הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הנדל"ן הובילו את הבורסה לעליות; שיכון ובינוי קפצה בכ-12%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.7% ות"א 90 רשם עלייה של כ-1.2% • מניית שיכון ובינוי זינקה לאחר שהחברה דיווחה על התקשרות במזכר הבנות עם גוף מוסדי, לפיו החברה תמכור 8% מההון של חברת הבת שלה, שיכון ובינוי נדל"ן • המיזוג בין איי ספאק 1 לבלדי בוטל

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

העליות בבורסה התחזקות בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 טיפס ב-0.7% ות"א 90 רשם עלייה של כ-1.2%. מדד הבנייה בלט עם קפיצה של 2.8% בהובלת שיכון ובינוי שזינקה בכ-12%, ומדד מניב חו"ל קפץ בכ-2.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל.

עוד בלטו בעליות מבנה , ורידיס , אקרו , אזורים , מיטרוניקס , פוקס , דוניץ, אפריקה מגורים , סקופ ותורפז.

מנגד, בצד האדום בלטו בין השאר אל על , יומן אקסטנשנס , טקטונה , אירודרום, טאואר, אאורה  ואינרום.

בשוק האג"ח מדד התל בונד הקונצרניים ננעלו במגמה מעורבת, וגם באגרות החוב הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת.

15:25

המסחר בתל אביב עבר להיסחר במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 מזנק בכ-0.8%. מבין המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד תל אביב בנייה שמזנק בכ-2%.

מניית שיכון ובינוי  מזנקת בכ-10% ומובילה את עליות השערים בבורסה לאחר שדיווחה לפני זמן קצר על התקשרות במזכר הבנות לא מחייב עם גוף מוסדי, לפיו החברה תמכור לרוכש 8% מהון המניות של חברת הבת שלה, שיכון ובינוי נדל"ן, לפי שווי של 5 מיליארד שקל. במקביל, שיכון ובינוי תקצה לרוכש אופציות לרכישת כ-13.7 מיליון מניות רגילות של החברה, במחיר מימוש של 11 שקל למניה, לתקופה של שנתיים ממועד השלמת העסקה. שוויה של שיכון ובינוי בבורסה עמד על כ-4 מיליארד שקל לפני פתיחת המסחר היום. 

13:32

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 עולה ב-0.1%.

בולטות לחיוב מניות ורידיס , אפולו פאוור , פוקס  ומשק אנרגיה .

מנגד, או פי סי אנרגיה , אלקטרה נדלן , קנון  ואאורה  נסחרות בירידות.

12:16

נמשכת המגמה המעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 נסחר, יחד עם מדד ת"א 125 שנסחר במגמה דומה. בולט לחיוב מדד ת"א בנייה שעולה ב-0.4%.

בשוק האג"ח מדד התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות ביציבות.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק קלות מול הדולר והאירו. מול הדולר, השקל מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 3.69 שקלים. מול האירו, השקל מתחזר בכ-0.4% ונסחר סביב רמה של 4.02 שקלים.

10:42

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. 

חברת איי ספאק 1  מרכזת עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי האסיפה לאישור רכישת חברת בלדי שהייתה אמורה להיערך מחר, בוטלה. מטעם החברה נמסר כי "דירקטוריון החברה החליט לבטל את האסיפה הכללית של בעלי המניות של החברה שזומנה ליום 6.7.23 וזאת לאחר קבלת אינדיקציה ברורה כי לא יושג הרוב המיוחד הדרוש לאישור העסקה להשלמת רכישת חברת בלדי בע"מ. משמעות הדבר היא כי החברה לא תוכל להשלים את העסקה בנסיבות אלו והיא תיערך להודעה על אירוע הנזלה והשבת הכספים לבעלי המניות בהתאם למועדים הקבועים בתשקיף החברה".

10:05

הבורסה בת"א נפתחה ביציבות. מדד ת"א 35 ות"א 90 נסחרים סביב רמות הבסיס.
מבין המדדים הענפיים, ת"א מניב חו"ל בולט לחיוב ועולה בכ-0.5%.

בולטות לחיוב מניות משק אנרגיה , קרסו נדלן , ג'נריישן קפיטל  ואלטשולר שחם .

מנגד, אופקו הלת' , אפולו פאוור , טאואר  ותדיראן גרופ  נסחרות בירידות שערים.

בשוק המט"ח, השקל נחלש ב-0.4% מול הדולר ונסחר סביב 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

08:28

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר ב-0.2% ונסחר סביב 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נסחר ביציבות סביב רמה של 4.03 שקלים. 

07:47

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, מגמה חיובית קלה נרשמה בבורסה, עם עלייה של כ-0.5% בשעות הצהריים, במקביל למגמה מעורבת בבורסות אירופה, ובשעה שהסוחרים והמשקיעים בוול סטריט ביום חופש, לרגל יום העצמאות האמריקאי.

מדד מניב חו"ל המשיך לבלוט, כאשר ננעל בזינוק של כ-2% והשלים עלייה של כ-9% בחודש האחרון. בתוכו בלטה אפי נכסים  עם עלייה של 4% במחזור גבוה והשלימה זינוק של כ-40% בחודש האחרון.

מניית שטראוס  ריכזה עניין אמש לאחר שדווח שילדיה של רעיה שטראוס בן דרור מוכרים את חלקם במניות השליטה בחברת ההחזקות המשפחתית ששולטת בענקית המזון שטראוס, לידי שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס (הדוד שלהם). החברה דיווחה לבורסה כי רן וגיל מדין מכרו את יתרת המניות שלהם בחברת שטראוס החזקות לידי נכסי מיכאל, החברה שבה שותפים שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, יו"ר החברה עפרה שטראוס, עירית שטראוס ועדי שטראוס.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות לאחר שאמש לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות האמריקאי.

