בקיאות בשוק ההון וחיסכון אגרסיבי: איך להתנהל פיננסית בתחילת החיים

עשו כסף מהתשוקה שלכם, אל תצפו שההורים יסגרו לכם את המינוס, תבנו יסודות לרכישת דירה ראשונה, וכן, גם תתחילו לדאוג לפנסיה שלכם • 5 טיפים כלכליים לדור ה־Z • פרויקט מיוחד על כסף וחיסכון להורים וגם לילדים  

חינוך פיננסי / צילום: Associated Press
חינוך פיננסי / צילום: Associated Press

אז התגייסתם או השתחררתם, ואולי כבר עשיתם טיול גדול - ואז התחלתם את החיים האמיתיים: בין אם בבית של ההורים, כי מחירי השכירות היום גבוהים, או שפרסתם כנפיים לחיים עצמאיים לגמרי. הנה חמישה כללי זהב להתנהלות כלכלית נכונה בתחילת חייכם.

1. ההורים שלכם לא חייבים לכם כלום: נכון, הם אוהבים אתכם ודואגים לכם, ולנצח אתם תהיו הילדים הקטנים שלהם. סביר להניח שפעמים רבות בחיים תקבלו מהם עזרה ותמיכה, כלכלית ורגשית, ככל יכולתם. אבל כעת אתם בוגרים: החיים שלכם בידיים שלכם. אתם אחראים לגורלכם, ואתם אלה שמשלמים על טעויות שתעשו. אחת מהנפוצות שבהן היא ההתנהלות שבין הלוואה להלוואה. שאלו את עצמכם: האם אתם מטילים נטל לא סביר על ההורים שלכם לכסות לכם את המינוס? ואם הם לא יכולים, או אפילו מסרבים? חשוב להבין: לפתוח את החיים באמצע שנות העשרים עם תיק הוצאה לפועל בגלל הלוואות שנלקחו בלי חשבון, זה כתם שירדוף אתכם שנים קדימה. אגב, אם אתם גרים בבית ההורים, הוקירו זאת, שמרו על סביבת מחיה נעימה לכולם, שאו בהוצאות בעצמכם, ותנו יד בעבודות הבית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

2. תעשו כסף ממה שמעניין אתכם: תחילת שנות העשרים הן השנים שבהן אתם צעירים, חופשיים, ללא מחויבויות וללא עוד אנשים שאתם אחראים לפרנסתם. זה הזמן לחקור על עצמכם, ללמוד, לבדוק גבולות ולצאת להרפתקאות.

אבל לצד זאת, שמרו את הרגליים על קרקע: תכננו מהיכן להרוויח כסף לטווח ארוך. יש לכם תשוקה? נסו לעשות ממנה כסף. גם אם תיכשלו, תראו בכך כשכר לימוד. הימים של צבא־טיול־תואר ואז "עבודה יציבה" חלפו מן העולם. כיום גם אחרי התואר הראשון, אסור להפסיק ללמוד - גם אם תהיה לכם עבודה. חשוב להמשיך להתפתח, לגוון את מקורות ההכנסה ולדעת להרוויח כסף בלי תלות בבוס.

רוצים לשחק במרוץ לחיסכון?
להורדת ההוראות ולוח המשחק
לשליפת קלפי משחק דיגיטליים

3. חסכו בצורה אגרסיבית: איזה כיף זה לגור באמצע תל אביב, לרדת באמצע הלילה ל־AM:PM, לטוס לחו"ל כמה פעמים בשנה ולצאת לבר בכל ערב ולשתות עם החברים במאות שקלים? אבל מה - על הנוחות הזאת משלמים ביוקר. ניהול אורח חיים צנוע יותר כבר בשלב מוקדם ישאיר לכם כסף להתפתחות כלכלית בהמשך החיים. לא שצריך לחיות כמו נזירים - אבל בכל בחירה יש גם ויתור.

הכי קל לומר: מיליון שקל לדירה? בחיים לא יהיה לי, אז לפחות עכשיו נהנה. אבל בחיסכון אגרסיבי, עם התנהלות נכונה וויתורים לאורך הדרך - הכספים שתחסכו ילכו ויצטברו. במיוחד משום שבגיל צעיר ניתן לחסוך אחוזים גבוהים יותר מהשכר, וככל שתתבגרו ותקימו משפחה ההוצאות יעלו. עכשיו הזמן לבנות את היסודות.

4. הכירו את עולם ההשקעות: כסף בבנק לא נותן תשואה. כיום, בשביל שהכסף שאתם חוסכים יצמח - הוא צריך לעבוד בשוק ההון. בשוק ההון יש הזדמנויות, עלויות, סכנות, תנודתיות, ושלל גופים ומכשירים שניתן לנצל: חלקם עם הטבות מס, וחלקם בלי.
הכירו את עולם ההשקעות. אינכם חייבים להיות הזאב מוול סטריט, אבל למדו את הכללים הבסיסיים שעל פיהם עובד העולם הזה: ריבית דריבית, הקשר בין תשואה לסיכון, סיכון התנודתיות, אפיקי ההשקעה השונים והמכשירים השונים שקיימים בשוק. הקדישו זמן ללמוד זאת, לפחות ברמה שבה כאשר תפנו לאיש מקצוע, תדעו לקבל החלטות ולדעת אם ההצעות שלו מתאימות.

5. תדאגו לפנסיה: זה אולי נשמע מאוד רחוק, אבל זה יקרה. יום אחד תגיעו לגיל 70. דאגו כבר היום שיהיה לכם ממה לחיות בגיל הזה. הבסיס החשוב ביותר לחיסכון הפנסיוני הוא בתקופת הבגרות הצעירה - כל כסף שתחסכו לפנסיה היום, ישיג תשואה לאורך שנים ארוכות יותר ויתרום לחיסכון שלכם יותר.