הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה החריפו בסיום; הכשרת היישוב צנחה ב-6.5%

מדד ת"א 35 נסוג ב-1.5%, מדד ת"א 90 ירד ב-1.9%, ומדד ת"א בנייה צנח ב-3.5% • מחזור המסחר הסתכם בכ-940 מיליון שקל

מגמה שלילית בבורסה / צילום: טלי בוגדנובסקי
מגמה שלילית בבורסה / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:50

יום המסחר הראשון של חודש מאי בבורסה ננעל במגמה שלילית, לאחר הירידות החדות שנרשמו בוול סטריט ביום שישי. מדד ת"א 35 נסוג ב-1.5%, מדד ת"א 90 ירד ב-1.9%, ומדד ת"א בנייה צנח ב-3.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-940 מיליון שקל.

הכשרת היישוב צנחה ב-6.5%, דוניץ ב-6%, אפריקה מגורים ב-4.7% , אזורים ב-5.2% וחנן מור ב-5%. 

מנגד, עליות חדות רשמו מטריסלף , לייבפרסון, נובולוג , נובה ואס.אר אקורד.

14:10

באפ טכנולוגיות  פרסמה נתונים לרבעון הראשון של 2022. החברה מדווחת ברמה חצי שנתית, כך שמדובר בנתונים שאינם סקורים או מבוקרים. ההכנסות זינקו בכ-500% והסתכמו ב-1.6 מיליון דולר, כאשר מספר המשתמשים הכולל שהתקינו את הפלטפורמה שלה לגיימרים עומד על כ-6 מיליון, בהשוואה 3.7 מיליון שחקנים בסוף 2021. נכון להיום, ממוצע המשתמשים הפעילים חודשית זינק מ-979 אלף בסוף השנה ל-1.6 מיליון.

לקראת המיזוג שלה עם חברת SPAC ורישום למסחר בנאסד"ק, האב  הודיעה על מינויו של עוזי מוסקוביץ כיו"ר דירקטוריון, לאחר שהיו"ר זיגמונד בלובבנד מסיים את כהונתו עקב כוונתו לצאת לגמלאות. במקביל, הודיעה שכחלק ממהלך תומך להשלמת העסקה, סמנכ"לית הכספים מוניקה שטיינקורט וסמנכ"ל התפעול ומשנה למנכ"ל, דותן משה, יסיימו את תפקידם.

13:30

מדד ת"א 35 נסוג כעת ב-1.1%, מדד ת"א 90 יורד ב-1.7%, ומדד ת"א בנייה צונח ב-2.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-487 מיליון שקל.

מניות יזמניות הנדל"ן בולטות בירידות, ביניהן אפריקה מגורים , דמרי , הכשרת היישוב  , פרשקובסקי ואזורים .

חברת ברנד  עדכנה היום כי חברת הבת מרגל (בבעלות מלאה) חתמה על הסכם לתכנון וביצוע עבודות חשמל, תקשורת ובקרה באחד המקטעים בפרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה, בהיקף כולל של כ-21 מיליון שקל. מרגל כבר החלה בביצוע העבודות אשר צפויות להסתיים במהלך שנת 2024. היקף העבודות אינו סופי והוא כפוף להתאמות התכנון המפורט והתאמות נוספות אשר ינבעו במהלך ביצוע העבודות בפועל.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של כ-0.6% בממשלתיות השקליות הארוכות, ומדדי התל בונד המרכזיים יורדים בכ-0.3%.

11:50

המסחר בבורסה ממשיך להתקיים בירידות שערים, והן מתחזקות: ת"א 35 יורד ב-1.1%, ת"א 125 ב-1.3%, ות"א 90 משיל 1.7%. מדד הבנייה רושם ירידה חדה ביחס לשאר המדדים הענפיים ונסוג ב-1.9%, כאשר מדד הדואליות נחלש ב-0.6% "בלבד" על אף הירידות החדות בוול סטריט בליל שישי. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-270 מיליון שקל.

