הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א: ישראמקו צנחה ב-5%, לוזון נדל"ן זינקה ב-30%

עליות בוול סטריט לקראת סיום השנה • טראמפ חתם על חבילת הסיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי • אל על עלתה ב-2.2%, גבעות קפצה ב-8%, סאני תקשורת עלתה ב-5%

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל במגמה מעורבת. ת"א 35 ות"א 90 איבדו 0.2%, מנגד מדד הבנקים עלה בכ-1%. 

לוזון נדלן זינקה ב-30%, כלל עסקי ביטוח זינקה ב-9%, אל על עלתה ב-2.2%, גבעות קפצה ב-8%, סאני תקשורת עלתה ב-5%.

בוול סטריט המדדים נסחרים בעליות בשבוע האחרון לשנת 2020. הדאו ג'ונס רושם שיא חדש.

16:00

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 נסחר כעת ללא שינוי, ומדד ת"א 90 משיל 0.3%.

מחזור המסחר בשעה זו בשוק המניות מסתכם ב-1.4 מיליארד שקל. 

מנייתה של ג'נסל בולטת בירידות של 8%, אם כי עדיין המניה רשמה תשואה פנומנלית של 75% בחודש האחרון. אינפימר מזנקת ב-10% על רקע כניסתה לתחום הקנאביס.

14:20

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-990 מיליון שקל.  

טכנופלס ונצרס  מזנקת לאחר שחברת הטכנולוגיה קומפיולאב, בה מחזיקה החברה 14.6%, הגישה תשקיף לרשות ני"ע לקראת הנפקה בבורסה בת"א. 

12:15

עליות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 מתקדם בכ-0.4%. 

מניית לוזון נדל"ן  קופצת בכ-66% במחזור גבוה לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי פלטפורמת ההלוואות והשקעות המקוונות טריא (P2P), המאפשרת לאנשים פרטיים להלוות או להשקיע כספים בסכומים לא גדולים, תתמזג לתוכה. בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים יחזיקו בעלי מניות טריא לאחר המיזוג כ-72.5% מההון, אם אפשרות להגדלת ההחזקה עד ל-82.5% בהתאם להגעה לאבני דרך שנקבעו בהסכם. קבוצת לוזון תישאר עם החזקה של כ-19% מההון (שיכולה לרדת לכ-12% ). 

עוד בולטות בעליות חדות מניות פנטזי נטוורק , טכנופלסט ואינפימר. 

דירקטוריון חברת משק אנרגיה אישר להשלים את המשא ומתן לרכישת פורטפוליו של פרויקטים פוטו-וולטאיים (מערכות PV) מחברת קו"ף דל"ת שבשליטת איש העסקים יצחק מירילשווילי בתמורה לכ-45 מיליון שקל.

במסגרת העסקה תרכוש משק אנרגיה 10 פרויקטים של שדות סולאריים ברחבי הארץ המחוברים לרשת החשמל בהספק כולל של כ-20 מגה וואט. כחלק מהעסקה תשולם 50% מהתמורה עבור הפרויקטים בשווי מניות חברת משק אנרגיה ו-50% במזומן.

צבר הפרויקטים כולל מתקנים קרקעיים בהספק של כ-16 מגה וואט ומתקנים על גגות בהספק של כ-3.2 מגה וואט.

ירידות חדות נרשמות בקבוצת דלק, אלקטריאון , נובולוג ואו.פי.סי אנרגיה. 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.7% ומדד ת"א 90 מתקדם בכ-0.3%. 

עליות בולטות רושמות מניות שפיר הנדסה , פתאל החזקות , אלקטרה ואלוני חץ. 

08:50

במסחר במט"ח נחלש הדולר בכ-0.1% ונסחר הבוקר סביב 3.215 שקלים, והאירו מנגד מתחזק בכ-0.2% סביב 3.93 שקלים.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לפתיחה חיובית

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה צפוי להיפתח תוך המשך המגמה החיובית. זאת, על רקע עליות בבורסות אסיה ומגמה חיובית גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם הלילה על חבילת הסיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי, מה שתומך בעליות.

מניית עליבאבא צונחת בעוד 7% בהונג קונג, על רקע מהלכי המימשל הסיני נגד החברה והעומד בראשה, המיליארדר ג'ק מא. ביום חמישי האחרון פתחו הרשויות בסין בחקירה נגד ענקית המסחר המקוון. החקירה נוגעת להתנהגות מונופוליסטית של עליבאבא ובעיקר לכך שהחברה הכריחה סוחרים לעבוד באופן בלעדי עם פלטפורמות מסחר מקוון ספציפיות, במקום לשתף פעולה עם כולן. עליבאבא אישרה את החקירה ומסרה כי "הפעילות העסקית ממשיכה כרגיל". 

