הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בבורסה; מדדי הביטוח ומניב ישראל טיפסו בכ-1.3%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, ות"א 90 טיפס ב-0.9% • ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "יצוא השירותים של ישראל מצוי בקיפאון בחודשים האחרונים ומחליש כיום את לחצי הייסוף על השקל" • בהמשך השבוע צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

הבורסה ננעלה בעליות. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, ות"א 90 טיפס ב-0.9%. מדדי הביטוח ומניב ישראל טיפסו בכ-1.3% ומנגד מדד הביומד ירד ב-1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר מגה אור , אנרג'יאן , פרטנר , פלסאון תעשיות , סיפיה וויז'ן , אימפקס , אלקטריאון  וזוז פאוור .

מנגד, ירידות חדות רשמו טוגדר , אונדס, קומפיוגן , אופקו ואודיוקודס .

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של עד 0.1%. בשוק האג"ח הממשלתי רשם מדד תל-גוב שקלי 10+ ירידה של כ-0.5%.

16:05

מתחזקות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7%, ות"א 90 מטפס ב-1%. מדד הביטוח בולט עם עלייה של כ-1.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים שומרים על יציבות. בשוק האג"ח הממשלתי רושם מדד תל-גוב שקלי 10+ ירידה של כ-0.5%.


13:15

מגמה חיובית בבורסה: ת"א 35 עולה בכ-0.5%, ת"א 125 מוסיף 0.4% ות"א 90 מטפס ב-0.3%. מדד הבנקים עבד לירידות של 0.2%.

יצרנית שימורי המזון זנלכל  מוכרת את המפעל שלה באזור התעשייה אלון תבור לקרן ההשקעות בנדל"ן מניבים, תמורת 154 מיליון שקל (פלוס מע"מ) וזאת כפי שנחשף בגלובס לפני חודשיים. בעקבות המכירה צפויה זנלכל לרשום רווח של עשרות מיליוני שקלים מהעסקה בדוחותיה הכספיים. מקדמה על סך 15.4 מיליון שקל (בתוספת מע"מ) הופקדה במעמד חתימת החוזה. 

חברת המימון החוץ־בנקאי ברקת קפיטל  תעניק מימון לחברי קבוצת הרכישה בפרויקט בנייני המגורים "אור וברכה" בשכונת גילה בירושלים, במקומה של חברת המימון טריא  שנקלעה לאחרונה לקשיי נזילות שאילצו אותה להפסיק את מימון הפרויקט. כאשר חתמה טריא על הסכם הליווי, הריבית במשק הייתה אפסית וכך נהנו חברי קבוצת הרכישה מריבית שמוערכת בכ-7%. מאז עלתה הריבית במשק בכמעט 5%, וההערכות הן כי המימון שצפויה לספק כעת ברקת יעמוד על פריים פלוס של כ-4% - קרי ריבית ריאלית של כ-10%.


12:05

העליות בבורסה נחלשו מעט. ת"א 35 ות"א 125 מוסיפים כ-0.4% ות"א 90 עולה ב-0.5%. מדד הבנקים מטפס ב-0.1%, ת"א בנייה עולה ב-0.5%, ת"א נפט וגז מוסיף 0.7% ות"א נדלן עולה ב-0.8%.

אנרג'יאן , אשטרום  ואלוני חץ  בולטות בעליות בת"א 35. 

11:20

עליות במסחר בת"א: ת"א 35 מוסיף 0.6%, ת"א 125 עולה ב-0.5% ות"א 90 מטפס ב-0.4%. מדד הבנקים עולה ב-0.4%, ת"א נדלן מתחזק ב-0.8% ות"א נפט וגז עולה ב-0.9%.

בין המניות שבולטות בעליות נמצאות סיפיה וויז'ן  ואנרג'יאן .
10:30

העליות בבורסה התחזקו מעט. ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 עולים בכ-0.5%. ת"א בנקים, ת"א נדלן ות"א בנייה מוסיפים גם הם 0.5% ות"א נפט וגז מתחזק ב-1%.

קבוצת דלק , אנרג'יאן  ואשטרום  בולטות בעליות בת"א 35. 


10:05

המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר בעליות. ת"א 35 מטפס ב-0.3%, ת"א 125 עולה בכ-0.2% ות"א 90 מוסיף 0.1%. ת"א בנקים עולה ב-0.2%.

הירידות בדולר ובאירו מול השקל התמתנו מעט. הדולר נחלש ב-0.6% לרמה של 3.664 שקלים והאירו יורד ב-0.2% ל-4.024 שקלים.

