המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת: עליות בבנקים ובגז, ירידות בטכנולוגיה

מדד ת"א 125 התקדם ב-0.4% ואילו מדד ת"א 90 ירד ב-0.3% • איתקה מחלקת דיבידנד בהיקף של כ-100 מיליון דולר שישמש את קבוצת דלק לפירעון חלקי של הלוואה

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר בבורסה של תל אביב הסתיים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.7%, מדד ת"א 125 התקדם ב-0.4% ואילו מדד ת"א 90 ירד ב-0.3%.

מבין המדדים הענפיים, בצד החיובי מדד נפט וגז קפץ ב2.5%, מדד הבנקים עלה ב-1.4% ומדד הפיננסים הוסיף 1%. בצד השלילי, מדד נדל"ן מדד טכנולוגיה נחלשו ב-0.2%.

את העליות במדד הבנקים הובילו מניית הבינלאומי, שעלתה ב-2.9%, וזו של מזרחי טפחות שהתקדמה ב-2%. את מדד נפט וגז הובילו דלק קידוחים שקפצה ב-3.5% ורציו שהוסיפה 1.9%.

16:50

העליות בפתיחת המסחר בוול סטריט לא השפיעו בצורה הניכרת על הבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ומדד ת"א 125 מתקדם ב-0.1%.

14:55

נמשכות העליות הקלות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם ב-766 מיליון שקל.

במסחר במטבעות מתחזק הדולר בכ-0.4% ונסחר סביב 3.415 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.8% לרמה של 3.996 שקלים. 

13:00

עליות קלות בבורסה, במקביל לעליות בבורסות אירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. מדד הבנקים קופץ ב-2.1%. 

מניית עדיקה סטייל  בולטת בירידה חדה, לאחר שקפצה בעשרות אחוזים בשבוע האחרון. 

עוד בולטות בירידות חדות מניות אופקו, פריון, וגולף. 

11:10

מגמה חיובית בבורסה, במקביל לעליות בבורסות אירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

מניות הבנקים בולטות בעליות, בהובלת בינלאומי  ודיסקונט 

שיכון ובינוי  עדכנה הבוקר בדיווח לבורסה בנוגע לזכייתה בפרויקט קריית המודיעין כי ועדת המכרזים ביקשה מהחברה לקבל התייחסויות שונות הקשורות לחקירת משטרת ישראל בנוגע לפעולות של החברה והחברות הבנות שלה באפריקה ולהליך הביניים שהתנהל בקשר עם שחרור סכום כסף של שיכון ובינוי התפוס על ידי משטרת ישראל. 

לקראת פרסום דוחות הרבעון הרביעי של טבע  ביום חמישי הקרוב פרסם בנק הפועלים סקירה על המניה, והעריך כי צפוי רבעון מעורב. תחזית הבנק לתוצאות טבע ברבעון היא להכנסות של 4.1 מיליארד דולר, גבוה מעט מקונצנזוס ה אנליסטים וכמעט ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל; ואילו תחזית הרווח למניה נמוכה מעט מהקונצנזוס, 57 סנט. בבנק צופים EBITDA רבעוני של 1.1 מיליארד דולר ותזרים פנוי של כ-482 מיליון דולר.

אל על פנתה לאחרונה למשרד האוצר בבקשה לקבלת סיוע, ולהגדלת ערבות המדינה להלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר. זאת לאחר שהחברה עדיין לא הצליחה לגייס חוב מול הבנקים המלווים. באוצר סרבו לבקשה, לפחות לעת עתה, ושלחו את אל על  תחת הדירקטוריון החדש להתחיל בהתייעלות שעליה היא חתומה במסגרת ההסכמים עם העובדים. באוצר למעשה מצפים שהבעלים החדש יממש את הבטחותיו להצעיד את אל על לדרך חדשה ובטוחה, כאשר בשלב הראשון בלי הגדלת הסיוע מהמדינה.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ומנגד ת"א 90 יורד ב-0.1%. 

עליות בולטות רושמות מניות קנון, אנרג'יאן, קבוצת אשטרום  ואלוט. 

09:30

קבוצת דלק  הודיעה כי תקבל דיבידנד בהיקף של 100 מיליון דולר מהחברה הנכדה איתקה. הדיבידנד ישמש את החברה הבת של דלק המחזיקה במלוא הבלות על איתקה לפירעון חלקי של הלוואה שלקחה מבנק BNP שהיקפה מסתכם כיום בכ-137 מיליון דולר. 

