הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה; מדד הבנקים צמצם הירידה לאחר העלאת הריבית

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 ירד ב-1.3% • בנק ישראל הודיע על העלאת הריבית ל-0.35%; מדד הבנקים, שכבר איבד מעל ל-1%, ננעל לבסוף בירידה קלה בלבד • פתיחה שלילית בבורסות ארה"ב • הנפט מאבד גובה

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות שערים, אם כי אלה התמעטו לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל. מדד ת"א 35 סיים בירידה של 0.5%, ת"א 125 ירד ב-0.8% ות"א 90 ב-1.3%. מדד הבנקים מחק כמעט את כל הירידה שרשם והשיל 0.2% בלבד, בעוד שמדדי הטכנולוגיה וביומד ירדו ביותר מ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.15 מיליארד שקל.

בראש מדד ת"א אורמת  שטיפסה ב-2.2%, ואילו בתחתית המדד אנרג'יקס  שירדה ב-2.8%. בצמרת של ת"א 90 ריטיילורס  עם עלייה של 4.2%, בעוד שאת התחתית כבשה כלל ביטוח  שצנחה ב-6.5%.

חברת משק אנרגיה  השלימה היום את העסקה לרכישת פעילות האנרגיה של אחת מבעלות השליטה בה - משקי הקיבוצים - בעסקת מניות. במסגרת העסקה רכשה משק אנרגיה את החזקות משקי הקיבוצים בתחנת הכוח דליה אנרגיה ובחברת מי-רם תשתיות חשמל, וכן פעילות בתחום הסחר בחשמל. בתמורה, משק אנרגיה הקצתה למשקי הקיבוצים 68% ממניותיה. יחס ההחלפה שיקף למשק אנרגיה שווי של 623 מיליון שקל ולפעילויות הנרכשות שווי כולל של 1.32 מיליארד שקל.

16:15

בתום דיונים של חברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, הוחלט על העלאת הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 0.35%. העלאה זו היא מעט מעל ההערכות המוקדמות של הכלכלנים בשוק (שציפו שהריבית תעלה ל-0.25%), אך היו גם מי שהעריכו שתנאי המשק מאפשרים העלאה בקצב גבוה יותר היישר לרמה של 0.5%. 

בתוך כך, המסחר בבורסה ממשיך להתנהל בירידות: ת"א 35 יורד ב-0.8%, ת"א 125 ב-1% ות"א 90 ב-1.5%. מדד הבנקים יורד ב-1.3%, מדד הנפט וגז ב-1.5% ומדד קנאביס שומר על יציבות. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל.

ירידות חדות רושמות אוגווינד, כלל ביטוח , תורפז, טורבוג'ן ובאטמ. מנגד, ג'י.פי גלובל, אקסיליון, אילקס, גבעות, דוניץ  ומשק אנרגיה מטפסות.

14:55

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-720 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות ריטיילורס , פרטנר, אילקס מדיקל , דניה סיבוס  ואקסיליון. 

מנגד, ירידות חדות רושמות כלל עסקי ביטוח , ביו דבש , נורסטאר, פתאל החזקות  ותורפז.

13:00

מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-720 מיליון שקל.

דירקטוריון חברת דוניץ  אישר את רכישת אלעד ישראל מגורים, בעסקת החלפת מניות מותנית עם בעלי מניות החברה בהיקף מוערך של כ-600 מיליון שקל. בעלי המניות באלעד ישראל מגורים החדשה יעבירו לדוניץ את כלל מניותיהם בחברה כנגד הקצאת מניות בדוניץ, באופן שככל שעסקת דוניץ תושלם תהפוך אלעד לחברה בת בבעלות מלאה של דוניץ. רונן יפו מנכ"ל אלעד ישראל מגורים החדשה יכהן כמנכ"ל החברה המאוחדת וניסים אחיעזרא, הנמנה על בעלי השליטה בדוניץ, ימונה ליו"ר דירקטוריון החברה. השלמת העסקה תלויה בקיומם של תנאים מתלים.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירה שפרסם כי "בנק ישראל צפוי להתניע היום את תהליך העלאת הריבית, עם העלאה של 15 נ"ב ל-0.25%. החזרה של הפעילות למגמת טרום המשבר והמשך שיפור בשוק העבודה בוודאי שאינם תואמים סביבת ריבית ריאלית שלילית עמוקה כמו זו הנוכחית, ולכן תומכים בהעלאת הריבית. החשיבות של שער החליפין בקביעת המדיניות בעת זו פחותה, שכן הדגש בעת זו הוא על החזרת האינפלציה אל היעד, כך שהתחזקות של השקל בשלב הנוכחי היא התפתחות שמסייעת להתמתנות האינפלציה ולכן לא תיתקל בתגובת נגד מצד הבנק. עם זאת, במידה ובהמשך השנה אכן תירשם התמתנות בפעילות במקביל להתמנות האינפלציה שער החליפין צפוי לחזור ולקבל משקל גבוה יותר בקביעת המדיניות".

