עצמאים | פרשנות

בלי רשת ביטחון ועם הגבלות על מזומן: בתקציב החדש אין בשורה לעצמאים

רשת הביטחון לבעלי העסקים שעליה הכריז שר האוצר ליברמן לא נכללת בתקציב הקרוב
ותמתין במקרה הטוב ל-2023 • גם הורדת סף השימוש במזומן החל מהקיץ הבא תקשה על פעילותם

מחאת העצמאים במהלך משבר הקורונה / צילום: שלומי יוסף
מחאת העצמאים במהלך משבר הקורונה / צילום: שלומי יוסף

העברת תקציב המדינה היא אמנם ים חג למשק, אבל לא כולם מרוצים מתוכנו. במגזר העצמאים חשים שתקציב 2021-2022 הוא פספוס מבחינתם, גם בגלל רפורמות שעברו ועלולות לפגוע בהם - אבל בעיקר בגלל התוכניות שלא נכנסו לבסוף.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הנושא הראשון עליו מלינים העצמאים הוא הורדת תקרת השימוש במזומן. החל באוגוסט 2022, הסכום המירבי לתשלום במזומן אצל עוסק יירד מ-11 אלף שקל ל-6,000 שקל בלבד. בהעברת כספים בין אנשים פרטיים הסכום המקסימלי יעמוד על 15 אלף שקל במקום 50 אלף, למעט רכישת רכב על ידי אדם פרטי. העצמאים חוששים משינוי זה, שנועד לצמצם את הכלכלה השחורה בישראל, אבל גם יהפוך פעולות שהיו חוקיות ולגיטימיות עד כה לכאלה שנוגדות את החוק.

חכו לתקציב 2023

במסגרת החתימה על עסקת החבילה במשק, הבטיח שר האוצר אביגדור ליברמן לקדם רשת ביטחון לעצמאים. אלא שתוכנית זאת אינה מתוקצבת בתקציב הקרוב, ואמורה להיכנס רק לתקציב הבא, ב-2023. בלשכת ארגוני העצמאים והעסקים להב, שדרשו לקדם תוכנית "דמי אבטלה לעצמאים" עוד בתקציב החדש מביעים ספקות בהבטחה של ליברמן, שככל הידוע אינה מעוגנת בהסכמים וטרם ידועים המקורות התקציביים עבורה.

הצעות חוק רבות קודמו ונפלו בשנים האחרונות בנושא רשת ביטחון לעצמאים, שנחיצותה הומחשה במשבר הקורונה. עצמאים רבים מצאו את עצמם במהלך המשבר הכלכלי ללא הכנסה שמאפשרת קיום מכובד. כפי שפרסמנו בגלובס, הממשלה מתכוונת לקדם את הצעת החוק של ח"כ אביר קארה לסיוע לעצמאים. אלא שהצעתו של קארה, שנכנס לכנסת על תקן נציגם של העצמאים, אינה מקובלת על ארגוני העצמאים בלהב.

לדבריהם, ההצעה לא באמת תסייע למגזר - רשת התמיכה שהציג תקודם באמצעות שתי אלטרנטיבות: הראשונה, תשלום רגיל ומלא לביטוח לאומי בתמורה לקבלת תשלום חודשי במקרה של סגירת העסק או קשיים כלכליים. השנייה, משיכת חלק מכספי הפנסיה של העצמאים כקצבת אבטלה עם סבסוד של המדינה, בהיקף של עד 500 מיליון שקל בשנה.

"תקציב ללא בשורה"

עו"ד רועי כהן נשיא להב התייחס לתקציב המדינה שעבר בכנסת. "לאחר שנים של שיתוק, אני שמח שסוף סוף עבר תקציב המדינה לשנים 2021-2022, והמשק יכול לנשום לרווחה ולהמשיך בפעילותו קדימה", אמר ומיד סייג: "יחד עם זאת, אין בתקציב ובחוק ההסדרים שום בשורה אמיתית לציבור העצמאים ובעלי העסקים בישראל וזאת לאחר משבר הקורונה שחשף שהמדינה לא ערוכה לתת מענה לציבור העצמאים. מאוד תמוה שלמרות התקופה, למרות הקורונה, אין בתקציב דמי אבטלה לעצמאים ואין רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, ואין פחת מואץ, ואין רפורמה בארנונה העסקית ואין הכרה בהוצאות רכב. שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס אתמול לעצמאים במסיבת העיתונאים שערך, ואני כולי תקווה כי אכן יישם את הבטחותיו לרשת ביטחון סוציאלית לעצמאים ונראה את הפירות בתקציב הבא".

בארגון טוענים, כי עודפי הגבייה הקיימים כיום מהפרשות לפנסיה שמפרישים העצמאים מממנים את גירעונות הביטוח הלאומי והולכים לבסוף לתשלום קצבאות לשכירים. על כן, הם מבקשים להשתמש בעודפי הכספים שמפרישים העצמאים למימון דמי האבטלה במגזר, ובסיוע המדינה.

"המנגנון שיוקם עבור העצמאים יהיה בתנאים שווים לביטוח השכירים, לרבות שיעור גבייה זהה העומד על 0.25%, כאשר קרן הביטוח של העצמאים תמומן מעודפי הגבייה של העצמאים הקיימים במוסד לביטוח לאומי ו/או בהשתתפות אוצר המדינה בעלות משוערת של 500 מיליון שקל בשנה", נכתב בנייר עמדה שהכין ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של להב.

.