העלאת הריבית תהיה איטית יותר? השפעת עונת הדוחות על תוכנית הפד

כ-75% מהחברות במדד S&P 500 כבר פרסמו את דוחות הרבעון האחרון, מחצית מהן הכו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח • לחברות יש "יסודות עמידים", אומרים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, "ולחצי אינפלציית הליבה המתמשכים אך שוברי השיאים דורשים העלאות ריבית נוספות"

גולדמן זאקס. ''נדרשות עוד העלאות ריבית בארה''ב'' / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
גולדמן זאקס. ''נדרשות עוד העלאות ריבית בארה''ב'' / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

כמעט 75% מהחברות במדד S&P 500  פרסמו את דוחותיהן לרבעון האחרון של שנה, ומרביתן עקפו את ההערכות בוול סטריט. כעת אנליסטים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס צופים שהיסודות העמידים של התאגידים, "בשילוב עם לחצים של אינפלציית שיא", עשויים להשאיר את הפדרל ריזרב במסלול להעלאות ריבית נוספות - אך בקצב איטי יותר.

במבט על כלל החברות ב-S&P 500 שדיווחו עד כה, הרווחים עלו ב-9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר 52% מהחברות המדווחות הכו את תחזיות הקונצנזוס וההכנסות גדלו בכל המגזרים, אומרים האנליסטים של גולדמן זאקס, ובראשם הכלכלן הראשי יאן האציוס. "אפילו מבלי לקחת בחשבון את הביצועים הטובים מהמצופה בסקטור האנרגיה, הכנסות של חברות S&P 500 עלו ב-3.8% במונחים ריאליים, מעל לקצב הממוצע של 2.6% מאז 1970 ובהשוואה לירידה ממוצעת של 1.2% ברבעון הראשון של המיתונים", מסבירים בבית ההשקעות.

שוק המניות האמריקאי זינק בשבוע שעבר, ומדד S&P 500 ודאו ג'ונס סגרו את יום המסחר האחרון של יולי עם העליות החודשיות הגבוהות ביותר מאז נובמבר 2020. לאחר העלאת הריבית ב-75 נקודות בסיס נוספות בשבוע שעבר, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, ציין כי ייתכן שתידרש עוד העלאת ריבית גדולה במיוחד בספטמבר, אך זה תלוי בנתונים הכלכליים הקרובים, תוך שהוא הוסיף שככל הנראה יהיה נכון להאט את ההעלאות בשלב מסוים.

נתוני צמיחה מאכזבים בארה"ב, בעוד החברות הפתיעו לטובה

נתוני הצמיחה המקדמיים שפורסמו ביום חמישי האחרון אישרו התכווצות כלכלית, ושכנעו את השווקים שכלכלת ארה"ב נמצאת ככל הנראה, טכנית, במיתון. הכלכלה האמריקאית רשמה התכווצות של 0.9% בתוצר ברבעון השני של 2022, וזאת בניגוד לתחזיות שצפו צמיחה של 0.4%, ובהמשך להתכווצות של 1.6% בתוצר ברבעון הראשון של השנה.

ביום שישי, הוצאות הצריכה האישית לחודש יוני, מדד האינפלציה המועדף על הפד, הגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 1982.

עם זאת, התוצאות הכספיות של החברות הגדולות במשק מציירות תמונה אחרת. ביום חמישי פרסמה אפל  תוצאות טובות מהצפוי עבור הרבעון האחרון שלה, שהודגשו על ידי זינוק של 3% בהכנסות בגזרת האייפון, שעזרו לקזז הפסד ניכר בהכנסות מק על רקע מגבלות אספקה ​​חדות. אמזון  דיווחה על צמיחה בהכנסות של 7% ברבעון השני, גם היא עלתה על ההערכות.

האנליסטים הורידו תחזיות לרבעון השלישי

לפי FactSet, האנליסטים בשוק הורידו את אומדני הרווח למניה ברבעון השלישי של חברות S&P 500 בשיעור גדול מהממוצע ביולי. אומדן הרווח למניית bottom-up לרבעון השלישי (סיכום אומדני הרווחים לאחר מס של כל אחת מ-500 החברות במדד כדי ליצור תחזית כוללת), ירד ב-2.5% מ-30 ביוני עד 28 ביולי.

אנליסטים בדרך כלל מפחיתים את תחזיות הרווח במהלך החודש הראשון של הרבעון. יחד עם זאת, הירידה בתחזיות יולי (כאמור 2.5%) גדולה מהממוצע בשוק. בחמש השנים האחרונות הירידה הממוצעת בתחזיו הרווח במהלך החודש הראשון של הרבעון הייתה 1.3%. במבט של 10 השנים האחרונות, הנתון עמד על 1.8% וב-15 השנים האחרונות הירידה הממוצעת הייתה 2.1%.