לא רק שבבים: תחזיות האנליסטים לשוק המניות הישראלי ב-2022

טבע צפויה לסיים הליכים משפטיים רבים, טאואר תיהנה מהמחסור בשבבים וחברות הסלולר יחפשו אפיקי הכנסות חדשים • אחרי שנתיים מטלטלות בשוקי ההון בעולם, האנליסטים ביחידת המחקר של בנק הפועלים מנסים להעריך אילו מניות ישראליות ירכזו עניין בשנת 2022

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

השנתיים האחרונות בשוק ההון היו מטלטלות למדי. פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020 הביא לתגובה חריפה וכואבת בשוקי המניות, עם ירידות בשיעורים דו-ספרתיים תוך ימים בודדים. אלא שהמגמה התהפכה במהירות, והשווקים עברו לעליות שערים משמעותיות שנמשכו ביתר שאת גם במהלך 2021.

העליות שנרשמו בשנתיים האחרונות הקיפו את כל ענפי הבורסה ואת כל המדדים, אם כי ניכרת שונות גבוהה בין הענפים השונים, בהלימה לשיפור בתוצאות החברות לאורך התקופה. כך, למשל, ענף המסחר והשירותים זינק ב-120% לאחר שהחברות הנכללות בו נהנו משיפור משמעותי בתוצאותיהן (בעיקר קמעונאיות המזון). כך גם ענף הנפט והגז,  שיחד עם מחירי הנפט התאושש במהרה מההתרסקות בענף כשפרץ המשבר - כאשר בשיא אף הגיע למחיר שלילי בשל מצוקה במקום איחסון לחביות המצטברות.

קשה לחזות מה תוליד שנת 2022 לאחר שנתיים כה תנודתיות וחריגות, אך ביחידת המחקר של בנק הפועלים מנסים להעריך בכל זאת אילו מניות ימשיכו לרכז עניין גם בשנה הבאה.

פרמצבטיקה: סיום פרשת האופיואידים תעזור לטבע להתאושש

מניית טבע  מומלצת ב"תשואת יתר" בסיכון גבוה ע"י האנליסט ירון פרידמן מהפועלים. לדבריו, הסוגיה המעניינת ביותר בשנה הקרובה תהיה התמודדותה של טבע עם מכלול התביעות (כ-3,300) בפרשת האופיואידים. "מסתמן שב-2022 חלק ניכר מהתביעות הללו יגיע לסיום, להערכתנו בהסדרי פשרה שעלותם הכוללת לטבע מאות מיליארדי דולרים במזומן (שייפרס על פני 10-15 שנים), וכן בתרומת מוצרים בשווי קטלוגי שינוע סביב 20 מיליארד דולר", מסביר פרידמן.

לאחרונה טבע הצליחה להשיג ניצחון מפתיע במשפט ב-4 מהתביעות בקליפורניה, בניגוד למצופה, לאחר שבית המשפט קבע שהתובעים נכשלו בהוכחת טענתם שהשיווק האגרסיבי של חברות התרופות תרם למשבר האופיואידים בארה"ב. גם סוכנויות הדירוג אופטימיות לגבי טבע. החודש הודיעו Fitch ומודי'ס שהן מותירות את דירוג החוב של החברה ללא שינוי, אך משנות את אופק הדירוג משלילי ליציב.

התרופה אג'ובי של טבע / צילום: Shutterstock
 התרופה אג'ובי של טבע / צילום: Shutterstock

"אם טבע תצליח להגיע להסדרי פשרה משמעותיים בפרשה בשנה הקרובה, הדבר עשוי להסיר משקולת ענק שמונחת על צווארה בשנים האחרונות, בעיקר מבחינה ניהולית ופיננסית", מסבירים בפועלים. "הסרת המשקולת תאפשר להנהלת החברה לחזור ולהתמקד בפיתוחה העסקי ותאפשר גמישות פיננסית גבוהה יותר, עם החזרת הודאות המסוימת לתזרים העתידי שלה".

טבע נסחרת בבורסה התל אביבית לפי שווי שוק של כ-30 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה 10% מערכה מאז שהתחילה השנה. בטווח של שלוש השנים המניה רשמה תשואה שלילית של מעל ל-50%, ובמבט של חמש שנים אחורה היא התרסקה בקרוב ל-80%.

