טרנד הספאקים בדעיכה, ומאה מיליארד דולר עשויים לחזור למשקיעים

דעיכת הטרנד הלוהט של וול סטריט מתחילת 2021 מקשה על חברות ה-SPAC לממש את הכסף שגייסו, כשמעליהן מרחף פרק הזמן הקצוב לרכישת פעילות • בין הנפגעות: חברות ישראליות שתכננו להתמזג ל-SPAC ונאלצות לגנוז את התוכניות

שוק הנפקות ה-SPAC בוול סטריט התקרר ומקשה על החברות לממש את הכסף / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
שוק הנפקות ה-SPAC בוול סטריט התקרר ומקשה על החברות לממש את הכסף / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שלוש חברות מישראל ביטלו בימים האחרונים את הסכמי המיזוגים שלהן לחברות SPAC, מה שמהווה עדות נוספת לדעיכה, אולי לקראת היעלמות, של הטרנד שאיים להשתלט על שוק ההנפקות בוול סטריט עד לפני כשנה.

SPAC, נזכיר, היא חברה ללא פעילות (Special Purpose Acquisition Company) המגייסת כסף מהציבור בהנפקה בבורסה, במטרה לרכוש באמצעותו חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל, או שתידרש להחזיר את הכסף למשקיעים.

עבור חברות פרטיות, מיזוג לחברת SPAC הוא דרך חלופית להגיע לשוק הציבורי, שאמורה להיות מהירה ובטוחה יותר בהשוואה להנפקה ראשונית (IPO). מאמצע 2020 ועד תחילת הרבעון השני של 2021, תקופה שהתאפיינה ב"הייפ" טכנולוגי בשוקי המניות של וול סטריט, נרשמה תקופת שיא בהנפקות ה-SPAC - מאות חברות הגישו תשקיפים וגייסו סכומי עתק, ואז "הסתערו" על השוק הפרטי לחפש בו יעדים לרכישה.

אלא שמאז השוק התקרר, בתחילה לאחר שרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) פרסמה הנחיות חשבונאיות חדשות, שיצרו הגבלות מסוימות על החברות המנפיקות. במקביל, נראה שהמשקיעים הרגישו תחושת מיצוי (ואולי אף מיאוס) מהטרנד: לא מעט חברות שכבר מוזגו לחברות SPAC הציגו תוצאות עסקיות מאכזבות, דבר שהוביל לפגיעה בתשואות המניות שלהן, ובתורו יצר חשש מהשקעה בחברות חדשות שמתמזגות ל-SPAC.

בהתאם, ירד מספר הנפקות ה-SPAC, ומאידך, שיעורי פדיון הכספים של משקיעים בחברות SPAC קיימות גדלו (למשקיעים יש אפשרות לפדות את סכום ההשקעה אם אינם מעוניינים להשתתף במיזוג שהציגה חברת ה-SPAC).

 
  

גם היום יש אומנם לא מעט חברות SPAC שגייסו כספים בתקופת השיא ועדיין מחפשות יעדים לרכישה. ואולם, גם במקרה שלהן, אפשר להתייחס אל ההון שגויס כאל כסף "על תנאי". גם אם חברת SPAC מגיעה להסכם מיזוג עם חברה כלשהי, לא ברור שהמשקיעים ב-SPAC יסכימו למיזוג ולשווי שנקבע, וייתכן שיעדיפו לפדות את הכסף.

למיזוגים לחברת SPAC נלווה בדרך כלל גם גיוס PIPE - הנפקה פרטית שבה גופים מוסדיים משקיעים בחברה לפי שווי המיזוג, ולמעשה מהווים תיקוף לשווי שנקבע. אך גם הסגירה של הנפקות PIPE הפכה קשה יותר בחודשים האחרונים.

164 מיליארד דולר תיאורטיים בקופה

מנתונים שמפרסם אתר האינטרנט SPAC Alpha, המספק מידע, ניתוחים ופרשנויות בנושא חברות SPAC, ניתן לגלות את תמונת המצב הנוכחית של עולם ה-SPAC:

613 חברות SPAC מחפשות כיום יעדים לרכישה. לחברות האלה יש מעל 164 מיליארד דולר בקופותיהן - לפחות תיאורטית, כי שיעורי הפדיון הגבוהים בתקופה האחרונה מורידים בפועל את הסכום.

חשוב לזכור שלחברת SPAC יש פרק זמן מוגבל להשלים מיזוג, או שהיא תידרש להחזיר את הכסף למשקיעים, והמשמעות היא ששעון החול של החברות הללו אוזל, וככל שהן מתקרבות למועד האחרון לעסקה, ייתכן שהלחץ יגרום להן לחתום על עסקה לא מוצלחת רק כדי להשלים את המשימה.

 
  

נכון להיום, זו עדיין תופעה נדירה לראות חברת SPAC מגיעה לסוף דרכה ללא מיזוג (Liquidation) ומחזירה את הכסף למשקיעים. לפי נתוני SPAC Alpha, מתחילת 2022 רק חברת SPAC אחת הגיעה למצב כזה, משום שלא השלימה מיזוג בזמן.

