הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; קדימהסטם זינקה ב-9%, בריינסוויי נפלה ב-18%

ת"א-35 עלה ב-0.2%, ת"א-125 הוסיף כ-0.1% ות"א-90 ירד ב-0.2% • רמי לוי, דמרי, מימון ישיר, משק אנרגיה והולמס פלייס דיווחו על תוצאות טובות ברבעון השני

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:30

הירידות בת"א נחלשו, והמסחר ננעל היום במגמה מעורבת. ת"א-35 עלה ב-0.2%, ת"א-125 הוסיף כ-0.1% ות"א-90 ירד ב-0.2%. ת"א-ביומד איבד 1.7%, ת"א-נפט נפל ב-1.3%, ת"א-ביטוח ירד ב-0.8% ות"א-בנקים עלה ב-0.6%.

קדימהסטם  זינקה ב-9%, איתמר  קפצה ב-8%, ביומילק  עלתה ב-4.7%, רמי לוי  טיפסה ב-4%, דוראל אנרגיה  הוסיפה 3.9%, אלוני חץ  טיפסה ב-3.4%, גילת  וקבוצת עזריאלי  עלו ב-2.7% וישראל קנדה  הוסיפה 2.5%.

מדיוי  ובריינסוויי  התרסקו בכ-18%, אירודרום קבוצה  צנחה ב-12.5%, טלרד נטוורקס  איבדה 10.8%, אורמד פארמ  נפלה ב-5.7%, המשביר 365  נחלשה ב-5.1%, בריל  ירדה ב-4%, בונוס ביוגרופ  איבדה 3.6%, דנאל  ירדה ב-3.1% ומגדל ביטוח  איבדה 3%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל.


16:00

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בירידות בשעה זו. ת"א-35, ת"א-90 ות"א-125 מאבדים כ-0.8%.

ת"א-ביומד נופל ב-1.7%, בהובלת בריינסוויי  שמתרסקת ב-15.1% ואורמד  שיורדת בכ-6%. ת"א נפט וגז צונח ב-1.3%, בהובלת קבוצת דלק  שיורדת ב-3.3%. ת"א ביטוח מאבד 1.2%, בהובלת מגדל ביטוח  שנחלשת ב-3%. ת"א-טכנולגיה יורד ב-1%, בהובלת אירודרום קבוצה  שצונחת ב-12.2% וטלרד נטוורקס  שנופלת ב-11.2%.

ישראל קנדה  עולה ב-2.3%. שותפות של ישראל קנדה ושל בסר זכתה במגה מכרז של חברת "דירה להשכיר", שכולל שטח בן 10 דונם במתחם המכונה "משולש הבורסה", שנמצא צפונית למתחם הבורסה ברמת גן. שתי החברות הציעו על המתחם 937 מיליון שקל, והן עתידות להקים בו שלושה מגדלים בני 60 קומות, שיכללו מאות דירות להשכרה ומעונות סטודנטים. כמו כן יוקמו במקום כ-110 אלף שטחי תעסוקה, שטחי ציבור וחניון שיוקצו לעיריית רמת גן ושטחי מסחר. 

קדימהסטם  מזנקת ב-10.3%, איתמר  קופצת ב-7.8% ורמי לוי  עולה ב-3.4%.

14:40

מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.8%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-761 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות קדימהסטם , איתמר, רמי לוי ונייר חדרה. 

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מתייחס לירידות בשווקים ומציין כי "בבסיס הירידות פרסום פרוטוקול החלטת הפד שהתפרסם אתמול בשעות הערב ממנו עולה כי יש רוב בקרב חברי הפד התומכים בהתחלת מהלך הפחתת רכישות הנכסים. הפד והבנקים המרכזיים האחרים בעולם החלו עם פרוץ משבר הקורונה במסע רכישות חסר תקדים שעלה אף על היקף הרכישות במהלך המשבר הפיננסי של שנת 2008. הרחבות מוניטאריות אלו אפשרו לשווקים הפיננסיים להתאושש מהירידות החדות בראשית המשבר (מרץ 2020)". 

"המשקיעים ברחבי העולם מודאגים מתהליך הפוך של הפסקת מהלך הרכישות בעיקר על רקע העובדה כי נגיף הקורונה עדין כאן ובארה"ב אף מתרבים לאחרונה הסימנים כי ההתאוששות הכלכלית לאחר הסגרים מאבדת מומנטום. עם זאת השווקים סבורים כי מהלך הפסקת הרכישות מגדיל את הסיכוי להעלאת ריבית איטית יותר ואולי תייתר אף חלק מהעלאות הריבית המתוכננות זאת על פי תשואות איגרות החוב הארוכות בארה"ב שיורדות בחודשים האחרונים. בישראל לפי שעה השווקים מגלים איפוק רב וירידות השערים מתונות בלבד. גם השקל נסחר ביציבות מרשימה למרות התחזקות הדולר בעולם. מכל מקום נראה כי כל עוד לא תהיה פאניקה של הציבור בפדיון כספים מקרנות הנאמנות סביר כי ירידות השערים יישארו מתונות וככל הנראה גם זאת לתקופה קצרה בלבד", כותב רזניק.

