חיתום | ניתוח

הירידה בהיקף הנפקות האג"ח מארה"ב חתכה בחצי את העמלות שגזרו בגינן החתמים מת"א

בצמרת טבלת היקף הגיוסים ב-2019 בולטות דיסקונט חיתום, פועלים אי.בי.אי ולידר • מנתוני אפסילון חיתום עולה כי היקף העמלות ששולמו בגין הנפקות אג"ח ב-2019 הגיע ל-182 מיליון שקל

היועצים רפי ליפא וגל עמית, מבעלי חברת החיתום אוריון / צילום: תמר מצפי
היועצים רפי ליפא וגל עמית, מבעלי חברת החיתום אוריון / צילום: תמר מצפי

נתוני חברת אפסילון חיתום לסיכום 2019 מראים כי בין המתחרות בשוק, השנה החולפת הייתה מוצלחת למדי לדיסקונט חיתום, שבסיכום שנתי הובילה גיוסים בהיקף שהתקרב ל-12 מיליארד שקל, ב-22 הנפקות לציבור, ובכך התמקמה צעד לפני פועלים אי.בי.אי, שהובילה 29 הנפקות לציבור בהן גויסו יותר מ-11.5 מיליארד שקל. עוד בין הבולטות מחברות החיתום, עם היקף גיוסים דו ספרתי של מיליארדי שקלים, ניצבת לידר שסוגרת את השלישייה הפותחת בין חברות החיתום, אחרי שהובילה 21 הנפקות בהן גויס סכום כולל של כ-11 מיליארד שקל. הנתונים, ככל הידוע, אינם כוללים הנפקות שנעשו ברצף מוסדיים, הובלה משותפת של הנפקות והנפקות של מניות.

צעד אחריהן ניצבת חברת רוסאריו, שבנתח ממנה (20%) מחזיק בנק מזרחי טפחות , אשר היה בין המגייסים הגדולים של השנה, מה שסייע לה להוביל גיוסים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל ב-10 הנפקות שהובילה ולהתמקם בצמרת המגייסות.

פעילות חברות החיתום הישראליות בסיכום 2019
 פעילות חברות החיתום הישראליות בסיכום 2019

עוד בין חברות החיתום הקשורות לבנקים, בולטת בחולשתה היחסית לאומי פרטנרס, שהובילה גיוסים בהיקף של פחות מ-5 מיליארד שקל, ב-14 הנפקות לציבור. אפסילון חיתום, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, ממוקמת בהמשך, עם גיוסים בהיקף של 6.7 מיליארד שקל ב-21 הנפקות לציבור, ומי שממשיכה שוב להראות שהיא שחקן משמעותי בשוק היא אוריון, שהקימו בשנת 2017 רפי ליפא וגל עמית, שהובילה גיוסים בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל, ב-29 הנפקות. בין חברות החיתום הבולטות עולה גם שמה של ווליו בייס שהובילה גיוסים בסכום של 4.6 מיליארד שקל, ב-16 הנפקות לציבור.

עוד עולה מנתוני אפסילון חיתום כי היקף העמלות בשוק האג"ח נשחק, בעיקר בהשפעת צמצום הפעילות המשמעותי של גיוסי החוב של החברות האמריקאיות. לפי הנתונים, היקף העמלות ששולמו בגין הנפקות אג"ח ב-2019 הגיע ל-182 מיליון שקל - 54 מיליון שקל מהסכום בגין 10 הנפקות לציבור של אג"ח אמריקאיות. זאת לעומת סכום של 107 מיליון שקל ששולמו בגין הנפקות אג"ח אמריקאיות בשנת 2018, אשר הגדילו את סכום העמלות הכולל עבור גיוסי אג"ח לאותה שנה לכ-230 מיליון שקל. באפיק האקוויטי לעומת זאת, כמה הנפקות גדולות יחסית שבוצעו השנה הגדילו את העמלות מהנפקות של מניות לציבור לסכום של 127 מיליון שקל, לעומת עמלות של 55 מיליון שקל ששולמו בגין גיוסים באפיק זה בשנת 2018.