תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"פתיחת חטיף יצרה אצלי תסכול; כעת אני עושה זאת בקלות": בשטראוס משיקים אריזות חטיפים נגישות יותר לאנשים עם מוגבלות

בעקבות פנייה בנושא של מיזם "שווה פיתוח", הפועל עם עסקים לקידום פיתוח ו/או התאמה של שירותים ומוצרים עבור אנשים עם מוגבלות, הרימו בקבוצת המזון את הכפפה • בתום תהליך של שנה מגיעות אל המדפים אריזות מונגשות למגוון חטיפים, המאפשרות פתיחה קלה ונגישה יותר • קרן ברקת, מנהלת השיווק והקיימות בחטיבת המלוחים של שטראוס: "לא כולם הצליחו לפתוח את אריזות החטיפים שלנו - וזה נתן לי אגרוף בבטן"

הכתבה בשיתוף שטראוס

חטיפים, אם צורכים אותם במידה, הם רגע קטן של אושר במהלך היום. אבל מסתבר שיש מי שזה לא בדיוק כך עבורו. חשבתם פעם על הדרך של אנשים עם מוגבלות לפתיחת האריזה. מדובר בתהליך שיכול להימשך זמן לא קצר ולעורר תסכול אצל מי שמתקשים בפתיחת אריזות. וכך הפעולה הטריוויאלית כיפית הזו לרבים מאיתנו - יכולה לגרום למפח נפש לא קטן.

אביחי חיים, כתב באתר "שווים", שנולד עם CP שיתוק מוחין מספר על הקושי המדובר ממקור ראשון: "כל פעולה של פתיחת אריזה שאינה ידידותית למשתמש עשויה להיות משימה מורכבת עבורי. פתיחת חטיף יצרה אצלי תסכול"; נעזרתי לשם כך בשיטות שונות או במספריים, אבל הרגשתי את הקושי. במיוחד עכשיו, כשאני אבא לילד וכשהאחיין שלי מבקש ממני לפתוח חטיף".

עם המציאות הזו נפגשה קרן ברקת, מנהלת השיווק והקיימות של חטיבת המלוחים בשטראוס, שמספרת: "ורד רז גצק, מנהלת שותפויות מגזר עסקי ב'ג'וינט ישראל מעבר למגבלות', פנתה אליי, והציפה בפני את הנושא. צפיתי בסרטון שמתאר את הקושי - לא כולם הצליחו לפתוח את אריזות החטיפים שלנו וזה נתן לי אגרוף בבטן".

את הפנייה לשטראוס יזמה רז גצק במסגרת מיזם "שווה פיתוח" מייסודן של ג'וינט ישראל מעבר למגבלות וציונות 2000; המיזם שם לעצמו מטרה לקדם ולפתח עם עסקים מוצרים ו/או שירותים מותאמים לאנשים עם מוגבלות ובני משפותיהם על מנת להגדיל השתתפות שוויונית במרחב הצרכני. הרעיון המרכזי הוא להציע לחברות לבחון הזדמנויות עסקיות בעולמות מוצרי הליבה שלהם עבור פלח השוק של צרכנים שהם אנשים עם מוגבלות. פלח שוק זה מהווה כ-17% מאוכלוסיית ישראל כ-1.5 מיליון איש וכ-250 אלף משפחות להן יש ילד.ה עם מוגבלות.

רז גצק מספרת כי בקבוצות מיקוד שנערכו עם אנשים עם מוגבלות, המשתתפים שיתפו כי קיים קושי רב בפתיחת אריזות באופן גורף ולדוגמה דיווחו כי אינם מצליחים לפתוח לבדם שקית של תפוצ'יפס. לכן היא בחרה להכניס את שטראוס לתמונה. בקבוצת המזון הרימו את הכפפה והחליטו לפתח אריזות נגישות יותר למותגי תפוצ'יפס, דוריטוס, צ'יטוס ושוש.

תהליך פיתוח האריזות היה מורכב, ואף הצריך השקעה של החברה בהתאמת כל קווי האריזה במפעל. במהלך הדרך עלו המון שאלות: כגון מהו הפתרון המתאים לאריזה מונגשת שכזו? כמה הוא יעלה? איך משנים עבורו את קו הייצור? ומה יודעים בעצם על קהל היעד? "כל זה לא עצר אותנו", אומרת ברקת, "החלטנו להתקדם תוך כדי תנועה, להעמיק וללמוד את הקהל וצרכיו עם הזמן. הבנו שזה Win Win - יש כאן מענה לקהל גדול ולכן הוא מעניין עסקית, שאליו מתווסף ערך של השפעה חברתית מיטיבה".