12:25

חברת הבנייה דמרי  דיווחה כי הכנסותיה ברבעון השני גדלו בכ-68% ל-374.7 מיליון שקל, לעומת 23.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון יותר מהוכפל לכ-61 מיליון שקל.

חברת הנדל"ן רותם שני  דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון השני קפצו ב-155% לעומת הרבעון המקביל ב-2020, לסך של 86.2 מיליון שקל. בשורה התחתונה דיווחה החברה כי הרווח הנקי זינק לכ-6.1 מיליון שקל, בהשוואה ל-339 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד.

11:00

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.9%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-1%, על רקע מגמה שלילית בבורסות אירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

ירידות בולטות רושמות כעת מניות אירודרום , טלרד, קנון וג'נסל. 

ברי גנדנשטיין, אנליסט הנדל"ן והתשתיות של לאומי פרטנרס, מעדכן את מחיר היעד של מניית עזריאלי  ל-261 שקל למניה ומשאיר את ההמלצה על "החזק". "ה-NOI טרם הגיע לרמה טרום קורונה כאשר החברה מעריכה כי הדבר יקרה בתחילת 2022, אך ה-FFO כבר עבר את השיא הקודם. העלייה במחיר היעד נובעת מהפסקת השימוש במקדמי קורונה, אשר ציפו לירידה בהנבה של נכסים קיימים, והעלאת התחזית להנבת המשרדים לאור עליית המחירים המתרכזת באזור תל אביב, בו לחברה נכסים משמעותיים. השפעה זו קוזזה במעט על ידי העלאת עלויות ההקמה של הנכסים שבייזום", הוא כותב.

את מחיר היעד של מניית אזורים  מעדכן גנדנשטיין ל-13.5 שקל, ומותיר גם את המלצה זו על "החזק". "אזורים פרסמה אתמול את הדוחות לרבעון השני, ובהם העלאה נוספת של תחזית ההכנסות והרווח, כך שמתחילת השנה החברה העלתה את התחזית המתייחסת לפרויקטים שבביצוע בכ-2.5% לגבי ההכנסות ו-9.8% לרווח הגולמי. נזכיר כי מדובר בפרויקטים שרובם נמכרו, כך שעליית המחירים בשוק מיוצגת חלקית. העלייה תואמת את התחזית שלנו כך שאין בכך להביא לשינוי בהערכת השווי. במקביל, החברה מדווחת על היקף מכירת דירות גבוה מאוד, אך כמו ברבעון הקודם, מעל מחצית מהדירות שנמכרו הינה בפרויקט מומנט בבת ים, ואנו מצפים לירידה בקצב המכירות ברבעונים הקרובים. ברמת הדיווח הכספי, שיעור הרווחיות הגולמית עמד על 19.1%, גבוה ביחס לתחזית לגבי הצבר שבביצוע בתחילת השנה (16.9%), ובמקביל הוצאות המכירה נותרו בקצב גבוה יחסית לאור היקף המכירות הגבוה הרבעון". 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.8%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.4%.

קבוצת דלק  יורדת בכ-4% על רקע המשך נסיגת מחירי הנפט בעולם. עוד בולטות בירידות מניות אפולו, נובה , פריון ואזורים. 

הולמס פלייס  דיווחה הבוקר כי הכנסות החברה ברבעון השני של השנה הוכפלו לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-92.7 מיליון שקל. החברה עברה ברבעון לרווח נקי של כ-6 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-12 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים כי המעבר לרווח נקי מקורו בחזרה מהירה של מרבית המתאמנים למועדונים, וכן בצעדי התייעלות שנקטה החברה.

בהמשך לפרסום פרוטוקול הפד אמש, נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, אמר כי "חברי הוועדה אמנם עדיין חושבים שהאינפלציה הינה זמנית ואיננה קבועה אך נקודה זו תיבחן שוב ושוב במהלך החודשים הקרובים. כמו בעבר, חברי הוועדה יתנו משקל רב לשוק התעסוקה. לאחר דוח תעסוקה חזק שפורסם בתחילת החודש ובהמשך להודעה מהיום כי מנת החיסון השלישי תינתן בארה״ב לכלל האוכלוסייה החל בעוד כחודש, עולה ההסתברות כי שוק העבודה ימשיך בנתונים החזקים. הצפי שלנו הוא שתשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים תמשיך לעלות ותגיע לטווח של 1.75%-2.00% עד לסוף השנה, כאשר כרגע היא נסחרת סביב 1.27%.

