שהתקיימו אתמול, הדריכות בשוק ההון המקומי הייתה נמוכה למדי, בשל ההערכות על החשיבות הנמוכה של הרכב הממשלה העתידית בישראל על הפעילות הכלכלית בזירה המקומית בהמשך, אולם כעת נראה כי המשקיעים שואבים עידוד מהאפשרות שתוקם ממשלת אחדות, שתספק את היציבות הכלכלית אותה אוהבים בשוק.

גם לתוצאות הבחירות הקודמות, בחודש אפריל, הגיבה הבורסה בחיוב, ובהמשך התנהלה בדומה לכיוון המסחר שנרשם בעולם, בהובלת ארה"ב.

דודי רזניק, אסטרטג ריביות, לאומי שוקי הון, אמר היום כי "אם לפני 12-10 שנה לתוצאות כמו אלה שהתקבלו כעת, שבהן לאף צד אין רוב מובהק, השוק יכול היה להגיב בירידות בשל חוסר הוודאות, כעת נראה שהשוק נותן הסתברות גבוהה לממשלת אחדות רחבה, שיכולה לעשות דברים טובים לכלכלה. נושאים דוגמת טיפול בגירעון וצמצום סחטנות פוליטית של מפלגות קטנות הם סיטואציה די טובה לשוק, ונראה שהוא מוציא אנחת רווחה ונותן הסתברות נמוכה לסיכוי להקמת ממשלה צרה של הליכוד והחרדים".

רזניק הוסיף, כי "אם נגיע לסיטואציה של עוד בחירות, הסיפור בשוק יכול להיות שונה ולהכניס קצת 'רעש' למערכת, אבל בשלב הנוכחי אנחנו לא שם. נראה שאנחנו הולכים להיכנס לכמה שבועות של חוסר ודאות פוליטית, וכל עוד המשקיעים יאמינו שלא יתקיימו פה עוד בחירות בקרוב, ושיש סיכוי לאחדות, הכיוון יכול להמשיך להיות חיובי, אבל בהמשך הבורסה בתל אביב תיישר קו עם ההתרחשויות בעולם".

לגבי הצפוי בהמשך אמר רזניק, כי "החלטת הריבית בארה"ב יכולה להיות יותר דרמטית וקריטית לכיוון השווקים, והשאלה היא איזו הצהרה ייתן הפד לצד ההודעה על שיעור הריבית. יהיה מעניין לראות איך הוא רואה את מצב השווקים - מה שכאמור, יכול להיות בעל פוטנציאל השפעה הרבה יותר משמעותי על כיוון השוק בהמשך, מתוצאות הבחירות".

בצד החיובי במדד ת"א 35, מניית פז  מטפסת בכ-4%-3%. ברקע למסחר, החברה דיווחה על מגעים שהיא מנהלת מול המנכ"ל, יונה פוגל, לפרישתו מהתפקיד במהלך השנה הבאה.

עוד בצד החיובי של המדד המוביל, מניות דיסקונט  וחברה לישראל  מתחזקות בכ-3.5%-2.5%, המניות הדואליות של אורמת   ולייבפרסון   מטפסות בכ-3%-2% ולעומתן המניות הדואליות של איי.אפ.אפ   ואופקו   נחלשות בכ-3%-2%.

עוד במסחר, מניית איי.די.או  קופצת בכ-6% אחרי שהחברה דיווחה על מגעים למכירת כ-5,800 דירות שהיא מחזיקה בברלין, באמצעות החברה הבת שלה.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה חיובית ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמות עליות חדות, בהשפעת הנעשה בשוק זה בארה"ב.

11:30

נמשכות העליות בבורסת ת"א, ומדד ת"א-35 מטפס ב-0.9%. פז נפט  ולייבפרסון   ממשיכות להוביל את העליות, ואליהן מצטרפת החברה לישראל . עליות בולטות נרשמות במניות הבנקים. והמדד הענפי מטפס בכ-2%. דיסקונט  ומזרחי טפחות  מובילות את העליות במגזר ומטפסות בקרוב ל-3%.  

10:15

המסחר בת"א עבר לעליות שערים של כ-1% במדדים המובילים. פז  ממשיכה להוביל את העליות ומטפסת ב-4.5% בעקבות פרישתו הצפויה של פוגל.  

הבורסה הודיעה היום כי היא תאפשר לראשונה רישום למסחר של קרנות ריט זרות במסגרת חוק הרישום הכפול, כחלק ממאמציה להרחיב את מגוון המוצרים למסחר בבורסה בתל אביב. זאת, בעקבות פנייה של מספר קרנות ריט זרות הנסחרות בבורסות בחו"ל, המוכרות לצורך רישום כפול עם הבורסה בתל אביב.

09:45

המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר בירידות קלות, על רקע תוצאות הבחירות לכנסת. מניית פז   מזנקת ב-4% לאחר פרישתו הצפויה של יונה פוגל מניהול חברת פז. עוד מובילות את העליות מניות נייס  ולייבפרסון  . מניית אורמת   בולטת אף היא בעליות. בצד השלילי בולטות בירידות איי.אפ.אפ , אופקו   וקבוצת דלק . ירידות נרשמות גם במניות טבע   ופריגו  .  

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר (ד') בהמשך לבחירות לכנסת כאשר לפי המדגמים, בשלב זה, אין הכרעה בסבב השני. 

אתמול בוול סטריט המסחר ננעל בעליות קלות, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס ב-0.4%, הדאו ג'ונס הוסיף 0.1%' ומדד S&P 500 עלה ב-0.26%.

מחיר הנפט צנח אתמול בכ-6% על רקע הדיווח כי סעודיה תתגבר מוקדם מהצפוי על קשיי ההפקה שנגרמו כתוצאה מהתקיפה בסוף השבוע האחרון על שני מאגרי הנפט הגדולים במדינה. בסעודיה אומרים כעת כי תוך שבועיים היא תחזור לקצב הפקה מלא.

אתמול (ג') בתל אביב לא התקיים מסחר בשל הבחירות לכנסת. מניית טבע חוזרת מוול סטריט עם פער שלילי של 2.4%, אלביט מערכות עם פער שלילי של 0.7%, אופקו עם פער שלילי של 2.5% ואיי.אפ.אפ עם פער שלילי של יותר מ-1%.

בצעד חריג נאלץ אתמול הפד להתערב במסחר בשוק הריפו עקב מצוקת נזילות חריפה. התערבות הפד עוררה הדים במערכת הפיננסית, אם כי על-פי הערכות הגורמים למצוקה היו טכניים ולא כשל מערכתי. העלות של הלוואה לטווח קצר מאד (Overnight) תמורת אג"ח של האוצר האמריקאי זינקה על-פי הדיווחים בלילה שבין שני לשלישי ל-10%. שלוחת הפד בניו יורק העמידה מזומן בהיקף של 75 מיליארד דולר לטובת בנקים שנזקקו לכך ובכך ייצבה את השוק.

אחרי הורדת הריבית באירופה בשבוע שעבר, השבוע העיניים מופנות לפד, הבנק האמריקאי המרכזי, שאמור להכריז הערב על הורדת ריבית נוספת בארה"ב, של 0.25%, אחרי שכבר הוריד את הריבית בסוף יולי. בסך-הכול הפד אמור להוריד השנה את הריבית שלוש פעמים.