הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; מדדי הנדל"ן צנחו ב-2%, נכסים ובניין איבדה כ-7%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.9%, ומדדי 125 ו-90 השילו כ-0.7% • הדולר התחזק מול השקל • אודיוקודס פרסמה דוחות והכריזה על תוכנית התייעלות; גילת, שזינקה אחרי הדוחות, סיימה בעלייה של 2.3%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בבורסה הסתיים במגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד ב-0.9%, ומדדי 125 ו-90 השילו כ-0.7%. מדד הבנקים ירד ב-0.3%, מדד הנפט בלט בירידה של 1.9%, ומדדי הנדל"ן, בנייה ומניב ישראל צנחו ב-2%, כל אחד. בצד החיובי, מדד הביומד טיפס בניגוד למגמה בשוק ועלה בכ-0.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.28 מיליארד שקל, כשאת המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו נייס, לאומי, הפועלים, איי.סי.אל  ובזק. אנרג'יאן  בלטה בירידה של 4.7% במחזור גבוה. עוד ירידות מהותיות רשמו קדימהסטם, נכסים ובניין , לאונרדו ושיכון ובינוי .

בצד החיובי נרשמו עליות בולטות לאלביט הדמיה , מניף , פורסייט, ישראייר, אינטרקיור ונאייקס. גילת , שבלטה לאורך היום אחרי הדוחות, סיימה בעלייה של 2.3% בלבד.

באג"ח, מדדי תל בונד הקונצרניים סיימו בעליות של 0.1%-0.2% וגם בגזרה הממשלתית המגמה הייתה חיובית. מדד תל גוב שקלי 10+, של האגרות לטווחים ארוכים, עלה ב-0.1%. תשואת האג"ח ל-10 שנים נותרה ללא שינוי, 3.69%.

בגזרת המט"ח, שער הדולר היציג עלה ב-0.7% ל-3.65 שקלים בעוד ששער האירו היציג נותר ללא שינוי ברמה של 4.01 שקלים.

16:00

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל פיננסים, מעריך כי "סיכוי טוב שאופק הדירוג של ישראל יירד לשלילי גם בעיניי חברת הדירוג S&P".

"כיום מדרגת S&P את ישראל ב-AA מינוס, גבוה יותר בהשוואה לחברות הדירוג האחרות (A פלוס). אנו לא נותנים הסתברות גבוהה לפגיעה בדירוג השבוע, לאור הביצועים הפיסקליים הטובים יותר של ישראל בהשוואה בינלאומית: בצמיחה, בגירעון וביחס חוב-לתוצר. אך ההאטה הכלכלית בעולם, במיוחד בענף ההייטק שמהווה חלק משמעותי יותר בתוצר הישראלי יחד עם החששות לגבי השפעת שינויי החקיקה והמחלוקת סביבה על הפעילות הכלכלית, יכולים בהסתברות גבוהה להביא לכך שאופק הדירוג של ישראל ירד לשלילי. יש לזכור שלפני כשבועיים חברת הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של צרפת (גם בגלל ההפגנות והפגיעה הכלכלית) ואופק הדירוג של S&P לצרפת הוא שלילי", כותב קליין בסקירתו השבועית.

14:38

מניית גילת  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה היום על הכנסות בסך של 59.0 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, גידול של 15% בהשוואה להכנסות בסך של 51.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. הרווח הנקי על בסיס GAAP הסתכם ב-5.6 מיליון דולר בהשוואה להפסד נקי בסך של 2.5 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-3.8 מיליון דולר בהשוואה להפסד נקי של 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. 

14:05

נמשכת המגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.8% ות"א 90 רושם ירידה של כ-1.1%. מדד הבנקים נסוג ב-1%, מדד הבנייה בולט עם ירידה של כ-1.6% ואילו מדד הביומד מטפס בכ-0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-520 מיליון שקל בלבד.

ירידות בולטות רושמות בין השאר קרסו נדלן , אזורים , אקרו , נאוויטס, נכסים ובניין , נאייקס, אלקטרה צריכה  (שהשיקה היום רשמית את רשת קרפור בישראל) וטראקנט.

בצד הירוק בולטות אודיוקודס, מניף, מלרן, גילת, קדימהסטם ופריון.

12:05

ירידות בבורסה, במקביל למגמה שלילית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.7% ות"א 90 רושם ירידה של כ-0.2%. מדד הבנקים נסוג ב-1% ומנגד מדד הביומד מטפס בכ-1.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-280 מיליון שקל בלבד.

בשוק המט"ח השקל נחלש אל מול המטבעות הזרים המרכזיים. הדולר נסחר כעת אל מול השקל בעלייה של כ-0.8% לעומת השער היציג ושער החליפין עומד כעת על 3.66 שקלים לדולר אחד. בה בעת, גם האירו מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 4.02 שקלים למטבע. 

