הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; משק אנרגיה זינקה בכ-7%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1% • פרופיט ניסתה שוב למחוק את מגדלור מהמסחר בבורסה • משק אנרגיה רוכשת 2.5% מתחנת הכח אשכול • בורסות אסיה ננעלו בירידות חדות • הנגיד ירון בפורום הכלכלי בדאבוס: "אם תתפתח מלחמה בצפון, ייתכן והריבית תעלה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:32

נעילה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-1.1% ות"א 90 הוסיף כ-0.3% לערכו. מדד ת"א טכנולוגיה הוביל את המגמה השלילית וירד בכ-1.4%, בעקבות הירידה החדה של מניית ג'נסל  (9.1%-), טופ מערכות  (7.2%-), ולייבפרסון  (6.8%-).

מחזור המסחר הסתכם ב-1.76 מיליארד שקל.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בלטו לחיוב מניות משק אנרגיה , זפירוס , מג'יק  והבורסה לניע בתא .

מנגד, נקסט ויז'ן , ורידיס , קמטק , ואלטשולר שחם  ננעלו בירידות.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 ננעלו בירידות של 0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בירידות של 0.6%. התשואה על אג"ח ממשלת ישארל ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ונקבעה על 4.25%.

16:39

המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית לקראת סיום המסחר. מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים ת"א טכנולוגיה צולל ב-1.6%, ות"א בנקים 5 יורד ב-0.2%.

חלל תקשורת  דיווחה היום כי קיבלה מכתב מחברת iG4 הכולל הצעה מעודכנת למתווה לגיבוש הסדר חוב אשר מבטלת ומחליפה את ההצעה הראשונה.
מבין עיקרי הצעת iG4 המעודכנת, החברה מבקשת השקעה בחברה בהיקף של 168 מיליון דולר אשר ישמשו לפירעון שלושת סדרות אגרות החוב של החברה, באופן הבא: 150 מיליון דולר יוזרמו לחברה על- ידי iG4 בתנאים שיוסכמו בינה לבין החברה,
ו18 מיליון דולר יוזרמו לחברה על- ידי משקיע שהינו צד שלישי, בתמורה להקצאה של
61% מהון המניות המונפק והנפרע ומזכויות ההצבעה בחברה.

חברת אבוג'ן , העוסקת בפיתוח ומסחור פלטפורמה מיחשובית-ביולוגית לשיפור תהליכי הפיתוח של מוצרים בתחום מדעי החיים, דיווחה לפני זמן קצר כי חברת הבת שלה, 'ביומיקה' השלימה בהצלחה את רישום שלב I לניסוי עבור תרופה אימונו-אונקולוגית מבוססת מיקרוביום. 

15:12

לאחר שנפתח בירידות חדות, המסחר הבורסה עובר כעת למגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.2%. מדד הבנקים עבר לעליה ומוסיף כעת 0.2%, מדד הביטוח לעומתו יורד ב-1%. 

סאנפלאואר , באמצעות חברה בת שלה בפולין חתמה על הסכם לא מחייב עם בנק בפולין על מימון מחדש של פעילות הנכסים המניבים שלה, בהיקף של 170 מיליון זלוטי, כ-160 מיליון שקל.

הבנק עמו התקשרה החברה במזכר ההבנות, הינו אחד משלושה בנקים פולנים המממנים, נכון למועד זה, את פעילות חברות הפרויקט, והעמיד להן כ-40% מההלוואות הקיימות, אשר יתרתן עומדת, נכון למועד דוח זה, על כ-92 מיליון זלוטי. החברה מעריכה כי המימון מחדש, ככל שיושלם, יגדיל את האמצעים הנזילים שבידי החברה בכ-50 מיליון שקל, אשר ישמשו את החברה להמשך פיתוח הפרויקטים.