9:05

הדולר והאירו נחלשים היום מול השקל. הדולר יורד בכ-0.8% ועומד על רמה של 3.655 שקלים והאירו נחלש בכ-0.5% ל-4.014 שקלים. 

07:44

1. שוק המניות

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש, שבוע המסחר בת"א נפתח בעליות קלות שהתחזקו לקראת צוהרי יום א', למרות נעילה שלילית בוול סטריט ביום שישי. המדדים המובילים הוסיפו כ-1%, ואילו מדדי ת"א ביטוח ובנייה הובילו את המגמה החיובית כשזינקו בכ־2% כל אחד.

רשות שוק ההון מצמצמת את החשיפה של חוסכים למדדי חו"ל | בלעדי 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר במגמה חיובית.

אחרי השבוע הגרוע מאז מרץ: מה צפוי בוול סטריט 
הנאסד"ק שבר את הרצף העולה, ומפזר שלל סימני חולשה 

באסיה, המסחר מתנהל במגמה מעורבת. מדד הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס, ההנג סנג נסחר במגמה דומה, בורסת שנחאי ומדד הקוספי משיל מערכו 0.6%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו בראשון עליות של כ-0.2%. איגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים בלטו עם עליות של כ-0.9%.

בארה"ב, איגרות החוב הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות קלות. התשואה על אג"ח ל־10 שנים נסחרת סביב 4.06% והתשואה על האג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.81%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מתייחסים בסקירתם השבועית להשפעה של החלטת הבנק המרכזי ביפן על תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב. כזכור, הבנק של יפן מאפשר מעתה תשואות גבוהות יותר על האג"ח הממשלתיות לטווח ארוך, והרף של 0.5% תשואה על ממשלתית ל־10 שנים יהיה בגדר המלצה, כשהמגבלה הקשיחה החדשה תעלה ל־1%.

בשבועיים האחרונים התשואות ל־10 שנים ביפן עלו מ־0.45% ל־0.65%. "המשך עליית התשואות ב־2024 צפויה להביא להמשך מעבר של כספי חיסכון יפניים מארה"ב - המחזיקים הגדולים באג"ח ממשל ארה"ב - חזרה ליפן ובכך לדחוף לתשואות גבוהות בארה"ב (ירידה בביקוש)" מעריכים בלידר שוקי הון.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל רשם בסיכום השבוע החולף התחזקות מול המטבעות הזרים. שער הדולר עמד בסוף השבוע החולף על 3.65 שקלים, ושער האירו על כ־4.02 שקלים.

ד"ר גיל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי, מתייחס בסקירתו השבועית לגורמים השונים שצפויים להשפיע על כיוונו של המטבע המקומי, וכותב כי "יצוא השירותים של ישראל מצוי בקיפאון בחודשים האחרונים, בעיקר על רקע 'דריכה במקום' של יצוא השירותים העסקיים (לרבות הייטק) וירידה ביצוא שירותי תחבורה. הקיפאון מהווה גורם מכביד על הצמיחה, וגם מרסן את העודף בחשבון השירותים של מאזן התשלומים, וזה בתורו מחליש כיום את לחצי הייסוף על השקל".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות. מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 86.2 דולר ומחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 82.7 דולר.

4. מאקרו

בהמשך היום צפויים להתפרסם בגרמניה נתוני הייצור התעשייתי. מחר (ב') יתפסו נתוני הסחר בסין ומדד המחירים לצרכן בגרמניה. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב ובסין.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים מתייחסים בסקירתם השבועית לתחזיות האינפלציה שלהם בישראל ולמתווה הריבית העתידי של בנק ישראל:

"אנו מותירים את תחזית האינפלציה ברמה של 2.6% ב- 12 החודשים הקרובים. שוק העבודה, ועליית השכר בפרט, מהווים כאמור גורם סיכון, אך אנו מניחים שההאטה בצמיחה תחלחל ליותר ויותר סעיפים במדד המחירים לצרכן, ובכלל זה למחירי שכר-הדירה. הירידה באינפלציה בעולם צפויה לתרום גם היא להמשך ירידה באינפלציה השנתית בישראל".

"ההפתעות כלפי מטה במדדי המחירים לצרכן בישראל מאפשרות לבנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה. הבנקים המרכזיים של ארה"ב, האירו ובריטניה המשיכו להעלות את הריבית, ונוצר פער משמעותי בין הריבית בישראל לריבית הדולרית. פער זה פועל להחלשת השקל. מגמה זו עשויה לקבל רוח גבית בתרחיש בו מחירי המניות בעולם יתחילו לרדת. בתרחיש כזה, בנק ישראל עשוי להידרש לעוד עליית ריבית, אך בינתיים זה אינו התרחיש המרכזי מבחינתנו".