"מבחינה עסקית, ב-2022 טבע צפויה לחזור למספר השקות של מוצרים גנריים חדשים, כשהשקות של מוצר בלעדי מבטיחות תקבולים נאים בחודשים הראשונים להשקתו. פרידמן מעריך שגם תרופת אג'ובי, שעד כה הייתה "מאכזבת למדי", צפויה לצמוח בזכות המזרק האוטומטי, שכבר סייע לה לצמצם את הפער מול שני המוצרים המתחרים למניעת מיגרנה. "מנגד, הקופקסון תמשיך בשקיעתה בשנה הקרובה, וככל הנראה תרד לראשונה מתחת למכירות של מיליארד דולר בשנה", מסכם פרידמן.

כימיה ודשנים: מחירי האשלג יסייעו לביצועי איי.סי.אל

מניית איי.סי.אל  (ICL, לשעבר כיל) מסוקרת ע"י פרידמן בהמלצת "תשואת יתר" בסיכון בינוני. החברה, שמתמקדת בדשנים, פוספטים, מוצרים תעשייתיים וחקלאות מתקדמת, הציגה שיפור בכל מגזרי הפעילות שלה בשנת 2021, ואת הרבעון השלישי סגרה עם זינוק של פי ארבעה ברווח הנקי. במיוחד נהנתה הקבוצה מזינוק חד במחירי האשלג, שבתוך פחות משנה כמעט שילשו את שווים ביחס לשפל שנרשם ב-2020. גם בתחום דשני הפוספט-קומודיטיס נרשמה התאוששות ועליות מחירים חדות.

החודש חנכה החברה מפעל חדש לייצור תחליפי חלבון בסנט לואיס, ארה"ב, בהשקעה של 18 מיליון דולר. המהלך הוא חלק מאסטרטגיית המיקוד של החברה בפיתוח מוצרי מזון בריאים יותר וסביבתיים. 

"במבט ל-2022, אנו סבורים שהשיפור בתוצאות צפוי להימשך", מסביר האנליסט פרידמן. "אמנם לא סביר שנראה את המשך מגמת העליות במחירי הדשנים כפי שראינו בשנה החולפת, אולם מוערך שרמות המחירים תשמורנה לפחות על רמתן הגבוהה הנוכחית. האיתות החשוב ביותר לו מחכים בשוק הוא חתימת חוזי אשלג בסין, אשר לא נחתמו זה למעלה משנה וחצי. ההערכות הן שהחוזים ייחתמו ברמות גבוהות (מעל ל-400 דולר לטונה)".

איי.סי.אל השלימה את רכישת קומפאס בברזיל / צילום: יח''צ
 איי.סי.אל השלימה את רכישת קומפאס בברזיל / צילום: יח''צ

גם בתחום פעילות הפוספט פרידמן צופה לאיי.סי.אל רווחיות בשנה הקרובה. "דינמיקת המחירים לא השתנתה, ואנו מעריכים שגם ב-2022 תימשך המגמה החיובית. זאת, כשבמקביל החברה ממשיכה להגדיל את משקל מוצרי הפוספט הייחודיים, המאופיינת ברווחיות גבוהה ויציבה יותר".

איי.סי.אל נסחרת בת"א לפי שווי שוק של כ-39 מיליארד שקל, לאחר שכמעט והכפילה את שוויה מאז שהחלה השנה. בטווח של שלוש שנים התשואה עומדת על 63%, בתקופה של חמש שנים המניה התקדמה ביותר מ-130%.

תקשורת: זמן למצוא אפיקי הכנסה רווחיים יותר

ביחידת המחקר של בנק הפועלים מעריכים ששיא התחרות במגזר הסלולר מאחורינו, ושלצד התמתנות בשיעורי הנטישה צפויה התאוששות הדרגתית בהכנסות משירותי נדידה, עם חזרת הטיסות לחו"ל. "כתוצאה מכך, אנו צופים התייצבות בהכנסות משירותי הסלולר של סלקום, פרטנר ופלאפון, ואפילו מעבר לצמיחה מתונה ככל שפעילות התיירות תחזור לנורמליות מסוימת בהדרגה במהלך השנה", מסביר האנליסט מתן בלומברג.

סלקום ופרטנר נמצאות בכותרות בשבועות האחרונים לאחר שהמנכ"ל של הראשונה, אבי גבאי, הודיע על עזיבתו במפתיע מאחר שהוא עומד בראש קבוצת משקיעים שמעוניינת לרכוש את פרטנר.

