חולון, חיפה ואבו גוש: תוכניות הבנייה החדשות שיאושרו השבוע

הרבה תכנון, מעט סטטיסטיקות: איך יראו מדדי הפדיון החודשיים בתחומי הנדל"ן והבנייה, תוכנית המתאר החדשה ל"התחדשות עירונית" בקיבוץ מעגן מיכאל והמכרז על קרקע ל-104 יח"ד ושטחי מסחר באבו גוש • השבוע בנדל"ן, מדור חדש

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

השבוע שעבר היה סוער יחסית, שבו פרסמה הכלכלנית הראשית את נתוני השוק בספטמבר, שהסתכמו בירידות בהיקפי העסקאות, ובנק ישראל פרסם את נתוני אוקטובר, שגילה שאמנם יש ירידה של שנים במספר הלווים ובהיקפי ההלוואות, אך אלה שמחליטים לרכוש דירות בכל זאת - לוקחים משכנתאות גבוהות במיוחד.

השבוע הנוכחי יהיה מעט יותר רגוע מבחינת סטטיסטיקות, ומעניין מאוד מבחינת התכנון.

יום ראשון (27.11) 

1. שינוי שלילי בפדיונות במגזר הבינוי?

בעניין הסטטיסטיקות, היום עתידה הלמ"ס לפרסם את מדדי הפדיון החודשיים שלה, שמבוססים על נתוני מע"מ ומטרתם לבדוק שינויים בהיקפי הפעילות של מגזרי הכלכלה השונים - כולל נדל"ן ובנייה.

מה צפוי? מאז סוף השנה שעברה מורה המדד הזה על ירידה בפדיונות במגזר הבינוי, וגם בפעילות הנדל"ן ניכרת ירידה משמעותית. הסקר הקרוב יבדוק את נתוני חודש ספטמבר האחרון, ומכל העדויות והאינדיקציות שהתקבלו עד כה (היקפי משכנתאות, היקפי מכירות קבלנים, והיקפי עסקאות נדל"ן בכלל), נראה שגם המדד הזה יסתכם בשינוי שלילי.

השוק מתקרר? הנתונים האלו מראים שרוכשי הדירות לא מאמינים שהמחירים יירדו בקרוב
1.9 מיליון שקל זה המחיר הממוצע לדירה בישראל. מה הסיכויים שהוא ירד? | ניתוח

יום שני (28.11)

2. מתיחת פנים למתחם יוספטל

בתל אביב תדון הוועדה המחוזית בתוכנית ההתחדשות העירונית המתגבשת למתחם יוספטל בחולון. התוכנית תגרום לכך שלא ניתן יהיה להכיר עוד את השכונה הוותיקה הזו, שכן היא כוללת פינוי 15 מבני מגורים בני 550 יחידות דיור ומבני ציבור קיימים, שבמקומם יוקמו מבני מגורים ותעסוקה שיכללו 1,338 דירות וכ-200 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר. גובה המגדלים יהיה בין 25 ל-65 קומות.

מדובר בתכנון עתיר זכויות, שאחד מהנימוקים המרכזיים לו היא היות השכונה סמוכה לתחנת הרכבת יוספטל, ולמקום הצטלבות עתידי של שני קווי מטרו.

הבשורה הגדולה של שוק הנדל"ן התל אביבי: תוכנית הבנייה בלב העיר יוצאת לדרך
האיש שתכנן אלפי יחידות דיור בטוח שזאת הדרך להציל את שוק הדיור | ראיון 
רפורמת רישוי עצמי? לא בתל אביב, בגבעתיים ובהרצליה 

3. ניסיון לקדם הקמת אלפי יח"ד בחיפה

הוועדה המחוזית חיפה תקיים שני דיונים: הראשון יהיה דיון מעקב אחרי התקדמות הגדלת המתקן לטיפול בשפכים בניר עציון. מתקן זה הוא בין התנאים ההכרחיים להקמת השכונה "המבואות הדרומיים ב'", שנמצאת דרומית לשכונה נאות פרס. שכונה זו עתידה לכלול כ-6,000 דירות, ועד כה הסיפור שלה כולל פחות בנייה ויותר מלחמות בין עיריית חיפה לרמ"י ולמשרדי הממשלה.

העירייה טוענת, כי משרדי הממשלה לא מקצים את התקציבים הנחוצים להגדלת המתקן ולשינויים התחבורתיים הנדרשים, וכי לא פורסמו לוחות זמנים ברורים להשלמת העבודות ולהשלמת פינוי בסיס צבאי סמוך; ברמ"י טוענים, כי התקציבים אושרו וכי הגיעו לסיכומים, וכי אין שום דבר שצריך לעצור את העירייה מלהתחיל להוציא היתרי בנייה לפרויקטים במקום, שחלקם ממתינים כמעט שלוש שנים. הגרלות במחיר למשתכן בוצעו במקום עוד ב-2020, כך שיש סיבות מספיק טובות להאיץ את האישורים במקום.

סוד ההצלחה של העיר התחתית בחיפה | ניתוח גלובס

4. "התחדשות עירונית" בקיבוץ  

האם שמעתם כבר על התחדשות עירונית בקיבוץ? הדיון השני בוועדה המחוזית בחיפה יהיה בתוכנית מתאר חדשה לקיבוץ מעגן מיכאל שבחוף הכרמל, שתגדיל אותו מ-600 ל-900 יחידות דיור.

התחדשות עירונית לא תהיה שם - והרי איך אפשר לערוך התחדשות עירונית בקיבוץ; אבל מה שכן תכלול התוכנית הוא כן סוג של התחדשות, בצורה של הסבת שטחי משק ישנים לשטחי תעסוקה חדשים, ושימוש יעיל יותר של שטחי המגורים הישנים של הקיבוץ.

שוק הדיור השתנה דרמטית: אלה האתגרים שיעמדו בפני הממשלה הבאה 

בהמשך השבוע

5. שכונה חדשה באבו גוש

מכרז רמ"י מעניין צפוי להסתיים בשבוע הזה, והוא על קרקע ל-104 יחידות דיור ושטחי מסחר בשכונה המערבית של אבו גוש, המועצה המקומית שנמצאת בדרך לירושלים. 68 מהדירות ישווקו במסגרת התוכנית "מחיר מטרה", במחיר ממוצע של 11 אלף שקל למ"ר (ללא מע"מ). השטח המדובר, המכונה "מורדות ב' של אבו גוש" נמצא מצפון מערב לכפר ומצפון לנווה אילן.

המכרז מבוסס על תוכנית שאושרה בוותמ"ל על שטח של כ-233 דונם בחלקו המערבי של היישוב, שלפי עורכי התוכנית "מתאפיין בפיתוח חדש ומודרני יחסית לחלקי הישוב ההיסטורים בלב הכפר". אופי הבינוי המוצע בשכונה מאפשר שמירת אופי הדיור הייחודי בישוב, והוא יכלול מבנים של 4 קומות.

ירושלים צונחת לתחתית: רשימת הערים העשירות והעניות של ישראל נחשפת 
המכרז הרביעי ברובע הכניסה לעיר ירושלים שווק בהצלחה
מנכ"ל אאורה: "תוכנית 'מחיר מטרה' מסבסדת הייטקיסטים"