תקציב המדינה | טור סופ"ש

המתנה המפתיעה של לפיד לליברמן ומופע האבסורד: מאחורי הקלעים של העברת התקציב

שורה של תקריות מעניינות מילאו את הכנסת במהלך ההצבעה המרתונית על התקציב: מהאצבעות המבולבלות של נתניהו ודרעי, דרך המתנה המפתיעה של לפיד לליברמן ועד הביקורת של סיעות הקואליציה נגד יו"ר הכנסת מיקי לוי • ביום שאחרי, באופוזיציה כבר מודים: גם לנתניהו יש חלק ביציבות שקנתה הממשלה

מימין: יו''ר האופוזיציה נתניהו, יו''ר הקואליציה סילמן, רה''מ בנט ורה''מ החליפי לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מימין: יו''ר האופוזיציה נתניהו, יו''ר הקואליציה סילמן, רה''מ בנט ורה''מ החליפי לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החוגגים במשכן הכנסת במהלך ליל ההצבעות הראשון על התקציב נחלקו לשניים: ראש הממשלה והחליפי, לצד שר האוצר כמובן וחברי הכנסת מהקואליציה שגם עמדו במשימה וגם הבטיחו לעצמם חסינות כמעט מוחלטת לשנתיים הקרובות. בקבוצה השנייה היו נסתרים מהעין אנשי אגף תקציבים במשרד האוצר שבאו לפקח מקרוב שהעבודה הקשה שלהם בחודשים האחרונים לא נופלת ברגע האחרון בשל טעות אנוש או חבלה פוליטית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

נערי האוצר, כפי שמקובל לכנות את אנשי אגף התקציבים, ישבו ביציע העיתונאים חמושים בחוברות ההסתייגויות עבות הכרס שהכינו באופוזיציה ועקבו בדקדוק - מי בעד, מי נגד, מי נמנע. הדריכות פינתה את מקומה להלצות רק כאשר התברר שהטועים בהצבעה היו אנשי האופוזיציה ועוד הבכירים שבהם - דרעי ונתניהו, ולא חלילה אנשי קואליציה שטעות אחת אצלם יכולה הייתה לסרבל את ההליך כולו. כדי לשמור על ערנות בשעות ההצבעה הארוכות ערכו בינם לבין עצמם מעת לעת בדיקת ידע זריזה לגבי זהות חברי הכנסת הנורבגים.

באוצר התעקשו בשבוע האחרון בגיבוי ליברמן להצביע על חוק ההסדרים לפני התקציב כדי להבטיח את העברתו, מי שהתעקש להביא את התקציב קודם ולהבטיח את שרידות הממשלה היה יו"ר הכנסת לוי שאף נכנס לעימות בנושא מול אנשי ישראל ביתנו. בדיעבד הודו בקואליציה בבוקר שאחרי אישור התקציב והחגיגות - הוא צדק.

ובאמת רגעים לפני סיום ההצבעות על תקציב 2022, כשמסיבת העיתונאים מתוכננת להתקיים סמוך למהדורות - הצביעה חברת הכנסת אמילי מואטי ממפלגת העבודה יחד עם האופוזיציה והובילה לנפילת סעיף הנוגע בתקציב משרד החינוך. כשהיא תופסת את הראש מצד אחד וחברי האופוזיציה צוהלים מהצד השני, הכתה בנוכחים ההכרה: חוק תקציב 2022 רחוק מאישור. וכך במקום חגיגות, מהדורות וראיונות מעונבים, קיבלה הקואליציה מעצור של הרגע האחרון. הדיונים נמשכו לתוך הלילה, התקציב לשנת 2022 אושר ללא קהל וללא ההד המיוחל.

