תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האם המיזם פורץ הדרך הבא יצא דווקא מארגוני האנטרפרייז?

המציאות העסקית משתנה בקצב הולך ומתגבר, ומחייבת ארגוני אנטרפרייז מובילים להאיץ את היצירה והיישום של מנועי צמיחה עסקיים, לייצר ערך עסקי-טכנולוגי במהירות גבוהה הרבה יותר מבעבר וליישם הצעות ערך ומיזמים עסקיים חדשים בקצב מאתגר • לשם כך דרושים להם כלים שיאפשרו את שבירת מודל העבודה הקיים ויאיצו הטמעת שינויים ויישומם, תוך רתימת טכנולוגיות הענן והבינה המלאכותית, מסבירים אריאל סלפטר, מנהל האנטרפרייז המסחרי בישראל של Google Cloud ואבנר שטראוס, יו"ר חברת הייעוץ שטראוס-אסטרטגיה

צילום: נטי לוי
צילום: נטי לוי

הכתבה בשיתוף Google Cloud

אחד האתגרים הגדולים העומדים לפתחם של ארגוני אנטרפרייז, בכל התעשיות, הוא אתגר ה-Execution של יוזמות עסקיות ומהלכים עסקיים חדשים, באיכות ובזמן קצר. ברוב הארגונים, הזמן החולף משלב הייזום והתכנון ועד היישום בפועל ארוך מאוד, ואינו תואם את הדרישות של המציאות העסקית המורכבת. הפער העצום בין הרצוי למצוי בתחום זה נובע מסיבות תרבותיות-ארגוניות וגם מחסמים תפעוליים-טכנולוגיים שונים. בשנים האחרונות, ארגונים רבים מאמצים טכנולוגיות של בינה מלאכותית, למידת מכונה, מחשוב ענן ועוד, מטמיעים אותן באסטרטגיה העסקית של הארגון ובכך מייצרים עבורו הזדמנויות חדשות - משיפור תהליכי עבודה, דרך חדשנות מוצרית, ועד למתן שירות משופר. אך כאמור, התהליכים הללו לעיתים מלווים באתגרים, כגון זמני הטמעה ארוכים מדי, הנובעים מהמורכבות הארגונית. מכאן עולה השאלה כיצד מייצרים ומקדמים מנועי צמיחה עסקיים חדשים ויוזמות עסקיות משמעותיות, הבאות לידי ביטוי בדיגיטל ובעולם הפיזי, באופן מיטבי ובקצבים שמתאימים לשוק של היום?

"ארגוני אנטרפרייז מאופיינים בגודל, יש להם אלפי עובדים ומאות אלפי לקוחות. בארגונים כאלה, נושא הטרנספורמציה הדיגיטלית נמצא בעדיפות עליונה של מקבלי ההחלטות, כקטליזטור מרכזי ליצירת מנועי צמיחה חדשים ושיפור המוצרים הקיימים", אומר אריאל סלפטר, מנהל האנטרפרייז המסחרי בישראל של Google Cloud. "אנחנו מלווים ארגונים בתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית ממוקדת בתרחישים עסקיים", הוא מוסיף, "טכנולוגיות הענן והבינה המלאכותית של Google Cloud מאפשרות ללקוחות לפתח שירותים מתקדמים ללקוחות הקצה, לקוחות רבים ברחבי העולם צורכים את השירותים המתקדמים הללו בפתרונות ש-Google מובילה כגון מנוע החיפוש Google Search ואלגוריתם בחירת הסרטונים של YouTube, טכנולוגיות אלה מוטמעות כיום בתהליכי העבודה של ארגונים שונים".

אריאל סלפטר / צילום: מולי נעים
 אריאל סלפטר / צילום: מולי נעים

"משך הזמן מגיבוש האסטרטגיה הדיגיטלית בארגוני אנטרפרייז ועד למוכנות לשוק יכול להגיע ל-10 חודשים, ואף הרבה מעבר לזה, גם בארגונים הכי זריזים. במגזר הממשלתי זה יכול להימשך גם שנים", מדגיש אבנר שטראוס, יו"ר משותף בחברת הייעוץ שטראוס אסטרטגיה. "לכן", הוא מוסיף, "אנחנו מנסים לייצר בארגונים מה שאנו קוראים לו Digital Factory - להעניק להם את הכלים לשבירת מודל הפעולה הקיים ולאפשר להם לייצר, 'לדלבר' ולהטמיע יוזמות עסקיות-דיגיטליות משנות משחק בקצב מתאים. החדשנות המואצת הזאת באה לידי ביטוי גם בייעול ושיפור תהליכים פנימיים בארגון וגם ביכולת להשיק מוצרים ויוזמות עסקיות חדשות בשוק".

שינוי תפישות, חשיפה לטכנולוגיות ואימוץ כלי חדשנות תוך 12 שבועות

כבר לפני 3 שנים זיהתה שטראוס אסטרטגיה את האתגר המתואר לעיל והקימה את X-Labs - זרוע היזמות והחדשנות של החברה שבליבה תכנית מהפכנית המכונה באותו שם. מטרת תכנית X-Labs הינה להעניק למנהלות ולמנהלים בכירים מארגוני אנטרפייז מובילים, כלים ושיטות מעולם הסטרט-אפ וחברות המוצר, כדי להעצים את החדשנות והיזמות בארגונים בהם הם מועסקים ולאפשר להם Fast Delivery - יכולת מימוש ויישום מהיר של יוזמות ומנועי צמיחה עסקיים חדשים.

אבנר שטראוס / צילום: ג'ימי שוורצקופף
 אבנר שטראוס / צילום: ג'ימי שוורצקופף

התכנית מבוצעת בשיתוף עם Google Cloud. לדברי שטראוס שילוב כוחות ייחודי שכזה מקנה להנהלות ארגוני אנטרפרייז כלים ויכולות מתקדמים להטמעת יזמות עסקית וחדשנות בארגון, משלב הרעיונאות, בניית החדשנות במודל העסקי, וה-Prototyping - ועד ליישום הטכנולוגי והתפעולי-ארגוני המלא בפועל. כל זאת באמצעות כלים ושיטות מעולם הסטרט-אפ וחברות המוצר המובילות.

התכנית נערכת בשתי מתכונות: X-Labs הפומבית, שבה לוקחים חלק מנהלות ומנהלים בכירים ממספר חברות מובילות במשק, ו-X-Labs הפרטית, שנערכת במיוחד עבור ארגון ספציפי. התכנית הפומבית האחרונה כללה משתתפות ומשתתפים, בדרג סמנכ"ל ומעלה, מ-30 חברות מובילות במשק. היא נמשכה 4 חודשים ונפרשה על פני 12 מפגשים. "לתכניות האלו נבחרים בכירים מתחומי השיווק, המכירות, פיתוח עסקי, אסטרטגיה, טכנולוגיה, דיגיטל, דאטה, ועוד, שהם המנהיגים בארגון, מי שבאים כדי לשנות, להשאיר חותם", מספר שטראוס. במהלך התכנית עובדים המשתתפים בקבוצות מעורבות. כל קבוצה מקימה מיזם ומפתחת, בזמן קצר, מיזם עסקי חדשני.

"בצורת עבודה שכזו, המשתתפים מאמצים כלים ושיטות בהם התנסו בפועל כדי ליישם תהליכים שיאיצו יכולת ה-Execution בארגון. הם נחשפים למודלים עסקיים שונים, צורת חשיבה אחרת, תפישות חדשות, שיטות פורצות דרך וטכנולוגיות חדשניות מתחומים שונים (כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה, מחשוב ענן ואבטחה, שמסיעות בתהליכים האלה)", מסביר סלפטר ומדגים: "אנחנו מיישמים למשל את העיקרון שגוגל מתמחה בו שהוא אחד המרכיבים המרכזיים בתהליכי עבודה מהירים מאוד: MVP - Minimal Viable Product, כלומר הגרסה הראשונית בעלת ערך מובהק ללקוח שאפשר להוציא מהר לשוק - ולהמשיך את תהליך הפיתוח במקביל. בעבר, לא היה נהוג לעבוד כך בתהליך היישום בארגון, והפיתוח, היישום וההטמעה נמשכו שנים. כיום אנחנו עושים זאת בתכנית בשבועות בודדים".

כלים נוספים בהם מתמחים משתתפי התכנית הם ה-Lean Canvas, Lean Business Plan, כלי מיתוג וסטוריטלינג, היכולת לזקק ארכיטקטורת יעד חכמה, ועוד.

מעבר לכלים החדשניים, נחשפים משתתפי התכנית ליכולות כלי הענן של גוגל. הדבר מאפשר להם לחזור לארגונים בהם הם מועסקים, להשתמש בבינה המלאכותית המתקדמת של גוגל בענן, שנגישה להם, וכבר בתחילת הדרך לקבל פתרון התחלתי טוב שמאפשר להם לצאת עם ה-MVP לשוק. חשוב לומר, שהתכניות לא מתמקדות רק בקיצור תהליך השינוי והפיתוח, אלא גם בהבנה איך אפשר לזקק את החדשנות למשהו פרקטי שניתן להציג להנהלה ולהתקדם מהר מאוד ליישום בפועל", מסביר סלפטר.

צילום: ניר אורון
 צילום: ניר אורון

המדדים להצלחה: אימוץ הכלים והשיטות, איכות ושלמות המיזמים ומנועי צמיחה

כדי לעזור לארגונים למדוד את השינוי שהצליחו לחולל מציעים סלפטר ושטראוס שלושה מדדים: המידה שבה המשתתפות והמשתתפים אכן מאמצים את שיטות העבודה והכלים שהם רוכשים במהלך התכנית, מידת השלמות והאיכות העסקית והטכנולוגית של המיזמים שנולדו בה, וכאשר התכנית מבוצעת במתכנות פרטית לארגון ספציפי: היכולת לייצר 3 מנועי צמיחה עסקיים חדשים שנכנסים לתכנית העבודה של אותו ארגון.

"אנחנו מכוונים מראש בתוכנית למיזמים שיתכתבו עם האסטרטגיה העסקית של הארגון ולכן מדד ההצלחה הוא כניסתם של המיזמים האלה לתכניות העבודה של הארגונים ברמת מוצרים המושקים בפועל עם מעטפת עסקית מלאה", מוסיף שטראוס.

באשר לאימוץ שיטות העבודה, שטראוס מסביר כי "כדי לסמן הצלחה במדד הזה אנחנו רוצים לראות שבתהליך העבודה הארגון נותן מענה שמאפשר להגיע משלב החזון למימוש אמיתי - תוך שבועות בודדים. כדי להמחיש כיצד נראית הצלחה במדד הזה, מביא סלפטר דוגמה של אחד מארגוני הקמעונאות הגדולים בישראל: "החזון שעמד בפני אותו ארגון היה לשפר את מערכת היחסים מול הלקוחות ולאפשר התאמה גדולה יותר לצרכיהם. הביצוע עבר דרך חיבור של מערכת ה-CRM שמשמשת לניהול מערכת היחסים עם הלקוחות, לקופות שאחראיות על מכירת המוצרים, אופליין ואונליין. הם יצרו תהליך עבודה שאיפשר להם להשלים את המהלך בזמן קצר. איך? הם החלו להשתמש בכלים של גוגל. למשל אנליטיקס, שמאפשר לראות בזמן אמת מה קורה עם הלקוחות וכן במנועי AI הנמצאים בענן ומאפשרים לנתח את הנתונים בזמן אמת, תוך שימוש במאגרי נתונים גדולים, וכך לייצר התאמה מוצרית ללקוח. כלומר, לייצר עבורו יתרון. אנחנו כגוגל נתנו להם את האפשרות להעשיר את הדאטה שלהם. כך אותו ארגון יכול היה כבר מהיום שבו עלה הרעיון להתחיל לממש את החזון לשיפור מערכת היחסים עם הלקוח".

המדד השני, כאמור, נוגע לשלמות ולאיכות טכנולוגית של המיזמים ומנועי הצמיחה שנולדו בתכנית. "ארגונים רוצים לייצר מנועי צמיחה פורצי דרך, עסקית וטכנולוגית", מסביר שטראוס. כדוגמה לכך הוא מביא ארגון אנטרפרייז מוביל מתחום השילוח. "אחת הבעיות הגדולות בעולם השילוח הן הכתובות השגויות. נניח שאתה גר ברחוב הרצל ולפעמים שוגים ושולחים לך חבילות לרחוב הרצליה או שלפעמים יש רחוב הרצל ושדרות הרצל; או שסתם קיבלת משלוח מחו"ל והכתובת בשגיאות כתיב וקשה לקרוא אותה", אומר שטראוס. טיפול בטעויות שכאלו יקר מאוד לחברה. הארגון הצליח על בסיס מנוע של AI ולמידת מכונה לתת מענה לכתובות השגויות ולתקן אותן. "כל זה בזמן שיא, באיכות גבוהה, בהתבסס על הכלים והשיטות של X-Labs, ותוך ייצור של מהלך שמביא לשוק ערך עסקי וחדשנות יוצאי דופן", הוא מוסיף. "באופן דומה ובהתבסס על אותם כלים ושיטות הצליחה החברה להקים מערך סיווג וסריקת מסמכים מבוסס AI המהווה פריצת דרך ברמה עולמית, ובאופן דומה גם אתר שירות עצמי מתקדם ללקוחות B2C".

לבסוף, המדד השלישי, הנוגע לאימוץ מנועי הצמיחה העסקיים, הוא למעשה פועל יוצא של שני המדדים הראשונים. "ב-Xlabs אנחנו כאמור נותנים לצוותים לעבוד על שלושה פרויקטים האמורים להפוך למנועי הצמיחה של הארגון, שאמורים ממש להזיז את המחוג. לכן, המדד השלישי הוא מספר הפרויקטים, היוזמות והמוצרים שהארגון מחליט לאמץ בסופו של דבר מתוך אלו המתוכננים, ולהכניס אותם לתכנית העבודה שלו", מסביר שטראוס.

"יכולות ניבוי ואופטימיזציה חוצות מגזרים"

האתגרים ותהליך ההטמעה המתואר לעיל הינם חוצי תעשיות, לדברי סלפטר ושטראוס. "אנחנו רואים כיום ארגונים שמתמודדים עם האתגר הזה בכל המגזרים. מפיננסים, ביטוח, בריאות, תעשיה ושירותים ועד למגזר הפארמה והאנרגיה. אנחנו מראים ומסבירים להם איך כלים טכנולוגיים, כמו למשל בינה המלאכותית, ומחשוב ענן, מעניקים להם יכולות ניבוי ואופטימיזציה", אומר סלפטר."שוב ושוב עולה הפידבק שהכלים והשיטות של X-Labs עזרו להם להבין שיש דרך אחרת, הרבה יותר מהירה, מבוססת גישת ה-Product, לעשות את הדברים", מציין שטראוס ומוסיף כי "במיוחד בארגון גדול ומורכב שהטכנולוגיה היא מרכיב קריטי בשרשרת הערך שלו, חייבים להיות מפוקסים על הלקוח/על החוויה, וכאן עבודה על ה-Lean Canvas עוזרת לדייק את הצורך, למקד את הצוות, לפשט את מה שבסוף יהיה 'Product', שהוא בעצם יכולת עסקית/שירות/חוויה שהטכנולוגיה היא חלק מרכזי בהם, מהנקודה הזו הכל כבר זורם מהר ופשוט".

"בסופו של דבר מדובר בתהליך של הפרייה הדדית", מסכם סלפטר. "אנחנו מחפשים חברות שיש להן הרצון לייצר יזמות וחדשנות פורצת דרך בתחומן, המעוניינות להתניע תהליכים של שינוי, מתן הצעות ערך משנות משחק, ויישום חכם של טרנספורמציה דיגיטלית".

"אנחנו מאמינים שהפעולות, הכלים והמדדים שאנחנו מציעים - יכולים בסופו של דבר לסייע לכמעט כל חברה להתגבר על האתגר שבשינוי התהליכים הקיימים ולאמץ את מה שנדרש לצורך שינוי מהיר, משלב החלום ופיצוח החדשנות העסקית ועד יישום בפועל, גם בארגון אנטרפרייז גדול ומורכב", מוסיף שטראוס לסיום.

צרו איתנו קשר *5988