הבורסה בת"א | סיקור שוטף

סגירה צורמת בבורסה בצל החשש מהמוטציה: ת"א 35 איבד 2.3%

מדד הבנקים נפל ב-2.8%, מדד נפט גז צנח ב-4% ומדד הביטוח נפל ב-3% • אורמת צנחה ב-5, נייס נסוגה ב-1.5% מהשיא, לאומי נפלה ב-3.86%

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

החשש מהשלכות גילוי המוטציה לנגיף הקורונה הכבידו על המסחר בשוק המקומי, כאשר במקביל המדדים בשווקים צבועים באדום. בסופו של יום, מדד ת"א 35 צנח ב-2.35%, ת"א 90 איבד 1.9%, מדד הבנקים נפל ב-2.8%, מדד נפט גז צנח ב-4% ומדד הביטוח נפל ב-3%.

בלטו בירידות של 9%-7% המניות פתאל ודלק. אורמת צנחה ב-5, נייס נסוגה ב-1.5% מהשיא, לאומי נפלה ב-3.86%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-2.23 מיליארד שקל.

17:00

מאפי פארמה העוסקת בפיתוח תרופות עתירות ידע, חומרים פרמצבטיים פעילים("APIs") ופורמולציות, עדכנה היום כי גיוס המטופלים בניסוי הקליני שלב 3 המתקיים עתה עם GA Depot (גלטיראמר אצטט) לטיפול בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית חצה את רף 60% מהמטופלים.

16:00

מדדי המניות בבורסה בתל אביב נסחרים בירידות חדות בצל החשש מהתפשטות המוטציה לוירוס הקורונה באירופה. מדד ת"א 35 מאבד 1.9%, מדד ת"א ביטוח צונח ב-3% ומדד הבנקים צונח ב-2.7%.

דלק ופתאל בולטות בירידות חדות של 8% ו-7% בהתאמה, מניית בנק לאומי צונחת ב-3.2%, כך גם מנייתה של מזרחי טפחות, דיסקונט מאבדת 1.7%, טבע יורדת בשיעור דומה, איי.סי.אל צונחת ב-2.4%.

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על ירידות חדות בפתיחה. באירופה המדדים מאבדים גובה בהובלת הבורסה במדריד שמאבדת 3.4%. מדדים הדאקס והקאק צונחים ב-3%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-1.7 מיליארד שקל.

15:05

מתמתנות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם כעת ירידה של כ-1.9% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.8%. מדד ת"א נפט וגז צונח בכ-4% ומדד מניות הבנקים נופל בכ-2.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.55 מיליארד שקל. 

ירידות בולטות רושמות מניות קבוצת דלק , פתאל החזקות , גזית גלוב  וכלל ביטוח. 

13:20

מחריפות הירידות בבורסה, במקביל להחרפת הירידות בבורסות אירופה ובחוזים על מדדי וול סטריט שרושמים כעת ירידות של 1.5%-2.2%. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-2.4% ומדד ת"א 90 נסוג בשיעור דומה. מדד ת"א נפט וגז צונח בכ-5% ומדד מניות הבנקים נופל בכ-3.3%. מדד מניות הביטוח יורד ב-3.8%. כל מניות מדד ת"א 35 נסחרות בצד האדום. 

מחזור המסחר מסתכם בכ-1.18 מיליארד שקל. 

ירידות בולטות רושמות מניות הפועלים , אנרג'יאן, הפניקס והראל השקעות 

הבידוד של בריטניה מחריף בשל חשש בעולם מהתפשטות של מוטציית נגיף הקורונה שהתגלתה במדינה, ושלפי הרשויות הבריטיות עשויה להיות מדבקת יותר. גם גרמניה הצטרפה אתמול (א') לשורת המדינות שאסרו על תנועת מטוסי נוסעים מהממלכה המאוחדת ליבשת. נוסעי טיסה מלונדון שנחתו אמש בהאנובר עברו בדיקות PCR לגילוי הנגיף ויצטרכו לשהות במתחם מאולתר בשדה התעופה עד לתוצאות היום.