בפסגת ת"א 35 לייבפרסון  שמזנקת ב-6.3% לאור ארביטראז' חיובי, אחריה נובה  ושטראוס  - שמתאוששת לאחר שמחקה כמיליארד שקל משוויה בהמשך לפרשת הסלמונלה במפעל עלית. בתחתית המדד טבע  שמוחקת 3.9% והפניקס  שמשילה 2.2%. במדד ת"א 90 יש חמש מניות בלבד שנסחרות בעליות, נובולוג  בראשן עם עלייה של 1.6%. בתחתית המדד טרמינל איקס  שמאבדת כ-5.5%.

ברקת  התקשרה עם כלל  ומגדל  לקבלת הלוואה בסך כ-1.7 מיליארד שקל לטובת מימון ליווי פרויקט כיכר המדינה. ברקת תעמיד סך הכל כ-2.05 מיליארד שקל לפרויקט, שבמסגרתו יוקמו שלושה מגדלי מגורים יוקרתיים עם 450 דירות.

10:45

מטריסלף  נוסקת בקרוב ל-20% לאחר שהודיעה על השגת אבן-דרך: הצליחה לראשונה להפוך תאי אדם בוגרים לתאי גזע המשמשים כבסיס לייצור רקמות אנושיות. החברה ייצרה תאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים מתאי דם פריפרי של בני אדם. תאי הגזע בעלי יכולת להתמיין לתאים שונים, בהם תאים עצביים, ובכך ליצור, בשילוב עם ההידרוג'ל (שמפתחת החברה), שתל אוטולוגי עצבי המיועד לטיפול בפגיעות חוט שדרה במשותקים.

10:01

המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית, אם כי מדובר בירידות מתונות יחסית לנפילות שנרשמו בוול סטריט בליל שישי. ת"א 35 יורד ב-1%, ת"א 125 משיל 0.9%, ות"א 90 נחלש ב-0.8%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים יורד ב-1.4%, מדד הנפט וגז ב-0.5%, ומדד הבנייה ב-0.3%.

אלון גז  הודיעה על מכירת השליטה (79.5%, מלוא החזקותיה בחברה) לקרן נוי, בתמורה ל-395 מיליון שקל. הרוכשת, נוי מאגרים, היא שותפות חדשה שהוקמה לצורך השלמת העסקה. השותף המוגבל הוא קרן נוי והשותף הכללי הוא נוי אי.איי תשתיות ואנרגיה. 

ברן  הודיעה שנבחרה להצעה המובילה במכרז לביצוע פרויקט במדינה במזרח אסיה, במסגרתו תעניק שירותי ביצוע בהיקף של 123 מיליון דולר לקידוח בארות מים, עבודות פיתוח, התקנת צנרת, פריסת רשת חשמל והקמת מערכת תקשורת בסיבים אופטיים. משך תקופת שרותי הביצוע בפרויקט היא לשלוש שנים.

09:05

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, התייחס בסקירתו השבועית להחלטת הריבית בארה"ב ביום רביעי השבוע. "צפוי שהפד יעלה את הריבית ב-50 נקודות בסיס בדיון ה-FOMC וגם ישיק את מהלך ההידוק כמותי, בהיקף חודשי של כ-95 מיליארד דולר" ציין בפמן, והסביר כי הדגש הוא על מדרגות גדולות יחסית של העלאת הריבית בתחילת הדרך, "על מנת להגדיל את מידת היעילות בטווח הקרוב וגם כדי להגיע לרמות שיא ריבית נמוכות יותר בהמשך מאשר אלו שהיו מגיעים אליהן בתהליך הדרגתי, מתון וממושך. יש מספר חברי פד שתמכו בצעדי 'הלם' עם עלייה גדולה יותר של 75 נ"ב".