במגזר הטלוויזיה, סלקום ופרטנר צפויות "להוריד את הרגל מהגז" ולחשב מסלול מחדש, על מנת לנסות להגדיל רווחיות על חשבון צמיחה מהירה, מאחר שמגזר זה אינו רווחי להן. כמו כן, הן צפויות להמשיך להתמקד בהמשך פריסת תשתיות הסיבים האופטיים. באשר לבזק, היא צפויה להגיע לפריסה של כמיליון וחצי משקי בית עד לסוף השנה, אך לצד הצמיחה במגזרי תשתיות האינטרנט ושירותי הענן ודיגיטל, הכנסות שירותי הטלפוניה הקווית ימשיכו להישחק - במיוחד לאחר ששר התקשורת יועז הנדל חתם על מתווה להפחתת תעריפי הטלפוניה שלה במאות מיליוני שקלים.

להערכת בלומברג, במצב השוק הנוכחי, שבו הרגולטור תומך בפריסה מהירה של תשתיות תקשורת מתקדמות, בזק  ("תשואת שוק", סיכון גבוה) היא הנהנית המרכזית מאחר שלה יש את מרבית המשאבים. סלקום  ("תשואת שוק", סיכון גבוה) מושפעת מרמת חוב גבוהה, "ולכן חיוני שתעמוד בצעדי ההתייעלות המתוכננים על מנת לחזור לרווחיות בטווח הבינוני", הוא מסביר. לגבי פרטנר  ("תשואת שוק", סיכון גבוה), בבנק סבורים שהחברה מבצעת את ההתאמות הנדרשות, ובשילוב עם מיקוד עסקי מחודש והמשך פריסת תשתיות אינטרנט היא נמצאת בנקודה שתאפשר חזרה לפסי צמיחה, "אם כי להערכתנו מניית החברה מתומחרת כיום במלואה", מדגיש בלומברג.

בזק נסחרת בת"א בשווי שוק של כ-14 מיליארד שקל, לאחר זינוק מרשים של כ-60% מאז שהתחילה השנה. יחד עם זאת, במבט על שלוש שנים התשואה יורדת ל-39% ובמבט של חמש שנים אחורה התשואה שלילית בשיעור של קרוב ל-20%.

סלקום נסחרת בשווי של 2.8 מיליארד שקל, לאחר שהתחזקה ב-10% מאז שהחלה השנה. על אף השיפור, בשלוש השנים האחרונות איבדה המניה מעל ל-20% ובחמש השנים האחרונות מחקה 43% מערכה. הביצועים של פרטנר טובים משמעותית. החברה הדואלית, שנסחרת בשווי של 4.6 מיליארד שקל, זינקה ב-42% מתחילת השנה, ובשלוש וחמש השנים האחרונות התשואה חיובית ועומדת על כ-35%.

תוכנה: סאפיינס תיהנה מהאצת הדיגיטציה בעולם הביטוח

ענף התוכנה זכה לעדנה בשנתיים האחרונות על רקע ההאצה במגמת הדיגיטציה והתגברות המעבר לענן. לדברי האנליסטים שי זיגלמן וירון פרידמן, המשקיעים הבינו שהמעבר לעבודה מרחוק יספק קפיצת מדרגה לפעילות חברות התוכנה והענן. "לצד סביבת התשואות הנמוכה, רוח גבית תמכה בהתייקרות משמעותית בתמחור החברות, לרמות מכפיל רוח עתידי של 30-35 לעומת 20-25 בשלוש השנים שקדמו לתחילת המשבר". זיגלמן ופרידמן מדגישים שסביבת התמחור הנוכחית של חברות התוכנה והענן "יכולה להוות משענת קנה רצוץ בעת של החטאת תחזיות השוק לתוצאות החברות".

סאפיינס , ספקית מערכות לניהול תהליכי הליבה בתחום הביטוח, מסוקרת ע"י יחידת המחקר של הפועלים בהמלצת "תשואת יתר" בסיכון בינוני. החברה צפויה לסיים את שנת 2021 עם שיפור בצמיחה האורגנית, לאחר שבאמצע 2020 חלה ההאטה בהשקעות של חברות הביטוח בצל משבר הקורונה. פעילותה באירופה צומחת בקצב דו ספרתי, אך מנגד הפעילות בצפון אמריקה נסוגה כתוצאה מחבלי התמיכה בהמשך צמיחת מכירות מערכת הדגל של החברה. ביחידת המחקר מעריכים שברבעון הרביעי החברה כבר תחזור לצמיחה בצפון אמריקה והיא צפויה לשמור על קצב הצמיחה האורגנית בשנה הבאה.