08:33

מימון ישיר  דיווחה הבוקר כי הכנסותיה גדלו ב-83% ברבעון השני והסתכמו לכ-226.5 מיליון שקל, לעומת 123.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי זינק ברבעון השני בכ- 123% והסתכם לכ-58.6 מיליון שקל לעומת 26.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

טלרד   דיווחה כי הכנסות החברה ברבעון השני של 2021 עלו בכ-13% לכ-45.4 מיליון דולר, לעומת 40.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה סיימה את הרבעון השני ברווח הנקי מתואם (בניכוי הכנסות אחרות) של כ-1.3 מיליון דולר, לעומת כ-1.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

07:45

1. צפי לירידות קלות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בירידות קלות. זאת לאחר שאתמול  המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות חזקות. ת"א-35 ות"א-125 טיפסו בכ-1.2% ות"א-90 זינק בכ-1.3%. 

2. ירידות בוול סטריט לאחר פרסום הפרוטוקולים של הפד

המסחר בארה"ב ננעל אמש בירידות. דאו ג'ונס ו-S&P 500 איבדו 1.1% ונאסד"ק ירד ב-0.9%. הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, פרסם אתמול את הפרוטוקול מישיבת הפד האחרונה בסוף יולי, שבה הוועדה החליטה להשאיר את הריבית על רמה של 0.25%-0%.

הפרוטוקול חושף שחברי הפד מתכננים לצמצם את תוכנית רכישות האג"ח לפני סוף השנה. יחד עם זאת, הריבית צפויה כפי הנראה להישאר ברמה אפסית.

3. הדואליות יעיקו על השוק

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים ברובן. אלביט מערכות  עם 2%, פריגו 1.2%, נייס 0.6% ואורמת כ-1% כך שהן צפויות לרדת היום.

במסגרת עונת הדוחות צפויות לפרסם היום דוחות, בין השאר, החברות דנאל  ומשק אנרגיה.

4. ירידות באסיה ובמחיר הנפט

בורסות אסיה נסחרות היום בירידות של עד 1.7%. גם מחירי הנפט יורדים וחוזה על נפט מסוג ברנט נסוג ב-1.2% למחיר של 67.4 דולר לחבית. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

בשוק הקריפטו, הביטקוין רושם ירידה של 1.7% ונסחר סביב 44,200 דולר. 

5. "הפד דווקא רחוק היום מהורדת הרגל מן הדוושה"

ולסיום, רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין לאחר פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה כי  שוקי המניות של ארצות הברית ירדו, אתמול, כאחוז אחד, ירידה די בולטת בתוך גל העליות האחרון. הירידות יוחסו לפרוטוקול דיוני ה-Fed, שנערכו בחודש שעבר לקראת ההחלטה שהתקבלה להותיר את הריבית על 0.25-0.00 אחוז ולא לשנות את מדיניות הרכישות של איגרות חוב וני"ע נוספים. בפרוטוקול צוין כי דנו בשאלה האם לצמצם את היקפי הרכישות הללו (tapering) ונטען על ידי מספר משתתפים כי ניתן לשקול זאת בהמשך השדה אם הנתונים על הפעילות הכלכלית והתעסוקתית יוסיפו להצביע על שיפור.

"להערכתי, התפשטות הווריאנטים החדשים בכל העולם (לרבות בדרום אמריקה ובדרום ארצות הברית) מוציאה את העוקץ מהתרשומת הזו וה-Fed לא ינקוט כל מהלך של צמצום רכישות בתקופה הנראית לעין , מה שעשוי, כשלעצמו, להחזיר חלק מהירידות בשווקים שיוחסו לחששות הללו. הנגיד Powell עצמו אמר לאחרונה כי יש עוד כברת דרך להשגת יעדי הצמיחה והתעסוקה של ה- Fed ובנוסף - אני מעריך כי לאחר קפיצתה הזמנית, תרד האינפלציה בארצות הברית שנית ותייתר כל מהלך של צמצום ההרחבה מצד ה-Fed. התחלואה הגואה הופכת במהירות תופעה עולמית ודי אם נביט בנתונים המגיעים מיפן, היכן שעל עוד ועוד מחוזות מוטלות מגבלות ושר הבריאות מתבטא במונחים של אסון".

"התרחיש הסביר ביותר כיום הינו של הטלת מגבלות, ריחוק חברתי ואולי גם סגרים במספר גדל והולך של מקומות (כמו תגובתה התקיפה של ניו זילנד למקרה אחד שהתגלה בתחומה ומדיניות דומה של אוסטרליה וסין); מצב כזה ממש לא מתכתב עם הפחתת הסיוע המוניטרי דווקא כעת... לכן, ה-Fed כמו יתר הבנקים המרכזיים בעולם (לפחות במדינות המפותחות) דווקא רחוק היום מהורדת הרגל מן הדוושה משהיה אך לפני מספר שבועות, לפני שגל התחלואה הנוכחי התפרץ".