לדברי בפמן, השווקים מצפים שהפד יחזיר את הריבית לרמה הניטרלית של 2.4% עוד לפני סוף השנה הנוכחית ולאחר מכן ימשיך להעלות את הריבית לכמעט 3.5% בשנה הבאה, "מה שיתמוך בהחזרת הריבית הריאלית לרמה חיובית על פני עקום התשואות ובכך הפד ישיג את יעד הביניים הבלתי מוצהר שלו של ריבית ריאלית שכבר לא תהיה שלילית, אלא חיובית, וכנראה ברמה של אחוז אחד ויותר".

"על מנת לשמר את התוצאות המצמצמות של מהלכי השוק, הפד ישתדל שלא לאכזב בהחלטה הקרובה, ובמסגרת זו יכריז גם על צמצום היקף הנכסים במאזנו בהיקף של עד כ-60 מיליארד דולר לחודש באג"ח ממשלת ארה"ב ועד כ-35 מיליארד דולר לחודש ב- MBS (נייר ערך מגובה משכנתה). לא תהיה בעיה לעמוד ביעד של צמצום היקף אחזקת האג"ח הממשלתי, אך ב-MBS נראה שהיקף הצמצום יהיה בתחילה רק עד כ-20 מיליארד דולר לחודש בממוצע", סיכם בפמן. 

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לירידות בפתיחה

המסחר בבורסה בת"א יתקיים בשבוע הקרוב באופן חלקי בלבד, כאשר בימים רביעי וחמישי הבורסה סגורה בשל יום הזיכרון ויום העצמאות. המסחר ייפתח ככל הנראה במגמה שלילית, לאחר הירידות החדות בוול סטריט ביום שישי.

את השבוע שעבר סיימו המדדים המקומיים באדום: ת"א 35  ות"א 125  ירדו ב-1.9%, ת"א-90  השיל כ-2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הביומד  בלט עם ירידה שבועית חדה של יותר מ-6%. במבט חודשי נרשמה מגמה מעורבת, וגם הירידות היו מתונות בהרבה בהשוואה לעולם: ת"א 35 ירד ב-0.2%, ת"א 125 עלה ב-0.6%, ות"א 90 טיפס ב-2.3%. גם מתחילת השנה המדדים במקום טוב, כאשר עלו ב-2%, ב-2.5% וב-4.6% בהתאמה.

מרבית המניות הדואליות המרכזיות שבו עם פערי ארביטראז' שליליים והן צפויות לרדת, אך ההשפעה המשוקללת על מדד ת"א 35 מתונה יחסית. טבע  עם פער שלילי של 2.4%, אורמת  2.1%, אופקו  ואלביט  1.6%, קנון  1%. מנגד, לייבפרסון  תזכה לרוח גבית לאור פער חיובי של 5.5% וכן נובה , עם פער של 2%.

2. וול סטריט סיימה את אפריל באדום בוהק

מדדי המניות בארה"ב צנחו ביום שישי, כאשר נאסד"ק  נפל ב-4.2% וסגר ירידה חודשית חדה של 13.3%. מדובר בחודש הגרוע ביותר בשבילו מאז המשבר הפיננסי הגדול של 2008, וההפסד של המדד מתחילת השנה העמיק ל-21%, כך שהוא עדיין מוגדר בטריטוריה דובית. מדד S&P 500  איבד 8.8% בחודש הגרוע ביותר שלו מאז מרץ 2020 (ומתחילת השנה נסוג ב-13%), והדאו  רשם ירידה "מתונה" ביחס למדדים הקודמים, והשיל 5.9% באפריל (ומתחילת השנה איבד 9.8%).

בין הגורמים לירידות החדות בשישי אפשר לציין את התרסקות מניית אמזון שצללה בכ-14% - הירידה הגדולה ביותר שלה מאז 2006 - לאחר שדיווחה על הפסד מפתיע ופרסמה תחזית הכנסות חלשה לרבעון השני (ראו בהמשך).

