לתכנן תקציב ולעשות סקר שוק: הטיפים שיעזרו לילדי חטיבת הביניים לחסוך כסף

זה בוודאי מתסכל מאוד שאתם צריכים לבקש רשות מההורים בשביל כל דבר שאתם רוצים לקנות. אבל זה לא חייב להיות ככה: גם לכם יש אפשרות להיות יותר עצמאים. בעזרת תכנון תצליחו להשיג מדמי הכיס שלכם הרבה יותר • הנה כמה עצות שיעזרו לכם לבנות אותו • פרויקט מיוחד על כסף וחיסכון להורים וגם לילדים

חינוך פיננסי חטיבת ביניים / צילום: Shutterstock
חינוך פיננסי חטיבת ביניים / צילום: Shutterstock

לפעמים אתם רואים את ההורים יושבים ליד השולחן ועוברים על מסמכים שהביאו מהבנק, או מתכננים את התקציב לקניות השבועיות? עכשיו, כשאתם כבר גדולים ומבינים, כדאי להתחיל לשוחח איתם יותר לעומק על כסף - לא רק כאשר אתם מבקשים לקנות משהו והם מסרבים.

אתם בוודאי כבר מספיק בוגרים להבין שאי אפשר לקנות כל מה שרוצים. אתם גם רואים שההורים שלכם עובדים קשה מאוד עבור הכסף שמשמש גם לבילויים והנאות - אבל גם לחשבונות, רופאי שיניים וחסכונות לעתיד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עם זאת, זה בוודאי מתסכל מאוד שכל דבר שאתם רוצים, אתם צריכים לבקש רשות מאבא ואמא - ולא תמיד הם רוצים או יכולים. כמובן שרק כאשר תהיו מבוגרים ותצאו לעבוד תוכלו לבחור איך ועל מה להוציא כסף, אבל גם עד אז יש לכם אפשרות להיות יותר עצמאים. ההורים שלכם מתנהלים לפי תקציב, ואם תתייחסו באותה רצינות לדמי הכיס שלכם, גם לכם יהיה תקציב. ואז תגלו שבעזרת תכנון נכון אתם יכולים להשיג באמצעותו הרבה יותר.

רוצים לשחק במרוץ לחיסכון?
להורדת ההוראות ולוח המשחק
לשליפת קלפי משחק דיגיטליים

אז בואו נתחיל:

1. תכננו תקציב: שבו לבד או עם ההורים ותכננו את התקציב שלכם מדמי הכיס: תתחילו מלכתוב את כל ההוצאות השוטפות שלכם - נניח אם אתם אוהבים לקנות ממתק או פיצה באופן קבוע, או אם אתם הולכים לסרט פעם בשבוע. ואז, תראו כמה כסף נשאר לכם. אם לא נשאר הרבה, כדאי לכם לצמצם את ההוצאות הקבועות, כדי שישאר לכם יותר כסף פנוי שתוכלו לחסוך, ואז לקנות איתו דברים יותר יקרים.

2. ערכו השוואת מחירים: לפעמים דברים שאנחנו רוצים לא עולים אותו דבר בכל המקומות. לכן לפני שקונים, צריך לבדוק איפה מציעים מחירים נמוכים יותר. קוראים לזה "סקר שוק", וחשוב לעשות אותו על מנת שנוכל לחסוך, ויישאר לנו יותר כסף לדברים אחרים.

3. חסכו את המטבעות שלכם: אנחנו ממליצים לכם מאוד לחסוך בכל יום שקל אחד. זה נשמע קצת, אבל לאורך זמן תראו שהכסף מצטבר והופך לסכום גדול: בסוף כל שנה תצברו לפחות 365 שקלים, כמספר ימות השנה, ואפילו לא תרגישו שוויתרתם על משהו גדול בדרך. אתם יכולים לחסוך אותו מדמי הכיס שלכם, מדמי חנוכה או מתנות יום הולדת, ואפילו מעבודות שעשיתם, כמו בייביסיטר. זה יכול להיות סכום שישמש אתכם לקניית מוצר יקר כמו טלפון חדש או נעלי ספורט שנורא רציתם. זה יכול גם להיות חיסכון שאתם עוד לא יודעים מה תרצו לעשות בו. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם ההורים ואולי לשמור את החיסכון במקום שבו הוא יוכל להרוויח עוד כסף.

משימה: אם בא לכם להתנסות בתכנון תקציב, אתם יכולים להתנדב לתכנן את חופשת הפסח. שאלו את אמא ואבא היכן ברצונם לבלות, בקשו מהם להגדיר את התקציב הכולל ובסכום הזה חשבו אילו פעילויות אתם רוצים לעשות. כדאי שתוודאו שהכסף שיש לכם מספיק - ומומלץ גם לחפש פעילויות בחינם. ואז, אחרי שתכננתם - הציגו בפני ההורים את התוכנית. אם היא תהיה מספיק טובה - הרווחתם גם חופשת חלומות וגם תרגול בתקציב.