הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות; סייברוואן צנחה ב-26%, נטו נפלה ביותר מ-6%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 125 התקדם ב-0.7% ות"א 90 עלה ב-0.1% • ביידן הסיר מכסים על פאנלים סולאריים, ומניות האנרגיה המתחדשת עלו בחדות • במקביל: פתיחה ירוקה בוול סטריט ועליות באירופה • הנפט מטפס, הביטקוין מזנק • הדולר נחלש

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

שבוע המסחר המקוצר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 125 התקדם ב-0.7% ות"א 90 עלה ב-0.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

בקרב המדדים הענפיים בלט במיוחד מדד הבנקים שזינק בכ-2%, מדד תשתיות האנרגיה עלה ב-1.7% ומדד הביומד הוסיף 1.2%. מנגד, מדדי הנדל"ן והבנייה ירדו ביותר מ-1% ומדד הביטוח השיל 0.6%.

חברת הטכנולוגיה סייברוואן  סיימה את היום בירידה חדה של 26%, ומשלימה בכך צניחה חופשית של כ-87% מתחילת השנה. בוול סטריט המניה יורדת בכ-3%, לאחר שהחלה להיסחר בנאסד"ק ביום שישי וזכתה לקבלת פנים קודרת ונחתכה ב-38%. נטו אחזקות  מחקה כ-6% מערכה לאחר שדווח כי דודי עזרא, יו"ר קבוצת נטו, חשוד בהברחה של קרוב לחצי מיליון אירו לחו"ל.

16:00

בעוד המגמה החיובית בבורסה נמשכת, סייברוואן , שהחלה להיסחר ביום שישי בנאסד"ק וצללה שם בכ-38%, מתרסקת גם בבורסה המקומית ומוחקת כמעט רבע משוויה. מתחילת השנה איבדה החברה, שעוסקת בפתרונות למניעת תאונות דרכים הנובעות משימוש בטלפונים ניידים בזמן נהיגה, 83% מערכה. החברה השלימה את ההנפקה בנאסד"ק אחרי שגייסה כ-13 מיליון דולר באמצעות "חבילות" (ADS) שכוללות 5 מניות, במחיר לציבור של 4.13 דולר ליחידה.

לעומתה, דוראל אנרגיה  רושמת עלייה חזקה של כ-14% ללא דיווח משמעותי מצדה, וגם אנלייט אנרגיה  ואנרג'יקס  מטפסות ויחד מקפיצות את מדד תשתיות האנרגיה ב-2.6%. ברקע, ברויטרס פורסם שהנשיא ג'ו ביידן יקפיא את המכס על יבוא פאנלים סולאריים ממדינות דרום מזרח אסיה למשך שנתיים כדי לעודד מעבר לאנרגיות מתחדשות.

14:55

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.8% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-845 מיליון שקל.

חברת גילת , המספקת טכנולוגיה לרשתות תקשורת לוויינית, קיבלה הזמנת המשך בהיקף של למעלה מ-8 מיליון דולר לשימוש ב-gateways במסלולי לוויין נמוך (LEO). זוהי הזמנת המשך מעבר לחוזה בסך 50 מיליון דולר שעליו דיווחה גילת בשנה שעברה, המתבצע כעת באמצעות החברה הבת שלה, Wavestrem.

עסקת הענק למכירת 37.22% ממניות חברת הנדל"ן המניב גב-ים הושלמה היום. במסגרת העסקה רכשה חברת נכסים ובנין  את המניות מידיו של איש העסקים הבינלאומי אהרון פרנקל בתמורה לתשלום של 3.175 מיליארד שקל. העסקה הניבה למיליארדר פרנקל רווח עצום של כ-1.25 מיליארד שקל ותשואה של כ-100% על ההון שהשקיע בגב ים. בעקבות השלמת העסקה הגדילה נכסים ובניין את החזקתה בגב-ים לשיעור של 86.72%.

