הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה יציבה בבורסה; טבע קפצה במחזור ענק, אנרג'יאן צנחה ב-8.7%

ת"א 35 מחק את העלייה הקלה שרשם וננעל בדומה לרמת הפתיחה, וכך גם ת"א 125 • עליות באירופה, מגמה מעורבת בוול סטריט • טבע קפצה ביותר מ-5% אחרי הצגת תוכנית אסטרטגית חדשה, עלבד זינקה אחרי הדוחות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בבורסה ננעל ביציבות. ת"א 35 מחק את העלייה הקלה שרשם וננעל בדומה לרמת הפתיחה, וכך גם ת"א 125. ת"א 90 טיפס ב-0.25%. בלטו לטובה מדדי הביומד והתקשורת עם עליות של 0.9% ו-0.8% בהתאמה, ומנגד מדד הבנקים נחתך ב-1% ומדד הנפט וגז השיל 1.2%.

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 עלה ב-1.3%, ת"א 125 הוסיף 0.7%, ות"א 90 ירד ב-0.5%. מדד הבנקים סיים את השבוע בעלייה של 0.8% ומדד תשתיות האנרגיה בלט לטובה בקפיצה של 1.9%. בצד השלילי, מדד רשתות השיווק איבד 2.5% ומדדי מניב ישראל ומניב חו"ל גם השילו מעל 2% כל אחד.

בין המניות שבלטו לטובה אפשר לציין את לייבפרסון , עלבד , גפן מגורים  וטבע  - שקפצה ב-5.4% במחזור ענק של 153 מיליון שקל, הגבוה ביותר במסחר היום, לאחר שהציגה את התוכנית האסטרטגית החדשה שלה. לעומת זאת, נרשמו ירידות בולטות לאנרג'יאן , דנאל , טופ גאם  וטלסיס .

בגזרת האג"ח, מדדי תל בונד ננעלו היום ביציבות, ואילו מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, איבד 0.9% (ובכך השלים ירידה של 3.1% מתחילת השבוע). תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה היום ל-3.89%.

15:40

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. ת"א 35 עולה ב-0.4%, וכך גם ת"א 90. מדד הביטוח בולט בעלייה של 0.9%. בצד השלילי מדד הבנקים נסוג ב-0.4% ומדד הנפט וגז יורד ב-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.38 מיליארד שקל.

טבע  הודיעה על השקת מתווה אסטרטגי חדש וסדרי עדיפויות עיקריים ממוקדים בצמיחה ובחדשנות. ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע ציין: "האסטרטגיה החדשה שלנו מבוססת על ארבעה עמודי טווח מרכזיים ליצירת צמיחה בטווח הקצר והארוך - מהפורטפוליו המסחרי, צבר תרופות המקור, מרכז הכוח הגנרי ומיקוד בהקצאת המשאבים. עם אסטרטגיה זו של חזרה לנתיב של צמיחה, אני משוכנע שנוסיף לייצר מומנטום כחברה חזקה יותר, חדשנית יותר ויעילה יותר".

במקביל בנק Evercore העלה את המלצתו למניה ל"תשואת יתר" כאשר כלכלני הבנק ציינו את התהליך שעברה החברה בשנים האחרונות - כולל הפחתת החוב נטו ל-18 מיליארד דולר, הגעה לפשרה בהליכים המשפטיים הנוגעים לאופיואידיים והתייצבות עסקי הבסיס.

14:33

קבוצת דניה סיבוס  דיווחה היום כי נבחרה על ידי חברת ב.ס.ר ומזמינים נוספים, לבצע פרויקט במתחם ה-1000 בראשון לציון, הכולל גם את ביצוע עבודות השלד, הגמר והמערכות. הפרויקט כולל הקמת 2 מגדלי משרדים בני 24 קומות בשטח של כ-38 אלף מ"ר לכל מגדל, מבנה מסחרי בן 4 קומות הפרוס על פני כ-3,000 מ"ר, וחניון תת קרקעי בן 5 קומות בשטח של כ-42 אלף מ"ר. לדברי החברה, התמורה בגין ביצוע העבודות צפויה לעמוד על כ-475 מיליון שקל בתוספת מע"מ בצמוד למדד תשומות הבנייה. העבודות בפרויקט צפויות להמשך כ-3 שנים מצו התחלת עבודה עד לשלב המסירה.