"להערכתנו, הגורמים שיתמכו בצמיחת פעילות סאפיינס בשנים הקרובות יהיו חתירת חברות הביטוח לשיפור היעילות התפעולית והרווחיות שלהן; השפעות משבר הקורונה, בדגש על ההאצה במגמת הדיגיטציה, שחידדו את הבנתן של חברות הביטוח בנחיצות הטכנולוגיות המסייעות בשיפור החדשנות ונותנות מענה לצרכים החדשים שנוצרו; והתחרות שמציבות חברות האינשור-טק לחברות הביטוח המסורתיות, המספקת זרז לחברות הביטוח המסורתיות להפוך ליותר דיגיטליות", מסכמים בפועלים.

סאפיינס נסחרת בת"א בשווי שוק של 5.8 מיליארד שקל, לאחר תשואה צנועה יחסית של 8% מאז שהחלה השנה. בשלוש השנים האחרונות החברה כמעט ושילשה את שוויה (180%), אך ביחס לערכה לפני חמש שנים מדובר בתשואה של 104% "בלבד".

שבבים: טאואר ונובה יתקדמו על רקע המחסור הגלובלי

יצרני ומפתחי השבבים בעולם צפויים לרשום צמיחה של כ-25% בהכנסות בשנת 2021, לאחר צמיחה של כ-7% בשנה שעברה. בפועלים מעריכים שהכנסות יצרני ומפתחי השבבים צפויות לצמוח כ-9% בשנת 2022. הביקוש לשבבים השנה צמח גם בשוקי קצה שנחבטו אשתקד בצל משבר הקורונה (כגון תעשיית הרכב), אך כושר הייצור מוגבל ועל אף שהיצרנים פועלים להרחבת יכולת הייצור, מסתמן שהמחסור לא צפוי להיפתר לפחות עד שנת 2023.

"הקשיים לא משנים את התמונה הכוללת של ביקוש הולך וגדל לשבבים על רקע התחזקות מגמות כמו ההאצה בתהליכי הדיגיטציה, המעבר לענן, השימוש הגובר בבינה מלאכותית, יישום טכנולוגיית דור 5, שיפור ביכולות הרכב החכם והגידול בנקודות הקצה של האינטרנט של הדברים", מסביר אנליסט הפועלים זיגלמן.

"המניה המומלצת שלנו מתעשיית השבבים הישראלית היא קבלנית ייצור השבבים האנלוגיים, טאואר  ("תשואת יתר" בסיכון גבוה). טאואר כיום מסוגלת להעלות את מחירי השבבים שהיא מייצרת, עת היא נמצאת בכושר ייצור מלא, ומשקיעה בהגדלת כושר הייצור על מנת לספק את הביקוש הגבוה לייצור שלה", אומר זיגלמן, ומעריך שהתייצבות בסיס העלויות של טאואר תאפשר לה למנף את הצמיחה בהכנסותיה לכדי צמיחה מואצת ברווח הנקי. "אנו סבורים ששווי החברה בשוק אינו מגלם זאת דיו", הוסיף.

טאואר נסחרת בת"א בשווי שוק של 13.3 מיליארד שקל, לאחר שזינקה בקרוב ל-50% מאז תחילת השנה. במבט של שלוש שנים אחורה הוסיפה כמעט 130% לערכה, ובחמש השנים האחרונות התשואה עומדת על 65%.

נובה בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק
 נובה בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק

גם האופק של יצרנית ציוד המטרולוגיה (מדידה) לשבבים נובה  ("תשואת שוק" בסיכון גבוה) ורוד על פי זיגלמן. "החברה זוכה לביקושים איתנים למערכותיה מצד קבלני ייצור השבבים, וב-2022 צפויה פעילותה להיתמך גם מגידול מחודש בהשקעות יצרני שבבי הזיכרון. למרות זאת, אנו מעריכים שהצמיחה בהכנסותיה בשנתיים הקרובות תהיה מתונה יותר מב-2021, והרווחיות שלה ניצבת בפני גורמים הצפויים להעיב עליה כמו התחזקות השקל, לחצי עליית שכר ושיבושים בשרשרת האספקה. לנוכח הנסיקה בשווי השוק של נובה הפחתנו לאחרונה המלצתנו לתשואת שוק, ואנו ממליצים להגדיל חשיפה ברמות מחירים נוחות יותר".