מניית השותפות המוגבלת מילניום פוד יהש  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה היום שאחת מחברת הפורטפוליו שלה, אלף פארמס, בה השקיעה השותפות כ-4 מיליון דולר, קיבלה אישור שיווק ממשרד הבריאות, שמשמעותו כי סטייק הבקר המתורבת שהיא פיתחה בטוח למאכל ויימכר בישראל. עוד נמסר, כי מדובר באישור טרום שיווק, ואלף פארמס תידרש בנוסף להשלים הליך רישוי לפס הייצור שלה, בטרם תוכל למכור את מוצריה בארץ.

כן נמסר, כי אלף פארמס היא חברת הבשר המתורבת הראשונה בישראל המקבלת את אישורו של משרד הבריאות לשיווק המוצר שלה ובסך הכל החברה השלישית בעולם, כאשר עד כה אושרו מוצרי עוף מתורבת בלבד בסינגפור ובארה"ב. מילניום פוד משקיעה בחברות העוסקת במו"פ בתחום הפוד-טק ומחזיקה ב"סבוריט".

14:07

יום תנודתי בבורסת תל אביב. כעת רוב המדדים נסחרים בירידות. מדד ת"א 35 יורד כעת ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.3%. 

מניית ורידיס  בולטת בירידתה, לאחר שדיווחה לבורסה כי "ביום 16 בינואר 2024 נמסר לחברה מגורמי החקירה כי במהלך השבוע הבא צפוי להתבצע חיפוש בביתו של יו"ר דירקטוריון החברה ובעל השליטה ובביתו של נושא משרה נוסף בחברה". 

על-פי החשד, ורידיס קיבלה תמיכות כספיות מהמשרד להגנת הסביבה עבור פעילות מיחזור, אך במקום לטפל בפסולת האורגנית ולשווק אותה כחומר דשן לחקלאות, החברה הטמינה את הפסולת באדמה באופן לא חוקי. במסגרת החקירה נחקר חשד לעבירות זיהום סביבה, מרמה והלבנת הון, ונתפסו 42 מילון שקל. אגמון נחקר בקשר לאחריותו כנושא המשרה הבכיר ביותר בחברה. 

בנוסף יורדות גם נקסט ויז'ן  והחברה לישראל 

12:23

לאחר פתיחה שלילית, מדדי הבורסה נסחרים כעת במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.2%. 

בשוק החוב נרשמים היצעים לאגרות החוב הממשלתיות. תשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס ל-4.2% ותשואת האיגרת לשנתיים יורדת ל-3.8%. מדדי התל בונד  הקונצרניים יורדים ב-0.1%. 

בפעם השלישית בתוך חודש וחצי - אש פרופיט מעוניינת לרכוש את מלוא החזקות הציבור במגדלור השקעות אלטרנטיביות  ולמחוק אותה מהמסחר בבורסה. אש פרופיט רצתה בסוף נובמבר 2023 לרכוש את מניות החברה, אך ללא הצלחה. שלושה שבועות אחר כך ניסתה שוב פרופיט והציעה 54 אגורות למניה, גם ההצעה הזו לא צלחה.

11:33

נמשכות הירידות בת"א. המדדים המובילים, מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 יורדים ב-0.8% וב-0.4% בהתאמה. מדד הקליטק יורד ב-1.2% והבנקים ב-0.8%. 

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ונסחר מעל 3.79 שקלים, רמה שנראתה לאחרונה בחודש נובמבר. מתחילת השנה השקל פוחת בכמעט 5% מול השקל. האירו מתחזק גם הוא, ועומד על שער של 4.11 שקלים. היחלשות המטבע עומדת בראש סדר העדיפויות של בנק ישראל, שהוריד את הריבית בתחילת החודש בשל התחזקות השקל בשנה שעברה.

קנבוטק  מדווחת על חתימת הסכם להקמת מיזם משותף במסגרתו יוקמו 3 חנויות קונספט של מותג רפואת המניעה שלה בתאילנד. החברה עוסקת במחקר ופיתוח תרופות מבוססות קנאביס ופטריות.