למרות הירידות בשוק המטח כתוצאה מההתחממות בזירה הביטחונית. יש הסוברים כי אנו נראה שינוי בהיחלשות השקל בהמשך. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות מוסר לגלובס כי "צמצום פעילותם של המשקיעים הזרים בזירה המקומית מותיר את עיקר הפעילות למוסדיים המקומיים והזרים. החשש מהדרדרות הפעולה המקומית לאירוע כלל זירתי תורם לביקושים לדולר ולפיחות המהיר". פריימן מוסיף שלהערכתו המשך הפיחות יפגוש היצעי מט"ח מצד יצואנים שיבקשו לגדר ברמות שערים גבוהות.

10:50

ירידות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ות"א 90 רושם ירידה של כ-0.1%. מדד הנפט והגז נסוג ב-1% ומנגד מדד הביומד קופץ ב-2%.

עליות חדות רושמות בין השאר קדימהסטם , מניף  (לאחר הדוחות שפרסמה הבוקר), נקסט ויז'ן , אייסקיור מדיקל , אורמד, פריון וגילת.

מנגד, בצד האדום בולטות נאייקס, אזורים  וישראל קנדה .

10:01

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.4% ואילו ת"א 90 עולה בכ-0.1%. 

ירידות בולטות רושמות אנרג'יאן, פתאל החזקות , שיכון ובינוי , קבוצת דלק, אשטרום ונכסים ובניין .

מנגד, אודיוקודס מזנקת בכ-8% לאחר הדוחות שפרסמה הבוקר. "בהינתן שרכישות על ידי הלקוחות מושפעות מחוסר ודאות מאקרו-כלכלית בטווח הקרוב, אנו נוקטים בפעולות מיידיות על מנת להתאים את מבנה ההוצאות שלנו ולהפחית את מספר העובדים בכ-8% עד 10% במהלך 6-12 החודשים הבאים, כ-6% מהם באופן מיידי. הקיצוץ במספר העובדים יתורגם לירידה בהוצאות התפעוליות החל מתחילת הרבעון השלישי", אמר שבתאי אדלרסברג, נשיא ומנכ"ל אודיוקודס. החברה העסיקה בסוף השנה שעברה 966 עובדים,מתוכם 491 בישראל.

09:18

אלביט מערכות  עדכנה הבוקר כי זכתה בחוזה בהיקף של כ-71 מיליון דולר לאספקה ותחזוקה של מערכות אימון לצבא בריטניה, לתקופה של 3 שנים.

אודיוקודס  דיווחה כי הכנסותיה ברבעון הראשון הסתכמו ב-59.2 מיליון דולר, ירידה של 10.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההפסד הנקי הסתכם ברבעון בכ-200 אלף דולר לעומת רווח נקי של 8.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-2.7 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 11.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. 

08:30

על רקע ההסלמה הביטחונית השקל נחלש אל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.5% לעומת השער היציג שנקבע אתמול ונסחר סביב 3.65 שקלים לדולר אחד. גם האירו עם עלייה בשיעור של 0.4% ונסחר סביב 4.01 שקלים למטבע.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.6% ומדד ת"א 90 רשם ירידה של כ-1.3% במקביל לירידות קלות בבורסות אירופה וארה"ב. מדד הבנקים נפל ב-1.9%, ומדד הבנייה בלט עם ירידה של כ-2.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.55 מיליארד שקל. 

הסוחרים בבורסה יעקבו מקרוב אחרי ההסלמה הביטחונית בדרום הארץ, שעשויה להשפיע על המסחר לשלילה. 

● כצמן הרגיע את השוק? באי.בי.אי מסמנים את האתגר הקרוב שעומד בפני ג'י סיטי

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת, לאחר שהיום פורסמו נתוני הייצוא והייבוא של סין. העודף במאזן המסחר של סין עמד בחודש שעבר על כ-90 מיליארד דולר, לעומת צפי לעודף של כ-71 מיליארד דולר. מדד הניקיי בטוקיו עולה בכ-0.9%, ההנג סנג יורד בכ-0.5% ובורסת שנחאי מטפסת בכ-0.4%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. זאת לאחר שאמש ננעל המסחר בניו יורק במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידה של כ-0.2%, מדד S&P 500 טיפס בשיעור מזערי והנאסד"ק עלה בכ-0.2% בסיום. 

עונת הדוחות נמשכת והיום ובימים הקרובים יתפרסמו בין השאר תוצאות גילת, אודיוקודס , אורמת , איי.סי.אל , טבע  (בדוח ראשון תחת המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס), נייס , נובה ואנלייט אנרגיה.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אנרג'יאן  בולטת עם פער שלילי של כ-4.7%, אלביט מערכות  1.1% ומנגד פריון עם פער חיובי של 1.7%. 

● מודעה בעיתון חשפה: אחת המשפחות העשירות בישראל מוכרת נדל"ן ב-200 מיליון שקל

2. שוקי האג"ח

אתמול בניו יורק תשואות האג"ח הממשלתיות המשיכו לעלות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-6 נקודות בסיס ל-3.51% (אחרי שזינקה ביום שישי בכ־8 נקודות בסיס) ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה ב-8 נקודות בסיס, לרמה של כ-4% (לאחר שדוח התעסוקה החזק שפורסם בשישי הטיס אותה בכ־18 נקודות). כעת נרשמות ירידות קלות בתשואות.