3. הריבית בארה"ב צפויה לעלות השבוע

עיני המשקיעים נשואות השבוע לעבר הפדרל ריזרב, שיכנס ביום רביעי את חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) ויכריז לפי התחזיות על העלאת ריבית נוספת, שתעמוד ככל הנראה על 50 נקודות בסיס. יו"ר הפד ג'רום פאוול דיבר בסוף השבוע שעבר על הדחיפות להיאבק באינפלציה, לאחר חודשים ארוכים שהוליך קו יוני וטען בעקביות כי האינפלציה "זמנית". 

במסגרת אותם דברים פאוול "לא שולל", כלשונו, העלאות ריבית של חצי אחוז בחודשים הבאים. הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, רונן מנחם, חושב שבכך פאוול מאותת לשוקי ההון שהחלטה עקרונית כבר נפלה

ברקע ההחלטה נתוני צמיחה מאכזבים שפורסמו בסוף השבוע שעבר והעידו על התכווצותה של הכלכלה האמריקאית. התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בארה"ב ירד ברבעון הראשון ב-1.4%, כשבשוק העריכו צמיחה של יותר מ-1%.

4. הדולר המשיך לטפס - ולא רק מול השקל

בניגוד למגמה שהתרגלנו אליה בשנים האחרונות, השקל החל לאבד לאחרונה גובה מול הדולר. והוא לא היחיד. מתחילת השנה התחזק המטבע האמריקאי מול סל המטבעות המובילים בעולם בכ-7%, מה שמקרב את המטבע לשיא של 20 שנה. 

ביום שישי קפץ הדולר ב-0.7% מול השקל לשער של 3.34 שקלים - עלייה של 3.5% בתוך חודש. אנליסטים מייחסים את חוזקו של הדולר לחוסן הכלכלי של ארה"ב ובעיקר לצעדים של הפד, שמתקדם במאבק שלו באינפלציה. הציפיות בשוק להעלאה אגרסיבית יותר של הריבית בארה"ב, בזמן שבישראל הריבית עשויה לעלות בקצב הדרגתי יותר, מביאות להתחזקות הדולר על פני השקל נוכח פער הריביות הדולריות לאלו השקליות, ובהתאם לזינוק של הדולר מול המטבע המקומי.

5. ענקיות הטכנולוגיה איכזבו, והזהירו מפני משבר האספקה

ענקית הסחר המקוון אמזון  דיווחה בליל חמישי על הפסד ענק של 7.6 מיליארד דולר בשל ההשקעה ביצרנית הרכב החשמלי ריביאן, ואם זה לא מספיק - היא גם הורידה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון השני. "המגפה והמלחמה באוקראינה הביאו עמן צמיחה ואתגרים יוצאי דופן", אמר המנכ"ל אנדי ג'סי, והזהיר שההאטה עשויה להימשך זמן מה נוכח "לחצים אינפלציוניים מתמשכים ושיבושים בשרשרת האספקה".

אפל  פרסמה דוחות אף היא, וסיכמה את אחד הרבעונים הטובים ביותר בעשורים האחרונים עם הכנסות של 97.3 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.52 דולר, מעל התחזיות. עם זאת, סמנכ"ל הכספים הזהיר במהלך שיחת הוועידה שההתפרצות המחודשת של הקורונה בסין - שם יש לאפל ספקים ומפעלים רבים - עשויה לגרוע 4-8 מיליארד דולר מהמכירות שלה ברבעון הנוכחי.

גם אינטל  לא חמקה ממשבר האספקה בשל המצב בסין, והורידה את תחזית ההכנסות. החברה דיווחה בליל חמישי על ירידה של 7% בהכנסות הרבעון הראשון, והרווח הנקי צנח ב-35% והסתכם ב-3.6 מיליארד דולר. לרבעון הנוכחי צופה אינטל הכנסות של 18 מיליארד דולר ורווח של 70 סנט למניה, כאשר אנליסטים שמסקרים את החברה ציפו בממוצע להכנסות של 18.4 מיליארד דולר ורווח של 83 סנט למניה.