הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; זוז פאוור טסה 60%, קבוצת דלק קפצה ב-3.6%

מדד ת"א 35 מחק את הירידה, מדדי הבנקים והנפט בלטו לטובה • סולאיר חתמה על עסקה לפיתוח פרויקט בצ'ילה של ייצור חשמל באנרגיה סולארית, באמצעותו יותפלו 35-70 מיליון קו"ב מים • רוסיה עוצרת את אספקת הגז לאירופה • ומה חושבים ב-GlobalX על מדיניות הפד?

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:55

המסחר בבורסה הסתיים במגמה מעורבת, לאחר שמדד ת"א 35 מחק את הירידה שרשם ועלה בכ-0.1%. ת"א 125 השיל 0.1%, ות"א 90 נסוג ב-0.4%. בקרב המדדים הענפיים בלטו לטובה מדד הבנקים ומדד הנפט וגז, שהוסיפו 0.7% ו-0.8% בהתאמה. בשוק האג"ח נרשמו עליות של כ-0.1% במדדי תל בונד ושל כ-0.3% באג"ח הממשלתיות. מחזור המסחר הסתכם בכ-550 מיליון שקל.

מניית זוז פאוור  (לשעבר צ'קראטק) זינקה בקרוב ל-60% במחזור מסחר גבוה ללא דיווח משמעותי ברקע. החברה פרסמה הבוקר את תוצאות האספה הכללית מ-1 בספטמבר, שבמהלכה מונה רואה חשבון מבקר (משרד קסלמן וקסלמן), וכן חודשה כהונת הדירקטוריון, בהם היו"ר אבי כהן.

עוד עליות חדות רשמו לפידות קפיטל , טופ גאם  ואלביט הדמיה  (ראו בדיווחים קודמים) וכן גיבוי אחזקות . לעומתן, ירידות חדות רשמו גיקס , אריקה בי-קיור , סיפיה וויז'ן  ודוניץ .

14:25

מדד ת"א 35 נסוג כעת ב-0.1%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.6%. מדד הבנקים עולה ב-0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-234 מיליון שקל בלבד.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מתייחס בסקירה שפרסם לדוח התעסוקה של חודש אוגוסט שפורסם ביום שישי בארה"ב. הדוח, הוא כותב, היה חיובי לשווקים משלוש סיבות עיקריות: ראשית, המשק האמריקאי הוסיף במהלך אוגוסט 315 אלף משרות, מה שהביא את מספר המשרות הכולל בארה"ב לחצות לראשונה את רמתו מפברואר 2020. במילים אחרות, יותר אנשים עובדים כיום בארה"ב לעומת לפני הקורונה, מה שמושך את השטיח מתחת לטענה שהמחסור בעובדים הוא תוצאה של חוסר רצון לחזור לעבוד. מדובר על נקודה חשובה מאוד שכן אם המחסור בעובדים הוא מחזורי ולא מבני (כלומר נובע מכלכלה חזקה ולא משינוי בהעדפות של העובדים) אז העלאות הריבית של הפד, שיגרמו להאטה בצמיחה בשלב כלשהו, יאפשרו לשוק העבודה ולאינפלציה להתקרר.

"שנית, בעקבות חזרה של 800 אלף איש לכח העבודה, שיעור ההשתתפות עלה באוגוסט מ-62.1% ל-62.4%, מה שרק מחזק את הטענה במשפט הקודם. שלישית, קצב הגידול השנתי בשכר האט ל-5.2%, עדיין גבוה מאוד, אבל כל סימן להאטה בשוק העבודה הוא סימן לאפשרות להאטה עתידית בקצב העלאות הריבית של הפד. למרות כל זאת, בסופו של יום השווקים מבינים שדוח אחד לא ישנה את הכיוון של הפד ושהנחישות שפאוול הפגין בנאום שלו בג'קסון הול תמשיך ללוות אותנו בחודשים הקרובים", הוא כותב.