יללות חתולי הכנסת

מי שעזר גם כן לעניין שהתגלה בספסלי המליאה כמו גם לפרצי צחוק שלא מזוהים עם התהליך האפרורי היה ח"כ משה אבוטבול מש"ס. ביום רביעי בערב, בזמן נאומו של ראש הממשלה בנט, נשמעו מעת לעת יללות מספסלי האופוזיציה המרוחקים: "מיאו" "מיאו", חיפוש זריז העלה שלא התגנבה לה חתולה סוררת לליל ההצבעות, אלא שהייתה זו מחאתו של אבוטבול על מיליוני השקלים שהקצו חברי הקואליציה לטיפול בחתולים.

ה"מיאו" נמשך כמעט לכל אורך נאומו של בנט ללא הפרעה. רק כאשר שלף חבר הכנסת גם בובת חתול פרוותית בצבע אפור, נקרא לאזור איש משמר הכנסת שהוציא את הבובה החוצה (ולא את הח"כ). היללות, תודה לאל, נעצרו גם הן באורח נס. לחתול שלום, וגם לחוקי התקציב שעברו ללא תקלות במהלך הלילה.

נאומו של בנט, שהוקדש כמעט במלואו ליו"ר האופוזיציה ולא לתקציב המיוחל, חשף שוב שנתניהו עודנו הדבק המלכד של הקואליציה. בנט זעק נגד תחקיר "עד כאן" לפיו כספי רע"ם ימצאו את דרכם לחמאס. הוא טען שמדובר בשקר, והאשים את נתניהו שהיה הראשון לסלול את הדרך להכשרת הישיבה עם מנסור עבאס.

באורח פלא, או שלא, שעות ספורות לפני נאומו צץ בטוויטר ציוץ של היועצת המדינית של בנט, שמרית מאיר, מחודש מרץ האחרון נגד הישיבה עם רע"ם בספסלי הקואליציה: "לאן הביאה אותנו פסיכוזת ביבי/רל"ב (רק לא ביבי): פוליטיקאים מימין שוקלים ברצינות תלות בסניף הפלסטיני של האחים המוסלמים... מדובר בנטיה לאומית לאובדנות".

גם בנט, אם מותר להזכיר עוד את התחייבויותיו מן העבר, היה נגד ובגדול. מה השתנה מאז ועד לרגעים השבוע במליאה שבהם הגן בחירוף נפש על המרכיב החשוב ביותר בקואליציה שלו? רק הפוזיציה.

הסיעות נגד מיקי לוי

בחזרה לתקציב. שעות ספורות לאחר תחילת ההצבעות בליל רביעי ביקש יו"ר יש עתיד, לפיד, מיו"ר הכנסת, מיקי לוי, להעביר את ניהול המליאה לידיו של סגנו ח"כ איתן גינזבורג. לוי אמור היה להעביא את השרביט מיוזמתו בהתאם ללו"ז שקבעו בהנהלת הקואליציה אך הוא התמהמה ונשאר על הדוכן עוד ועוד. לדרישה של לפיד מלוי קדמה מסכת לחצים של ראשי סיעות בקואליציה על לפיד להזיז את לוי ממקומו מחשש לטעויות שנעשות בלחץ הזמן או מעייפות כפי שעשה לוי בהצבעה על חוק הדיינים. ח"כים טענו גם שהוא מנהל את ההצבעות בצורה מסורבלת ולראיה הוא התבלבל ארבע פעמים, טענו, במהלך הערב. רק לאחר שלפיד ניגש ללוי, הוא נאות לעזוב את הדוכן.

''חבילת ההתרעננות לח''כ העייף'' שחולקה במהלך הלילה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ''חבילת ההתרעננות לח''כ העייף'' שחולקה במהלך הלילה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

למרות שאינו חבר כנסת, שר האוצר ליברמן נשאר במשכן שעות ארוכות כדי לראות ש-143 הימים שלו במשרד לא יורדים לטמיון. זה המבחן הראשון שלו כשר אוצר והוא עמד בו בהצלחה. לא סתם שר החוץ לפיד העניק לו כמה שעות לפני תחילת ההצבעות לוחית רישוי ועליה מילה אחת: "בוס". ליברמן הצליח (או שמא היו אלה אנשי האוצר) להכניס מספר חסר תקדים של רפורמות לחוק ההסדרים ולהעביר אותן בקונצנזוס מהשמאל הרדיקלי ועד לימין. הוא ריכך חברי כנסת סוררים בפגישות אישיות וליווה את החוקים עד שהבטיח תמיכה מלאה.

