מימין: קלסתרון פניו של די.בי קופר בכרזת מבוקש של ה-FBI; תמונת המונה ליזה בגלריית אופיצי, בפירנצה, 1913;תומאס בלאד שגנב את יהלומי הכתר / צילום: ויקיפדיה

מימין: קלסתרון פניו של די.בי קופר בכרזת מבוקש של ה-FBI; תמונת המונה ליזה בגלריית אופיצי, בפירנצה, 1913;תומאס בלאד שגנב את יהלומי הכתר / צילום: ויקיפדיה

מה היו מעשי השוד הכי נועזים בהיסטוריה של הפשע?

ארון קבורה מזהב, יהלומי הכתר הבריטיים והמונה ליזה – כל אלה היו השלל של הביזות הידועות לאורך ההיסטוריה

ד"ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  09.02.2023

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד״ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. היא כתבה חמישה ספרי היסטוריה עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדת פרס בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

לפני 52 שנים, בערב חג ההודיה ב־1971, נוסע במטוס נוסעים, שזכה לכינוי "די.בי. קופר", ביצע את אחד ממעשי השוד הנועזים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. בסביבות 3 בצהריים, בטיסה 305 של חברת התעופה האמריקאית "נורת'ווסט אוריינט" מפורטלנד לסיאטל, קופר הודיע לדיילת שהוא דורש 200 אלף דולר, כ־1.3 מיליון דולר כיום, וארבעה מצנחים, אחרת הוא יפעיל את הפצצה ברשותו. הרשויות קיבלו את דרישותיו של קופר כשהמטוס נחת בסיאטל. המטוס המריא משם, וכמה שעות אחר כך קופר לבש את המצנח וקפץ. הוא מעולם לא נראה שוב, אבל ב־1980 חלק מהכסף אותר ליד נהר קולומביה בוושינגטון.


מתי הפסקנו לאכול בשר? 
משחר ההיסטוריה אנחנו משתתפים בהגרלות לוטו 
מחיר דמים: כמה עלתה המלחמה היקרה ביותר בהיסטוריה? 
איך אימפריות עבר התמודדו עם אינפלציה ומתי למדנו לבלום אותה?

חטיפת הגופה של אלכסנדר הגדול על ידי המלך תלמי

גורם אחד מבדיל בין שוד לגניבה והוא רמת התכנון. אחד ממקרי השוד המוקדמים ביותר בהיסטוריה היה חטיפת גופתו של אלכסנדר הגדול ב־321 לפנה"ס על ידי המלך תלמי הראשון ממצרים. גופתו החנוטה של אלכסנדר הגדול, שהונחה בארון קבורה מוזהב, הייתה אמורה להגיע למקדוניה, שם הייתה מביאה יוקרה עצומה לפרדיקס, שליט מקדוניה והיריב של תלמי הראשון. במקום לתקוף את שיירת הלוויה, מעשה שנחשב לחילול הקודש, המלך תלמי הראשון הגה מזימה מורכבת שהסיטה אותה למצרים. המקדונים לעולם לא קיבלו בחזרה את הזהב או את הגופה של המלך שלהם.


טריוויה 

1

איזה שליט רומי נהג לבזוז? 

2

מיהו הפיראט שכונה
"שחור הזקן"? 

3

מיהם "הפנתרים הוורודים"? 

לתשובות גללו לסוף הכתבה

מלך אנגליה מעורב בשוד יהלומי הכתר

ישנם מעשי שוד שהם יוצאי דופן. במאי 1671, הרפתקן אירי בשם תומאס בלאד נכנס למגדל לונדון וגנב משם את יהלומי הכתר. לפני שהגיע לשער הוא נלכד, ובסופו של דבר נכלא, במקום אותו התכוון לבזוז. אלא שלהפתעת כולם, הוא דרש פגישה אישית עם המלך צ'רלס השני. הוא קיבל את מבוקשו. בלאד יצא מהראיון עם חנינה מלכותית ואחוזה גדולה באירלנד. ההשערה היתה שהוא קיבל דמי שתיקה, שנועדו להסתיר את העובדה שהמלך צ'רלס, שהיה שקוע בחובות, היה שותף למזימה.

הלאומן האיטלקי שגנב את המונה ליזה

מוזיאונים הם מטרות למעשי שוד. וינצ'נזו פרוג'יה, לאומן איטלקי שעבד בשיפוצים במוזיאון הלובר בפריז, גנב את המונה ליזה של לאונרדו דה וינצ'י ב־1911, אבל גילה די מהר שקשה למכור יצירות מפורסמות. אחר כך טען שהוא תמיד חשב שמקומה של היצירה באיטליה.


המונה ליזה הוחזרה למוזיאון ב־1913, אחרי שפרוג'יה ניסה למכור אותה לגלריית אופיצי בפירנצה. למרבה הצער, הרבה מקרי שוד של מוזיאונים נותרו לא פתורים: במוזיאון איזבלה סטיוארט גרדנר בבוסטון מוצגות 13 מסגרות ריקות כגלעד לציורים שנגנבו ממנו ב־1990.

ב־2016, כנופיית סייבר כמעט הצליחה לרוקן 951 מיליון דולר מהבנק המרכזי של בנגלדש. התוכנית הייתה אמורה להימשך חודשים רבים, ולו הייתה מצליחה הייתה הופכת לאחד ממעשי שוד הסייבר הגדולים ביותר אי פעם.

אלא שכתובת ההעברה המזויפת כללה את המילה "יופיטר", שהיה גם שמה של ספינה איראנית הנתונה לסנקציות. ההעברות התמימות לכאורה סומנו על ידי מערכת מחשב ב"פדרל ריזרב" של ניו יורק. פחות מ־10% מהכסף הגיע בסופו של דבר להאקרים.

די.בי.קופר אולי לא הצליח לברוח עם השלל, אבל הפשע שלו הפך לאגדה.

תשובות טריוויה

1. עם רדת החשיכה, הקיסר  נירון נהג להתחפש לעבד ולשוטט בסמטאות רומא, שם תקף אנשים ופרץ לחנויות. את השלל הוא מכר במכירה פומבית בארמון.

2. אדוארד טיץ', שודד ים אנגלי בן המאה ה-18. יחד עם 300 פיראטים שהפליגו בארבע ספינות, הוא הטיל חיתו על הים הקריבי.

3. רשת בינלאומית של גנבי תכשיטים ויהלומים, המורכבת בעיקר מאזרחי סרביה ומונטנגרו, שמאז תחילת שנות האלפיים, אחראית למעשי השוד הנועזים ביותר בהיסטוריה הפלילית.

צרו איתנו קשר *5988