12:27

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 נסחר ביציבות, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-234 מיליון שקל בלבד.

אלביט הדמיה  מזנקת ב-9% במחזור גבוה, לאחר שהחברה עדכנה כי היא בוחנת הפחתת הון לצורך חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

עוד בולטות בעליות זוז פאוור , מאסיבית ולפידות קפיטל . האחרונה עדכנה היום על הסכמות עקרוניות אליהן הגיעו החברה ואלטשולר שחם גמל ופנסיה להתקשרות בעסקת החלפת מניות במסגרתה תקצה החברה לאלטשולר שחם כ-15% מהון המניות של החברה בתמורה למלוא החזקותיה (20%) של אלטשולר בחברת הבת אפריקה ישראל.

10:50

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.3%. מדד הבנקים נסחר ביציבות.

חברת נאייקס  מדווחת כי הגישה לרשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) בקשה פומבית לרישום מניותיה למסחר בנאסד"ק.

חברת סולאיר  דיווחה הבוקר כי חתמה על עסקה לפיתוח פרויקט בצ'ילה של ייצור חשמל באנרגיה סולארית, באמצעותו יותפלו 35-70 מיליון קו"ב מים. לדברי החברה הפרויקט קיבל חלק ניכר מהאישורים הנדרשים להקמתו וצפוי להיות מוכן להקמה תוך כ-12-18 חודשים, כאשר סמוך לשלב זה תפעל החברה להתקשרות עם שותף אסטרטגי בינלאומי בתחום האנרגיה, התשתיות וההתפלה לצורך הקמה משותפת של הפרויקט, שעלות הקמתו הכוללת מוערכת בכ-1.5 מיליארד דולר (בשני שלבים) . להערכת החברה, צפי ההכנסות, ה-EBITDA וה-FFO בגין שנת הפעילות המלאה הראשונה של הפרויקט הם כ-225 מיליון דולר, כ-170 מיליון דולר וכ-120 מיליון דולר, בהתאמה.

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 שומר על יציבות, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.1%.

עליות בולטות רושמות ראדא , טבע, דלק קבוצה  ודנאל. מנגד, ירידות בולטות רושמות סאפיינס , אינטרקיור וג'נריישן קפיטל .

חברת טי.ג'י.איי  דיווחה הבוקר כי נוקד, הראל, מור והפניקס ישקיעו כ-45 מיליון שקל בחברה, במסגרת גיוס שיתבצע בדרך של הקצאה פרטית. החברה תנפיק החברה למשקיעים מניות במחיר של 2.3 שקלים למניה וכן כתבי אופציה למניות. בעלות השליטה - קבוצת DBSI וברין השקעות - צפויות להשתתף בסבב הגיוס, בהיקף של כ-10 מיליון שקל נוספים. 

חברת נופר אנרג'י  מדווחת הבוקר כי ביצעה הקצאה פרטית להרחבת סדרת אג"ח א' של החברה בהיקף של כ-317 מיליון שקל. 

09:00

חברת טופ גאם  דיווחה הבוקר כי חתמה על חידוש הסכם אספקה, לתקופה של שנתיים, עם לקוח מהותי בתחום תוספי התזונה והפארמה אשר מרכז פעילותו בארה"ב. במסגרת חידוש ההסכם, טופ גאם תייצר עבור הלקוח פורמולציות ייחודיות של תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי לצורך מכירתם בארה"ב תחת מותגי לקוחותיו, בכפוף לרכישת מוצרים בהיקף שלא יפחת מסך של 12.5 מיליון דולר במהלך שנת 2023 ובהיקף שלא יפחת מ-15 מיליון דולר במהלך שנת 2024.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. צפי לפתיחה שלילית

שבוע המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה שלילית. זאת לאחר שביום חמישי הבורסה בתל אביב פתחה את ספטמבר במגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7%, ת"א 125 גם ירד בשיעור דומה, ות"א 90 נסוג ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הביטוח בלט בירידה חדה של 1.8%, ואילו מדד הבנקים ננעל ללא שינוי. מחזור המסחר היה גבוה והסתכם ב-3.2 מיליארד שקל. 