מספר המדינות באיחוד האירופי שאוסרות על טיסות מבריטניה באופן מיידי התרחב בשעות האחרונות, וכולל את דנמרק, איטליה, שוויץ, פורטוגל, בלגיה, אוסטריה, בולגריה, פינלנד, רומניה, שבדיה, קרואטיה, הולנד, אסטוניה, ליטא ולטביה. ברחבי העולם, אפילו איראן, מוקד התפרצות קורונה משמעותי בשנה האחרונה, הודיעה כי תעצור לשבועיים את כל הטיסות מבריטניה. טורקיה ומרוקו פירסמו הודעות דומות.

11:05

מגמה שלילית בבורסה, במקביל לירידות בבורסות אירופה ובחוזים על מדדי וול סטריט. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-1.5% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-2.1%. 

עליות בולטות רושמות מניות ג'נסל , אינטר תעשיות , על בד וסבוריט.  אינטר תעשיות דיווחה היום על קבלת הזמנה ראשונה להתקנת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים באירופה. 

אר.אס.אל אלקטרוניקה  מודיעה כי לאחר שזכתה במכרז של לוקהיד מרטין לתכנון, שדרוג, ייצור, ואספקה של בקרי בלימה למטוסי F-16, וכן למתן שירותי תחזוקה, חתמה החברה על הסכם מסגרת מול לוקהיד מרטין לאספקת המוצרים והשירותים כאמור בסך של כ-5.7 מיליון דולר. בהתאם להסכם המסגרת שנחתם, ללוקהיד מרטין זכות לרכוש כמות מסוימת של המוצרים והשירותים, במחיר מוסכם, ועל-פני מספר שנים.

ישראל קנדה  דיווחה כי גייסה כ-50 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של כ-2.3% מהון מניות החברה לכלל ביטוח, מור וספרה פאנד במחיר של 8 שקלים למניה. 

10:00

החששות בארץ ובעולם ממוטציית הקורונה מעיבים על פתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-1.2% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1%. 

ירידות בולטות רושמות מניות פתאל החזקות , קבוצת דלק , בזן, אלוני חץ, באטמ ומגדל. 

הדולר מתחזק בכ-0.5% לרמה של 3.258 שקלים ואילו האירו נחלש בכ-0.1% לרמה של כ-3.967 שקלים.

08:55

עם רוח גבית מהעלייה במפלס החששות מהקורונה, הדולר מתחזק הבוקר בכ-0.3% לרמה של 3.25 שקלים ואילו האירו נחלש בכ-0.2% לרמה של כ-3.965 שקלים.

בעולם מתחזק הדולר ב-1.25% מול הליש"ט לרמה של 1.335 דולרים לליש"ט ומול האירו בכ-0.5% לרמה של כ-1.22 דולרים לאירו. 

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני תחילת המסחר בבורסה

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול רשם מדד ת"א 35 ירידה של כ-0.9% בנעילה. מדד ת"א 90 נסוג בכ-1.2% בסיום. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.  נייס  ריכזה מחזור ענק וטיפסה לשיא חדש. עליות בולטות רשמו גם מניות אלוט , אילקס מדיקל , אורמת  ולייבפרסון. 

באסיה נרשמת מגמה מעורבת היום ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ניכרת יציבות. הזהב ממשיך בהתאוששות ורושם הבוקר עלייה של כ-1% לרמה של 1,907 דולר לאונקיה. הנפט מסוג ברנט מנגד נסחר בירידה של כ-3% לרמה של 50.7 דולר לחבית.

2. בהלת מוטציית קורונה בבריטניה באירופה

המשקיעים בארץ ובעולם ימשיכו לעקוב היום ובימים הקרובים אחרי הדיווחים בנוגע להתפשטות הקורונה על רקע גילוי מוטציות חדשות של הווירוס. זאת, לצד המשך מבצע החיסונים בארץ, בבריטניה ובארה"ב. אתמול הודיעו מדינות רבות באירופה על איסור נחיתת טיסות מבריטניה, בעקבות המוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהופיעה בדרום-אנגליה בשבועות האחרונים. זאת, בניסיון למנוע מהמוטציה החדשה, שלדברי ראש הממשלה הבריטי עשויה להיות מדבקת יותר ב"עד ב-70%", להתפשט ברחבי אירופה. 