לדבריו, "מעבר להחלטה הקרובה צפויה להערכתנו סדרת העלאות ריבית רצופה בהחלטות ברבעון השני והשלישי, וזאת על רקע צפי לסביבת אינפלציה גבוהה יחסית מעל ליעד, במקביל להעלאת הריבית בעולם בהובלת ה-Fed. עם זאת, ככל שתהליך הצמצום המוניטארי בארה"ב יצבור תאוצה (ריבית וצמצום המאזן) סביר לצפות לכך שבחלקים המאוחרים של השנה סביבת האינפלציה תתמתן במקביל להאטה הפעילות הריאלית. ההתפתחויות הפוליטיות המקומית, והחשש לשיתוק פוליטי מחודש, עשויות אף הן לתמוך בבלימת העלאות הריבית בסוף השנה. לכן, מחזור העלאות הריבית בישראל צפוי להתרחש בעיקר בשני הרבעונים הקרובים, ובדומה לארה"ב צפוי להתאפיין בעליית מדרגה בסביבת הריבית הריאלית, שילוב של העלאת ריבית בנק ישראל לפחות לרמה של 1.25%-1.0%, במקביל לירידה בסביבת האינפלציה בחלקים המתקדמים של השנה. לפיכך, התמחור בשוק הבין-בנקאי סביר אמנם לחודשים הקרובים, אך אגרסיבי מדיי להערכתנו במבט לשנה הקרובה עם ציפיות להעלאת הריבית ל-2%-1.75%. חיזוק להערכתנו מתקבל גם מהתמחור להמשך העלאת הריבית בישראל לרמה של 2.5%-2.25%, והתייצבות ברמה זו למרות הצפי להפחתת ריבית בארה"ב, שמן הסתם משקף הערכה להאטה/מיתון גלובלי וירידה בסביבת האינפלציה העולמית".

11:00

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-250 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות ישראכרט , קנבוטק, אפיטומי מדיקל , דניה סיבוס ומאסיבית.

מנגד, ירידות חדות רושמות נורסטאר, עין שלישית, ביו דבש , גזית גלוב, כלל ביטוח ואנרג'יקס.

חברת שיח מדיקל  דיווחה הבוקר כי שילחה לראשונה חומר גלם בצובר מסוג תפרחות קנאביס של 4 זנים שונים של החברה. הגידול בוצע במתקניה של שיח ומיוצא ללקוח חדש באוסטרליה ישירות מהם. היקף המשלוח לא משמעותי (עשרות ק"ג).

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.2%. 

ירידות בולטות רושמות גזית גלוב, מימון ישיר , סלקום ותורפז. מנגד, שופרסל  רושמת עלייה של יותר מ-2%. 

חברת קנבוטק , העוסקת בין היתר בפיתוח תרופה בוטאנית המבוססת על מיצוי מפטריית Cyathus striatus ומיצוי קנבנואידים מצמח הקנאביס, מדווחת כי בניסוי שערכה במודל תאי, חיסל מיצוי הפטריה 100% מתאי סרטן הלבלב באופן סלקטיבי יחסית וללא פגיעה בתאים נורמאליים. 

09:18

חיים כצמן ממשיך לצמצם את פירמידת השליטה בקבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב, על רקע מאבק השליטה בנורסטאר. היום דיווחה חברת ההחזקות נורסטאר , שבאמצעותה שולט כצמן בגזית גלוב, כי החליטה על חלוקת דיבידנד בעין של 23.3 מיליון מניות גזית גלוב שבבעלותה. לדברי נורסטאר, מדובר בכ-14% ממניות גזית גלוב  בדילול מלא. כך, שלאחר השלמת המהלך תחזיק נורסטאר ב-37% בלבד ממניות גזית גלוב. במקביל, תצא נורסטאר במהלך של הנקפת זכויות לגיוס של 166 מיליון שקל מבעלי מניותיה.

חברת מאסיבית  מפרסמת תוצאות מקדמיות לרבעון הראשון של 2022: החברה מכרה חמש מדפסות מהדגמים הקיימים וחתמה על שלושה חוזי Pre-Sale למדפסת המתקדמת מאסיבית 10000. הכנסות החברה ברבעון גדלו בכ-46% לכ-1.9 מיליון דולר, לעומת 1.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2021.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. צפי לירידות קלות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בירידות קלות. זאת לאחר שאתמול  המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 35 מחק כמעט את כל הירידה שרשם וננעל בירידה מזערית, ת"א 125 רשם עלייה קלה ות"א 90 טיפס ב-0.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-880 מיליון שקל. בקרב המדדים הענפייםו, מדד הבנקים שמר על יציבות, ומדד הנפט זינק ב-3.3%.