חברת רותם שני  עדכנה על קבלת היתר בנייה לביצוע פרויקט ברחוב הגדוד העברי 16-18 ברעננה. מדובר בפרויקטים של תמ"א 38/2 הכוללים פינוי והקמה של 120 יח"ד אשר מתוכן 72 יחידות דיור שישווקו על ידי החברה. במסגרת כל אחד מהפרויקטים בניין מגורים בן 24 יח"ד והקמת פרויקט מגורים אשר יכלול 2 בניינים בני 7 קומות מעל קומת קרקע ו-2 קומות מרתף בהיקף כולל של 60 יח"ד, מתוכן 24 יחידות המשויכות לבעלי הקרקע. הפרויקטים הינם השלב הראשון מתוך מתחם הכולל פינוי של 84 יח"ד קיימות והקמה של 218 יח"ד.

12:55

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-544 מיליון שקל.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מציין בסקירה שפרסם כי דו"ח התעסוקה של חודש מאי בארה"ב היה סולידי באופן יחסי ולא חרג מהמגמה הכללית של שוק העבודה האמריקאי בחודשים האחרונים. קצב השינוי השנתי בשכר ממשיך להאט וירד ל-5.2%. אנו מעריכים שהאינפלציה בארה"ב כבר כנראה אחרי השיא ושניתן לצפות ברבעון האחרון של השנה להאטה משמעותית באינפלציה. מצבו של הצרכן האמריקאי אינו, אם להיות עדין, מזהיר ואמריקאים רבים מבינים שהחיסכון מתקופת הקורונה גם הולך ואוזל וגם הולך ונשחק בשל עליית המחירים. לכן, בחודשים הקרובים סביר להניח שנראה לא רק ירידה בביקוש על רקע שחיקה של ההכנסה הריאלית אלא גם את העלאות השכר נעצרות בשל חזרתם של רבים לחפש עבודה. 

"הסימנים לכך שהאינפלציה הולכת ומאבדת מומנטום הולכים ומתרבים ומגיעים לא רק מצד ההיצע אלא גם מצד הביקוש ומשוק העבודה. האטה באינפלציה עשויה להביא את הפד לשחרר מסרי הרגעה לקראת סוף השנה, מה שעשוי להוביל לשינוי כיוון בשווקים. באירופה (ובישראל) תהליך זה ייקח זמן ארוך יותר בשל ההשפעה החזקה יותר של המלחמה באוקראינה על מחירי האנרגיה והמזון אך הוא צפוי לקרות גם כן", הוא כותב.

11:05

מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.7% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.9% כעת, במקביל לעליות באירופה ובחוזים על מדדי בורסות ארה"ב.

עליות בולטות רושמות דוראל אנרגיה , אנלייט, אנרג'יאן, אאורה, אנרג'יקס , איי.סי.אל ואזורים .

באיפקס קפיטל מרקטס החלו לסקר את מניית להב אל.אר  המלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 6.55 שקלים - אפסייד של כ-24% על מחיר המניה הנוכחי. האנליסט נועם פינקו כתב כי: "השקעה בלהב מאפשרת חשיפה לנכסי נדל"ן מניב יציבים ואיכותיים בישראל ובגרמניה, פוטנציאל צמיחה משמעותי בנכסי בתחום הנדל"ן המניב ולמגורים בישראל, הפעילות החזקה של דלק ישראל בתחום שיווק הדלקים ותחנות הנוחות וצמיחה משמעותית בתחום האנרגיה המתחדשת".

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.8% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.7%. 

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , איי.סי.אל , אנלייט אנרגיה , אלטשולר שחם, קנון  ופתאל החזקות .

