הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בבורסה; מדד הטכנולוגיה קפץ ב-2%, מדד הביומד ירד

מגמה חיובית נרשמה בת"א על רקע סופ"ש ירוק בוול סטריט והסכם עקרוני להעלאת תקרת החוב בארה"ב • ההכנסות של דיפלומט קפצו, מכירת הדירות של אאורה נחתכה ברבעון הראשון • מחר לא יתקיים מסחר בלונדון ובניו יורק

הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:52

העליות בבורסה שבו והתחזקו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.7%, ת"א 90 טיפס בכ-0.5%, ומדד הטכנולוגיה קפץ ב-2%. מנגד, מדד הביומד ירד בכ-0.9%, ומדדי מניב ישראל ומניב חו"ל נסוגו בכ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-856 מיליון שקל. 

עליות חדות רשמו בין השאר נובה, שופרסל , קמטק, טאואר , נובולוג, גלאסבוקס , גבעות , מור השקעות  ואל על.

מנגד, ירידות בולטות רשמו טריא , רבל, ורידיס , אורמד, אופקו ואינטרקיור.

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת. בגזרה הקונצרנית נרשמו עליות מזעריות במדדי תל בונד המרכזיים.

14:19

נחלשות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה כעת בכ-0.4%, ת"א 90 שומר על יציבות ואילו מדדי הבנקים, הביומד ומניב ישראל רושמים ירידות קלות. מחזור המסחר מסתכם בכ-555 מיליון שקל בלבד. 

חברת שפיר הנדסה  דיווחה היום כי הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון ב-50 מיליון שקל, זאת לעומת 88 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו ב-1.25 מיליארד שקל - עלייה של 28% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2022. 

12:40

נחלשות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה כעת בכ-0.6%, ת"א 90 מטפס בכ-0.7% ואילו מדד הבנקים עבר לירידה מזערית. מחזור המסחר מסתכם בכ-395 מיליון שקל בלבד. 

ירידות בולטות רושמות בין השאר לייבפרסון , רבל , אייסקיור מדיקל  ואופקו.

בשוק האג"ח הממשלתיות המגמה מעורבת. בגזרה הקונצרנית נרשמות עליות של כ-0.1% במדדי תל בונד המרכזיים.

11:22

מגמה חיובית בבורסה בהובלת מניות הטכנולוגיה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.9%, ת"א 90 מטפס בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים מוסיף 0.4% לערכו ומדד הטכנולוגיה קופץ ביותר מ-2% בהובלת נובה, קמטק  ואודיוקודס.

עליות בולטות רושמות גם פריון, אפריקה מגורים , טאואר , אפולו פאוור , מבטח שמיר  ואלארום.

חברת מר  דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון הראשון הסתכמו בכ-152 מיליון שקל בהשוואה ל-105.3 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד - עלייה של כ-45%. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-1.3 מיליון שקל לעומת כ-400 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

10:07

המסחר בבורסה נפתח כצפוי במגמה חיובית, בתמיכת המניות הדואליות שמשלימות את העליות שרשמו בימי המסחר האחרונים בניו יורק. נובה  בולטת לטובה בראש מדד ת"א 35 אחרי ששבה עם ארביטראז' חזק של כמעט 13% - שגם גרר פתיחה אנגלית (עיכוב בפתיחת המסחר לצורך מיתון תנודות חזקות במניות מדד הדגל).

מדד ת"א 35 עולה ב-0.9%, ת"א 90 מטפס ב-0.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים מוסיף 0.4% לערכו ומדד הטכנולוגיה קופץ ב-1.5%.

בשוק האג"ח הממשלתיות המגמה שלילית, עם ירידות של עד 0.9% באיגרות לטווחים ארוכים. תשואת האג"ח השקלית ל-10 שנים עולה ב-7 נקודות בסיס ל-3.97%. בגזרה הקונצרנית נרשמת יציבות במדדי תל בונד המרכזיים.

הדוחות ממשיכים לזרום: מניבים ריט  דיווחה על עלייה של 26% ב-NOI (הרווח מפעילות השכרה) לכ-42.7 מיליון שקל, ועל צמיחה של 32% ב-FFO הריאלי (הרווח הנקי התזרימי) לכ-32.6 מיליון שקל. הרווח הנקי בנטרול הוצאות חד פעמיות בגין רכישת נכסים הסתכם בכ-17 מיליון שקל, גידול של כ-61%. סלע נדל"ן  דיווחה על גידול של 21% ב-NOI שהסתכם בכ-79.6 מיליון שקל. ה-FFO הריאלי עמד על 59.3 מיליון שקל, עלייה של כ-18% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח הנקי עלה מ-45 מיליון שקל אשתקד ל-53 מיליון שקל.

אקופיה  דיווחה שמנכ"ל החברה ז'אן סממה הודיע על התפטרותו. בשל "חילוקי דעות מהותיים שהתגלעו בינו לבין הדירקטוריון לגבי יישום התוכנית העסקית של החברה", על פי הדיווח. ערן דגני, שכיהן כסמנכ"ל התפעול, יחליפו בתפקיד.

09:50

דיפלומט  דיווחה על צמיחה של 17.7% בהכנסות הרבעון הראשון, שהסתכמו ב-791 מיליון שקל. הרווח הנקי ירד ל-21 מיליון שקל, בהשוואה ל-28 מיליון ברבעון המקביל.

אאורה  דיווחה על ירידה במכירת הדירות ברבעון הראשון: 59 דירות (במחיר ממוצע למ"ר של 29,340 שקל) לעומת 112 דירות ברבעון המקביל אשתקד (לפי 26,890 שקל למ"ר). הרווח הרבעוני הסתכם ב-25.1 מיליון שקל לעומת 49 מיליון ברבעון המקביל (אז נכלל רווח חד פעמי של 40 מיליון שקל בעקבות עלייה לשליטה בחברה בת).

09:20

רשות התחרות פתחה בבדיקה של ריבית הפיקדונות שמציעים הבנקים לציבור, זאת לאחר שבנק ישראל שב ואמר לבנקים שאינו מרוצה מקצב גלגול הריבית לפיקדונות. הרשות העבירה בימים האחרונים דרישה לבנקים לקבל מהם מידע על גלגול עליית הריבית, שעלתה בשבוע שעבר בפעם העשירית, לפיקדונות.

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית, בהמשך לעליות נאות בוול סטריט בסופ"ש, שהובלו ע"י הסקטור הטכנולוגי ומניות השבבים בפרט (על כך בהמשך).

בכיר בענקית ההשקעות בלקרוק: "אל תנסו לקנות מניות בשפל. הפעם המצב בשווקים באמת שונה" | ראיון
למה המשקיעים נטשו את חברות הפודטק המבטיחות
הבנקים המרכזיים לא התייאשו מהזהב. האם הוא יכול להחליף את הדולר? | פרשנות

המניות הדואליות המרכזיות יתרמו עלייה של כ-0.3% למדד ת"א 35, כאשר נובה תבלוט לטובה לאחר שטיפסה בניו יורק בימי המסחר האחרונים ביותר מ-10%, וצפויה להשלים את הפער במסחר היום. גם קומפיוג'ן, שאינה כלולה במדד הדגל, תרשום עלייה חדה במיוחד היום לאור ארביטראז' של כמעט 24%. בצד השלילי: טבע וקנון עם פערים שליליים של 1.4%, לייבפרסון וסייברוואן עם יותר מ-8%.

את השבוע שעבר (שהיה חלקי בשל חג שבועות), סיכמו מדדי המניות בירידות: מדד ת"א 35 נחתך ב-3.1%, ת"א 125 השיל 3.3% ות"א 90 ירד ב-3.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים צנח ב-3.4% ומדד הבנייה בלט לרעה עם ירידה שבועית של 5.1%. אף מדד ענפי לא רשם עלייה, אך מדד הביומד רשם ירידה קלה יחסית של 0.4%.

עונת הדוחות בת"א צפויה להסתיים השבוע. בין השאר, דלק רכב ושפיר הנדסה יפרסמו את תוצאות הרבעון שלהן היום, אלקטרה צריכה ומיטב מחר, אלביט מערכות, טיב טעם ופרטנר בשלישי והפניקס, יוחננוף וג'נריישן קפיטל ברביעי. בוול סטריט יפורסמו הדוחות של HP, סיילספורס, ברודקום ולולולמון, בין היתר.

בסופ"ש נרשמה בניו יורק חגיגה של מניות השבבים. ביום חמישי אנבידיה  המריאה בקרוב ל-25% לאחר שהכתה את ציפיות האנליסטים בדוחות הרבעון הראשון שלה והעלתה את התחזיות לרבעון השני, בעיקר הודות לעסקי הבינה המלאכותית שלה. ענקית השבבים גם זכתה בתגובה להמלצות חמות מבתי ההשקעות הנחשבים, בהם ג'יי.פי מורגן שהכפיל את מחיר היעד של המניה מ-250 ל-500 דולר. ביום שישי בלטה על אותו רקע מארוול טכנולוג'י , שלצד דוחות שעלו על הצפי גם העריכה שההכנסות שלה מבינה מלאכותית לכל הפחות יוכפלו השנה - ובתגובה מנייתה טסה ב-32%. 

הנאסד"ק זינק ב-2.2% ביום שישי ורשם את העלייה השבועית החמישית ברציפות שלו, כאשר טיפס בסך הכל ב-2.5%. גם מדד S&P 500 רשם עלייה קלה (0.3%) בסיכום שבועי ואילו הדאו ג'ונס נשרך מאחור ואיבד 1%. מחר לא יתקיים מסחר בארה"ב בשל יום הזיכרון וגם בורסת לונדון סגורה לרגל חג.

2. שוקי החוב

בגזרת האג"ח המקומית נרשמו בשבוע החולף עליות של עד 0.2% במדדי תל בונד הקונצרניים, בעוד שבשוק הממשלתיות המגמה הייתה מעורבת ולא נרשמו תנודות חדות במיוחד. תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על 3.89%. בסיכום השבוע ירד מדד תל גוב שקלי 10+, של הממשלתיות לטווחים ארוכים, ב-0.3%, ואילו מדדי תל בונד השילו בין 0.1% ל-0.5%.

על פי סקירת המאקרו השבועית של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, משקיעים זרים הגדילו את הנתח שלהם באג"ח ישראליות ל-13.3% בחודש מרץ, מ-11.5% בדצמבר 2022. לדבריהם, אישור התקציב והבנה שלא צפויה חקיקה חד-צדדית צפויים להמשיך לתמוך באפיקים הארוכים.

בארה"ב דווח על הסכם עקרוני עם הבית הלבן להעלאת תקרת החוב ומניעת הגעה לחדלות פרעון. תקרת החוב הנוכחית עומדת על 31.4 טריליון דולר, סכום שאליו הגיעה ארה"ב כבר בינואר האחרון, ומאז הוצאות הממשלה ממומנות באמצעות עודפי מזומנים. יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי אמר שההסכם כולל "הפחתות היסטוריות בהוצאות ורפורמות שיוציאו אנשים מהעוני ויכניסו אותם לכוח העבודה. אין מסים חדשים ואין תוכניות ממשלתיות חדשות". הנשיא ג'ו ביידן כינה את ההסכם "צעד חשוב שמפחית את ההוצאות תוך הגנה על תוכניות קריטיות עבור אנשים עובדים והגדלת הכלכלה לכולם", אך הזכיר שמדובר בפשרה, "מה שאומר שלא כולם מקבלים את מה שהם רוצים". ההסכם יעלה להצבעה בבית הנבחרים ביום רביעי. 

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עלו בחדות בשבוע החולף, ובעיקר אלה של האיגרות קצרות הטווח. התשואה על האג"ח לשנתיים עלתה מ-4.26% ל-4.56% וזו על האג"ח ל-10 שנים עלתה מ-3.67% ל-3.79%. לצד זאת, בשל מדד ההוצאה על צריכה פרטית (PCE) שפורסם ביום שישי ועלה על התחזיות, השווקים מתמחרים כעת סבירות של 64% להעלאת ריבית נוספת של 25 נקודות בסיס ביוני - לעומת סבירות של 17% לפי שבוע.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בזירת המסחר בסחורות נרשמה ביום שישי יציבות במחירי הנפט הגולמי. נפט אמריקאי נסחר סביב 71.8 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט תמורת 76.1 דולר לחבית. בבנק לאומי ציינו כי הביקושים לדלק מטוסים צפויים להישאר חזקים בתקופה הקרובה, יחסית לרמות הביקושים שהיו בשנה האחרונה, ועם פתיחת עונת התיירות בקיץ צפויה עלייה בביקושים. בבנק הפועלים כתב האסטרטג הראשי מודי שפריר שמחירי הגז הטבעי באירופה ירדו לרמתם הנמוכה מיוני 2021, ירידה של 90% מאוגוסט שעבר, על רקע גידול במאגרי הגז וציפייה לחורף מתון בשנה הבאה.

באשר למט"ח - הדולר נותר יציב סביב השקל ביום ו' ושערו 3.72 שקלים כעת (זאת על אף שבשעות הצהריים המוקדמות טיפס עד לכ-3.74 שקלים), ואילו האירו ירד בכ-0.3% בהשוואה לשער היציג מיום ד' (בשל חג השבועות) ונסוג מרמת ה-4 שקלים למטבע. הדולר נותר יציב גם מול אינדקס המטבעות העיקריים בעולם.

בשוק הקריפטו נרשמות בשעה זו עליות מתונות. הביטקוין שוב מטפס מעל לרף ה-27 אלף דולר, ובכך מוחק את הירידות השבועיות שהביאו אותו עד לכ-26 אלף דולר.

4. מאקרו

ביום שישי פורסמו בארה"ב נתוני ההוצאות על צריכה פרטית לחודש אפריל (PCE), המדד המועדף על הפדרל ריזרב לאומדן האינפלציה. הנתונים היו גבוהים מהתחזיות המוקדמות, כאשר הנתון הראשי של מדד המחירים עלה מ-4.2% ל-4.4% ומדד הליבה עלה מ-4.6% ל-4.7%. לצד זאת, הוצאות הצרכנים היו כפולות מהתחזיות ועלו באפריל ב-0.8%. בין הגורמים המשפיעים: צריכה גבוהה על כלי רכב, שירותי בריאות וביטוח.

ביום חמישי השבוע יפורסמו נתונים מקדמיים ביותר לאינפלציה בגוש האירו במאי. הצפי כעת הוא לעלייה של 7% במדד המחירים, בקצב שנתי, בדומה לעלייה שנרשמה בחודש אפריל. 

ביום שישי יתפרסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש מאי, כאשר הצפי הוא לתוספת של 180 אלף משרות במגזר הלא חקלאי, לעומת תוספת של 253 אלף בדוח הקודם. לצד זאת צפויה עלייה של עשירית האחוז בשיעור האבטלה - 3.5% לעומת 3.4% באפריל.

נתוני מאקרו בולטים נוספים שצפויים להתפרסם השבוע בעולם כוללים את נתוני הצמיחה בקנדה, בשווייץ, בצרפת ובאיטליה, מדד המחירים לצרכן בספרד, בגרמניה ובצרפת, מדד אמון הצרכנים בארה"ב ומדד מנהלי הרכש באנגליה ובסין. 

5. תחזית

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X, מעריך כי הדוח של אנבידיה הוכיח שהבינה המלאכותית אינה טרנד חולף. 

"החברה דיווחה על תוצאות מצוינות לרבעון הראשון של השנה, ובשיחת הוועידה הצביעו על מומנטום שצובר תאוצה סביב הבינה המלאכותית. אנבידיה הציגה תחזית מטאורית לרבעון הבא וציינה שיש ביקוש גובר למעבדים גרפיים בתעשיות רבות, מלבד AI, כמו גיימינג ומרכזי נתונים. הדבר מוכיח כי בינה מלאכותית אינה סתם התלהבות חולפת, אלא מדובר בטכנולוגיה שתהיה לה השפעה נרחבת.

"ניתן לראות כי ה-AI עובר משלב האימוץ הראשוני לשלב האימוץ הנרחב, מה שהופך את הטכנולוגיה לאבן בסיס כמעט בכל תחום. כל זה מזמן הזדמנויות רבות במגוון תחומים. לפי שעה, אנבידיה עלתה מאז תחילת השנה ביותר מ-160%, ובכך היא מניית המגה-קאפ שרשמה את הביצועים הטובים ביותר", מציין בנימינוב.

בגלובל X מעריכים שעוד מניות שבבים צפויות לצאת נשכרות מהמגמה, בהן AMD, קבלנית הייצור TSMC וספקית הציוד לייצור שבבים ASML. "גם ספקיות ענן כמו גוגל ומיקרוסופט, שמספקות גישה ליישומי AI דרך הענן, ממוצבות בעמדה טובה", הם צופים.