תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קופת גמל להשקעה - חיסכון לפנסיה, אבל לא רק

המוטיבציה שבבסיס קופת גמל להשקעה היא עידוד החוסכים להגדלת נתח החיסכון מן ההכנסה הפנויה שלהם • מה ההבדל בינה לבין קופת גמל ואילו הטבות היא מציעה?

קופת גמל להשקעה / צילום: shutterstock
קופת גמל להשקעה / צילום: shutterstock

*הכותב הוא מנהל הידע המקצועי של חטיבת הלקוחות, מיטב בית השקעות. 

הכתבה מטעם מיטב בית השקעות 

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שמאפשר לחוסכים לנהל בשוק ההון את השקעותיהם לכל טווח השקעה. מדובר בקופה שבה עניין רב, שכן היא מתבלטת בגמישות שהיא מציעה לחוסך ולכן כדאי להכיר את מאפייניה ולעשות בה שימוש מושכל. בשנים האחרונות, המודעות לניהול פיננסי בעולם בכלל ובישראל בפרט עלתה באופן משמעותי. את העלייה במודעות ניתן לראות בגידול השנתי במספר החשבונות שנפתחים לצורך מסחר עצמאי בשוק ההון. נוסף על כך, ניכרת עלייה בשיח ברשתות החברתיות, בערוצי הטלוויזיה ובעיתונות הנוגע לתחומים פיננסיים-כלכליים, שבעבר נחשבו אפרוריים וזכו לפחות כותרות ותשומת לב.

בהתאם לכך, יותר חוסכים מבקשים להתעמק בניהול החסכון שלהם ובהכרת המכשירים השונים לחיסכון. הסביבה הכלכלית המשתנה לעתים תכופות והאינפלציה שמרימה ראש, מדגישות את הצורך בניהול החיסכון מגיל צעיר תוך ביצוע התאמות לאורך תקופת החיסכון. כאמור, קופת גמל להשקעה היא מכשיר שחשוב להכיר וניתן לשלב אותו כחלק מהחיסכון הכולל.

קופת גמל להשקעה - רקע ומאפיינים

קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון לטווח משתנה שהושק בשנת 2016 והיא משווקת על ידי מגוון חברות ביטוח ובתי השקעות. המוטיבציה שבבסיס המוצר היא עידוד החוסכים להגדלת נתח החיסכון מן ההכנסה הפנויה. לא מדובר במוצר חיסכון פנסיוני שאליו מופקדים כספים מתוך השכר ברוטו בהתאם לחוק פנסיית חובה, אלא בכספים מן השכר נטו, שכל חוסך מפריש בהתאם לרצונו וליכולתו.

על אף השם הדומה, חשוב להבחין בין קופת גמל לבין קופת גמל להשקעה. הראשונה היא בעצם שם כולל לקבוצה של מוצרים פנסיוניים, המציעים פתרון לחיסכון שאינו כולל לרוב רכיבים ביטוחיים. זאת להבדיל ממוצרים פנסיוניים אחרים כדוגמת קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.

המאפיין העיקרי של קופת גמל להשקעה הוא היות הכספים המופקדים אליה נזילים בכל עת וניתנים למשיכה כסכום הוני לפי רצון החוסך. ההפקדה מוגבלת בתקרה שנתית משתנה (נכון לשנת 2022 עומדת התקרה על 72,616 ₪).

בדומה לשאר מוצרי החיסכון, את הכספים בקופה ניתן להשקיע במגוון רחב של מסלולי השקעה בהתאם לפרופיל הסיכון של החוסך. ניתן לשלב בין מסלולי השקעה שונים, לעבור בין מסלולים ואף להעביר את הכספים בין קופה לקופה בהתאם לביצועי הקופות ולדמי הניהול המשתנים במסגרת התחרות בין הגופים המנהלים.

היתרון הגדול של קופת גמל להשקעה

על מנת לעודד את החוסך שלא לפדות את הכספים ולהגדיל את נתח החיסכון שלו לקראת גיל הפרישה (גיל 60), מציעה המדינה הטבת מיסוי משמעותית לחוסך. הטבה אחת, המוכרת ללקוחות מוצרי החיסכון הפנסיוני, מגולמת בדחיית מס. תשלום המס (מס רווחי הון העומד נכון לשנת 2022 על 25% מן הרווחים הריאליים) נדחה למועד משיכת הכספים מהקופה, כך שלאורך כל תקופת החיסכון לא מנוכה מס, לרבות במקרה שבו העמית מבצע מיוזמתו עדכון מסלולי השקעה. המשמעות היא מיצוי מירבי של אפקט הריבית דריבית לאורך תקופת החיסכון.

ההטבה השנייה והמשמעותית יותר שמורה לחוסך שיממש את החיסכון כקצבה חודשית החל מגיל הפרישה. מי שיעשה כן, יהיה זכאי לפטור מלא ממס רווחי הון. דמיינו בנפשכם חיסכון ל-20 שנה, שמצטבר לסכום של מאות אלפי שקלים, ומגלם בתוכו רווח של עשרות אלפי שקלים שהיה יכול להיות ממוסה ב-25% אילו היה מתקבל מהשקעות בשוק ההון. לעומת זאת, בגמל להשקעה הרווח, כאשר החיסכון מומר לקצבה חודשית, פטור ממלוא המס.

היתרון הגדול והמרכזי של קופת גמל להשקעה הוא הגמישות שהיא מציעה לחוסך. הצרכים של כל עמית משתנים לאורך השנים, כתוצאה משינויים במצב תעסוקתי, מצב משפחתי, מצב בריאותי ועוד. כל אלה מעלים את הצורך במוצר חיסכון גמיש, אותו ניתן להתאים לשינויים. קופת גמל להשקעה מוסיפה נדבך משמעותי לחוסך בדמות נזילות רציפה של הכספים למשך כל תקופת החיסכון. בהתאם למציאות המשתנה, יכול החוסך להחליט אם למשוך את הכספים בכל עת או להמתין למועד הפרישה ולנצל את האפשרות לקבל מהם קצבה, שבאמצעותה יוכל למצות את הטבת המס המשמעותית של פטור מלא ממס רווחי הון.

סיכום

קופת גמל להשקעה היא מוצר חדש יחסית שצובר פופולריות עם העלייה במודעות לניהול הפיננסי האישי ולחיסכון ארוך טווח. בעלויות נמוכות באופן יחסי, היא מציעה לחוסך גמישות מלאה במהלך כל תקופת החיסכון תוך פוטנציאל משמעותי לחיסכון במס. מכאן שעל אף תקרת ההפקדה המוגבלת יחסית פר שנת חיסכון, קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון שלטעמי כדאי לשלב במסגרת תיק החיסכון הכולל.

**אין לראות במידע הנ״ל ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. מידע זה נכון למועד כתיבתו, והכל בכפוף להוראות הדין ותקנון הקופה.

צרו איתנו קשר *5988