הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הביטוח הובילו עליות קלות בנעילת המסחר בבורסה

מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 0.3%, ות"א 90 נותר יציב • מדד הביטוח בלט עם עלייה של 1.5% • השקל רשם שיא נוסף כשנסחר על סף 3.8 שקלים ביום שישי האחרון • חברת השבבים אנבידיה תפרסם את הדוח הרבעוני שלה • ביום שישי הקרוב יו"ר הפד צפוי לנאום בוועידת הג'קסון הול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:50

עליות קלות בנעילה בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 0.3%, ות"א 90 נותר יציב. מדד הביטוח בלט עם עלייה של 1.5%. מחזור המסחר היה נמוך והסתכם בכ-437 מיליון שקל בלבד.

עליות בולטות רשמו בין השאר פז נפט , לייבפרסון , אורמד , אנלייט, כלל ביטוח, נייס, אופקו ואקסיליון .

מנגד, ירידות חדות רשמו סיפיה וויז'ן , רבל , בריל , ביו דבש, תורפז, ישראל קנדה  ומיטרוניקס .

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות קלות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת.

14:31

עליות קלות בתל אביב: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס. מדד ת"א ביטוח בולט לחיוב ומזנק בכ-1.6%.

בולטות לחיוב מניות אורמד פארמ , פז נפט , לייבפרסון , נטו מלינדה  וג'נריישן קפיטל .

מנגד, בולטות לשלילה תורפז , מיטרוניקס , אקרו  ואקויטל .

חברת אנלייט אנרגיה  מרכזת עניין לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח של פרויקטי אנרגיה מתחדשת, הודיעה היום כי פרויקט Apex Solar הממוקם במדינת מונטנה ארה"ב, חובר לרשת החשמל ולאחר מספר שבועות של בדיקות הרצה בתעריף מכירה חלקי, הגיע להפעלה מסחרית מלאה ב-4 באוגוסט 2023. חיבור הפרויקט מהווה אבן דרך חשובה עבור החברה, שכן זהו הפרויקט הראשון שהושלם בארה"ב מאז רכשה אנלייט את חברת Clēnera. 

פרויקט Apex Solar צפו להכפיל את היקף היצור הסולארי במדינת מונטנה ולספק חשמל ירוק השווה ערך לצריכה השנתית המלאה של 13,500 משקי בית. מלוא החשמל המיוצר בפרויקט יימכר לחברת היוטיליטי Northwestern Energy, ספקית החשמל הגדולה במדינת מונטנה, תחת חוזה PPA לתקופה של 20 שנים.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה דומה.

13:06

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.1%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-217 מיליון שקל בלבד.

מניית נייס  עולה בכ-3%. בבית ההשקעות אופנהיימר כותבים לאחר פרסום דוחות החברה כי "חברת נייס פרסמה תוצאות בהתאם לצפי, עם צמיחה שנתית של 10% בהכנסות, לצד האטה בקצב הצמיחה של פעילות הענן ל-23%, בהשוואה ל-25% ברבעונים הקודמים. הנהלת החברה שמרה על תחזית ההכנסות לשנת 2023 כולה, תחזית המניחה המשך האטה בצמיחה, אם כי העלתה את תחזית הרווח למניה. אנו מדגישים את מעמדה המוביל של NICE כספקית פתרונות מבוססי ענן למוקד שירות לקוחות במגזר הארגוני, ומעריכים כי החברה תהנה מיישום גובר של כלי בינה מלאכותית AI במהלך שאמור להגדיל את שוקי היעד. בכך, אנו משמרים את המלצת Outperform על מניית נייס אך מורידים את מחיר היעד מ-279 דולר ל-250 דולר, בהתאם לירידת המכפילים בשוק". 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. בשוק האג"ח הממשלתי נרשמת מגמה דומה. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

11:44

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות קלות. ת"א 35 מוסיף לערכו כ-0.4%, ות"א 90 עולה בכ-0.3%. ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-1.3%.

עונת הדוחות: חברת מר  דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון השני של 2023 הסתכמו בכ-155 מיליון שקל, עליה של 37%, בהשוואה לכ-113 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-2.6 מיליון שקל לעומת 2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

חברת סאנפלאואר , הפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל, פולין וארה"ב, דיווחה כי הכנסותיה במחצית הראשונה לשנת 2023 צמחו בכ-44.3% לסך של 92.8 מיליון שקל, לעומת 64.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני הסתכמו ההכנסות בכ-44 מיליון שקל, גידול של כ-34%. הרווח הנקי של החברה הסתכם במחצית הראשונה ב-7.7 מיליון שקל לעומת הפסד בסך של-17.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

10:44

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות קלות. ת"א 35 מוסיף לערכו כ-0.2%, ות"א 90 עולה בכ-0.6%. ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-1%.

מניית פז נפט  ממשיכה במומנטום החיובי ונסחרת בעליות שערים חדות. זאת לאחר שהחברה דיווחה ביום חמישי על התקדמות בפיצול חברת "פז בית זיקוק אשדוד" ופרסמה את התשקיף לקראת ההנפקה בבורסת תל אביב שתתקיים ב-30 באוגוסט. במקביל, החברה דיווחה על חלוקת דיבידנד בעין לבעלי מניות החברה.

10:03

שבוע המסחר בת"א נפתח בעליות קלות. ת"א 35 מוסיף כ-0.1% לערכו, ות"א 90 עולה בכ-0.2%. 

בולטות לחיוב מניות, אורמד פארמ , פז נפט , נייס  וקמטק .

מנגד, בולטות לשלילה מניות תורפז , מגה אור , חילן  ולפידות קפיטל .

טרמינל איקס  פרסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון השני לשנת 2023. החברה מדווחת על גידול של כ-19.4% בהכנסות החברה בהשוואה לרבעון המקביל, שהסתכמו בכ-102.7 מיליון שקל. הרווח הגולמי ברבעון השני הסתכם בכ-48.7 מיליון שקל (47.5% מהמכירות) בהשוואה לכ-41.8 מיליון שקל (48.6% מהמכירות) אשתקד. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-3 מיליון שקל בהשוואה לכ-2.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

09:03

עונת הדוחות: חברת פז נפט  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון ביום חמישי האחרון: הרווח הנקי של פז ללא זיקוק ברבעון השני גדל ב-54% והסתכם ב-77 מיליון שקל לעומת רווח של 50 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי של פז הסתכם ברבעון ב- 586 מיליון שקל בהשוואה לרווח גולמי של 577 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במקביל, ה-EBITDA הסתכם ב-277 מיליון שקל לעומת 275 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של 1% (גידול של 4% בנטרול הסכם דלקים עם בית הזיקוק).

גם חברת דוראל אנרגיה  פרסמה הבוקר את דוחותיה לרבעון השני של השנה:  ההכנסות על בסיס Non-GAAP ברבעון השני הסתכמו בכ-23.3 מיליון שקל, לעומת כ-17.3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-34%. ההפסד הנקי המיוחס לבעלים ברבעון השני הסתכם לכ-11.2 מיליון שקל, לעומת רווח נקי המיוחס לבעלים של כ-22.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הכולל המיוחס לבעלים ברבעון השני הסתכם בכ-30.1 מיליון שקל, לעומת כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

07:51

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. 

בסיכום השבועי, ירד מדד ת"א 35 ב־3.2%, ומדד ת"א 125 איבד 3.3% מערכו. מדד ת"א-קלינטק נחלש ביום חמישי האחרון ב-1.4% ומתחילת החודש ב-7.8%. מתחילת השנה מדד ת"א 35 רשם תשואה חיובית של 1.8%, זאת לעומת עלייה של 15.17% במדד S&P 500.

עונת הדוחות בבורסה בתל אביב נמצאת בעיצומה.

ביום חמישי האחרון חברת רמי לוי  דיווחה, במסגרת הפרסום לדוחות הרבעון השני, על הצגה מחדש של הדוחות לרבעון הראשון לאחר שגילתה טעות בהצגת עלות המכירות. החברה דיווחה כי כתוצאה מטעות אנוש מסעיף עלות המכירות ברבעון הראשון, לא נכללו בו יתרות סגירה של מספר ספקים בסך של 59 מיליון שקל. השפעת הטעות על הרווח הכולל עמדה על כ-45 מיליון שקל. 

בין החברות שידווחו השבוע את תוצאותיהן הכספיות נמצאות חברות הביטוח כלל, מגדל, הפניקס, בית ההשקעות אלטשולר שחם, הקמעונאיות שופרסל ויוחננוף, רשת חדרי הכושר הולמס פלייס וחברת מספנות ישראל.

בוול סטריט עונת הדוחות תגיע לסיומה, עם מספר חברות בולטות שיפרסמו דוחות רבעוניים בשבוע הבא. ביניהן זום, אנבידיה, Snowflake וחברת המכשור הרפואי מדטרוניק. בזווית הישראלית, ננו דיימנשן וסטיקספיי יפרסמו את דוחותיהן.