2. הריבית צפויה לעלות היום

 על רקע העלייה בקצב האינפלציה בארץ, ושיעור האבטלה הנמוך לצד הצמיחה החזקה, בנק ישראל צפוי להעלות היום את הריבית לראשונה מאז 2018. מרבית כלכלני המאקרו במשק מעריכים שהריבית תעלה ב-0.15% לרמה של 0.25%.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירה שפרסמו כי לקראת הודעת הריבית היום כי "רוב הסיכויים שהעלייה תהיה בשיעור של 0.15 נקודות אחוז לרמה של 0.25%. קיים סיכוי מסוים לעלייה של 0.4% לרמה של 0.5%. שיעור האינפלציה השנתי צפוי להגיע תוך חודשיים לרמה של 4%, וניתן לראות שההתייקרויות הופכות לרוחביות, ואינן ממוקדות רק במחירי הדלק".

"הבנקים המרכזיים חוששים כעת מאינפלציה "דביקה" כלומר כזו שמשפיעה על הציפיות ומזינה את עצמה, ובסביבת ריבית ריאלית שלילית הסיכוי לכך עולה. השווקים מגלמים תוואי העלאת ריבית די מהיר עד לרמה של כ- 2.0% בעוד כשנה. אנו נוטים להעריך שעליית הריבית תהייה מעט מתונה יותר. העלאות ריבית אלו כבר מגולמות בשווקים ולכן איננו סבורים שהן ישפיעו על שוק המט"ח, מה עוד שפער הריביות מול ארה"ב צפוי להמשיך ולגדול, וגם זה בולם את לחצי הייסוף. מבחינת הכלכלה הריאלית, התזמון הוא נוח, המשק חזר לתעסוקה מלאה, ושוק הנדל"ן מאופיין בביקושים גבוהים", הם מציינים.

3. ירידות באסיה לאחר פרסום נתוני אינפלציה בסין

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית, על רקע פרסום נתוני מאקרו בסין והמשך עליית התשואות באג"ח הממשל האמריקאי. מדד הניקיי בטוקיו יורד ב-1.7%, ומדד ההנג סנג בהונג קונג נופל ב-2.5%.

בסין פורסם היום כי מדד המחירים ליצרן קפץ במרץ ב-8.3% (ב-12 החודשים האחרונים) לעומת צפי לעלייה של 7.9%. מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.5% לעומת צפי לעלייה של 1.2%. 

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה בכ-6 נקודות בסיס ל-2.77%. החוזים על מדדי בורסות ארה"ב רושמים ירידות של 0.5%-0.7%. 

4. הנפט מאבד גובה

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט יורדים ביותר מ-2%. חוזה למאי על נפט מסוג ברנט נסחר סביב 100 דולר לחבית וחוזה WTI נסוג ל-95.8 דולר לחבית.

הזהב נסחר ביציבות והביטקוין רושם ירידה של 2.4% ונסחר סביב 42,200 דולר.

5. כלל ביטוח רוכשת את מקס בכ-2.5 מיליארד שקל

כלל ביטוח הודיעה אתמול בערב (א') על כוונה לרכישה מלאה של חברת כרטיסי האשראי מקס מידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס ושותפיה. מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח ופיננסים, יורם נוה , הודיע על כוונת הרכישה תמורת כ-2.47 מיליארד שקל והחברה דיווחה על חתימת מסמך הבנות שיהווה בסיס להמשך המו"מ, עד לחתימה על הסכם מחייב. 

חברת היין יקבי כרמל וחברת כלל תעשיות ומשקאות , המחזיקה 30% מחברת יפאורה תבורי, הודיעו אתמול (א') כי חתמו על הסכם מיזוג, לפיו יקבי כרמל תתמזג לתוך כלל תעשיות ומשקאות הציבורית, על דרך של החלפת מניות. יקבי כרמל תירכש על-ידי כלל תעשיות ומשקאות תמורת הקצאת מניות בכלל תעשיות ומשקאות לבעלי המניות של יקבי כרמל. עם השלמת המיזוג, שם החברה הממוזגת הציבורית ישתנה מ"כלל תעשיות ומשקאות" ל"יקבי כרמל". לחברה הממוזגת יהיו שתי החזקות עיקריות: פעילות היין של יקבי כרמל וכן החזקת מיעוט 30% מחברת יפאורה תבורי.