למה יש עניים בעולם, מה זה ביטקוין ואיך יש כאלה שעובדים יותר ומרוויחים פחות: 10 שאלות של ילדים על כסף

להורים שעדיין מתלבטים איך לדבר על כסף, אז דעו שילדים חושבים על כסף, ושואלים על כסף, ובעיקר מתעניינים בעולם הזה • הנה 10 שאלות ותשובות שילדים שאלו אותנו, ויעזרו לכם לשים את הנושא על השולחן • פרויקט מיוחד על כסף וחיסכון להורים וגם לילדים 

שאלות של ילדים על כסף / צילום: Shutterstock
שאלות של ילדים על כסף / צילום: Shutterstock

1. למה כסף הוא חשוב?
(דניאל טורון, בן 5, רמת השרון)
חשוב להיות בריאים ומאושרים ולצחצח שיניים ולאכול ירקות ולשחק עם חברים ולחבק את אמא ואבא. חשוב גם שיהיה לנו בית ואוכל ומיטה ושמיכות כשקר, וללכת לחוגים כאלה שכיף לנו והם מלמדים אותנו, וכל הדברים האלה עולים כסף. הכסף עוזר לנו להשיג דברים שאנחנו צריכים, ולפעמים גם פינוקים, כמו ממתקים.

דניאל טורון / צילום: פרטי
 דניאל טורון / צילום: פרטי

2. איך ואיפה מייצרים כסף?
(ליה אהרוני, בת 12, יהוד)
למדינת ישראל יש בנק מרכזי, בנק ישראל שמו, הוא הגורם שאחראי להדפיס את הכסף. הוא חושב על הרבה מאוד שיקולים כמו כמה אנשים עובדים וכמה עולים דברים, ולפי זה הוא מחליט אם להדפיס כסף וכמה.

ליה אהרוני / צילום: פרטי
 ליה אהרוני / צילום: פרטי

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3. למה כולם כל כך צריכים כסף אם זו רק פיסת נייר?
(עדי אדר, בן 9, גבעת חיים מאוחד)
פעם מזמן מזמן לא היה כסף, ואם לבן אדם אחד היו תפוחים והוא רצה פיתות, ולאדם אחר היו פיתות והוא רצה תפוחים - הם החליפו ביניהם, וככה כולם החליפו דברים שהיו להם בדברים שהם היו צריכים. לאט לאט החליטו לייצר שיטה שבה יהיה כסף - ובמקום להחליף דבר אחד בדבר אחר, קונים ומוכרים באמצעות כסף. כך, אני יכולה לקנות פיתות גם אם אין לי תפוחים, ולתת למוכר כסף, והוא ילך ויקנה תפוחים ממישהו אחר אם הוא רוצה. הכסף הוא אמנם רק נייר, או מטבע מתכת, אבל הערך שלו הוא ממה שאנחנו מאמינים שאפשר לקנות בו.

עדי אדר / צילום: פרטי
 עדי אדר / צילום: פרטי

4. למה יש הרבה הומלסים והאם דואגים לעניים?
(אדר ליברמן, בת 10, פתח תקווה; אלונה רייב, בת 9, ראשון לציון)
נעים מאוד לראות שאתן מסתכלות על האנשים סביבכן ורואות גם את מי שאין לו. יש אנשים שמכל מיני סיבות לא מצליחים להרוויח כסף שמספיק להם לדברים בסיסיים כמו בית, ולכן הם גרים ברחוב. המדינה עוזרת לעניים באמצעות כל מיני תשלומים וקצבאות, אבל לפעמים זה לא מספיק. לכן חשוב שגם אנחנו נעזור למי שסביבנו ואין לו, וחשוב לזכור שהעובדה שלאנשים יש הרבה כסף לא הופכת אותם לטובים, והעובדה שלאנשים אחרים אין לא הופכת אותם לרעים. יש דברים חשובים ויפים בכל אחד מאיתנו.

אדר ליברמן / צילום: פרטי
 אדר ליברמן / צילום: פרטי

רוצים לשחק במרוץ לחיסכון?
להורדת ההוראות ולוח המשחק
לשליפת קלפי משחק דיגיטליים

5. מה יותר כדאי לי - לחסוך את הכסף או לבזבז אותו?
(אלונה רייב, בת 9, ראשון לציון)
כשיש לך כסף, למשל דמי כיס או כסף ממתנות, תחשבי טוב מה את רוצה ומה את רוצה פחות. אי אפשר לקבל הכול, ועל חלק מהדברים צריך לוותר. אם את מתכננת מראש על מה יותר חשוב לך להוציא ועל מה את מוכנה לוותר, את באמת תצליחי להשיג את מה שחשוב לך. אבל אם תקני סתם דברים, בסוף לא יישאר כסף לדברים החשובים באמת. 