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לעליות קלות בתל אביב

המגמה החיובית בבורסה צפויה להימשך הבוקר, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה חיובית מובהקת.  מדד הדאו ג'ונס זינק ב-1.6%, S&P 500 הוסיף 1.2% והנאסד"ק עלה ב-0.4%. 

גם באסיה רושמים היום מדדי המניות עליות בהובלת הבורסה של הונג קונג שמטפסת ביותר מ-2%. עליות קלות נרשמות במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב. 

2. זהו יום הבוחר... בארה"ב.

בארה"ב תסתיים היום מערכת הבחירות, כשאזרחי המעצמה הגדולה בעולם (שעדיין לא הצביעו בימים האחרונים) יילכו להצביע. בוול סטריט, אגב, המסחר יתקיים כרגיל. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מציין כי "נשיאים אינם נוטים להשפיע משמעותית על הצמיחה ומדובר בעיקר בתנאים כלכליים בסיסים, מקומיים וגלובליים, המתקיימים למרות מעורבותם של נשיאים. למרות שהוויכוח על יחסי סחר ויחסים בינלאומיים עשוי להתרכך תחת ממשל ביידן, הגורמים המהותיים למתח יישארו במקרה של סין. ללא קשר למי שנמצא בבית הלבן, מהלך ההתרחקות והניתוק שבין ארה"ב לבין סין עשוי להימשך גם בשנים הקרובות. בכל הקשור לאירופה ולחלק מן המדינות המתעוררות תתכן התקרבות ביחסי הסחר".

בכל הנוגע לשווקים פיננסיים, כותב בפמן, "פעולותיו של הפד לעיתים קרובות חשובות הרבה יותר מאלה של הבית הלבן. אמנם, הקיצוץ במס חברות שיחק תפקיד מסוים בהנעת שוק המניות בארה"ב תחת הנשיא טראמפ, אך מרכיב קריטי היה תמיכת המדיניות המוניטרית, שדחפה את הריבית הריאלית מטה לשפל רב עשורים. מהבחינה הזו, השאלה היא לא כל כך אם, או בכמה, המדיניות פיסקלית תורחב תחת הנשיא הבא, אלא עד כמה הפד יתאים עצמו לכך ולא יבחר להדק חזרה את המדיניות בתגובה להרחבה תקציבית מוגזמת ותמהיל מדיניות שאיננו תואמת את צרכי המשק לפי ראות הפד. צפוי כי הפד ימשיך לנהל מדיניות שתשאיר את הריבית הריאלית בתחום השלילי בעתיד הנראה לעין, כאשר כלכלת ארה"ב תמשיך בהתאוששות האיטית מהלם המגיפה. מדובר בתנאים טובים יחסית לשוק המניות, אך רק אם תהיה תמיכה מצד הפד". 

3. מאקרו: הריבית ירדה באוסטרליה

הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד היום, כצפוי, את שיעור הריבית במדינה מ-0.25% ל-0.1%. מדד המניות המובילות בבורסה של אוסטרליה רשם עלייה של כ-2% היום.

באירופה לא יתפרסמו היום נתוני מאקרו חשובים ובארה"ב יתפרסם נתון ההזמנות ממפעלים בחודש ספטמבר (צפי לעלייה של 1%). 

4. דוחות: אורמת היום, פריגו ברביעי וטבע ביום חמישי

היום צפויה אורמת  לפרסם דוחות, וביום רביעי יפרסמו החברות פריגו, אלוט וקוואלקום. ביום חמישי לפני הפתיחה יפרסמו החברות עליבאבא, ג'נרל מוטורס וטבע את הדוחות לרבעון השלישי.

מניית סולאראדג' צנחה אתמול בכ-15% לאחר סיום המסחר בוול סטריט. זאת לאחר שהחברה פרסמה דוחות ותחזית מאכזבים לרבעון השלישי. החברה הציגה ירידה של 18% בהכנסות לרמה של כ-338 מיליון דולר ברבעון, בכ-5 מיליון דולר נמוך מצפי האנליסטים. 

5. פערים מעורבים בדואליות

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. אודיוקודס  עם פער שלילי של כ-5%, אופקו 2.5%, טבע  1.6% ולייבפרסון 1% כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, פריגו  עם פער חיובי של 1.4% ואלוט 2.5% והן צפויות לטפס.

במסחר בסחורות נרשמות עליות קלות בזהב ובנפט.