הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א; מדד הבנקים קפץ ב-1.7%, מדד הביומד עלה ב-1%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% • טבע שמה מאחוריה את פרשת האופיואידים בארה"ב וסיימה את הליך ההצטרפות להסדר הכלל-מדינתי, המניה עלתה • משק אנרגיה ירדה ביותר מ-11% • השקל נחלש קלות מול הדולר • המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות קלות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:25

נעילה מעורבת בת"א. מדד ת"א 35 התקדם בכ-0.7%, ת"א 125 הוסיף כ-0.4% ות"א 90 עלה בכ-0.1%. מדד הבנקים זינק ב-1.7% ומדד הביומד עלה ב-1%.

מניית משק אנרגיה  נפלה ביותר מ-11%, תדיראן גרופ  עלתה ב-8.5%.

16:12

המדדים בת"א ממשיכים לעלות. ת"א 35 עולה בכ-0.7%, ת"א 125 מתקדם ב-0.6% ות"א 90 מוסיף כ-0.2% לערכו. מדד הבנקים מזנק ביותר מ-1.1%, מדד הביומד עולה בכ-1%.

טבע  שמה מאחוריה את פרשת האופיואידים: החברה דיווחה היום כי השלימה באופן סופי את הליך ההצטרפות להסדר הכלל-מדינתי בעניין משככי הכאבים האופיואידיים הממכרים עם כל המדינות בארה"ב. ההסכם הכלל-מדינתי ייכנס לתוקף ב-7 באוגוסט. במקביל טבע הגיעה להסדר נפרד עם מדינת נבאדה, לה טבע תשלם 193 מיליון דולר על פני 20 שנה והתביעה נגדה תימחק.

החברה צופה שתשלומים ראשונים מההסכם הכלל-מדינתי ישולמו במחצית השנייה של השנה. לאור ההתפתחויות מסתיימות ההתדיינויות המשפטיות בנושא, אחרי מספר שנים שהליכים אלה העיקו על מניית טבע.

15:22

המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.4%.

מניית תדיראן גרופ  ממשיכה להוביל את עליות השערים בבורסה לאחר שהחברה דיווחה כי נבחרה להיות המפיץ הבלעדי של GOTION הסינית בישראל בתחום הסוללות לרכבים חשמליים.

קבוצת מבנה  מדווחת כי חברת הבת מבנה נדל"ן מתקדמת לקראת הקמת פרויקט ענק בציר יגאל אלון בתל אביב. עוד דווח כי הוועדה המקומית של תל אביב אישרה את פרטי תכנית הבנייה שתכלול בניין מגורים הכולל 400 יח"ד וכן שני בנייני תעסוקה בני 47 קומות, זאת בנוסף למבנה תעסוקה של בניין "המשביר המרכזי".

13:42

הבורסה נסחרת במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ומדד ת"א 125 עולה ב-0.5%. מדד מ" בנייה עולה ב-0.8%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות שערים. גם בשוק האג"ח הממשלתי המגמה דומה.

מניית תדיראן גרופ  עולה ב-7.7% יחד עם או פי סי אנרגיה , פריון נטוורק 
וקנון שנסחרות במגמה חיובית.

מנגד, מניית משק אנרגיה  יורדת בכ-10%. מניות נוספות שבולטות לשלילה-  נאוויטס פטר יהש , לייבפרסון  ונכסים ובנין .

בבנק מזרחי טפחות  מדווחים על הצלחה בהנפקה של סדרת אג"ח חדשה. בשלב המוסדי הגיעו אמש ביקושים ערים של כ-2.8 מיליארד ₪. כתוצאה מכך, החליט הבנק להגדיל את סכום הגיוס לכ-2 מיליארד ₪.

שוק המט"ח נסחר ביציבות כאשר שער הדולר- שקל נסחר סביב 3.65 ושער האירו- שקל נסחר סביב 3.92.

11:40

שינוי מגמה בסחר בבורסה- המדדים המרכזיים נסחרים בעליות שערים לאחר פתיחה שלילית. מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.5%. מבין המדדים הענפיים בולטים לחיוב מדד ת"א בנקים 5, מדד ת"א בנייה ומדד ת"א נדל"ן שעולים בכ-1%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזות מניות הבנקים- לאומי , פועלים , מזרחי טפחות  ודיסקונט , יחד עם מניית טבע .

חברת חלל תקשורת  מדווחת כי קיבלה הצעה להסדר חוב בין החברה לכלל סדרות האג"ח מטעם נציגות אג"ח יז'. מגישי הצעת הסדר החוב הדגישו כי "נקודת המוצא להסדר המוצע על ידנו היא שמדובר בחברה פעילה בעלת תזרים חיובי של עשרות מיליוני דולר בשנה, שנקלעה למצוקה תזרימית והערת עסק חי שמקורה בפריסה בעייתית של התחייבויותיה ושהביאה לקושי בפירעון חובותיה בשנה הקרובה, ולאור המצב בשווקי ההון והקושי במחזור החוב פנתה למחזיקי האג"ח בבקשה לפריסה מחדש של ההתחייבויות כלפיהם".

10:13

המדדים המרכזיים בבורסה בתל אביב נסחרים בירידות שערים: מדד ת"א 35 יורד ב-0.2%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.8%. מדד ת"א בנקים 5 יורד ב-0.6%.

מניית או פי סי אנרגיה  עולה בכ-6%, יחד עם קנון , טבע  ופריון נטוורק  שנסחרות במגמה חיובית.

מנגד, מניות אופקו הלת' , משק אנרגיה  ולייבפרסון  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק המט"ח, העליות הקלות של השקל הבוקר נמחקו, לאחר שיו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, העריך בראיון ל-ynet radio כי השיחות בבית הנשיא בנוגע לרפורמה המשפטית ייכשלו, וכי החקיקה המשפטית תחזור לשולחן. 

08:33

בשוק המט"ח השקל ממשיך להתחזק. מול הדולר השקל מתחזק ב-0.2% ונסחר סביב 3.65 שקלים לדולר. השקל מתחזק גם מול האירו בשיעור דומה ונסחר סביב 3.91 שקלים לאירו. 

07:51 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוקי המניות 

יום המסחר צפוי להיפתח בעליות שערים, לאחר שאמש המסחר בבטרסת תל אביב התנהל במגמה חיובית על רקע אופטימיות לגבי הסכמות בנושא הרפורמה המשפטית. את העליות הוביל מדד הביטוח שזינק בכ-4%. מדד ת"א 35 עלה ב-1.8%, ות"א 90 זינק בכ-2.7%.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש במגמה מעורבת: מדד הנאסד"ק ירד ב-1.3%, מדד ה-S&P 500 השיל מערכו כ-0.4%, ומדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.3%.

מובילאיי   זינקה אמש בכ-5% במהלך המסחר, לאחר שקבוצת Canaccord Genuity הקנדית שינתה את דירוג המניה ל"קנייה". בפירמה כינו את מובילאיי "ברת-קיימא" ואמרו כי היא עתידה לשפר את שרשראות האספקה. 

הראלי בוול סטריט מבוסס כולו על כמה מניות כוכבות - ואת חלק מהמשקיעים זה מדאיג

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט במגמה מעורבת. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-3.3%, ומנגד באטמ  בולטת עם פער חיובי של 1.6%.

המסחר בחוזים העתידיים על מדדי בורסות ארה"ב מתנהל בירידות שערים קלות.

בורסות אסיה נסחרות כעת במגמה שלילית: מדד הניקיי יורד ב-1%. מדד ההנג סנג משיל 0.5% מערכו, הקוספי יורד ב-0.6%, ובורסת שנחאי יורדת ב-0.1%.

2. שוקי האג"ח

מגמת ההתאוששות בשוק המקומי לא פסחה ביום ד' על האפיקים הסולידיים. בתשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים נרשמו ירידות של כ-1.8% לשיעור של 3.78%, ותשואת האג"ח ל-5 שנים ירדה ב-1.6% וךשיעור של 3.82%.

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרות בעליות שערים הבוקר. תשואת איגרת  חוב ל-10 שנים עומדת על 3.8%, ותשואת האג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.5%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ההערכות לגבי השגת הבנות בנושא הרפורמה המשפטית תמכו בהתחזקות של השקל מול הדולר (לרמה של 3.66 שקלים) ומול האירו (3.91 שקלים). 

"המצב מאוד שברירי": האם התחזקות השקל עתידה להימשך? 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית השקעות אי.בי.אי, מתייחס למגמה ומסביר כי "מאז סוף ינואר הגורם העיקרי שמשפיע על השקל הוא ההתפתחויות סביב ההפיכה המשפטית, וכך גם בימים האחרונים. אם לאחר העברת התקציב השקל נחלש בשיעור חד מחשש לחידוש ניסיונות החקיקה בעקבות סדרת התבטאויות של ראש הממשלה וחברי הקואליציה על קידום הרפורמה, הרי שהפרסומים האחרונים - הן התבטאות של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ("הרפורמה תיעלם גם ככה, רק מהדיבורים") והן הציפיות למינוי נציג אופוזיציה לוועדה למינוי שופטים - מיתנו את החששות האלה, כך שהפיחות של השבועיים האחרונים בשקל נמחק כמעט במלואו". 

גוזלן מוסיף כי "עם זאת, חשוב לציין כי המצב מאוד שברירי, מכיוון שרמת האמון של השווקים בממשלה אינה גבוהה, כך שאם תתפתח הערכה כי מדובר בנסיגה טקטית בלבד, ולא בצעדים אמיתיים בכיוון של פשרה ונסיגה מכוונות החקיקה המקוריות - הרי שפרמיית הסיכון תשוב לעלות באופן מהיר, כולל פיחות מהיר של השקל". 

באגף הכלכלה בבנק לאומי כתבו בהתייחס לאירו כי בהנחת התחזקות קלה בערכו בעולם, בהתאם לקונצנזוס החזאים בבלומברג, שער החליפין הממוצע של האירו-שקל ב-12 החודשים הקרובים יהיה בטווח שבין 3.9-4.1 שקלים, והמגמה תהיה תנודתיות. קיימים תרחישים פסימיים סבירים, שבהם השקל יפוחת מעבר לתחזית זו.

בשוק הסחורות נרשמות כעת ירידות שערים קלות במחירי הנפט, לאחר שאמש הם עלו בכ-1%. מחיר חבית נפט אמריקאי עומד על 72.3 דולר, ומחיר נפט מסוג ברנט עומד על כ-76.7 דולר לחבית. מחיר הזהב נשמר על רמה של 1,960 דולר לאונקיה.

בזירת המסחר במטבעות קריפטו, אמש נרשמה יציבות במחירים, למרות הסערה בשוק האמריקאי בעקבות סדרת תביעות שהגישה רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) נגד חברות הפעילות בתחום. הביטקוין נע סביב 26.5 אלף דולר, והאת'ריום עומד על 1,853 דולר.

הבוקר מחירי הביטקוין והאת'ריום יורדים בכ-2%.

4. מאקרו

הבנק המרכזי בקנדה הפתיע את תחזיות האנליסטים כאשר העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.75%. הצפי המוקדם חזה כי הריבית תישאר ללא שינוי.

נזכיר כי גם הבנק המרכזי באוסטרליה הפתיע השבוע את התחזיות המוקדמות כאשר העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.1%.

שתי ההחלטות האלה גורמות למשקיעים להעריך מחדש את ההימורים שלהם לגבי החלטות הריבית הצפויות בארה"ב, מתוך הבנה שהמאבק מול האינפלציה עלול להיות רחוק מסיום.

הבוקר פורסמו נתוני צמיחה ביפן: התמ"ג ברבעון הראשון של השנה עלה ב-0.7%, מעל התחזיות המוקדמות שציפו לעלייה מתונה יותר של 0.4%.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בגוש האירו והתביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב.

5. תחזית

בזירה המקומית, עפר קליין, ראש אגף כלכלה בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "מסיכום הדיונים מהחלטת הריבית לפני כשבועיים עלה כי חברי הוועדה המוניטרית מניחים שהריבית נמצאת ברמה מרסנת שתוביל לירידה באינפלציה. אך אם תחול תפנית לרעה, הוועדה תידרש להגביר את ההידוק המוניטרי ולהעלות שוב את הריבית".

מאז אותה החלטה שבה הועלתה הריבית במשק ב-0.2%, נמשך הפיחות בשקל, למרות המשך העלייה במדד נאסד"ק, שלפי ניסיון העבר הייתה אמורה לתרום לייסוף. לדברי קליין, "נשאר לנו לחכות למדד מאי, שלהערכתנו צפוי לעלות ב-0.5%". 

בשבוע הבא נראה לאן מועדות פני הכלכלות של אירופה וארה"ב, כאשר יתפרסמו החלטות הריבית של הפד ושל הבנק המרכזי באירופה. עם זאת, ההבדלים בין שתי ההחלטות מהותיים, והצפי הוא שהפד יימנע מהעלאת ריבית בהחלטה הקרובה.

כעת השוק מתמחר בסבירות של 75% שהריבית תישאר ברמתה, העומדת על 5%-5.25%. באירופה, למרות שהאינפלציה בגוש האירו מתחילה לרדת, בשוק צופים שהריבית תעלה פעם נוספת, בעוד 0.25%.