המנכ"לים המקצצים מדברים על הקושי הנפשי ומה קרה לחברת הווידאו המבטיחה מרמת גן

מי הקרן המורמונית המסתורית שהשקיעה בויולה ובאיירון סורס; מה עובר על היזמים שנאלצים לנהל מהלכי פיטורים וקיצוצים מורכבים ומדוע חברת הווידאו המבטיחה קלטורה מרמת גן תיאלץ לוותר על עצמאותה בקרוב • וגם: התחרות בין הדפדפנים המאובטחים איילנד וטאלון מגיעה עולה שלב וכל הפרטים על הפיצ׳רים החדשים שהושקו בוואטסאפ • זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי
הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי

בשנה שעברה חיפשו המשקיעים בבורסה חברות שמייצרות הכנסות של מאות מיליוני דולרים וצומחות בעשרות אחוזים מדי שנה. כמה חברות ישראליות שענו להגדרה הזו בקיץ הקודם - כמו סימילרווב , קלטורה או ריסקיפייד - ניצלו את הגל ויצאו להנפקה. השנה, עם השינוי החד בסנטימנט המשקיעים, אותן חברות נדרשות לראשונה להראות רווחיות, או לכל הפחות לספק תחזיות לצמצום ההפסדים. חברות שהבינו זאת, כמו  פייבר  ו-וויקס , זכו בהערכה מצד המשקיעים ולעלייה מיידית במחיר המניה.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן אמר בקולו את מה שמצופה מכל מנכ"ל של חברה ציבורית להשמיע בתקופה זו: "במקום לצמוח בכל מחיר, החלטנו לתעדף את ה- EBITDA והתזרים החופשי". אחרי פרסום דוחות החברה קפצה מניית פייבר ב-15%. גם וויקס, על אף שהפסדיה גדלו בשל השינוי בשערי החליפין, הציגה תוכנית להתייעלות שכללה פיטורי 100 עובדים בארה"ב, ולאחר התנצחות ילדותית עם התקשורת הכלכלית על תוואי המהלך, דיברו מנהליה בגלוי על פעילות משמעותית יותר להקטנת ההפסדים. מאז זינקה המניה ב-10%.

ריסקיפייד פרסמה תחזית משופרת להפסד ה- EBITDA השנתי, וגם סימילרווב צופה שיפור קל בהפסד התפעולי ברבעון הבא. אפילו למונייד הצליחה לנפק תחזית הפסד EBITDA שנתי קטן יותר משתכננה במקור. הירידה בשווי החברות והתפוצצות בועת הקורונה היתה שיעור חשוב במנהל עסקים עבור המנכ"לים הישראלים, שעשוי להביא את החברות המובילות בענף להתנהלות בריאה הרבה יותר לטווח הארוך.

הנה שמונה נושאים מעניינים שעסקנו בהם השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. שלושה יזמי הייטק מדברים על קשיי המשבר

המשבר בהייטק וגל הפיטורים שבא בעקבותיו מובילים לחוסר ודאות בקרב עובדי הענף. אלא שגם המנהלים שלהם, שעד לפני חודשים בודדים התרברבו בהכנסות גבוהות ורווחי עתק, נאלצים להתמודד עם השינוי הדרמטי. שלושה יזמים, שסירבו להיחשף בשמם ובחרו להתראיין באופן אנונימי, מספרים לגלובס כיצד המשבר משפיע על מצבם הנפשי.

2. מה קרה לחברת הווידאו המבטיחה ממגדל אטריום?

קלטורה, חברת הווידאו המבטיחה שהונפקה בנאסד"ק רק ביולי שעבר, נחשבה לסיפור הצלחה בקורונה. אלא שהאקזיט הגדול השתבש, עשרות עובדים פוטרו, והמניה איבדה 80% מערכה. "קלטורה לא תישאר עצמאית לאורך זמן, בהתחשב בנתוני הצמיחה הנוכחיים", מעריכים אנליסטים. ניתוח גלובס.

3. קרב הבלימה של איירון סורס

יום לאחר שנודע כי AppLovin מבקשת לרכוש את יוניטי, בתנאי שזו לא תשלים את עסקת איירון סורס, החברה הישראלית פרסמה דוחות רבעוניים ובהם התייחסה לנושא. ברבעון השני רשמה איירון סורס הכנסות של 183 מיליון דולר, צמיחה של 35% לעומת הרבעון המקביל.

4. הקשר המורמוני

מסמכים חושפים כי קרן מרשפילד אדוויזורס, שנשלטת בידי זרוע ההשקעות החשאית של הכנסייה המורמונית, השקיעה 70 מיליון דולר בקרן הון סיכון ובשתי חברות אינטרנט ישראליות, שהניבו לה רווחים אדירים. ואיך זה שהקרן הצליחה להימנע מתשלום מס, למרות שאפילו עורך דינה היה משוכנע כי רשות המסים עומדת לגבות 25% מהרווחים? תחקיר גלובס.

5. אפילו חוק השבבים לא יעזור

החוק שחתם השבוע הנשיא ביידן מקצה 39 מיליארד דולר לחברות שיבנו מפעלי שבבים מתקדמים בארה"ב. אלא שגם הסובסידיות הנדיבות יתקשו להתחרות בכוח-האדם הזול במזרח אסיה ולהשיב לארה"ב את תואר היצרנית המובילה. וגם: כך תושפע הפעילות של אינטל בישראל.

6. המשבצת: עלייתם של הדפדפנים המאובטחים

חברות הסטארט־אפ איילנד וטאלון גייסו בשנה האחרונה מאות מיליוני דולרים כדי לפתח קטגוריית סייבר חדשה: דפדפן מאובטח לתאגידים. מעבר לתחרות ביניהן, השתיים צריכות לדאוג גם מגוגל וגם מהקושי של המשתמשים לשנות הרגלים. המשבצת: מדור חדש.

7. הסכסוך שמפלג את ה"גוגל הרוסית" 

ארקדי וולוז', שפרש מחברת הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס בחודש יוני, מבקש לפצל אותה ולנהל מישראל ומאירופה פעילויות בתחום הענן, המיפוי והרכב האוטונומי - כך לפי דיווח ברוסיה. פעילות מנוע החיפוש, המוניות והמשלוחים צפויים להישאר בידיים רוסיות. המתווך: המקורב לקרמלין אלכסיי קודרין.

8. לעזוב קבוצה בשקט ולקבוע מי רואה שאתם מחוברים: הפיצ'רים החדשים בוואטסאפ

לעזוב קבוצה בשקט, לבחור מי יכול לראות אותנו כשאנחנו מחוברים, ולחסום צילום מסך במדיה שנשלחת פעם אחת. מארק צוקרברג הכריז כי וואטסאפ מוסיפה תכונות אלה כדי שמשתמשים יוכלו לשלוט טוב יותר בשיחות שלהם.