הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה באדום; מדד הבנקים סיים את השבוע בירידה של 3.5%

מדד ת"א 35 אומנם סיים את היום בדומה לרמת הפתיחה, אך מדד ת"א 125 השיל 0.4%, ומדד ת"א 90 ירד ב-1.5% • ירידות נרשמו גם באג"ח הממשלתיות • הדולר נסחר סביב 3.65 שקלים, האירו עולה ל-4.04 שקלים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית. מדד ת"א 35 אמנם סיים את היום בדומה לרמת הפתיחה, אך מדד ת"א 125 השיל 0.4%, ומדד ת"א 90 ירד ב-1.5%. בסיכומו של שבוע, שלושת המדדים רשמו ירידות קלות של 0.1%-0.3%. מחזור המסחר היה גבוה מהרגיל, במיוחד בהתחשב במחזורים הדלילים שנרשמו בימי חול המועד, והסתכם ב-3.09 מיליארד שקל.

שיעורי ירידה חדים אף מעבר לכך נרשמו במדדי הבנקים (שצנח ב-2.5% וסיים את השבוע בירידה של 3.5%) ובמדד הבנייה (שירד ב-2.2% אך את השבוע סיים כמעט ללא שינוי). מדד הקלינטק, שעלה היום בכ-0.3%, רשם עלייה שבועית של כ-3%.

בשוק האג"ח, מדד תל גוב שקלי 10+ של הממשלתיות לטווחים ארוכים צנח בכמעט 1% היום, ותשואת האיגרת ל-10 שנים קפצה ל-3.84%. מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים סיימו בירידות מתונות של עד 0.1%.

16:00

הירידות בבורסה מתמתנות בחלק מהמדדים. מדד ת"א 35 מחק כמעט את כל הירידה ומשיל כ-0.1%, ואילו מדד ת"א 90 ממשיך לרדת בשיעור חד יותר של 1.7%. גם מדד הבנקים בולט לרעה בירידה של 1.8%, מדדי הנדל"ן והבנייה משילים 2.2% ו-2.4% בהתאמה ומדדי הביומד והתקשורת מאבדים 2.6% כל אחד. בצד החיובי שני מדדים ענפיים בלבד - מדד הנפט וגז שעולה ב-0.1% ומדד הקלינטק שמטפס ב-0.5%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים לאומי, הפועלים ודיסקונט. גם טאואר שמטפסת בכ-5.5% לאור פער ארביטראז' חיובי מרכזת מחזור גבוה מהרגיל.

ברנמילר  ממריאה בקרוב ל-50% במחזור גבוה מהרגיל, לאחר שדיווחה על מגעים מתקדמים לשיתוף פעולה עם חברת אנרגיה גלובלית מובילה להפחתת פליטות פחמן בתהליכי ייצור חום ואנרגיה ברחבי העולם. "ברנמילר צפויה להציע לשותפה אפשרות להשקיע בחברה כמשקיע אסטרטגי, בעבור שיעור החזקה נמוך בברנמילר", צוין בדיווח בנוסף.

14:20

מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-0.7% ות"א 90 צונח ב-2.3%. מדד הבנקים צונח ב-3%, מדד הבנייה ב-3.2%, מדד הביומד נופל ב-3.3% ומדד תקשורת וטכנולוגיות צונח ב-3.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-965 מיליון שקל.

ירידות חדות רושמות בין השאר אודיוקודס, דוניץ , אקרו, הכשרת הישוב , תדיראן, פוקס , מגה אור, נופר אנרג'י  ושיכון ובינוי .

12:40

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 עבר לירידה של כ-0.4% ות"א 90 רושם ירידה של כ-2%. מדד ת"א בנייה נסוג ב-2.6%, מדד הביומד נופל ב-3% ומדד הבנקים צונח ב-2.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-727 מיליון שקל.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק קלות מול הדולר והאירו, לעומת רמות המסחר אתמול ונסחר סביב 3.653 שקלים לדולר ו-4.028 שקלים לאירו. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "בצל חופשת הפסח, והירידה החדה בהיקפי הפעילות של יצואנים ומשקיעים זרים, פעילות מחוץ לישראל הביאה להתחזקות הדולר אל מול השקל, גם בשעה שהדולר נחלש אל מול המטבעות המרכזיים. עודפי הביקוש לדולר, יתמכו בחולשה בשוקי המניות, כאשר המוסדיים צמצמו את היקף הגידורים עם הירידה בשווי תיק ההשקעות. תשומת הלב תופנה לנתוני מדד המחירים לצרכן הצפויים להתפרסם מחר. מדד המחירים לצרכן צפוי להצביע על התמתנות האינפלציה בישראל". 

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 1.1% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים יורדים בכ-0.2%. 

10:45

ירידות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לירידה של כ-0.1% ות"א 90 רושם ירידה של כ-1.5%. מדד תקשורת וטכנולוגיות בולט בירידה של 2.5% ות"א בנייה נסוג ב-1.7%. 

עליות בולטות רושמות ברנמילר , לאונרדו וטאואר ומנגד ירידות חדות רושמות בין השאר כן פייט, אודיוקודס, תדיראן גרופ  ואאורה .