10 מיליארד דולר - זהו הסכום שגייסו בהנפקות חברות SPAC בוול סטריט מתחילת השנה. במקביל יש תשקיפים לקראת גיוס של עוד 43 מיליארד דולר על ידי חברות SPAC שטרם השלימו הנפקה.

לשם השוואה, לפי נתוני SPAC Alpha, בשנת 2021 הונפקו 613 חברות SPAC, והן גייסו סכום מצטבר של 162 מיליארד דולר - כפול מהיקף הגיוסים בשנת 2020, שבה החל ההייפ.

ירידות דו-ספרתיות במניות השמות הנוצצים

כדי להבין עד כמה חרוכה האדמה שהותירו מיזוגי ה-SPAC למשקיעים, די להביט בטבלה המציגה את "ביצועי" הנציגות הישראליות של התופעה. לא פחות מ-12 חברות טכנולוגיה ישראליות מוזגו אשתקד ל-SPAC, בהן שמות נוצצים כמו איירון סורס , היפו  וטאבולה . נכון להיום מציגות מניותיהן של כל החברות הללו ירידה דו-ספרתית מאז המיזוג, כאשר שמונה מתוכן קרסו ביותר מ-50%.

כאמור לאחרונה בוטלו שלושה מיזוגים של חברות מישראל ל-SPAC, עוד לפני שהגיעו לשלב אישור בעלי המניות והחלטת המשקיעים אם לפדות או לא. חברת Gett (גט טקסי), אפליקציית הנסיעות וניהול התחבורה, הייתה אמורה להתמזג לפי שווי של כ-1 מיליארד דולר, אך הקשיים שנבעו מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה הקשו על המהלך. בין המשקיעים בגט יש מספר קרנות השקעה מרוסיה, ביניהן כאלה שהוטלו עליהן סנקציות. נוסף על כך, רוסיה היא גם אחד השווקים הגדולים שבהם פועלת החברה, והיא דיווחה במקביל על הפסקת הפעילות שם.

מוניות של גט טקסי / צילום: יח''צ-ערן לם
 מוניות של גט טקסי / צילום: יח''צ-ערן לם

מלבד גט, גם חברת הרובוטיקה הרפואית ממיק ביטלה מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של מיליארד דולר, וחברת Tomorrow.io, העוסקת בתחום חיזוי מזג האוויר, ביטלה מיזוג לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר.

בצנרת נותרו נכון להיום ארבע חברות הממשיכות בתהליך המיזוג: חברת טכנולוגיית הלוויינים הישראלית סטיקספיי של יואל גת, שבשבוע שעבר הודיעה על מיזוג לחברת SPAC אמריקאית לפי שווי של 813 מיליון דולר אחרי הכסף; פלטפורמת המסחר איטורו, שהודיעה לפני שנה על מיזוג, שהשלמתו התעכבה, והיא נאלצה להפחית את השווי ואת היקף הגיוס; חברת הפינטק פאגאיה ורשת האירוח והנופש סלינה. 

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי
 רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

סלינה, שהקימו רפאל מוסרי ודניאל רודבסקי, הודיעה לפני שלושה חודשים על מיזוג ל-SPAC לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. נראה שבינתיים, התהליך מתקדם כמתוכנן: לפני מספר ימים התארחו מוסרי וסמנכ"ל הכספים של חברת ה-SPAC בן פרידמן, בשיחת זום עם משקיעים ברדיט.

מוסרי סיפר על הקמת החברה: "דניאל השותף שלי גלש כל החיים, ואני רכבתי על אופניים מסביב לעולם, ביותר מ-40 מדינות. שנינו היינו בהרבה בתי מלון, מלונות בוטיק, דירות Airbnb, גלאמפינג, קמפינג בכל מיני מדינות, ותמיד הרגשנו שמשהו חסר.

"הבנו שלמילניאלס, לדור ה-Z, בני 27-40, אין פתרון ראוי בהיקף שיכול להגיע ליעדים ייחודיים. בחנו את האפשרות בחוף גולשים בכפר דייגים בפנמה, את הקונספט של co-work וחדרים ברמה גבוהה מאוד, עם מקום לאירועים. מהר מאוד המקום התמלא ונהיה הרווחי ביותר באזור. ככה הכל התחיל".

סלינה רשמה ב-2020 הפסד של 139 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח לפני מס, ריבית, פחת והפחתות) שלילי של 61 מיליון דולר. פרידמן ציין שהחברה מצפה לעבור ל-EBITDA חיובי בתחילת הרבעון הראשון של 2023, לפי הצד השמרני של התחזיות שלה.

"הודענו על המיזוג בתחילת דצמבר, מיד אחרי שהאומיקרון התחיל ועלה לכותרות. ישבנו יחד ועברנו על התחזיות ועל המודל והכנסנו תרחיש שבו הגבלות הקורונה 'משתוללות'. לכן אנחנו מרגישים טוב עם מה שאנחנו אומרים, ואני חושב שכל מנועי הצמיחה, יחד עם התוספת של ההון שנגייס, רק יובילו להצלחה גדולה יותר".