שופרסל מנקה מדפים: הרווח הנקי התאפס ב-2022

הדוחות הכספיים לשנה החולפת מלמדים על ירידה חדה ברווחיות שופרסל • הרווח הנקי השנתי של שופרסל עמד ב-2022 על מיליון שקל בלבד, לעומת רווח נקי של 393 מיליון שקל ב-2021

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

2022 הייתה שנה שבעלי המניות של שופרסל  יעדיפו לשכוח. מניית רשת המזון הגדולה בישראל צללה ב-40%, על רקע הרעה משמעותית בתוצאות העסקיות וטלטלות בצמרת הנהלת החברה, המתנהלת ללא גרעין שליטה. בסופן של אלו ניצב כיום איציק אברכהן, המנכ"ל לשעבר, בראשות הדירקטוריון, בעוד שאת כס המנכ"ל מאייש אורי וטרמן.

● בין הפטיש לסדן: חוב כבד וצניחה בשווי הנכסים הזניקו את תשואת אג"ח דסק"ש 
לא הוכח שגבתה מחיר מופרז על קוטג': בית המשפט העליון קיבל את ערעור תנובה
לא רק בתל אביב: חנויות הנוחות תופסות תאוצה למרות יוקר המחיה | ניתוח

הדוחות הכספיים לשנה החולפת מלמדים על ירידה חדה ברווחיות הרשת, לצד תוכנית התייעלות שהובילה ההנהלה החדשה. בשורה התחתונה עמד הרווח הנקי השנתי של שופרסל ב-2022 על מיליון שקל בלבד - נפילה של 99% ביחס לרווח נקי של 393 מיליון שקל ב-2021.

לצד ירידה של פחות מ-1% בהכנסות, שהסתכמו ב-14.7 מיליארד שקל, וירידה קלה בשיעור הרווח הגולמי (26.5% מהמחזור), תוכנית ההתייעלות בעלות של 182 מיליון שקל (בעיקר סגירת סניפים וצמצום במספר עובדי המטה) הובילה לצניחה של 63% ברווח התפעולי השנתי של שופרסל, שהסתכם ב-283 מיליון שקל.

 

בנטרול אותה תוכנית התייעלות, עמד הרווח התפעולי של הרשת על 394 מיליון שקל - ירידה של 45% המיוחסת בין היתר להתייקרות תשומות והשפעת האינפלציה. רשת הפארם Be שבבעלות שופרסל רשמה הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של כ-2 מיליון שקל בשנת 2021. הקיטון ברווחי רשת זו נבע משינוי בתמהיל המכירות, מעלייה בהוצאות שכר עבודה ושכר דירה וכן מעלייה בתשומות בהשוואה לשנה קודמת, שהושפעה לטובה ממשבר הקורונה.

פעילות הנדל"ן של שופרסל ייצרה רווח תפעולי שנתי של 172 מיליון שקל - בדומה לזה של תחום הקמעונות.

ודמני קיבל 728 אלף שקל על ארבעה חודשים

כאמור, השנה האחרונה כללה מאבקי כוח שבסיומם מצאו עצמם מחוץ לחברה היו"ר יקי ודמני והמנכ"ל שאותו הביא, עופר בלוך, שכיהן במשך כחודשיים בלבד בתפקיד טרם הדחתו על-ידי היו"ר החדש אברכהן. עלות השכר של ודמני בגין ארבעה חודשים אשתקד עמדה על 728 אלף שקל, ואילו בלוך קיבל שכר בעלות של 1.76 מיליון שקל - כאמור עבור חודשיים.

היו"ר אברכהן, שפתח את 2022 כמנכ"ל שופרסל, ובהמשכה, לאחר שפרש בשל חילוקי דעות עם ודמני, חזר לתפקיד היו"ר, קיבל שכר בעלות שנתית של 4.9 מיליון שקל. המנכ"ל אורי וטרמן, שמכהן מאז יולי בתפקיד המנכ"ל (קודם לכן ניהל את רשת Be), קיבל שכר בעלות כוללת של 4.1 מיליון שקל.

"לשופרסל היו שנתיים מדהימות במהלך הקורונה, ב-2020-2021", הסביר היו"ר איציק אברכהן בשיחה עם גלובס. מה שקרה לדבריו במהלך השנה שחלפה הוא ששופרסל "הייתה צריכה להתארגן מחדש, גם עם מערכות היחסים עם הספקים שלה. אחרי כל רעשי הרקע אנחנו יוצאים לדרך חדשה ב-2023. אני שמח על מהלכי ההנהלה, ובטוח שנצליח לצמוח".

המנכ"ל וטרמן ציין כי "השנה התחילה עם שינויים מסיביים בצמרת החברה. בעצם, החל מיולי חזרנו לעבוד במבנה החדש בצמרת. השקענו בהחלפת ההנהלה, והמאבק מול הספקים השפיע עלינו ברבעון הרביעי. משום שלא הסכמנו להעלות מחירים, ירדו מוצרים שלהם מהמדפים. ברגע שהתחלנו להיפגע במכירות, נאלצנו להסכים עם חלק מהעלאות המחירים, אבל בצורה מופחתת".

"מתכננים להביא מוצרים ממותג ספאר האירופי"

בחודשים הקרובים צפויה הרשת המתחרה יינות ביתן לקדם את פתיחת סניפי קרפור בישראל. מדובר במהלך שרבים תולים בו תקוות שיצליח להוזיל את יוקר המחיה. זאת משום שקרפור היא רשת בינלאומית שתוכל לשווק בארץ מוצרים ממותגה הפרטי המוזל.

לדברי וטרמן, "אנחנו פועלים לפי תוכנית העבודה שלנו. לפני חצי שנה הובלנו מאבק מול הספקים הגדולים להוזלת המחירים. בסופו של דבר הצרכן הישראלי בחר לקנות את המותגים שהוא מכיר (ולא המותג הפרטי, ח' ש').

"אנחנו מתכננים להביא מוצרים מהמותג ספאר האירופי. זו רשת עם מכירות של מעל ל-40 מיליארד אירו בעולם".