קרן הריט אזורים Living ומגדל ביטוח מגדילות את ההתקשרות במסגרת הסכם המימון עליו חתמו בחודש דצמבר 2019 עבור פרויקטים להשכרה לטווח ארוך בשכונת בית בפארק באור יהודה ושכונת הרקפות בראשון לציון. על פי התוספת להסכם המימון, העמידה מגדל ביטוח אשראי נוסף בסך של 252 מיליון שקל, זאת כנגד שוויים של הפרויקטים לאחר סיום הקמתם ואכלוסם המלא, כך שבתוספת המימון שהעמידה מגדל לבניית הפרויקטים עומד סך האשראי על היקף כולל של 835 מיליון שקל. קרן וריבית ההלוואות שהועמדו מתוקף מסגרת האשראי הינן צמודות למדד המחירים לצרכן. כמו כן, מסגרת האשראי תישא ריבית שנתית (כאמור, צמודה למדד המחירים לצרכן) המבוססת על תשואת האג"ח הממשלתית במח"מ דומה בתוספת מרווח של בין 2%-2.5%.

08:40

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.3% ונסחר סביב 3.329 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.1% ונסחר סביב 3.573 שקלים.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

שבוע המסחר המקוצר בבורסה צפוי להתחיל, כפי הנראה, במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. זאת לאחר שביום המסחר האחרון בתל אביב נרשמו ירידות שערים. מדד ת"א 35 נחלש ב-0.9%, ת"א 125 ירד ב-1.1% ות"א 90 מחק 1.5%. במדדים הענפיים, מדד הבנקים ירד ב-1.4%, מדד הנפט וגז נסוג ב-1.3% ומדד הביטוח בלט לרעה עם ירידה חדה של 2.6%. בניגוד למגמה, מדדי הטכנולוגיה והקלינטק התחזקו מעט. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל. 

2. ירידות חדות בוול סטריט

התנודתיות הגבוהה בוול סטריט נמשכה גם בשבוע שעבר ולאחר עליות חדות ביום חמישי, נרשמו ירידות חדות למדי ביומו האחרון של שבוע המסחר. מדד הדאו ירד ב-1%, ה-S&P 500 רשם ירידות של 1.6% והנאסד"ק ירד בכ-2.5%. 

במניות הדואליות הפערים מעורבים. טבע  עם פער שלילי של כ-1.5% ומנגד אלביט מערכות עם פער חיובי של 1.6% ונייס כ-0.7% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. 

3. עליות באסיה ובחוזים

בורסות אסיה נסחרות במגמה חיובית בפתיחת שבוע המסחר העולמי. מדד ניקיי בטוקיו מטפס בכ-0.7% וההנג סנג עולה בכ-1.1% בהונג קונג.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 0.7%.

4. עליות בחוזים על הנפט

בגזרת המסחר בסחורות, החוזים על נפט מסוג ברנט לחודש אוגוסט נסחרים בעלייה של 0.7% למחיר של 120.5 דולר לחבית. הנפט האמריקאי עולה בשיעור דומה ל-119.7 דולר לחבית. 

הזהב נסחר בעלייה קלה והביטקוין קופץ בכ-4% ונסחר סביב 31,200 דולר.

5. אסדת כריש הגיעה לארץ

ולסיום, חברת אנרג'יאן , המחזיקה ברשיונות הפקת הגז ממאגרי כריש ותנין, הודיעה אתמול כי אסדת הפקת הגז הצפה שלה, Energean Power, הגיעה לישראל, לנקודת העגינה שלה ליד מאגר הגז כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה. בעקבות ההודעה על הגעתה לבנון מביעה מחאה ואיומים, בשל המחלוקת על גבול המים הכלכליים בין המדינות. המחלוקת היא על משולש ימי שנוצר בשל שוני בין המדינות על זוית הקו התוחם את השטח הימי ואינו כולל בתוכו את מאגר כריש. לבנון בצעד שנועד לשרת את המו"מ הודיעה כי המחלוקת מבחינתה כוללת שטח גדול יותר שבתוכו גם כריש.

הגז הטבעי יזרום מהבארות של "כריש" הנמצאות בעומק מים של 1700 מטר ובעומק תת קרקעי של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית לעבר האסדה. שם, יעבור הגז הטבעי טיפול, יוזרם למשק המקומי באמצעות צנרת המגיעה לאזור פוריידיס, ויתחבר למערכת ההולכה.