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אתמול ירידות של עד 0.8% בגזרת האיגרות הממשלתיות השקליות, ומדדי תל בונד הקונצרניים שמרו על יציבות. 

כלכלני בנק הפועלים מציינים, לקראת החלטת חברת דירוג האשראי S&P ביום שישי, כי היא "פתוחה לחלוטין. בניגוד למודי'ס סביר להניח ש-S&P יציינו בדוח גם את הסיכונים הכלכליים ואת ההרעה במצב הפיסקאלי. מנגד אולי ידגישו פחות את סיכון הרפורמה, לאור המשא ומתן המתנהל. אם תתקבל החלטה להפחית את תחזית הדירוג, עשויה להיות לזה השפעה שלילית על שוק החוב המקומי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח נרשמו אתמול ירידות קלות בשערי הדולר והאירו בשעות הערב. הדולר ירד לכ-3.63 שקלים והאירו לכ-4 שקלים. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מעריך כי "העליות בסופ"ש בארה"ב גררו את המוסדיים למכור מט"ח במסגרת מדיניות הטייס האוטומטי, מהלך שגרר להיחלשות הדולר. בשלב הנוכחי הציפייה למגמה חיובית בשוקי המניות, עם התמתנות במדיניות הבנקים המרכזיים, תורמת לפוטנציאל חולשת הדולר".

עוד הוא הוסיף, כי בזירה המקומית עתיד דיוני הרפורמה השיפוטית בבית הנשיא "יכתיב את כיוון שער החליפין".

בשוק הפורקס העולמי הדולר מתחזק בשיעורים של עד 0.1% מול האירו והליש"ט ונחלש בכ-0.1% מול הין היפני.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות קלות בחוזים על הנפט לאחר יומיים של עליות חדות. הזהב נסחר ביציבות סביב 2,035 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו הביטקוין מטפס קלות ונסחר סביב 27.6 אלף דולר. האת'ריום נסחר סביב 1,845 דולר. 

● רוצים גם וגם: המשקיעים נזהרים, אבל פוחדים להחמיץ ראלי במניות

4. מאקרו

בסוף השבוע צפויה סוכנות הדירוג S&P לפרסם את הדוח שלה על ישראל, אך הדרמה העיקרית בשווקים צפויה ביום רביעי עם פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב (ב-15:30 שעון ישראל).

על פי התחזיות, מדד המחירים לצרכן עלה ב־0.4% באפריל, אך הקצב השנתי ייוותר ללא שינוי בהשוואה למרץ, 5%. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים במיוחד, צפוי לרדת ב-0.1%, מקצב שנתי של 5.6% ל-5.5%. ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים ליצרן.

כשבוע אחרי שהפד העלה ריבית בארה"ב, ביום חמישי תתפרסם גם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באנגליה. הצפי הוא לעלייה של 0.25% בשיעור הריבית, מ-4.25% ל-4.5%. ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה בממלכה.

5. תחזית

כלכלני הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי עליות המחירים הנוכחיות בישראל הן במידה רבה סגירת פערים מול התייקרויות שאירעו בעולם בשנה האחרונה, ובישראל הן נבלמו באופן זמני. "זו גם הייתה אחת הסיבות לכך ששיעורי האינפלציה בישראל היו נמוכים ביחס לעולם, אך עתה הם מתיישרים עימם. הממשלה תתקשה למתן עליות מחירים בהמשך הדרך, זאת לאור הירידה החדה בהכנסות המדינה ממסים. עליית השכר עד כה היא מתונה יחסית אך שוק העבודה הדוק, ולא מן הנמנע שנראה את עליית השכר מואצת. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 2.9% ל-12 החודשים הקרובים ואנו מעריכים שעיקר הסיכון הוא לאינפלציה גבוהה יותר".

לגבי ריבית בנק ישראל הם כותבים כי "ההחלטה החודש (22 במאי) היא אולי הראשונה מזה תקופה ארוכה שבה לא ברור אם הריבית תעלה בכלל, והיא תהיה תלויה במידה רבה במדד המחירים לצרכן של חודש אפריל. בניגוד לארה"ב, השווקים בישראל לא מגלמים הפחתת ריבית בישראל השנה, אך הם מגלמים ירידה חדה בריביות החל מהרבעון השני של 2024 עד לרמה של 3.25% בסוף 2024. השווקים מגלמים תרחיש של ירידה מהירה באינפלציה בשנה הבאה, ככל הנראה על רקע התמתנות בפעילות הכלכלית. אנו מעריכים כי שוק העבודה ההדוק עשוי להותיר את אי-הוודאות סביב האינפלציה לתקופה ממושכת יותר, ותגובת הבנקים המרכזיים תהיה לכן איטית והדרגתית מזו המגולמת בשווקים עתה".