אחרי פיטורי רוב העובדים: וסטו נכנסת לתהליך הבראה ומבקשת הגנה מפני נושים

חברת הפינטק הישראלית, העומדת במרכז שערוריית הונאה בהיקף של מיליארדי דולרים, הגישה בקשה לצ'פטר 11 בבית המשפט במחוז דלאוור שבארה"ב • לפי החברה, המהלך יאפשר לה להתייצב וכן להמשיך לפעול נגד האחראים לנזק שנגרם במישור המשפטי • החברה הדגישה כי בכוונת הדירקטוריון והמנכ"ל הנכנס "להוציא את החברה מהמשבר ובשום אופן לא לסגור אותה"

משרדי Vesttoo בתל אביב / צילום: מיטל ויזברג
משרדי Vesttoo בתל אביב / צילום: מיטל ויזברג

חברת הפינטק הישראלית וסטו נכנסת לתהליך הבראה ובנייה מחדש. החברה, העומדת במרכז שערוריית הונאה בהיקף של מיליארדי דולרים, מבקשת "הגנה מפני נושים" במסגרת החוק האמריקאי בבית המשפט במחוז דלאוור שבארה"ב. בחודש יולי האחרון, נחשף כי וסטו תחת בדיקה בחשד להונאה, במסגרתה ערבויות שהציגו משקיעים למבוטחים בעסקאות בפלטפורמת החברה היו מזויפים.

לדברי החברה, הפעלת צ'פטר 11 לחוק האמריקאי נחוץ כדי "להגן על נכסי החברה, לצד המשך נקיטת הפעולות המשפטיות נגד האחראים למצבה הנוכחי של וסטו".

שאלות ותשובות | הונאת הענק בפינטק הישראלי: איפה כשלו שומרי הסף ומה יחקור ה-FBI?
המאבק בבי-קיור לייזר: "יקי, נבחרת וכבר אתה מבזבז את כל הקרדיט?"

לפי הודעת החברה, המהלך יעניק לווסטו אפשרות לייצב את החברה, ולהמשיך לפתח וליישם תוכנית עסקית חדשה. החברה הצהירה כי זה יאפשר "מרחב נוסף להמשך הפעולות המשפטיות האגרסיביות שמתכננת החברה נגד האחראים לנזק שנגרם לה". 

"ישנו הבסיס לבנייה מחדש של חברה טובה וחזקה מבעבר"

בהודעה נכתב כי הדירקטוריון והמנכ"ל הנכנס מובילים את המהלך, והודגש כי "בכוונתם להוציא את החברה מהמשבר ובשום אופן לא לסגור אותה". עמי ברלב, המנכ"ל הזמני של החברה, מסר: "אנו מאמינים שהצעדים שאנו נוקטים הם הטובים ביותר לצמיחה מחודשת ולהצלחה ארוכת הטווח של וסטו. מהלכים אלה לא רק יביאו למבנה הוני ועסקי חזק יותר, אלא יעניקו לנו את הפלטפורמה והיכולת לבוא בדין עם כל מי שפגע בחברה. אנו מאמינים לחלוטין שטכנולוגיית הליבה הייחודית והצוות המנוסה של וסטו, יחד עם צורכי השוק, מהווים בסיס חזק לבנייה מחדש של חברה טובה וחזקה יותר מבעבר".

לפי הערכות שפורסמו, היקף החשיפה האפשרית של תעשיית הביטוח לביטחונות שהושגו באמצעות החברה ומכאן גם היקף ההונאה, הוא בין 5 ל-10 מיליארד דולר - הערכה הגבוהה משמעותית מההערכה הראשונית בתעשייה, שעמדה על 3-4 מיליארד דולר, כך לפי סוכנות הדירוג מורנינג סטאר DBRS.

לאחרונה, דווח כי החברה מפטרת את מרבית העובדים שלה, 150 עובדים מתוך 200 -  משמע 75% מכלל עובדי החברה. נזכיר כי חברת וסטו פיתחה "שוק" וירטואלי, המציע תיווך בין חברות ביטוח שרוצות נזילות לבין גופים פיננסים, בין היתר בנקים, קרנות פנסיה ובתי השקעות, אשר מחפשים אפיקי השקעה בעולם הביטוח. וסטו הציעה למשקיעים מוסדיים לאתר חברות ביטוח ומבטחי משנה, על־מנת להעניק להן ערבויות. במקביל, סיפקה וסטו את התמחור לאותן בטוחות. החשד הוא כי מסמכי הבטוחות של הבנק הסיני CCB התגלו כמזויפים, והוא החל להתעורר כאשר מסמכים אלו לא כובדו.