הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה יציבה בת"א; ארקו קפצה ב-5.3%, אופקו צנחה ב-16.7%

מדד הבנקים עלה ב-1.5% • מחזור המסחר הסתכם בכ-587 מיליון שקל • הגל השני מכה בחוזקה: התחלואה בארה"ב בשיא בשבוע הבחירות, סגר בבריטניה ובגרמניה, הגבלות ביוון • אל על מחפשת מנכ"ל

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner, רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner, רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:55

יום מסחר תנודתי בבורסה הסתיים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ננעל ביציבות וכך גם מדד ת"א 90. מחזור המסחר הסתכם בכ-587 מיליון שקל.

עליות בולטות נרשמו במניות ארקו החזקות ,  אלוני חץ , לאומי , טבע, הפועלים  ודיסקונט.

מנגד, בלטו בירידות מניות לייבפרסון, אופקו, נובה , קמטק, שפיר הנדסה  ואודיוקודס. 

ביוליין  קפצה ב-52% לאחר שהחברה דיווחה בסוף השבוע על הצלחה בשלב III של הניסויים שלה בטיפול בסרטן הדם מסוג מיאלומה נפוצה. החברה מסרה כי ועדת הביקורת הבלתי תלויה מסרה כי התוצאות כבר כעת מובהקות מספיק כדי להכריז על הניסוי כהצלחה - ואין צורך להמשיך את הניסוי.

14:30

המסחר בבורסה בתל אביב עבר לעליות בהובלת מניות הבנקים, וזאת על רקע הודעת בנק ישראל על הפחתת דרישות יחס המינוף מהמערכת הבנקאית על מנת לאפשר את התמיכה בפעילות הכלכלית, לשיעור מזערי של 5.5% בבנקים הגדולים (לעומת 6% כיום) ול-4.5% בבנקים הבינוניים והקטנים (לעומת 5% כיום).

מדד הבנקים קופץ ב-1.8%, ת"א 35 עולה ב-0.3% לאחר הירידות שנרשמו בפתיחת המסחר (שנפתח בעיכוב, "פתיחה אנגלית", על רקע צניחת אופקו ולייבפרסון).

12:40

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק כותבים בסקירתם השבועית כי "העלייה בתוצר, בארה"ב, ברביע השלישי שיקפה את המשך המאמצים לפתוח מחדש עסקים ולחדש את הפעילות שנדחתה או הוגבלה עקב מגפת הקורונה ", עוד הם מוסיפים כי "בסך הכול, ההתאוששות הראשונית בתוצר לאחר גל הסגר הראשון הייתה חזקה רק במעט מהצפוי בשוק (כ-32%) ויתכן שאין מדובר בהרבה יותר מאשר "תיקון טכני" לירידה ברביע השני של השנה . לנוכח העלייה המחודשת בתחלואה לאחרונה, נתון צמיחת התוצר ברביע הרביעי יהיה מתון יותר, ובסדר גודל של עד כ-4.5% במונחים שנתיים. עדיין, רמת התוצר ברביע השלישי של השנה נמוכה ב כ- 3.5% ממה שהיה ברביע האחרון של השנה שעברה."

בפמן ורזניק מסבירים כי "מבחינת המספרים, ההתאוששות בתוצר נבעה בעיקר מזינוק של 40.7% בצריכה, עקב זינוק של 82.2% בצריכת מוצרים בני קיימא , אך בצריכת השירותים נמשכה החולשה בגלל מגבלות ההתרחקות החברתית. ההשקעה בציוד עסקי עלתה ב -70.1% וההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב -59.3%, בשני המקרים מדובר בעלייה לרמות השקעה גבוהות מאשר לפני פרוץ המגיפה. ההשקעות העסקיות בציוד עיבוד נתונים היו חזקות. עם זאת, בחלקים אחרים הייתה חולשה כמו ההשקעה במבנים שאינם למגורים שירדה ב-14.6% ברביע השלישי וההוצאות הממשלתיות שירדו ב-4.5%. היבוא גדל בקצב של 91.1%, בעוד שהיצוא עלה ב-57.7% כך שהביקוש החיצוני נטו גרע מהתוצר".