3. הסכמה על חבילת סיוע נוספת בארה"ב

ראשי הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס האמריקאי הסכימו על חבילת סיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי, שתכלול בין השאר סיוע ישיר לאזרחים לצד הזרמת מימון שתמנע השבתה של הממשל. במהלך היום תתקיים הצבעה בבית הנבחרים בוושינגטון לאישור ההצעה. 

4. דחייה נוספת באישור התקציב

מפלגת כחול לבן הודיעה כי תקודם בהסכמה עם הליכוד הצעת חוק שלפיה יועבר תקציב המדינה לשנת 2020 עד ל-31.12.20, דחייה של שבוע, והתקציב לשנה הבאה, 2021, יאושר עד לתאריך 5.1.21. כלומר שבועיים אחר כך. לפי הצעת החוק, אם לא יועברו תקציבים אלו עד למועד הנקוב הכנסת תתפזר והבחירות יתקיימו ב-23.3.21. מכחול לבן נמסר כי בד בבד עם קידום תהליך החקיקה ימשך המו"מ עם הליכוד בניסיון לשמר את הקואליציה. "נמצה את הניסיון להביא לממשלה מתפקדת, עם תקציב שמיליוני ישראלים זקוקים לו כעת, מינויים ושמירה על שלטון החוק והיעדר השפעה של ראש הממשלה על משפטו". בכחול לבן מדגישים עניין זה על רקע הביקורת שספגו בשל הנכונות להיענות למקצת דרישות נתניהו לצמצום סמכויות שר המשפטים.

5. מיטב דש: "הכוח הכלכלי שתומך בשקל מעולם לא היה חזק יותר"

הדולר נסחר כעת בעולם ברמה של 1.219 דולרים לאירו, עלייה של 0.55% ומול הין היפני מתחזק הדולר ב-0.15% לרמה של 103.45 יינים לדולר. בארץ נחלש ביום שישי הדולר לרמה של 3.237 שקלים. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך בסקירתו השבועית כי השקל ימשיך להתחזק. "כפי שעולה מפרסום מאזן התשלומים של ישראל לרבעון השלישי, הכוח הכלכלי שתומך בשקל מעולם לא היה חזק יותר. בארבעת הרבעונים האחרונים, העודף בחשבון השוטף עלה לכ-18 מיליארד דולר, העודף בהשקעות הישירות של הזרים בישראל על פני הישראלים בחו"ל לכ-19 מיליארד דולר ואפילו השקעות הזרים בני"ע ערך בישראל עלו על אלה של הישראלים בחו"ל, מה שלא קרה מספר שנים. אולם, נראה שהכוח העיקרי שמשפיע על שערו של השקל קשור כעת למדד המניות האמריקאי ופעילות המוסדיים סביבו שקשורה להגנות מטבע. הקשר ההדוק שהיה בשנתיים האחרונות משקף שכדי שהשקל יגיע לרמה של 3 שקלים לדולר, הבורסה בארה"ב צריכה לעלות בכ-20%". 

ולסיום, הביטקוין נסחר הבוקר ברמה של 23,900 דולר. במוצאי שבת זינק מחיר הביטקוין לרמתו הגבוהה בכל הזמנים, 24,086 דולר. השיא החדש נקבע יומיים בלבד לאחר שמחירו של מטבע הקריפטו המוביל חצה את רף ה-23 אלף דולר לראשונה אי פעם - שלוש שנים בדיוק לאחר שקבע את שיא כל הזמנים הקודם שלו, בדצמבר 2017. ביום ראשון בבוקר נסחר הביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר ממוצע של 23,600 דולר, לאחר זינוק של יותר מ-20% בשבוע בלבד. מתחילת השנה משלים הביטקוין עלייה פנומנלית של יותר מ-200%.