באסיה, המסחר מתנהל בירידות שערים. מדד הניקיי יורד ב-0.4%, ההנג סנג צולל בכ-1.4%, בורסת שנחאי יורדת ב-0.5% ומדד הקוספי משיל מערכו כ-0.3%. 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אמש מגמה מעורבת בשוק הקונצרני, ומדדי התל בונד המרכזיים נסחרו בעליות מזעריות. בשוק הממשלתי רשמו השקליות לטווחים ארוכים ירידות של עד 0.5%.

התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב נסחרות הבוקר במגמה מעורבת לאחר שאמש נסחרו בעליות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה בכ-3 נקודות בסיס ל-3.84% בעוד שהתשואה על אג"ח לשנתיים יורדת ב-4 נקודות בסיס לכ-4.90%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל שינה כיוון אמש והתחזק מעט מול הדולר והאירו. בסיום המסחר, הדולר נסחר סביב 3.70 שקלים והאירו ב-4.02 שקלים.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מציין בסקירתו השבועית כי "לאחרונה חזרה מגמת תת-ביצוע של שוק המניות המקומי והיחלשות השקל. השקל היה המטבע החלש ביותר ביחס לדולר והאירו (למעט המטבעות הטורקי והרוסי) בשבועיים האחרונים. ביחס לאירו, שערו עלה לרמה הגבוהה מאז ספטמבר 2020".

עוד מוסיף כי "נראה, ששינוי המגמה משקף הפנמה בשווקים שלא ניתן יותר להתייחס לסיכון הפוליטי כזמני. סיכון זה כבר קיים מספיק זמן כדי לגרום נזק לא רק לשווקים, אלא גם לפעילות הכלכלית. לא ברור כעת איך הוא יכול לקטון כדי שיפסיק להשפיע על שיקולי המשקיעים - גם הפיננסיים וגם בכלכלה הריאלית".

לדבריו, "השקל, שסטיית התקן הגלומה שלו עלתה מתחילת השנה, בניגוד לירידה ביתר המטבעות, עלול להמשיך ולהיות תחת לחצים להיחלשות בהשפעת המשקיעים המקומיים והזרים".

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נסחר הבוקר ביציבות מול המטבעות המרכזיים.

בשוק הסחורות, נרשמת הבוקר מגמה מעורבת במחירי החוזים על הנפט הגולמי. מחירה של חבית נפט אמריקאי עולה בכ-1.5% ועומד על 70.8 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט יורד בכ-0.6% ונסחר סביב 75.8 דולר לחבית.

עיקרון השוויון או המחיר הגבוה: הדילמה במכרז תחנת הכוח באשכול 

4. מאקרו

אמש פורסמו נתוני הסחר בגרמניה. בחודש מאי, הייבוא בגרמניה עלה ב-1.7% בקצב חודשי, לעומת התחזיות המוקדמות שציפו לעלייה חדה יותר, של 3.1%. במקביל, הייצוא בחודש מאי ירד ב-0.1% בקצב חודשי, כאשר הצפי המוקדם חזה עלייה של 0.3%.

הבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים של יפן. בחודש יוני המדד ירד ל-50.3 נקודות בעוד שהתחזיות המוקדמות ציפו כי המדד יעמוד על 50.7 נקודות.

בסין, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים ירד ל-53.9 נקודות בחודש יוני לעומת התחזיות המוקדמות, שציפו כי המדד יעמוד על 53.9 נקודות. 

בהמשך היום, יפורסמו מדדי מנהלי הרכש באירופה ובשעות הערב יתפרסמו בארה"ב הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה, שבמסגרתה הוחלט להשאיר את גובה הריבית ללא שינוי. ביום שישי יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה ליוני.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין בסקירתו השבועית כי "לאחר תקופה ארוכה שבה ההפתעות האינפלציוניות היו בעיקר כלפי מעלה, נראה שהכיוון משתנה. מדד חודש מאי הפתיע כאשר היה נמוך משמעותית מהצפוי, אך זאת רק לאחר שמדד אפריל הפתיע משמעותית מעלה. למעשה, אם מתבוננים על שלושת החודשים האחרונים - המדדים במצטבר היו בדיוק בהתאם לצפי הקונצנזוס. במבט לחודשים הקרובים, נראה כי הסיכונים למדדים הם אולי עדיין כלפי מעלה, ובפרט סעיפי המזון הדיור ואפקט הפיחות של השקל.

"בסך הכל שלושת המדדים הקרובים צפויים להיות גבוהים, אבל החל מחודשי הסתיו האינפלציה צפויה לרדת באופן משמעותי. למעשה, ההערכה שלנו היא שבתוך פחות משנה האינפלציה תחזור אל היעד של בנק ישראל".

לדבריו, "השינוי בסביבת האינפלציה, יחד עם ההתקררות באינפלציה בארה"ב ועצירת העלאות הריבית שם, צפויים להביא את בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה ב-10 בחודש.

"השווקים מגלמים כיום עוד העלאת ריבית מתישהו במהלך שלושת החודשים הקרובים, אבל באופן טבעי, השווקים מגלמים גם פרמיית סיכון אינפלציוני גבוהה יותר מאשר בדרך כלל, ולכן לא נופתע אם הריבית בארץ כבר נמצאת בשיאה".