אלונה רייב
 אלונה רייב

6. איך אנשים מצליחים גם לשמור על הכסף וגם לפרנס את הבית?
(יובל אהרוני, בן 11, יהוד)
לאנשים מבוגרים יש הרבה הוצאות - הם צריכים לדאוג לשלם חשבונות, לקנות אוכל ובגדים ונעליים לכולם, לשלם לחוגים, וגם שיהיה מספיק כסף לטיולים, ואפילו - לחסוך לעתיד, כדי שאם המשפחה תצטרך בעתיד כסף, יהיה לה. לכן מבוגרים בודקים בכל חודש כמה הם מרוויחים, ואז מחליטים מה חשוב להם כמשפחה, ועל מה הם בוחרים להוציא את הכסף. הדברים הפחות חשובים - הם מוותרים עליהם או דוחים אותם לחודש הבא. אם הכסף בכל זאת לא מספיק, אז אמא ואבא יכולים לנסות לעבוד יותר בשביל להרוויח עוד כסף.

יובל אהרוני / צילום: פרטי
 יובל אהרוני / צילום: פרטי

7. האם לעשרה שקלים יש רק מטבע או גם שטר?
(אדם מילשטיין, בן 6, הרצליה)
היום לעשרה שקלים יש רק מטבע, וזה המטבע עם הערך הגבוה ביותר בכסף ישראלי. אבל עד לפני 26 שנים בערך היה לעשרה שקלים שטר מנייר, כמו שיש היום ל-20 שקלים, 50 שקלים, 100, 200. על אותו השטר הופיעה תמונתה של גולדה מאיר, ראשת הממשלה הרביעית של ישראל. הערך של אותו השטר ושל המטבע שמשמש אותנו היום הוא כמובן אותו הדבר. רק הצורה השתנה.

אדם מילשטיין / צילום: פרטי
 אדם מילשטיין / צילום: פרטי

8. איך זה שפועלים עובדים הרבה יותר קשה מאנשים במשרד אבל מקבלים פחות כסף?
(יערה לויזון ינאי, בת 10, קריית אונו)
הכסף שמקבלים עבור עבודה לא נקבע לפי כמה היא קשה פיזית, אלא לפי השאלה אם יש מישהו שמוכן לשלם עליה וכמה. לכן כדאי כל הזמן ללמוד ולפתח את הכישרונות שלך ואת הדברים המיוחדים שבך, ולעשות עוד ועוד דברים שאת אוהבת ואת טובה בהם - וגם לחשוב איפה יש בעיות ואילו פתרונות את יכולה להציע, כאלה שמישהו יהיה מוכן לשלם עבורם והם ייתנו לו ערך.

יערה לויזון ינאי / צילום: פרטי
 יערה לויזון ינאי / צילום: פרטי

9. מה זה ביטקוין והאם זה כסף אמיתי?
(אמיתי עזריה, בן 11, רמת השרון)
ביטקוין מעורר הרבה עניין בתקופה האחרונה וכדאי להכיר אותו. היום הוא לא כמו הכסף שיש בארנק של אבא ואמא ואפשר ללכת למכולת ולקנות בו חלב ולחם. אולי בעתיד זה ישתנה, אבל היום זה לא כך. היום הביטקוין הוא משהו שיש לו ערך, כמו תכשיט יקר או תמונה נדירה או בית, שאפשר למכור אותם ולהרוויח מהם כסף.

אמיתי עזריה
 אמיתי עזריה

10. האם אני יכול להשקיע כסף בגילי, ואם כן איפה כדאי להשקיע כדי להפיק את התשואה הטובה ביותר?
(יהל בן שלום, בן 17, מזכרת בתיה)
כל הכבוד שאתה חוסך ומעוניין להשקיע. אתה פועל נכון. כמה שתתחיל להשקיע בגיל יותר צעיר, יהיה לך יותר כסף להשתמש בו, ובהשקעות נכונות הכסף צומח. בבורסה אפשר להשקיע רק מגיל 18, אבל ניתן להתייעץ עם אמא ואבא ולראות אם אתה יכול להשקיע בעזרתם. לפני כן כדאי להבין איך עובד כל העניין של השקעות.

אתה בעצם משקיע כסף בכל מיני מכשירי חיסכון, ומקבל ריבית או תשואה. אם עשית השקעה טובה, תרוויח הרבה, אם עשית השקעה לא טובה, אתה יכול להפסיד. לכן כדאי מאוד להכיר את מכשירי החיסכון השונים. תשואה גבוהה אפשר להשיג באפיק מניות: כשאתה קונה מניה של חברה, אתה בעצם קונה חלק ממנה, וכך החברה מגייסת כסף לפעילות שלה. אם בחרת בחברה טובה, הרווחת, אם בחרת בחברה לא טובה, אתה יכול להפסיד. לכן שב עם אבא ואמא, דברו על ההזדמנויות והסכנות, וכך תגבשו יחד תוכנית כדי שתוכל לעשות את זה בצורה הכי טובה.  

יהל בן שלום / צילום: פרטי
 יהל בן שלום / צילום: פרטי