להתראות בזבוזים, שלום מניה: מדריך השקעות לתיכוניסטים

מה עושים כשהכסף בחשבון נגמר, איך הכסף שלי בבנק צומח, מהי ריבית ואיך בוחרים באיזו מניה להשקיע. למרות שעוד לא סיימתם בית ספר, אתם כבר מספיק גדולים כדי לדאוג לכסף שלכם - ואפילו להרוויח ממנו • הנה כמה עצות שיעשו לכם סדר • פרויקט מיוחד על כסף וחיסכון להורים וגם לילדים

חינוך פיננסי / צילום: Shutterstock
חינוך פיננסי / צילום: Shutterstock

בואו נדבר על השקעות. כן, אתם בטח אומרים לעצמכם: אני רק בתיכון, השקעות זה לגדולים. אבל זה לא נכון. בגילכם כבר חשוב מאוד לדעת איך עובדת המערכת הפיננסית. בקרוב מאוד, אם לא כבר, יהיה לכם חשבון בנק וכרטיס אשראי, ותצטרכו לדעת איך להתנהל נכון.

1. מה לא לעשות: חלק מההתנהלות הנכונה הוא להבין מה תפקידו של הבנק ומהן הסכנות בלהוציא כסף בלי חשבון. אבל אי אפשר לדבר על בנק בלי להבין מהי ריבית. ריבית היא תשלום שאתם משלמים לבנק או לכל גוף פיננסי אחר שאתם לוקחים ממנו כסף. קוראים לזה הלוואה, ולפני שאתם לוקחים אותה, אתם חייבים לחשב כמה היא תעלה לכם; בדרך כלל היא תהיה מאוד יקרה. לכן כדאי להתנהל בחשבון לפי התקציב המוגדר - וזהו: קונים רק מה שאתם יכולים להרשות לעצמכם, מתכננים היטב כדי שהתקציב יספיק לכמה שיותר דברים שאתם צריכים, וכשהכסף נגמר - הוא נגמר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

2. איך הכסף שלכם יכול לצמוח: ריבית עובדת גם לכיוון השני. אם יש לכם כסף שאתם חוסכים ומשקיעים - הוא ירוויח ריבית, וכך החיסכון שלכם יגדל. מספיק שתחסכו שקל אחד ביום, אחרי חמש שנים יהיו לכם 712 שקלים בלי הרבה מאמץ. אתם יכולים להשאיר אותם בקופה או להשקיע אותם ולקבל ריבית.

אם תקבלו ריבית של 8% בכל שנה, יהיו לכם אחרי חמש שנים 1,046 שקלים. וככל שחוסכים סכומים גדולים יותר לאורך זמן, הכסף צומח יותר. ישנו אפקט חשוב מאוד בהשקעות ובחסכונות שנקרא ריבית דריבית. המשמעות היא שאם השקעתם וחסכתם במשך שנה וקיבלתם על כך ריבית, ובשנה שלאחר מכן המשכתם לחסוך - בשנה זו גם הריבית של השנה הראשונה צברה ריבית משלה, ובשנה השלישית הריבית של השנתיים הראשונות צברה ריבית. כך, לאורך זמן, החיסכון יגדל.

רוצים לשחק במרוץ לחיסכון?
להורדת ההוראות ולוח המשחק
לשליפת קלפי משחק דיגיטליים

3. הכירו את עולם ההשקעות: כדי להשקיע בצורה נכונה צריך להכיר לעומק את העולם הזה ואת הסיכונים שבו. בשלב הראשון שאלו את ההורים: האם הם חוסכים? במה הם משקיעים את החסכונות? דברו איתם על מניות.

מניות הן אפיק השקעה שמניב תשואה, אבל בהשקעה בהן יש סיכון, ואפשר גם להפסיד את הכסף. אז איך יודעים במה להשקיע, ואיך אפשר להגדיל את הסיכוי שהכסף שלי יצמח? השקעות דורשות סבלנות ואורך רוח, אין קסמים. אם מישהו מבטיח לכם רווח גדול ומהיר, ואומר שזה בכלל לא מסוכן - תברחו.

משימה: קראו באינטרנט על המושגים הבאים - מניה, איגרת חוב, מדד, תשואה. לאחר מכן חפשו את מדד S&P500 ואת מדד ת"א־35, ובדקו כמה הרוויח מי שהשקיע במדדים אלה במשך חמש השנים האחרונות, השנה האחרונה והחודש האחרון. דברו על כך עם ההורים: האם יש הבדלים? ממה הם נובעים? מה אפשר ללמוד מהם? אחרי שעשיתם את כל זה, ובהסכמת ההורים, בחרו במה תרצו להשקיע סכום מסוים, אך לא גדול מכדי שהפסד שלו יהיה לכם קריטי.