אתמול ננעל המסחר בבורסה הסתיים במגמה חיובית, כשהעליות התחזקו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 עלה ב-1.8%, ת"א 90 בלט בעלייה של כ-2.4% ומדד הבנקים טיפס ב-1.7%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל. 

2. ישראל נכנסה לסגר שלישי, מה הנזק הצפוי למשק?

אתמול החל בארץ הסגר השלישי, שצפוי להימשך שבועיים לפחות. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך כי הסגר השלישי יפגע בצמיחת המשק ברבעון הראשון ברמה דומה לפגיעת הסגר השני. "סך הפדיון בענפי המשק ירד בחודשים ספטמבר אוקטובר ב-1.1% לעומת יולי-אוגוסט, זאת בהשוואה לירידה בשיעור של כ-13.6% בחודשים מרץ-אפריל. גם הפגיעה ברמה ענפית הייתה מאוד שונה בחלק מהענפים. ענפי פעילויות הנדל"ן, ניהול ותמיכה, בריאות, תחבורה ואחסנה לא נפגעו כפי שהיה בסגר הראשון. ענף אירוח ואוכל שוב ספג מכה קשה", הוא כותב. 

3. הדולר בשפל של 24 שנים מול השקל

הדולר נחלש בעולם בכ-0.2% מול האירו ונסחר ברמה של 1.222 דולרים לאירו, ומול הין היפני ברמה של 103.5 יינים לדולר. בארץ נפל הדולר בשבוע שעבר לשפל של 24 שנים מול השקל. 

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי "לאור ההתחזקות החדה בשער השקל אנו נוטים להפחית את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה, וזאת למרות שבעולם הציפיות לאינפלציה בעלייה. השפעת הייסוף על האינפלציה צפויה לבוא לידי ביטוי בעיקר לאחר שהשמים יפתחו ונראה יציאה גוברת של ישראלים לחו"ל. התחזית האחרונה שפרסמנו היא לאינפלציה בשיעור של 0.5% ב-12 החודשים הקרובים, אנו מעריכים שהיא לא תפחת במידה ניכרת, שכן מחירי הסחורות והנפט בעולם עלו במונחים דולריים".

"הייסוף החד מעלה גם את האפשרות שריבית בנק ישראל תופחת לרמה של אפס באחת מההחלטות הקרובות. בנק ישראל מיישם כבר את רוב הכלים המקובלים בחו"ל, ובכלל זה הלוואות לבנקים המסחריים בריבית שלילית, תוך גלגול ההוזלה למגזר העסקי. אנו סבורים כי לריבית קצרת הטווח אין כעת השפעה מהותית על שער החליפין, ובפועל תשואת המק"מ כבר היום קרובה לאפס. גם כלי ההכוונה המוניטרית קרוב כבר למיצוי שכן שוק ההון מגלם עתה הפחתה או אי שינוי בריבית עד לאמצע שנת 2022 וגם אז צפויה עלייה מאוד מתונה בריבית. במצב זה יתכן שעוד חברים במועצה המוניטרית (אחד כבר תומך) יסברו שראוי להוריד את הריבית לרמה של אפס", אומרים בבנק.

4. הביטקוין טיפס לשיא

הביטקוין לא עוצר. אתמול, מעט אחרי השעה 13:00 בצהריים, חצה ביטקוין את רף ה-28 אלף דולר, מחירו הגבוה אי פעם, אחרי זינוק של כ-13% ביממה. מחיר הביטקוין (סימול: BTC) כעת גבוה ב-270% משהיה בתחילת השנה. בשבוע האחרון זינק מחיר הביטקוין בכ-22% והשלים עלייה של כ-62% בתוך חודש בלבד. נכון לשעת כתיבת שורות אלה, מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו ברחבי העולם נע סביב 27,100 דולר - שיא של כל הזמנים.

5. פורסייט מגייסת הון

חברת פורסייט  מנצלת את זינוק של מאות אחוזים במניה בשבועיים האחרונים ויוצאת למהלך של גיוס הון נוסף בניו יורק (מניית החברה נסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, ואתמול היא נכנסה להפסקת מסחר בת"א). על פי הערכות בשוק, בכוונת החברה לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים או יותר (כתלות בביקושים בהנפקה) בהנחה של 5%-15% על מחיר המניה בשוק.