14:13

עליות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.3%, ואילו ת"א 90 מטפס בכ-0.1%. מדד הבנקים עבר לירידה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.05 מיליארד שקל. 

קבוצת חנן מור  ממשיכה במימוש נכסי נדל"ן להשקעה, כפי שציינה שתעשה בדוח המסכם לשנת 2022 - אך מדובר במימוש שני של נכס שלא נכלל בתוכנית האסטרטגית המקורית של החברה: לאחר שמכרה לפני כשבועיים את פרויקט המסחר בראשון לציון, כעת מוכרת החברה גם 1,300 מ"ר שטחי מסחר במודיעין, תמורת 35 מיליון שקל. 

12:25

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם עלייה מזערית, ואילו ת"א 90 עבר לירידה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-714 מיליון שקל. 

מניית עלבד  מזנקת ב-16% אחרי הדוחות שהחברה פרסמה אתמול. ההכנסות הסתכמו ברבעון הראשון של 2023 ב-413.3 מיליון שקל, גידול של 16.5% בהשוואה להיקף ההכנסות של החברה ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-1.4 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 2.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי מפעילות נמשכת הסתכם ב-7 מיליון שקל.

עוד בולטות בעליות בית שמש , גפן מגורים , קבוצת דלק, סאמיט , בזק ודניה סיבוס .

בשוק האג"ח הממשלתי נמשכת המגמה השלילית בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, שיורדות בשיעורים של עד 0.8%. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים שומרים על יציבות. 

10:50

מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה במקביל למגמה חיובית בבורסות אירופה.

מניית אנרג'יאן  צונחת ב-7% לאחר שהחברה פרסמה היום דוחות והודיעה כי היא מתכננת להקדים את פיתוח מאגר אולימפוס על פני מאגר תנין, באמצעות חיבורו לאסדת כריש, משיקולים של יעילות וניצול מיטבי של סך משאבי הגז העומדים לרשותה. אנרג'יאן צפויה להגיש את תוכנית הפיתוח הסופית של אולימפוס לאישור משרד האנרגיה ברבעון השלישי של 2023, ולקבל החלטת השקעה סופית בפרויקט עד סוף השנה. במקביל, החברה הפחיתה את תחזית ההפקה השנתית ממאגר כריש ב-2023 (מ-4.5-5.5 BCM ל-4.5-5 BCM ). 

חברת מג'יק  דיווחה היום כי ההכנסות ברבעון הראשון של 2023 עלו בכ-2.7% לכ-142.4 מיליון דולר, לעומת 138.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP ברבעון הראשון ירד בכ-3.2% לסך של כ-12.6 מיליון דולר.

10:02

יום המסחר בבורסה נפתח תוך המשך המגמה החיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%. מדד הבנקים מטפס ב-0.7% לאחר קפיצה של כ-3% אתמול.

עליות בולטות רושמות בין השאר לייבפרסון , בזק , אזורים , בינלאומי , נייס ושיכון ובינוי .

09:33

אלביט מערכות  הודיעה היום כי במסגרת הסכם בין משרד הביטחון הישראלי לבין משרד הביטחון ההולנדי, היא זכתה בחוזה בשווי 305 מיליון דולר לאספקת מערכות משגרי רקטות ארטילריות לצבא הולנד. החוזה ימומש על פני תקופה של חמש שנים. במסגרת החוזה, אלביט תספק 20 מערכות משגרי רקטות ארטילריות PULS המשולבות בפלטפורמת COMMIT (לשעבר DMO ) כמשאית נבחרת, וכן חבילת רקטות וטילים בעלי טווחים שונים ושירותי הדרכה ותמיכה.

