לקברניטי המדינה אין יכולת לחולל שינוי אמיתי, והרפורמות הגדולות ימשיכו לחכות

תקציב 2021 אמנם עבר בכנסת, אך צריך לשים דגש על מה שנשאר בחוץ • שורה של רפורמות היו אמורות לעזור להכין את ישראל לעשורים הבאים, אך הגניזה שלהן מרמזת שקבוצות לחץ חזקות ממשיכות להשפיע על הפוליטיקאים שלנו

אישור התקציב במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ
אישור התקציב במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ

אחרי הברכות המוצדקות על אישורו של תקציב מדינה, אסור להתעלם מהתזכורת החשובה והעצובה על חוסר המשילות של הכנסת ושל הממשלה. ממשלה הולכת וממשלה באה, אבל שום דבר לא משתנה בחוסר היכולת של קברניטי המדינה לחולל כאן רפורמות אמיתיות ואמיצות. כאלה שיכינו את מדינת ישראל לעשורים הבאים, ולא יגלגלו את הבעיות הבוערות משנה לשנה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

זה לא מה שישנו כעת בתקציב ובחוק ההסדרים, אלא בעיקר מה ששוב נעדר משם - רפורמות דרמטיות במגזר הציבורי (לא רק במערכת הביטחון, ששוב חוגגת כשידה על העליונה), בפנסיות התקציביות, ברשויות המקומיות ועוד ועוד. הפוליטיקאים שלנו יודעים היטב עד כמה הרפורמות הללו קריטיות לניהול המדינה ולשמירה על קופתה, אבל הם רוצים להיבחר גם מחר. התקציב הנוכחי, כמו כל קודמיו, בעיקר מוכיח שקבוצות לחץ חזקות משפיעות על הפוליטיקאים שלנו - מימין או משמאל - פי כמה מהדאגה לקבוצה האמורפית שנקראת "הציבור הרחב". החלוקה המופקרת של מיליארדי שקלים כספים קואליציוניים בישורת האחרונה, ללא שום דיון או מחשבה על ייעוד הכסף ובעיקר על האלטרנטיבות, היא רק דוגמה קטנה.

הבשורות הגדולות בחוץ

די להביט בפער בין הטיוטות של חוק ההסדרים לבין הגרסה האחרונה. זוכרים את הפרק הארוך שהכריז על העלאת הארנונה למגורים (2% מידי שנה) והוזלת הארנונה לעסקים (10% בפעימה אחת), צעד שאמור היה להתחיל לתקן סוף סוף את העיוות במס העירוני ואת הגירעון המובנה בקופת הרשויות המקומיות, המעכבות בצדק (מבחינתן לפחות) הקמת עשרות אלפי דירות ברחבי המדינה (מה שכמובן מעלה פה את מחירי הדיור)? מאוד מהר הפרק כולו נעלם, כי אף שר לא רוצה להיות חתום על "העלאת מסים". גם אם הארנונה זה המס הכי מוצדק שיש כאן.

כך נעלמה גם הקמת רשות מטרופולינית לניהול ותכנון התחבורה בגוש דן, זו שיכלה לתת פתרונות קריטיים ומתכללים לכל גוש דן הפקוק - אבל עלולה הייתה לפגוע בכמה ג'ובים בעיריות ובמשרד התחבורה. אפילו אגרות הגודש, שזכו לכל כך הרבה כותרות, אמורות להתחיל לפעול רק במרץ 2025 - בימיה של ממשלה חדשה. העיקר שיש כעת החלטת ממשלה? תשאלו את שרת התחבורה מירב מיכאלי באיזה קלות היא ביטלה לאחרונה החלטה של הממשלה הקודמת (מאוקטובר 2014), על הקמת שדה תעופה נוסף ברמת דוד.

נשארנו עם חגיגת המטרו, הרכבת התחתית שתעבור מתישהו מתחת לכל גוש דן ותגאל את רובנו מהרכב הפרטי. אלא שלפרק הצנוע שנותר בחוק ההסדרים, הקמת רשות המטרו, עוד נכונו יותר מדי אתגרים תפעוליים, ניהוליים ובעיקר תקציביים לפני שניתן יהיה לברך על המוגמר. רב הסתום על הגלוי בכל הנוגע לשאלת המימון של הפרויקט הכי גדול בתולדות המדינה (150 מיליארד שקל לפחות). ואגב, בטיוטות הראשונות נעשה גם ניסיון אמיץ לשנורר מעט כסף מקק"ל לטובת המטרו - כ-350 מיליון שקל (20% מהכנסות שמקבלת הקרן מהמדינה), אבל די מהר הבינו הפוליטיקאים שלנו שלא כדאי להרגיז את הקרן שמפנקת את בכירי המערכת הפוליטית ושקיימת בעיקר לעצמה ולעצמם. הסטת כספים לתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי היא בהחלט בשורה מעודדת בתקציב המדינה, אבל היא לא באמת התחילה בתקציב 2021 והמבחן האמיתי הוא כמובן ביישום בשטח - שם הממשלות נכשלות כבר הרבה מאוד זמן.

לא צריך להגזים בחגיגות

ומעבר לכל זה, מוכרחים להחזיר את חגיגות התקציב לפרופורציות יותר צנועות. הכותרות היום על סוף עידן הכאוס ועל יציאת ישראל מחושך לאור בעקבות אישור תקציב המדינה, מוגזמות בלשון המעטה. כבר שנתיים מזהירים אותנו מידי תקופה שאוטוטו דירוג האשראי של ישראל יצנח בעקבות היעדר תקציב חדש, אבל משום מה חברות דירוג האשראי הבינלאומיות לא ממש התרגשו מהפאניקה. אפילו לא כשהגירעון המריא לשמיים, כשהלכנו שוב ושוב אל הקלפי, וכשבכירי משרד האוצר התפטרו במחאה על מדיניות הממשלה. כלכלת ישראל עמדה בצורה מרשימה על הרגליים גם ללא קרן טרנר ושאול מרידור בצמרת משרד האוצר.

בשורה התחתונה, טוב לדעת שסוף סוף יש פה תקציב מסודר ומעודכן, צעד קטן קדימה הוא בהחלט בשורה למדינה שעמדה במקום יותר מדי זמן, אבל חשוב לזכור שגם אתמול ושלשום היה פה סדר בבלגן ושמותר היה לקוות להרבה יותר מצעד אחד קטן בתקציב מדינה של ממשלה שזה מקרוב באה.

בסופו של יום, החגיגות היום מיוחסות בעיקר ליכולת שרידותה של קואליציה מקרטעת, כזו שתמשיך ככל הנראה לריב בתוך עצמה גם מחר (כן או לא הקמת יישובים חדשים, כן או לא בנייה מעבר לקו הירוק ועוד), ולא תעז לחולל פה את הרפורמות הגדולות שאזרחי ישראל זקוקים להן כאן ועכשיו.