נובה נסחרת בשווי שוק של 12.8 מיליארד שקל, לאחר שכמעט והכפילה את שוויה מאז שהתחילה השנה. במבט לטווחים הארוכים יותר התשואה אדירה אף יותר: בשלוש השנים האחרונות זינקה המניה ב-445% ובחמש השנים האחרונות נסקה כמעט פי תשעה (778%).

קמעונאות המזון: המשך צמיחה בשגרת חיים לצד הקורונה

שגרת החיים לצד הקורונה הביאה כצפוי לירידה במכר הכספי בשוק מוצרי הצריכה. על פי נתוני סטורנקסט, ב-11 החודשים הראשונים של 2021 שוק מוצרי הצריכה רשם ירידה של כ-3% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020, שכזכור אופיינה בצריכה מוגברת בשל משבר הקורונה. מרבית קמעונאיות המזון אמנם הושפעו לשלילה מהירידה בצריכה, אולם המשך השקעתן במנועי הצמיחה בשילוב עם צעדי התייעלות, מיתנו את הפגיעה בשורה העליונה ותמכו ברמות רווחיות גבוהות יחסית.

לפי שעה, נראה כי גם ב-2022 הקורונה תוסיף להיות הגורם המשמעותי שישפיע על היקפי הפעילות בשוק מוצרי הצריכה בישראל. האנליסט מני כהן מציין שהיקפי המכר אמנם ירדו השנה ביחס לאשתקד (בשל מספרי השוואה חריגים), אך הם גבוהים בהשוואה להיקפי המכר שנרשמו בשנת 2019 טרום משבר הקורונה. "לפיכך, אנו מעריכים שגם בהיעדר התפרצות מחודשת של תחלואה והמשך שגרת החיים בצל הקורונה, היקפי המכר צפויים להמשיך ולהיות גבוהים יחסית", לפי כהן.

התייקרות המוצרים לא בהכרח תגולגל במלואה ללקוחות / צילום: Shutterstock
 התייקרות המוצרים לא בהכרח תגולגל במלואה ללקוחות / צילום: Shutterstock

קמעונאיות המזון צפויות להמשיך בפיתוח מנועי הצמיחה ובהרחבת הפעילויות הנוספות: "שופרסל  צפויה להעמיק את הפעילות בתחומים השונים (רשת BE, השוק המוסדי ותחום הפיננסים), רמי לוי  תמשיך להעמיק את החדירה למרכזי הערים בד בבד עם הרחבת הפריסה הארצית של גוד פארם, ויקטורי  תשיק תת-רשת לסניפים שכונתיים במרכזי הערים, יוחננוף  תמשיך במגמת ההתרחבות ותאיץ את הפריסה הארצית של זול סטוק", מפרט כהן.

מניות שופרסל, ויקטורי ויוחננוף מומלצות ע"י כהן ב"תשואת יתר", מניית רמי לוי ב"תשואת שוק".

שופרסל, הגדולה מבין הארבע, נסחרת בשווי שוק של 6.9 מיליארד שקל. המניה צמחה בכ-7% מאז שהחלה השנה וב-15% בשלוש השנים האחרונות, ובמבט על חמש שנים אחורה מדובר בזינוק מרשים של קרוב ל-110%. יוחננוף, שהונפקה רק בנובמבר 2019, נסחרת בשווי שוק של 3.6 מיליארד שקל לאחר שזינקה ב-68% מאז שהחלה השנה. מאז שהונפקה, מדובר בתשואה חיובית של כ-56%.

מניית רמי לוי, שנסחרת לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל, רשמה צמיחה של כ-14% מתחילת השנה, בשלוש שנים עלתה ב-46% ובחמש שנים בקרוב ל-90%. עבור ויקטורי (שווי שוק כ-950 מיליון שקל) זו לא הייתה שנה חיובית והמניה ירדה ב-9% מאז ינואר, אך במבט אחורה הנתונים מעודדים יותר (צמחה ב-44% בשלוש שנים וב-72% בחמש שנים).

* האמור אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם