המדדים המובילים בת"א ננעלו בזינוק של כ-3% בהובלת הבנקים והנדל"ן; פתאל קפצה ב-11%

מניות הפועלים, דיסקונט ומזרחי טפחות זינקו ב-7%-5% ומדד הבנקים טיפס 5% • מדד הנדל"ן הוסיף 4.5% • פלוריסטם המריאה ב-27%, לאחר שחזרה מוול סטריט עם פער חיובי של כ-30% • דלק בלטה בצד השלילי לאחר שמחזיקי האג"ח של הקבוצה העמידו אולטימטום לתשובה

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

מתחת לרדאר: הבורסה שצללה ביותר מ-50% מתחילת השנה; וגם, מדוע שפוקס וקסטרו לא יגייסו כסף מהציבור במקום לחלוב את הממשלה? הצטרפו לשידור החי »

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע ננעל בעליות שערים נאות של סביב 3% בשלושת המדדים המובילים. זאת אחרי שבסוף השבוע המסחר בארה"ב הסתיים במגמה חיובית, שסיכם שם שבוע מסחר שלילי.

בזירה המקומית, שבוע המסחר הקודם היה חיובי למדי, ובסיכומו טיפס מדד ת"א 35 ביותר מ-3%, אולם מתחילת השנה הוא עדיין מציג תשואה שלילית של כ-17%.

שבוע המסחר הנוכחי בבורסה בתל-אביב יהיה קצר מהרגיל ויכלול שלושה ימים, בשל יום הזיכרון וחג העצמאות.

בעולם ובארץ, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר הנתונים הכלכליים המתפרסמים ואחר המשך התפשטות וירוס הקורונה, שהוביל לקריסת השווקים מוקדם יותר השנה.

מנתוני הבורסה ניכרת התעוררות משמעותית בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות, עם הנפקות בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל שביצעו בשבוע החולף 11 חברות - בראשן ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי , שהייתה אחראית על כמחצית הסכום (כ-1.7 מיליארד שקל).

בלאומי שוקי הון התייחסו למצב שוק החוב וציינו כי "נראה כי השוק הקונצרני חוזר לתפקוד רגיל יחסית וזהו סימן חיובי לגבי השקעה באפיק".

זאת כשלפי נתוני הבנק, מתחילת החודש היקפי הגיוס באפיק זה הגיעו ל-4.7 מיליארד שקל.

למרות הכיוון החיובי המסתמן, בלאומי שוקי הון לא ממליצים על הגדלת החשיפה לאפיק הקונצרני, וממליצים על השקעה ישירה בסדרות על-פני מדדים.

לפי לאומי שוקי הון, "בחברות שנקלעו לקשיים או רמת הסיכון עלתה משמעותית, המרווחים ממשיכים לעלות, לעומת חברות אחרות ובעיקר אלו בעלות יכולת נגישות לגיוסים חדשים, שם רמת המרווחים יורדת, למרות שעדיין מדובר ברמת מרווחים משמעותית גבוהה יותר מזו שהיינו בה טרם המשבר".

בלאומי שוקי הון הוסיפו כי "בניגוד לאפיק הממשלתי, מרבית הגיוסים באפיק הקונצרני הינם בצמודי המדד".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, מניית פתאל החזקות  החבוטה טיפסה בכ-11%, אחרי צלילה של קרוב ל-70% מתחילת השנה.

מניות דיסקונט  והפועלים  קפצו בכ-7%-6%, ומדד הבנקים בלט גם הוא בצד החיובי, כשטיפס בכ-5%, עם עלייה של כ-3.5% במניית לאומי  .

עוד בין העולות בת"א 35, מניות חברות הנדל"ן של מליסרון , אמות , עזריאלי ושיכון ובינוי  הוסיפו לערכן כ-9%-6% ומדד הנדל"ן הוסיף לערכו 4.4%.

העליות במדד הבנקים ממשיכות את הכיוון החיובי שממנו נהנה בשבוע הקודם, שאותו סיכם בקפיצה של יותר מ-6%, בעוד מדד הנדל"ן הציג בסיכום שבוע המסחר הקודם ירידה של כ-2%. מתחילת השנה שני המדדים מציגים ירידה דומה, של כ-25%.

בצד השלילי של מדד הדגל, מניית קבוצת דלק  נחלשה בכ-3.5% והמניות הדואליות של נייס   ואיי.אפ.אפ   נחלשו בכ-2%.

עוד במסחר, חברת פלוריסטם   עדכנה בסוף השבוע על קבלת אישור "למימון לא מדלל של 50 מיליון אירו מהבנק האירופאי להשקעות". מנייתה קפצה היום בכ-27%.

חברת מדיגוס   עדכנה בסוף השבוע על הסכם שחתמה עם חברה נוספת "להשקעה ולפיתוח מוצרים" להתמודדות עם וירוס הקורונה, ומנייתה קפצה ביותר מ-30%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת.

14:14

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות חדות בהובלת מניות הבנקים דיסקונט, פועלים שמזנקות ב-6% כל אחת, ולאומי שקופצת ב-3%. מדד ת"א 35 מזנק ב-2.5%, מדד הבנקים מזנק ב-4.5% ומדד ת"א 90 קופץ ב-2.6%. 

פתאל החזקות בולטת בזינוק של יותר מ-11%, אלביט מערכות מזנקת בכ-4%, עזריאלי ב-5.7%, טבע עולה ב-1.5%, מליסרון מזנקת ב-7.4% ואלוני חץ ב-5.2%, נייס מאבדת 2.4% כנגד המגמה. 

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-900 מיליון שקל.

12:50

עליות חדות נרשמות בבורסה בתל אביב, בהובלת מניות הבנקים. בעליות חדות בולטות מניות מליסרון , נאוי, פוקס , ביג, עזריאלי  וקרסו. 

10:50

המסחר בת"א מתנהל בעליות שערים חדות, ומדדי ת"א-35 ות"א-125 מזנקים ביותר מ-2%. מדד ת"א-90 מתחזק ביותר מ-3%. מניית פתאל החזקות  בולטת במדד המוביל ומזנקת יותר מ-12%. מדד הבנקים עולה ב-4.5%, עם עליות של 6% במניות הפועלים  ודיסקונט , ועלייה של 5% במזרחי טפחות .

מניית פלוריסטם   ממריאה ב-25%, לאחר שחזרה מניו יורק עם פער חיובי של 30%. 

בצד השלילי בולטת מניית קבוצת דלק  שמאבדת 4%. נציגות מחזיקי האג"ח של החברה דורשת מהקבוצה לאשר מהלך של גיוס הון מיידי בהיקף של 400 מיליון שקל לפחות, לצורך ייצוב מצבה הכספי. 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית, לאחר העליות בוול סטריט ביום שישי ועל רקע פתיחה חלקית של המשק לפעילות. מניית פתאל החזקות   ומניית ביג  בולטות בעלייה חדה. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק, מציינים בסקירתם השבועית כי " השקל רשם התחזקות משמעותית השבוע של כ - 2.4% מול סל המטבעות והוא חזר לרמתו טרום פרוץ מגפת הקורונה. ייתכן שחלק מההסבר טמון בכניסתה הצפויה של ישראל השבוע למדד ה- WGBI העולמי ולקיומם של גורמים ארוכי טווח התומכים בהתחזקות השקל לאורך זמן. בנוסף, נראה שמעורבות בנק ישראל בשוק המט"ח ממתנת את התנודתיות ביחס למשברים בעבר".

ביחס לשוק האג"ח הממשלתית מציינים בפמן ורזניק כי " לאחר שבועות סוערים יחסית של תנודתיות גבוהה בשוק האג"ח הממשלתי, נראה כי סטיות התקן מתחילות לרדת והשוק מתחיל להתייצב סביב רמות התשואה הנוכחיות . ההתייצבות מקורה גם בהתייצבות יחסית ברמת התשואות בעולם וככל הנראה גם על רקע המשך מהלך הרכישות של בנק ישראל. גם ההתייצבות וההתחזקות של השקל ביחס לדולר וביחס לסל המטבעות מלמדת כי פעילות בנק ישראל אכן תרמה במידה משמעותית להתייצבות השווקים.

לדבריהם, "מראשית המשבר, בנק ישראל משדר נחישות רבה לשימוש בכלים מוניטאריים מרחיבים מגוונים על מנת לסייע לרמת הנזילות בשווקים . נראה שאין מגבלה ליכולת להפעיל עוד כלים, ובפרט, אך לא רק, הגדלת היקף רכישות אג"ח ממשלתי, כאשר המסר הינו שבנק ישראל יפעל ככל שיידרש. המחויבות של בנק ישראל להמשיך ולהפעיל כלים מוניטאריים מרחיבים תומכת ביציבות התשואות הקצרות-בינוניות. נראה גם כי פוטנציאל העלייה ברמת התלילות די מוגבל בנסיבות אלו". 

09:30

חברת אלביט מערכות  הודיעה היום כי זכתה בחוזה בהיקף של כ-103 מיליון דולר לאספקת חליפות לוחמה אלקטרונית (ל"א) מקיפות עבור חיל אוויר של מדינה באסיה. החוזה יבוצע במהלך תקופה של שלוש שנים וכולל תמיכה לוגיסטית לטווח ארוך.

06:30

שבוע מסחר מקוצר (בימים שלישי ורביעי לא יתקיים מסחר לרגל יום הזיכרון ויום העצמאות) בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית. זאת, לאחר עליות שערים בוול סטריט ביום שישי. 

הדאו ג'ונס התחזק ב-1.1% או 260 נקודות, ה-S&P 500 עלה ב-1.4% והנאסד"ק הוסיף 1.7%.

במסגרת תהליך החזרה לשגרה תחת מגבלות המאבק בקורונה, הממשלה אישרה הקלות לעסקים אולם למרות ההקלות שיאפשרו לפתוח חנויות רחוב וחנויות במרכזים פתוחים, חלק ניכר מהרשתות ימשיכו להשבית את הפעילות שלהן במחאה על סירוב הממשלה להענות לדרישותיהן. התאגדות רשתות האופנה והמסחר כוללת מספר רב של רשתות שמתכננות להישאר היום סגורות ביניהן קבוצת פוקס , קבוצת בריל, קסטרו , קבוצת H&M, מגה ספורט, אופטיקה הלפרין ואחרות.

קבוצת דלק תמשיך לרכז עניין, לאחר שמחזיקי איגרות החוב של קבוצת דלק החליטו להעמיד אולטימטום לקבוצת דלק  ולבעל השליטה בה, יצחק תשובה. "גלובס" חשף  כי בפגישה שקיימה ביום שישי נציגות המחזיקים, החליטה הנציגות לדרוש מקבוצת דלק לאשר עד יום א' הקרוב מהלך של גיוס הון מיידי בהיקף של 400 מיליון שקל לפחות, לצורך ייצוב מצבה הכספי של החברה. 

מניית פלוריסטם  חזרה מוול סטריט עם פער חיובי של כ-30% כך שהיא צפויה לזנק היום (א'). ביום שישי הודיעה החברה כי הבנק האירופי להשקעות (EIB) אישר לחברה מימון בסך 50 מיליון אירו. החברה תעשה שימוש בכסף לקידום של פלטפורמת הטיפול התאי המשקם של החברה והבאתם לשוק של מוצריה, תוך התמקדות בפיתוח קליני של תאי PLX כטיפול לסיבוכים הקשורים לנגיף הקורונה.

עוד צפויות לעלות היום ב-1%-2% מניות טבע , פריגו , לייבפרסון וטאואר ומנגד צפויות לרדת מניות אופקו, אורמת ואלביט מערכות.