בסוף השבוע האחרון, המסחר בוול סטריט ננעל בירידות, על רקע חששות המשקיעים מהמשך עלייה בריבית. מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-1.2%, מדד S&P 500 ירד בכ-0.7% והדאו ג'ונס ננעל בירידה של 0.8%.

2. שוקי האג"ח

רוב מדדי התל בונד והתל גוב נסחרו ביום חמישי במגמה שלילית. כך לדוגמה מדד תל בונד-שקלי נחלש ב־0.1%, ומתחילת השנה הוא רושם עלייה של כ-1.9%.

בארה"ב, בסוף השבוע האחרון, תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו בחדות. התשואה על אג"ח ל-10 שנים נסחרה סביב 4.25%, והתשואה על אג"ח לשנתיים טיפסה ל-4.94%.

בסקירתו השבועית המליץ מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, כי "על רקע עליית התשואות החדה בארה"ב, מומלץ להתחיל ולהאריך את רכיב האג"ח בתיק למח"מ בינוני פלוס, ולהמשיך ולהאריך את המח"מ ככל שהתשואות בארה"ב ימשיכו לעלות". בנוסף לכך, לדברי שפריר: "אנו ממליצים להחזיק מח"מ ארוך יותר בארה"ב ומח"מ קצר יותר בישראל".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי האחרון שער הדולר רשם שיא נוסף כשנסחר על סף 3.8 שקלים. גם האירו התחזק מול השקל בסוף השבוע האחרון ונסחר סביב 4.12 שקלים.  

המשקיעים הזרים, המוסדיים והמהלכים של בנק ישראל: איפה תיעצר נפילת השקל 

במהלך שבוע המסחר האחרון, השקל נחלש מול הדולר מרמה של 3.72 שקלים לכ-3.78 שקלים בשישי כאמור. ביחס לאירו, השקל נחלש ברמה של 4.09 שקלים לרמה של 4.12 שקלים. לשם השוואה, בסוף 2022 עמד שער הדולר על כ-3.52 שקלים, והאירו על 3.75 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בעליות של כ-1% בסוף השבוע האחרון. מחירה של חבית נפט מסוג WTI נסחרה סביב 81.4 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט נסחרה סביב 84.8 דולר.

4. מאקרו

השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתון הצמיחה בישראל, שהראה שהתוצר המקומי צמח ברבעון השני בקצב שנתי של 3%, קצב התואם את התחזית השנתית של בנק ישראל.

רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית בהפניקס בית השקעות, כתבה בתגובה שנתוני המאקרו המקומיים ממשיכים להעיד על חוסנה של ישראל. מנגד, לדבריה ניתן לזהות שהתייקרות הריבית מחלחלת אל משקי הבית ואל פעילות העסקים. אשכנזי הוסיפה כי ניתן להניח שתהיה לכך השפעה מקררת על סביבת האינפלציה.

בין נתוני המאקרו העולמיים שיתפרסמו השבוע, ניתן לציין את מדד המחירים ליצרן בגרמניה, נתונים על שוק הנדל"ן בקנדה, מכירות בתים חדשים ובתים קיימים בארה"ב וכן נתוני תעסוקה ואבטלה בארה"ב.

במקביל, ביום שישי הקרוב יתקיים כנס הנגידים בג'קסון הול, שם צפוי לשאת דברים יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב ג'רום פאוול. המשקיעים ממתינים לנאום יו"ר הפד בנוגע להמשך מתווה הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, זאת לאחר שבפרוטוקול החלטת הריבית האחרונה חברי הפד סימנו כי העלאות ריבית נוספות נמצאות על השולחן.

5. תחזית

הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, התייחס בסקירה השבועית שלו לביצועים העודפים של האפיקים המקומיים. לדבריו, האפיקים המקומיים הציגו ביצועים עודפים לאחרונה על פני האפיקים בחו"ל, במיוחד המניות ואיגרות חוב של חברות.

לעומת זאת, זבז'ינסקי מזכיר את הפיחות בשקל ביחס לדולר ולאירו, מה שהפך את המטבע הישראלי לאחד המטבעות החלשים בעולם בחודש האחרון. "להערכתנו, המגמה של הביצועים העודפים באפיקים המקומיים לא צפויה להימשך לאורך זמן, לאור הסיכונים הכלכליים והפיננסיים במשק הישראלי", טען זבז'ינסקי. "אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה נייטרלית למניות בישראל, וחשיפה שמרנית לאפיק הקונצרני".

בנושא אחר, האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, מעריך כי החולשה העונתית בשוק המניות האמריקאי מספקת הזדמנות להגדלת החזקות. לטווח ארוך, הוא חוזר על המלצתו על סקטור הטכנולוגיה.