בעלי עניין: יובל גולן, דירקטור בחברת פינרג'י , רכש בבורסה 9,000 מניות של החברה במחיר של כ-3.63 שקלים למניה.

חיים מר, מבעלי השליטה בחברת מר , רכש בבורסה 5,696 מניות של החברה במחיר של 4.98 שקלים למניה.

10:02

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה. מדד הביטוח בולט בירידה של 1.8%.

טאואר  מזנקת בכ-6%, איי.סי.אל ב-3.3% ולייבפרסון  בולטת עם עלייה של 4%. עוד בולטות בעליות נובה , אורמת, קבוצת דלק  ונכסים ובנין .

מנגד, ירידות בולטות רושמות בין השאר שיכון ובינוי , מגדל ביטוח , הפניקס  וקמטק.

08:30

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר עם התחזקות של השקל מול הדולר והאירו, לעומת רמות המסחר אתמול. הדולר נסחר סביב 3.658 שקלים לעומת כ-3.69 שקלים אתמול במהלך המסחר, והאירו נסחר סביב 4.018 שקלים לאחר שאתמול קפץ ביותר מ-2% לעומת השער היציג ונסחר סביב 4.03 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

הסוחרים בבורסה יחזרו היום לזירה לאחר יומיים של פגרה בשל חג הפסח השני. היום צפוי ככל הנראה להיפתח במגמה מעורבת. ביום שני הבורסה בתל אביב ננעלה בתנודות קלות בלבד בסופו של עוד יום מסחר מקוצר בשל חול המועד. מדד ת"א 35 נותר יציב, מדד ת"א 125 עלה בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 עלה ב-0.2%. מחזור המסחר היה נמוך מהרגיל בשל החג והסתכם בכ-694 מיליון שקל.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. זאת לאחר שאמש המסחר בוול סטריט ננעל בירידות. נאסד"ק איבד כ-0.9%, S&P 500 ירד ב-0.4% ודאו ג'ונס נחלש ב-0.1% ושבר רצף של ארבעה ימים עם עליות. 

● המט"ח, האינפלציה ודירוג האשראי: היומיים המשמעותיים של הכלכלה הישראלית 

באסיה המגמה מעורבת. מדד הנג סנג בהונג קונג רושם ירידה של כ-0.5%, בטוקיו מטפס הניקיי ב-0.1% ובסיאול נרשמת יציבות. בורסת שנחאי עולה בכ-0.1%. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים והן צפויות לעלות הבוקר. איי.סי.אל  בולטת עם 3%, טאואר  6%, לאונרדו  כ-8%, אורמת 2.2% ומנגד אנרג'יאן  בולטת עם פער שלילי של כ-5%.

בוול סטריט תתחיל היום עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2023, כשחברת התעופה דלתא תפרסם תוצאות. מחר יפרסמו דוחות הבנקים הגדולים וולס פארגו, סיטיגרופ וג'יי.פי. מורגן.

● הציבור ממשיך לקנות קרנות נאמנות כספיות ולהוציא כספים לחו"ל 

2. שוקי האג"ח

האג"ח הממשלתיות של ארה"ב נסחרות כעת ביציבות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-3.40% ותשואת האג"ח לשנתיים על כ-3.98%. 

בשוק האג"ח המקומי נרשמה יציבות ביום שני: מדדי תל בונד המרכזיים סגרו בדומה לרמת הפתיחה, וכך גם מדדי האג"ח הממשלתיות תל גוב כללי ותל גוב שקלי 10+ של האיגרות לטווחים ארוכים. תשואת האג"ח ל-10 שנים נשארה ברמה של 3.78%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

המסחר בשקל היה סוער אתמול, למרות חופשת החג. האירו זינק ב-2.2% ומחיר מטבע אחד עומד על 4.03 שקלים. הדולר התחזק ב-1.3% לשער של 3.67 שקלים. 

בעולם נסחר הדולר כעת ביציבות מול האירו והליש"ט ומתחזק בכ-0.1% מול הין היפני.

● שפל כזה לא ראינו הרבה זמן: מאחורי הקלעים של הדרמה בשוק המט"ח 

הנפט הגולמי המשיך לעלות בחדות אתמול וכעת החוזים נסחרים בירידות קלות. מחיר הנפט האמריקאי הגיע לכ-83 דולר לחבית ומחיר הברנט 87 דולר לחבית. הזהב ממשיך לטפס ורושם עלייה קלה לרמה של 2,033 דולר לאונקיה.

בזירת הקריפטו, הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב 30 אלף דולר והאת'ריום רושם עלייה ל-1,915 דולר.

4. מאקרו

גזרת המאקרו בארה"ב הייתה סוערת במיוחד אתמול. אינפלציה גבוהה לצד שוק עבודה שנותר הדוק הביאו לכך שבכירי הפדרל ריזרב העריכו כי יבצעו העלאת ריבית גם במאי, למרות צפי למיתון בהמשך השנה. כך עולה מהפרוטוקולים של הבנק המרכזי של הישיבות שהיו לפני העלאת הריבית האחרונה במרץ, שהתפרסמו אתמול (ד'). המשתתפים בישיבות "ועדת השווקים הפתוחים" הדגישו כי מצב שיחייב את הבנק "בצעדי הידוק מוניטרי נוספים ייתכן בהחלט". 