באשר ללירה הטורקית הם אומרים כי "פיחות הלירה הטורקית אל מעבר לכ-8.0 לירות טורקיות לדולר אמריקאי מהווה פיחות בסדר גודל של כ-25% לעומת הדולר מאז סוף 2019. אם הלירה תסיים את השנה סביב רמה זו, זו תהיה אחת הנפילות הגדולות של המטבע בעשרים השנים האחרונות. נפילתה של הלירה הטורקית איננה משקפת התערערות רחבה בקרב השווקים המתעוררים, אלא משקפת השפעה של חולשות ספציפיות. מטבע הדברים, רוב מטבעות השווקים המתעוררים נחלשו השנה, אבל הלירה הטורקית, ובמידה מסוימת גם הרובל הרוסי, לא הצטרפו למגמת הייסוף של מטבעות השווקים המתעוררים מול הדולר האמריקני בחודשים האחרונים".

11:10

מתמתנות הירידות בבורסה ומדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.1%. עליות בולטות נרשמות במניות קנון , פריגו , גב ים, גילת וטבע. 

לייבפרסון פרסמה דוחות והודיעה בסוף השבוע על שיתוף הפעולה עם אינפוסיס, העוסקת בתחום השירותים הדיגיטליים, במטרה לקדם את פעילותה בענן. כתוצאה מכך, הפעילות בלייבפרסון העוסקת בענן הפרטי צפויה להיסגר; לחלק מהעובדים, כ-30 במספר, הוצע לעבור לאינפוסיס, כ-10 יחליפו תפקיד בתוך החברה וכ-30 יפוטרו. 

10:05

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית, לאחר יום של ירידות בוול סטריט ביום שישי. 

ירידות בולטות רושמות מניות אופקו  ולייבפרסון  על רקע פערי ארביטראז' שליליים  חדים מול מחיריהן בוול סטריט. 

מנגד, מניית גב ים  מזנקת לאחר שאיש העסקים אהרון פרנקל סיכם בסוף השבוע על רכישת עוד 15.1% ממניות החברה שמוחזקות בידי קבוצת הביטוח והפנסיה מגדל תמורת כ-840 מיליון שקל. הרכישה התבצעה לפי מחיר של 26 שקל למניה, המשקף פרמיה של 8.8% בהשוואה למחיר של 23.89 שקל למניה, לפיו סיימה גב-ים את המסחר ביום ה' האחרון.

חברת הקנאביס הרפואי יוניבו  הודיעה הבוקר כי השלימה גיוס בהקצאה פרטית של אג"ח להמרה בהיקף של 7 מיליון שקל בהקצאה פרטית חסומה לשני גופים מוסדיים. 

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. בשוק המקומי: צפי לירידות בעקבות וול סטריט לקראת שבוע דרמטי

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע החולף בוול סטריט, שם המדדים סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז שיא המשבר הפיננסי בחודש מרץ בצל העלייה בתחלואה לשיא ולאחר שתוכנית התמריצים לא תעבור לפני הבחירות בארה"ב שייערכו ביום שלישי השבוע. בשבוע החולף מדד ה- S&P 500 ירד ב-5.6%, מדד הנאסד"ק ירד ב-5.5%, מדד הראסל 2000 ירד ב-6.2%, ומחיר הנפט צלל בכ-10%.

המניות הדואליות צפויות להכביד. אופקו הלת' חוזרת עם פער שלילי של יותר מ-13% לאחר שפרסמה דוחות רבעוניים. יחד עם לייבפרסון, שחוזרת עם פער שלילי 8%, פתיחת המסחר עלולה להתעכב ("פתיחה אנגלית").

2. התחלואה בקורונה עלתה לשיא - סגר באירופה

מספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארה"ב הגיע ל-100 אלף ביום, ומספר הנדבקים חצה את ה-9 מיליון בני אדם, וזאת בשבוע הבחירות לנשיאות שיכריעו מי מבין המועמדים המובילים, הנשיא טראמפ וג'ו ביידן, יהיה הנשיא הבא.