חברת בית שמש  מדווחת היום על חתימת הסכם מסגרת מול חיל האוויר האמריקאי, לצורך מתן שירותי תחזוקה לחלקי מנועי F100 של חיל האוויר האמריקאי, אשר ישופצו ע"י מנועי בית שמש. ההסכם הינו לתקופה של שנה אחת עם ארבע שנות אופציה להארכה. בחברה מציינים כי נכון למועד זה לא ניתן לדעת בכמה תסתכם התמורה, אולם בהתבסס על הכמויות שנקבעו ע"י הלקוח ככמויות מוערכות על-ידו לכל תקופת ההסכם המורחבת, החברה מעריכה אותה בכ- 12.7 מיליון דולר.

08:55

חברת הנדל"ן המניב אדגר  דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון הראשון הסתכמו בכ-76.2 מיליון שקל, עלייה של 13.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ה-NOI עלה בכ-9.2% לעומת אשתקד והסתכם ב-67.9 מיליון שקל, וה-FFO לבעלי המניות עלה בכ-7.7% והסתכם בכ-31.3 מיליון שקל.

08:40

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 3.644 שקלים והאירו נחלש בשיעור דומה לעומת השער היציג ונסחר סביב 3.946 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול רשם מדד ת"א 35 עלייה של כ-1.7%, ת"א 125 טיפס ב-1.3%, ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.6%. מדד הבנקים קפץ ב-3%, לאחר שדיסקונט  ומזרחי טפחות  דיווחו על רווחי שיא. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות, לאחר שאתמול ננעל המסחר בעליות. מדדי המניות המרכזיים טיפסו ב-1.2%-1.3% על רקע אופטימיות בנוגע לפתרון משבר תקרת החוב בארה"ב. 

● וורן באפט אוהב מניות יפניות; אולי שווה לכם לבדוק למה

במסגרת עונת הדוחות, היום יפרסמו תוצאות, בין השאר, צים , מג'יק , וענקית הקמעונאות וול מארט.

בבורסות אסיה נרשמות עליות. מדד הניקיי בטוקיו מטפס ב-1.5%, ההנג סנג עולה ב-1.1%, הקוספי ב-0.5% ובורסאת שנחאי רושמת עלייה של כ-0.8%. 

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים: אנרג'יאן בולטת עם פער שלילי של כ-2% ופריון  כ-4%. מנגד לייבפרסון  עם פער חיובי של כ-6% ואופקו 2%. 

המנכ"לית האחרונה בבנקים עוזבת, זו המורשת שתשאיר אחריה

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח הממשלתי נרשמו אתמול ירידות של עד 0.7% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד הקונצרניים ירדו ב-0.3%-0.4%. 

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נרשמת כעת ירידה קלה בתשואות.  אתמול עלתה התשואה על האיגרת ל-10 שנים בכ-2 נקודות בסיס ל-3.58% וכעת היא עומדת על 3.56% והתשואה על האיגרת לשנתיים על 4.14% לאחר שאתמול עלתה בכ-8 נקודות בסיס ל-4.15%. 

התשואות לטווחים קצרים עלו לאחרונה על רקע משבר החוב בארה"ב המתקרב לרגע האמת, עם סכנה לחדלות פירעון בחודש-חודשיים הקרובים. 

● הדוח שמגלה: הישראלים מתקשים לעמוד בהחזרי הלוואות לרכב

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי שער הדולר נותר יציב אתמול בערב סביב 3.65 שקלים, בעוד שהאירו נחלש לשער של 3.944 שקלים לאירו.

בשוק הסחורות מחירי החוזים על הנפט הגולמי רושמים ירידות קלות לאחר שאתמול קפצו ביותר מ-2%. מחירה של חבית נפט אמריקאי עמד על 72.6 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט על 76.7 דולר לחבית. מחיר הזהב יציב סביב רמה של 1,985 דולר לאונקיה.

בזירת המסחר במטבעות קריפטו האווירה ממשיכה להיות רגועה. הביטקוין רושם ירידה קלה ונסחר סביב 27.3 אלף דולר וגם האת'ריום יורד בשיעור קל ל-1,824 דולר.

4. מאקרו

היום יתפרסמו (ב-15:30 שעון ישראל) בארה"ב התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע שעבר, שצפויות לעמוד על כ-253 אלף ומדד ה"פילי פד". 

לאחר מכן ינאמו מספר חברים במועצת הנגידים של הפד, והם עשויים לרמוז בנוגע לאפשרות של עצירת העלאות הריבית ואף תחילת הורדתה ברבעון השלישי או הרביעי של השנה.

גם מחר (שישי) ינאמו 2 חברים במועצת הנגידים של הפד והיו"ר ג'רום פאוול ינאם בשש בערב שעון ישראל.

באירופה, אתמול פורסם נתון האינפלציה המעודכן בגוש האירו לאפריל שהצביע על קצב שנתי של 7%, עלייה קלה מהנתון של חודש מרץ, 6.9%. אינפלציית הליבה, בניכוי מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, נחלשה מעט ל-5.6% לעומת 5.7% בחודש הקודם.

5. תחזית

קלאודיה ואן טורק, אנליסטית בכירה בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציינת בסקירה שפרסמה כי "המשבר הבנקאי שהחל במרץ עדיין נמשך, עם חששות לגבי משיכת פיקדונות ויכולתם של המלווים האמריקאים לחזק את מאזנם. הבנקים בארה"ב עומדים בפני סיכוי לעלויות רגולטוריות גבוהות יותר ויכולת מוגבלת לחזק את מעמדם הפיננסי עקב ריביות גבוהות יותר ותנאי אשראי קשיחים יותר. למרות האתגרים הללו, הבנקים בארה"ב רשמו רווחים יציבים לרבעון הראשון של 2023 אשר נתמכו מעליית הריבית. עם זאת, החששות למאזנים נמשכים לאחר כישלונות של כמה בנקים ומשיכות של פיקדונות מחלק מהמוסדות".

לדבריה, התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) בארה"ב שוקל אפשרויות להגדלת ערבות הפיקדון כדי להגביר את אמון הלקוחות במערכת הבנקאית, "אך כל שינוי ידרוש אישור הקונגרס. דרישות רגולטוריות מחמירות ישפיעו גם הן על רווחיות הבנקים, במיוחד עבור בנקים קטנים יותר, שייתכן ויצטרכו לבנות הון ולהאט את קצב צמיחת הלוואות. אמנם ישנם סיכונים, אך אין סימנים להשפעה נרחבת במגזר הבנקאי או לנזק כלכלי משמעותי. האפשרות של מיתון קל בארה"ב לפני סוף 2023 קיימת עקב תנאי אשראי מגבילים יותר, אך הפד אותת על הפסקה בהידוק המדיניות המוניטרית".

"בנקים קטנים ואזוריים עם נכסים של פחות מ-250 מיליארד דולר הם הפגיעים ביותר ללחץ פיקדונות וממלאים תפקיד מכריע במימון שוק הנדל"ן האמריקאי. עם זאת, למרות הלחצים במערכת הבנקאית, עדיין ניתנות הלוואות, וההשפעה של המדיניות המוניטרית ההדוקה על הכלכלה הרחבה צפויה להיות מתונה. ההשלכות של משבר הבנקים במרץ ימשיכו להיות מורגשות, ומגזר הבנקאות בארה"ב מתמודד עם אתגרים שונים, לרבות עלויות הפקדה גבוהות יותר, עלייה בהוצאות על ביטוח פיקדונות ושינויים רגולטוריים צפויים. בנקים אירופאים ויפנים מועדפים במגזר הפיננסי העולמי בשל מצבם הפיננסי היציב יותר, דרישות ההון המחמירות ותשואות ההון לבעלי המניות".