בהעברת התקציב קנו להם חברי הקואליציה והממשלה את כהונתם עד למועד העברת תקציב 2023. שכן היכולת להפלת הממשלה עוברת בהצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית - כזו שדורשת הצגת ממשלה חלופית לאישור באותו מועד. כל עוד נתניהו בספסלי האופוזיציה, הסיכוי שאירוע כזה יתרחש אפסי ולכן הכהונה המובטחת לכאורה. התקציב אמנם קנה זמן לממשלה, אך לא קנה שקט.

"אחרי התקציב" הגיע, הטוב המשותף שהתבסס על הצורך של ישראל בתקציב מפנה את מקומו מסיסמאות נבובות לחיים עצמם: חוק האזרחות, הארכת חוק המסתננים, אישור היישוב אביתר בשומרון, חוקי המשילות שימנעו מנתניהו להרכיב ממשלה, הפנסיות שכבר הוזכרו כאן והרשימה ארוכה. במרצ סיימו להיות נחמדים וגם במפלגת העבודה יבקשו לייצר קו אידיאולוגי ברור, הם לא יכילו בנייה חדשה ביהודה ושומרון ולא יסמכו את ידם על הארכת חוק המסתננים ששקד צפויה לקדם בשבועיים הקרובים.

הקואליציה תגעש קרבות פנימיים מימין לשמאל. כל הצעת חוק שבקואליציה הומוגנית הייתה מקבלת את עמדת הממשלה, תהפוך לקרקע פורייה למריבות בין מוסי רז למיכל שיר ובין איילת שקד למרב מיכאלי. הממשלה לא תיפול, אבל השקט המיוחל לא צפוי להגיע. ביום שני השבוע היה זה ליברמן, הבוס, שביקש לצמצם מחלוקות בישיבת סיעת ישראל ביתנו: "הקואליציה יכולה לתפקד ב־4 נושאים: יציבות פוליטית, מאבק ביוקר המחיה, פשיעה בחברה הישראלית והפקקים בכבישים".

סלפי הניצחון של הקואליציה בהצבעת התקציב בליל רביעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 סלפי הניצחון של הקואליציה בהצבעת התקציב בליל רביעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"אם נתמקד בזה", הבטיח ליברמן, "הקואליציה תמלא את ימיה. נשאיר כל הנושאים בצד". אך העובדה היא שלחיים אין נטייה לחכות, האמריקאים יתדפקו על דלתו של בנט בדרישות, וחוקים מימין ומשמאל כבר מונחים לפתחה של הקואליציה. כולם חיכו לאחרי התקציב והנה, הרגע הגיע.

חלקו של נתניהו

במציאות אחרת, בעוד שבועיים אמור היה גנץ להתיישב על כיסא ראש הממשלה. השבוע הוא חגג את העברת התקציב כ"ניצחון אישי" על נתניהו, אך חברי כנסת בקואליציה אמרו את מה שיו"ר כחול לבן נמנע מלציין. "חבל שלא אמרתם אז לנתניהו להעביר תקציב ולקיים הסכמים. עד היום יכולנו לשבת באותה קואליציה ובעוד שבועיים גנץ היה מתמנה לראש ממשלה וביבי היה עומד למשפט כראש ממשלה חלופי", אמר סגן יו"ר הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן) בבוקר יום שלישי במליאה לח"כ מלכיאלי מש"ס.

בדומה לגינזבורג, מי מחברי האופוזיציה שהצרו בשבועות האחרונים על התקציב שאושר והקואליציה שהוקמה לא יכולים היו שלא להודות בחלקו של נתניהו במצב אליו הגיעו.