בבריטניה, לאחר שבימים האחרונים נרשמו יותר מ-25 אלף מקרי קורונה חדשים ויותר מ-250 מתים מדי יום, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע אמש על סגר בבריטניה למשך חודש לכל הפחות. גם קאנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, הודיע אמש על הטלת סגר חלקי על המדינה החל מיום שלישי הקרוב, וביוון יוטלו הגבלות חמורות לראשונה מאז הסגר הקודם.

3. עונת הדוחות לרבעון השלישי: טבע במוקד, מניות הטכנולוגיה הגדולות הרעידו את השוק

ביום חמישי החולף חברות הטכנולוגיה הגדולות הציגו דוחות מעורבים. גוגל בלטה לטובה, אפל איכזבה כשסירבה לספק תחזית לרבעון הרביעי שבו היא אמורה הייתה לכלול את הצפי למכירות האייפון החדש שהושק (12) לצד ירידה שנרשמה במכירות בסין. אמזון עקפה את התחזיות אבל סיפקה תחזית לרווח התפעולי לרבעון הרביעי שהייתה נמוכה מהצפי. פייסבוק פרסמה דוחות טובים אך הזהירה מפני חוסר ודאות בהמשך, ואת עיקר האכזבה רשמה טוויטר, שמנייתה צללה בכ-20% בצל האכזבה מנתוני מספר המשתמשים. טוויטר דיווחה על 186 מיליון משתמשים בהשוואה לצפי של 195 מיליון ברבעון השלישי כשרשמה תוספת של מיליון משתמשים בלבד.

ביום שני לאחר המסחר פייפאל וסולאראדג' הישראלית יפרסמו דוחות. ביום רביעי יפרסמו החברות קוואלקום וזינגה, וביום חמישי לפני הפתיחה יפרסמו החברות עליבאבא, ג'נרל מוטורס וטבע הישראלית את הדוחות לקראת סיום העונה.

4. הקלות בסגר: חלק מהתלמידים חוזרים ללימודים; הסוחרים ייפתחו נגד התקנות

אחרי קצת יותר מחודש וחצי בבית כחצי מיליון תלמידי א'-ד' יחזרו הבוקר לבתי הספר, ובכך יצטרפו אל חצי מיליון ילדי הגנים שנמצאים במסגרות בשבועיים האחרונים. בשבוע החולף היו שלוש ישיבות של קבינט הקורונה ולא הגיעו להסכמה על פתיחת העסקים. חלק מהעסקים, כמו הסוחרים בשוק מחנה יהודה בירושלים, הודיעו כי ייפתחו את מרכולתם בניגוד להנחיות.

5. אשטרום תמחק את החברה הבת; מנכ"ל אל על עוזב

קבוצת אשטרום רשמה הצלחה בהצעתה לרכוש את החזקות הציבור במניות החברה הבת, אשטרום נכסים, כאשר פחות מ-5% מבעלי מניות אשטרום נכסים התנגדו להצעתה, ועקב כך תוכל קבוצת אשטרום לרכוש את מלוא מניות החברה הבת ולמחוק את מניותיה מהמסחר בת"א.

קבוצת התשתיות והנדל"ן אשטרום החזיקה עד כה ב-54.34% ממניות אשטרום נכסים, בעוד שיתרת המניות (45.66%) הוחזקה בידי ציבור המשקיעים. לפני כחודש הגישה קבוצת אשטרום הצעת רכש חליפין במניות למניות אשטרום נכסים שבידי הציבור, ומוקדם יותר השבוע שיפרה הצעה זו לצורך הבטחת הצלחתה.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, יעזוב את תפקידו על רקע חילופי השליטה בחברה. כפי שפורסם ב"גלובס", הדירקטוריון החדש כבר החל בהקמה של ועדת איתור לחיפוש אחר מנכ"ל חדש יחד עם רוב השדרה הניהולית שצפויה להתחלף. בכנפי נשרים קיוו שאוסישקין לא ימהר לעזוב ויישאר לפחות לתקופה הקרובה שבה מתחילה אל על בהתאוששות עם חידוש פעילות הטיסות באופן הדרגתי.

● הביטקוין חצה בשבת את רף ה-14,000 דולר לראשונה מאז שנת 2018.