עיצוב האריזה נעשה על פי תפיסות של "עיצוב מכליל" לפיהן אנשים עם מוגבלות אינם מוגבלים בעצם - אנחנו כחברה מייצרים להם מוגבלות, מאחר והסביבה אינה מותאמת עבורם. כלומר עיצוב מכליל כרעיון עוסק בעיצוב לקבוצות קיצון, אבל לא מבקש לייצר במיוחד עבורם מוצר שיתאים להם, אלא כזה שיתאים לכלל האוכלוסייה.

לאתר הקיימות של שטראוס מלוחים>>

"לייצר פתרונות מחוללי שינוי"

במסגרת הליך הפיתוח הפנימי הצוות טכנולוגי של שטראוס-פריטו ליי פיתח שני פתרונות המותאמים לתשתית הייצור הקיימת במפעל וכוללת שני סוגי מכונות - זאת במטרה לוודא שכל החטיפים המיוצרים במפעל יונגשו. תהליך הפיתוח ארך שנה וכלל התנסות של מבוגרים וילדים עם מוגבלות מעמותת אילן ובית איזי שפירא. רז גצק מספרת כי העיקרון המנחה בתהליך היה שיתוף מלא שלהם בכל פתרון או החלטה הנוגעת למוצר. "כמו כן, נטלו חלק בתהליך מרפאות בעיסוק, עמותות יועצים ומומחי תוכן, ונדרשה משטראוס פתיחות וגמישות להיחשף לצרכים של קהל חדש, ולהשתנות. מצאנו ארגון עסקי מחויב וחדשני ויחד סייענו לשטראוס להיחשף לתפיסות עיצוב מכליל לטובת הליך הפיתוח הפנימי של החברה ביצירת מענה נגיש יותר", היא מוסיפה.

על מנת לבחון את האריזות בסופו של התהליך הוקמו בעזרת "שווה פיתוח" קבוצות מיקוד שסייעו לוודא כי הן באמת מותאמות לקהל היעד. התוצאות, לדברי ברקת, משביעות רצון: 70 אחוז הצליחו לפתוח את האריזה המונגשת ומדובר ב-30 אחוז שיפור ביחס לאריזה הקיימת, וכן מהירות הפתיחה השתפרה.

"סוף סוף פתחתי בקלות ובמהירות את אריזות החטיפים", מספר אביחי, שגם נטל חלק בקבוצות המיקוד. "בעיני זו בשורה משמעותית עבור אנשים עם מוגבלות. יש תחושה של מהפכה בתחום ושינוי תפיסתי בזירה הצרכנית כשחברת ענק כמו שטראוס מרימה את הכפפה - ואני מאמין שחברות מזון נוספות ילכו בעקבותיה.

"מבחינתי המסר המועבר דרך פיתוח האריזות הוא ממקום מכיל של יצירת פתרון שמתאים לכולם, במקום יצירת מהדורה ייחודית לאנשים עם מוגבלות. זה שינוי קונספט לעבר חשיבה הגורסת כי בעזרת התאמה דרך טכנולוגיה - אפשר לייצר פתרון שיחולל שינוי משמעותי יומיומי", הוא מוסיף.

"הצלחנו להשפיע לטובה במשהו קטן, יומיומי וטריוויאלי עבור רוב האנשים, ולהפוך אותו לטבעי וקל עבור קבוצה לא קטנה. בדיעבד גם למדנו שלפעמים הפתרון לא כזה מורכב לביצוע, ודי להאיר את האור של הפנס לכיוון הנכון. אנחנו בשטראוס גאים על כך", אומרת ברקת.

אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל, מחזק את הדברים: "השינוי אליו התחייבנו בתחום התאמת האריזות הוא אבן דרך נוספת במסע שלנו ליצירת חברה הרואה מגוון רחב של צרכים ופועלת להגביר את השוויון בקרב לקוחותיה. אנחנו מחויבים להמשיך בתהליך השיפור של המוצרים והשירותים שאנו מציעים, כך שיותר ויותר אנשים, עם צרכים שונים, יוכלו ליהנות מהם".

לצפייה בסרט המלא>>

*קריאיטיב/firetlv

צרו איתנו קשר *5988