עוד לפני כן פורסם בארה"ב כי קצב האינפלציה השנתי עומד על 5% במרץ, שפל של כמעט שנתיים. הקצב נמוך מהתחזיות שעמדו על 5.2% ומדובר בהתקררות משמעותית בהשוואה ל-6% בפברואר. מדד הליבה שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה עמד על 5.6% (בהתאם לצפיות), עלייה קלה לעומת מ-5.5% בפברואר. 

● האינפלציה בארה"ב הפתיעה לטובה, מה יקרה לריבית ואיך יושפע הדולר? 

נתונים אלה, בצירוף דוח התעסוקה מהשבוע שעבר, יעמדו במרכז הדיונים בישיבה הבאה של הפד ב-3 במאי, שיצטרך להחליט אם להעלות את הריבית שוב, ובכמה. 

היום יתפרסמו נתוני הצמיחה בבריטניה ובארה"ב יתפרסם (ב-15:30) מדד מחירי היצרן לחודש מרץ (צפי ליציבות) לצד נתוני שוק התעסוקה השבועיים.

בישראל יתפרסם מדד המחירים לצרכן מחר (שישי ב-14:00). על פי התחזיות האינפלציה תרד מ-5.2% ל-5% בחישוב שנתי - אך ברמה החודשית תירשם עלייה של כ-0.5%. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, התייחס בסקירתו למדד המחירים לצרכן הישראלי ומעריך שלמרות מבצעי רשתות המזון לפני חג פסח, מחירי המזון (ללא פירות וירקות) יעלו ב-0.3%. לצידם, גם רכיב הדיור צפוי לזנק ולתרום עלייה של כ-0.2% למדד. "סעיף הלבשה והנעלה צפוי לעלות ב-4% ולהביא לעלייה של 0.1% במדד, הוצאות על נסיעה לחו"ל יעלו את המדד ב-0.07% (בעיקר בשל הפיחות בשקל והעלייה במחירי הטיסות במונחים דולריים)", הוא מפרט בסקירה.

מצד שני, "לראשונה מאז חודש מאי 2022, מחירי המכוניות המשומשות צפויים לרדת ב-0.7%, אולם משקל סעיף זה במדד הוא נמוך, כך שהתרומה תהיה ירידה של פחות מ-0.02%. נוסף על כך, גם מחירי הדלקים שירדו בכ-0.8% צפויים למתן את עלייתו של המדד".

5. תחזית

לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב כותב רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כי "נתוני אינפלציה נמוכים מהצפי בארצות הברית מקטינים לכאורה את הסיכוי להמשך העלאות ריבית בארצות הברית. סביר להניח כי הסיכוי להעלאת ריבית בחודש הבא יקטן בעקבות התוצאה. עם זאת, התמונה מורכבת יותר. מדד המחירים לצרכן ללא מוצרי מזון ואנרגיה (מדד הליבה) משקף טוב יותר את הביקוש בתוך ארצות הברית ולכן הבנק הפדרלי מתמקד בו במאבקו נגד האינפלציה ובניסיונו לצנן את קצב הפעילות הכלכלית. מדד זה עלה 0.4% בחודש מרץ, פי 4 מעליית המדד הכללי, וירידה קלה בלבד מקצב עלייתו בחודש הקודם. קצב עליית המדד בחישוב 12 חודשים אחורנית אף עלה מ-5.5% ל-5.6%, כמעט פי 3 מיעד האינפלציה שהפד חותר אליו. תוצאה זו תאמה את ציפיות השוק".

לדברי מנחם, "קצב עלייתו השנתית של מדד הליבה עומד על 5.5% עד 5.7% בארבעת החודשים האחרונים ואינו מראה סימני ירידה. במבט להמשך, צריך לדעת כי חלק ניכר מהאטת האינפלציה הכללית נבע מסעיף האנרגיה, שעבר מעלייה של 5.2% לירידה של 6.4%. לנוכח התאוששות מחיר הנפט בעולם לאחרונה, השפעה זו לא אמורה לחזור על עצמה בחודשים הבאים. כמו כן, סעיפי המוצרים השונים עולים עדיין בקצב שנתי גבוה מ-8% ועליהם מנסה הריבית להשפיע. בתוך כך, הנתונים הכלכליים האחרונים בארצות הברית בכל זאת מצביעים על האטת מה של הפעילות הכלכלית".

בשורה התחתונה, הוא כותב, "נתון שבשורה התחתונה מעודד מבחינת השוק שכן בעקבותיו הסיכוי לבלימת עליית הריבית גדל, אך אין בו כדי להבטיח כי כך יקרה ויש להמתין לתגובת הבנק הפדראלי. צריך לזכור כי שוק העבודה עודנו חזק לפי נתוני התעסוקה שפורסמו בשבוע שכבר, כולל ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה".