הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; טבע צנחה בכ-6%, תורפז ב-8.5%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.6%, ות"א 90 נסוג בכ-0.9% • דוחות טובים לריטיילורס, בזן עברה לרווח נקי גדול • מחר צפוי בנק ישראל להעלות שוב את הריבית • עונת הדוחות בת"א תגיע השבוע לשיאה, ובעולם יפורסמו שורת נתוני מאקרו - בעוד יו"ר הפד ג'רום פאוול מנסה להרגיע את השוק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:51

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.6%, ות"א 90 נסוג בכ-0.9%. מדד מניב ישראל בלט בירידה של כ-1.2%, ומנגד מדדי תשתיות אנרגיה ותקשורת וטכנולוגיות רשמו עליות קלות. מחזור המסחר הסתכם בכ-636 מיליון שקל.

טבע צנחה בכ-6% ותורפז נפלה ב-8.5% לאחר שפרסמה דוחות הבוקר. עוד בלטו בירידות חדות תדיראן גרופ , אופקו, ישרס , ג'נריישן קפיטל , ישראל קנדה , אמות, דמרי , מבנה  ואזורים.

מנגד, עליות חדות רשמו בין השאר אורמד, אפולו, טאואר, מימון ישיר , נובה, בזן, שיכון ובינוי , גילת, דניה סיבוס  ואיי.סי.אל .

בשוק האג"ח - מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחי זמן ארוכים, ירד בכ-0.5%. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה בכ-4 נקודות בסיס, ל-3.94%. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים ירדו ב-0.2%-0.3%. מחר, נזכיר, צפוי בנק ישראל להודיע על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 25 נקודות, לרמה של 4.75%.

14:27

קבוצת מר  דיווחה היום כי חברת הבת טקמר חתמה על הסכם בהיקף של כ-5.6 מיליון דולר עם חברת תעשייה ביטחונית בארץ. במסגרת ההסכם תספק החברה מערכות שליטה, קשר ובקרה נייחות ויבילות וכן שירותים הכוללים בין היתר רכש, תכנון והנדסה. תקופת אספקת המערכות המשוערת הינה כשנתיים ולאחריה תתווסף תקופת אחריות של כשנה וחצי. הקרונות מיועדים לפרויקטים ביטחוניים מתקדמים בחו"ל.

13:25

הירידות בבורסה נמשכות, כאשר שלושת מדדי ת"א נחלשים ב-0.5% עד 0.8%. באשר למדדים הענפיים, מדד הבנקים ומדד הנפט וגז מאבדים 0.8% כל אחד, מדדי נדל"ן ומניב ישראל יורדים ב-0.9% כל אחד ואילו מדד תשתיות האנרגיה בולט בניגוד למגמה עם עלייה של כ-0.8%.

מחזור המסחר בבורסה מסתכם עד כה בכ-350 מיליון שקל. את שלושת המחזורים הגבוהים ביותר, לשם שינוי, לא מרכזות מניות הבנקים הגדולים הפעם אלא אלביט מערכות , טבע  ובזן . עוד מחזורים גבוהים במיוחד מרכזות ישראייר , אפולו פאוור  ואודיוקודס  שרושמות עליות חדות.

בגזרת האג"ח - מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחי זמן ארוכים, יורד בכ-0.5%. תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה בכ-4 נקודות בסיס, ל-3.94%. מחר, נזכיר, צפוי בנק ישראל להודיע על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 25 נקודות, לרמה של 4.75%.

12:10

מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.4% ות"א 90 נסוג בכ-0.6%. מנגד, עליות קלות רושמים מדדי הטכנולוגיה ומניב חו"ל. 

עליות בולטות רושמות בין השאר אורמד , אודיוקודס , דניה סיבוס , אפולו פאוור , בזן, טאואר  ונובה.

פוקס  דיווחה שההפסד ברבעון הראשון הסתכם בכ-600 אלף שקל, בהשוואה להפסד של כ-4.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. הכנסות הקבוצה הסתכמו ב-1.27 מיליארד שקל, גידול של כ-20% בהשוואה לאשתקד. בחברה מציינים שהתוצאות הושפעו מעלויות הנובעות מהקמה של מותגים חדשים שהושקו ומעליית עלויות התפעול.

10:50

נמשכות הירידות הקלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ות"א 90 נסוג בכ-0.5%. מנגד, עליות קלות רושמים מדדי הצמיחה ומניב חו"ל. 

בשוק האג"ח נמשך המומנטום השלילי בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים והן יורדות בשיעורים של עד 0.7%. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה לכ-3.94%. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים יורדים ב-0.2%-0.3%. 

10:01

המסחר בבורסה נפתח בירידות מתונות במדדי המניות המרכזיים. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2%, כאשר בתחתית טבע שצונחת בכ-7% בשל פער ארביטראז' שלילי חזק (ראו פירוט בעדכון בוקר).

לעומת טבע, אורמד מזנקת ב-19% לאור ארביטראז' חיובי גבוה, וגם אודיוקודס ונובה נהנות מרוח גבית הודות לעליות שרשמו במסחר בוול סטריט. בזן מטפסת בכ-2% אחרי שעברה לרווח נקי גדול.

שוק האג"ח נפתח ביציבות וללא תנודות חדות. תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים 3.90%.

09:30

ריטיילורס  דיווחה על קפיצה של 41% בהכנסות הרבעון הראשון שהסתכמו בכ-406 מיליון שקל. הרווח הנקי נסק פי שלושה לכ-21.6 מיליון שקל, בהשוואה לכ-4.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בזן  דיווחה על ירידה של כ-5% בהכנסות הרבעוניות, שהסתכמו ב-2.15 מיליארד דולר ברבעון הראשון. יחד עם זאת חברת הנפט עברה מהפסד נקי של 18 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד לרווח נקי של 206 מיליון דולר.

09:15

תורפז  דיווחה שההכנסות ברבעון הראשון צמחו ב-12.8% לשיא של 30.9 מיליון דולר, וה-EBIDTA המתואמת צמחה ב-4.4% לשיא של 6.6 מיליון דולר. יחד עם זאת, הרווח הנקי הסתכם ב-3 מיליון דולר, לעומת 4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. "הסיבות המרכזיות לירידה הן הוצאות פחת גבוהות יותר והכנסה חד פעמית ממיסים שנרשמה ברבעון המקביל", הוסבר בדיווח.

ישראמקו  דיווחה כי הכנסות השותפות בניכוי תמלוגים הסתכמו ברבעון הראשון לכ-105 מיליון דולר, גידול של כ-5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם לכ-38 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל. השותפות תחלק למחזיקי יחידות ההשתתפות דיבידנד בסך 50 מיליון דולר.

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת, כאשר דיוני התקציב הסוערים יחלו כבר מחר, לצד העלאת ריבית נוספת שצפויה מצד בנק ישראל (על כך בהמשך).

המניות הדואליות שבו מוול סטריט עם פערים מעורבים, וצפויה לבלוט לרעה טבע  בשל ארביטראז' שלילי של 7.5%. לאחר שהציגה את התוכנית האסטרטגית החדשה שלה, הוול סטריט ג'ורנל מתח ביקורת על חברת התרופות הישראלית ועל תוכניותיה להפסיק ייצור של מספר תרופות גנריות משיקולי רווחיות, בעוד שבארה"ב (ובעולם) מתחולל משבר של מחסור בתרופות. החברה ציינה שיש יצרנים נוספים לכל תרופה גנרית שבכוונתה להפסיק לייצר.

בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית, וכרגע לא מודאג מפריצת התקציב
בכירה בסיטי ממליצה על מניות בריאות, סייבר ו-AI: "לא כדאי לחכות בצד יותר מדי זמן, בהמשך השנה ייתכנו עליות" | ראיון
"אני שחקן הנדל"ן הכי גדול בפלורנטין": החיים של מייסד AM:PM אחרי האקזיט

את השבוע שעבר סיכמה הבורסה במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 35 עלה ב-1.3%, ת"א 125 הוסיף 0.7% ות"א 90 ירד ב-0.5%. מדד הבנקים סיים את השבוע בעלייה של 0.8% ומדד תשתיות האנרגיה בלט לטובה בקפיצה של 1.9%. בצד השלילי, מדד רשתות השיווק איבד 2.5% ומדדי מניב ישראל ומניב חו"ל גם השילו מעל 2% כל אחד.

בוול סטריט נרשמו ירידות קלות ביומו האחרון של שבוע המסחר. הדאו ג'ונס ירד ב-0.3%, ה-S&P 500 נסוג ב-0.15% והנאסד"ק ירד בכ-0.2%. עם זאת, במבט שבועי רשמו המדדים עליות: דאו ג'ונס עלה בכ-0.4%, S&P 500 ב-1.65%, והנאסד"ק טיפס ביותר מ-3% בשבוע הטוב ביותר שלו מאז מרץ. 

גם בבורסה המקומית וגם בוול סטריט נמשכת עונת הדוחות לרבעון הראשון. בת"א ירשם שיא העונה עם פרסום דוחות שני הבנקים הגדולים ביותר הפועלים  (מחר) ולאומי  (שלישי), וכן ידווחו תוצאות בזן, אייסקיור מדיקל, מליסרון, הבורסה לניירות ערך, אל על, ג'י סיטי, אלטשולר שחם ועזריאלי. בארה"ב ירכזו עניין בעיקר דוחות ענקית השבבים אנבידיה  (רביעי בלילה) וכן יפרסמו דוחות הישראליות גלובל-אי, צים  ואיתוראן.

2. שוקי החוב

בגזרת האג"ח המקומית, מדדי תל בונד ננעלו ביום חמישי ביציבות ואילו מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, איבד 0.9% (ובכך השלים ירידה של 3.1% מתחילת השבוע). תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-3.89%.

בארה"ב נרשמו עליות בתשואות האג"ח הממשלתיות זה שישה ימים רצופים. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה בימים הללו מ-3.38% עד ל-3.69% ותשואת האג"ח לשנתיים ניתרה מ-3.89% ל-4.27%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שער השקל מול המטבעות המרכזיים נותר כמעט ללא שינוי ביום שישי האחרון. שער הדולר היציג עלה בכ-0.1% ל-3.64 שקלים ואילו שער האירו ירד בכ-0.1% לרמה של 3.92 שקלים. לאחר קביעת השערים היציגים עלו הדולר והאירו בכ-0.2% כל אחד, לרמה של 3.65 ו-3.93 שקלים בהתאמה.

בשוק הסחורות ירשמו ירידות קלות במחירי הנפט הגולמי ביום שישי. את השבוע כולו סיכמו החוזים של הנפט בעליות של כ-2%, כאשר מחיר הנפט האמריקאי הגיע ל-71.5 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט הוא 75.7 דולר לחבית. במבט חודשי, עדיין מדובר בירידות מחיר של 7.5% ושל 6.6% בהתאמה.

הזהב לעומת זאת קפץ ב-1% ביום שישי ומחירה של אונקייה טיפס ל-1,977 דולר. בכל זאת מדובר בירידה של כ-1.5% הן ברמה שבועית והן במבט חודשי.

בשוק הקריפטו הביטקוין מטפס עתה בכ-1% ונסחר סביב 27.1 אלף דולר.

4. מאקרו

מחר יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית וצפוי להודיע על עוד העלאה בשיעורה, של 25 נקודות בסיס לפחות, מ-4.5% ל-4.75%. בהודעת הריבית האחרונה באפריל העריכו בבנק שהריבית תגיע רק בסוף 2023 לרמה הזו, אולם ההנחה היא שנתוני האינפלציה המאכזבים שפורסמו בשבוע שעבר יאלצו את הנגיד אמיר ירון להמשיך לפעול. בעוד הכלכלנים ציפו שמדד המחירים לצרכן ירד מקצב שנתי של 5% ל-4.6%, הוא נותר ללא שינוי בשל עלייה חודשית חדה יחסית של 0.8% במדד אפריל.

באנגליה יתפרסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, כאשר תחזית הכלכלנים היא לעלייה שנתית של 8.3% (בהשוואה ל-10.1% במרץ). ב-21:00 (שעון ישראל) באותו יום יתפרסמו בארה"ב הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC).

ביום שישי נגיד הפד ג'רום פאוול הרגיע במעט את השוק כשאמר שככל הנראה לא תהיה העלאת ריבית בחודש יוני. "אחרי שהעלנו ריבית בצורה חדה, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לבחון את הנתונים שייצאו, כדי להעריך מה לעשות". זאת, בין השאר, בעקבות הלחץ על מגזר הבנקאות. הוא סייג באמרו כי "כמובן, זה מאוד לא בטוח". 

ביום חמישי (כאשר הבורסה בישראל סגורה לרגל חג השבועות) יתפרסמו נתוני הצמיחה של גרמניה וארה"ב לרבעון הראשון של השנה, כאשר הכלכלנים צופים ירידה רבעונית של 0.2% בגרמניה ועלייה של 1.1% בארה"ב.

ביום שישי יתפרסם בארה"ב מדד הליבה של ההוצאה על צריכה פרטית (PCE), המדד המרכזי שהפד לוקח בחשבון לאומדן האינפלציה. הצפי הוא לעלייה של 0.3% באפריל כך שקצב העלייה השנתי יסתכם ב-4.6% - ללא שינוי בהשוואה למדד מרץ. אנליסטים מעריכים שסעיפי האנרגיה והשירותים יסייעו בהורדת המדד, בעוד שסעיפי הדיור, מכוניות משומשות ובנזין ידחפו אותו כלפי מעלה.

5. תחזית

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X, מעריך בסקירתו כי הצפי לסיום העלאות הריבית הוא זה שהזניק את הנאסד"ק בשבוע החולף על פני יתר המדדים.

"אנחנו עדים כעת בשוק לפער משמעותי בין ביצועי הנאסד"ק לבין הדאו ג'ונס וה-S&P 500, בעיקר בגלל המיקוד שלו במניות צמיחה וחברות ענק טכנולוגיות, תקשורת וחברות צריכה. ואולם, חשוב לשים לב שיחסית מעט חברות תורמות לעלייה הגדולה של הנאסד"ק, כמו פייסבוק, מיקרוסופט, אנבידיה ועוד. אנחנו רואים את המשקיעים מסיטים הון למניות הרגישות לשיעורי הריבית, וזאת לאור העובדה כי אנחנו קרבים, או שכבר הגענו, לריבית הסופית. על כן, ראינו תשואות נמוכות יותר של ה-S&P 500, שהוא מדד מגוון יותר, והדאו ג'ונס, שמורכב ממניות ערך".