2. נעילה שלילית בוול וול סטריט

הירידות בוול סטריט העמיקו לקראת הנעילה ביום שישי, והמדדים ננעלו באדום בסיומו של יום הפכפך שהתחיל בעליות נאות. הנאסד"ק איבד 1.4% (ורשם לראשונה מאז 2019 רצף ירידות של 6 ימים), מדד S&P 500 ודאו ג'ונס השילו 1.1% כל אחד. 

לפני פתיחת המסחר הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את דוח התעסוקה לחודש אוגוסט, ממנו עולה שנוספו 315 אלף משרות חדשות בחודש האחרון, כאשר ציפיות הכלכלנים היו ל-300 אלף. שיעור האבטלה עלה ל-3.7%, כשהתחזיות היו ל-3.5%; השכר השעתי טיפס ב-5.2%, כאשר הציפיות היו שיעלה ב-5.3%. 

התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים ירדה ל-3.19%. 

3. פערים מעורבים במניות הדואליות

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. נייס  עם פער שלילי של 1.2% ואופקו עם 1.5%, כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, טבע  עם פער חיובי של 2.5%, כך שהיא צפויה לעלות.

4. רוסיה עוצרת את אספקת הגז לאירופה

חברת הגז הרוסית גזפרום הודיעה ביום שישי כי היא עוצרת עד להודעה חדשה את כל אספקת הגז לאירופה דרך צינור "נורד סטרים", למרות תוכניות לחדש את האספקה מחר. הודעת החברה מחריפה את החששות בגרמניה, באיטליה ובמדינות נוספות באירופה מהמצב בחורף הקרוב, על רקע מחסור חריף בגז לחימום בתים ולתעשייה. מאגרי הגז בגרמניה מלאים כעת ב-80%, אך הדבר אינו מספיק ליותר מחודשיים של צריכה, לפי הערכות. אם יחריף המחסור, תקצוב הממשלה הגרמנית גז לתעשייה, שתיאלץ להפחית או לעצור ייצור.

5. שיעור האבטלה בארה"ב עולה. "הפד צפוי להעלות את הריבית ב-0.75%"

דוח התעסוקה לחודש אוגוסט בארה"ב פורסם כאמור בשישי והצביע על גידול גבוה מהמצופה במספר המשרות החדשות וזאת חרף ההאטה הכלכלית. הדוח הצביע על תוספת של 315 אלף משרות באוגוסט, ושיעור האבטלה עלה מ-3.5% ל-3.7% כתוצאה מחזרה של עובדים לשוק העבודה. ב- GlobalX  מציינים בסקירה שפרסמו כי "הפד מתקשה לבלום את האינפלציה בתחומי המזון והאנרגיה, ועל כן אנחנו מעריכים כי הוא ימשיך בהעלאות הריבית עד לבלימה מוחלטת של האינפלציה. בישיבתו הבאה, ב-21 בספטמבר, הפד צפוי להעלאות את הריבית ב-0.75%".

עוד מציינים שם כי "ההיבט השני של המדיניות המוניטארית, שפחות עוסקים בו, הוא הצמצום הכמותי (QT). הפד הכפיל את קצב הצמצום המוניטארי ל-95 מיליארד דולר בחודש. הצמצום הכמותי צפוי להמשיך ולייצר תנודתיות בשוק ההון. ב-2018 התחיל הפד בצמצום כמותי בהיקף של 50 מיליארד דולר בחודש, והדבר הוביל לנפילה בשוק ההון בחודש דצמבר. אנחנו רק בתחילתו של תהליך העלאות הריבית והצמצום הכמותי, וכבר ניכרת ירידה בחשיפה לנכסים מסוכנים".