ההסכם נחתם עם חברת MyCannabiz Global אשר התחייבה להשקיע לפחות מיליון דולר בייצור ושיווק מוצרי קונספט רפואת המניעה של קנבוטק בתאילנד ובפתיחת שלוש חנויות קונספט בקניונים מובילים בבנגקוק. החנויות צפויות להיפתח בחציון הראשון של 2024.

אוטומקס  תמוזג לתוך ישראלית חברה הנסחרת בנאסד"ק. זאת בכפוף לחתימה על הסכם מפורט שיתבסס על העקרונות שנקבעו במזכר ההבנות ועודכנו כמפורט בדיווחים הקודמים . החברה קיבלה הלוואה בסך של 1.4 מיליון דולר ארה"ב כמקדמה על ההשקעה הצפויה במסגרת עסקת המיזוג . החברה החברה עוסקת ביבוא עקיף ושיווק כלי רכב.

10:32

המסחר בבורסה המקומית מתנהל כעת בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 ב-0.6%. 

המניות ממדד ת"א 125 שבולטות בירידות: אופקו הלת' , פלסאון תעשיות  ואורמת טכנו 

החקירה נגד חברת איכות הסביבה וורידיס שבבעלות דלק רכב  מתקדמת, ובשבוע הקרוב צפוי חיפוש נוסף בביתו של גיל אגמון, בעל השליטה בחברה ויו"ר הדירקטוריון. ורידיס דיווחה אמש (ג') לבורסה כי "ביום 16 בינואר 2024 נמסר לחברה מגורמי החקירה כי במהלך השבוע הבא צפוי להתבצע חיפוש בביתו של יו"ר דירקטוריון החברה ובעל השליטה ובביתו של נושא משרה נוסף בחברה".

10:03

הבורסה בת"א נפתחה הבוקר בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד כעת ב-0.7% ומדד ת"א 90 ב-0.1%. מדד הבנקים משיל 0.5%. 

משק אנרגיה  העוסקת ביצור חשמל מאנרגיה המתחדשת, קונבנציונאלית ואספקת חשמל מצטרפת לרכישת 2.5% מתחנת הכוח אשכול, בנוסף גם צבי ברק רוכש כ- 2.5% מהון המניות של תחנת הכח.

לאחר השלמת הרכישה, בעלי המניות בתחנת הכוח אשכול הן דליה אנרגיה שנשלטת בידי משק אנרגיה וג'ורג' חורש (75%), יוניון (20%), חברה בבעלות צבי ברק (2.5%) ומשק אנרגיה (2.5%).

08:29

בשוק המט"ח השקל נחלש כעת מול הדולר ב-0.4% ונסחר ב-3.78 שקלים לדולר, מול האירו - 4.1 שקלים לאירו. 

07:51

1. שוק המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח בירידות שערים. אתמול (ג') ננעל יום המסחר בבורסת ת"א בירידות שערים חדות. המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 ירדו ב-1.3% וב-1.7% בהתאמה.

מבין המדדים הענפיים בלטו לרעה מניות הנדל"ן. מדד הבנייה ירד ב-2.6% ומדד הנדל"ן ב-2.7%. המניות שבלטו בירידות הן וויי בוקס , מבנה  ובוני תיכון . גם מדד הבנקים בלט לרעה עם ירידה של 2%.

דוחות יזמיות הנדל"ן חושפים: מכירות הדירות חזרו 6 שנים לאחור 

טאואר  הודיעה על שיתוף פעולה עם רנסס אלקטרוניקס, המייצרת שבבים מתקדמים לענף התקשורת הלוויינית הפועלים.

תאת טכנולוגיות  דיווחה על חתימת חוזה נוסף עם חברת תעופה בינלאומית לשירותי APU MRO בהיקף כ-10 מיליון דולרים ל-5 שנים. 

גילת , העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תחנות לוויין זעירות לתקשורת, עלתה ב-4.2% לאחר שדיווחה כי זכתה בחוזה בהיקף 17 מיליון דולר להרחבת פרויקט תקשורת אזורית בפרו.

המניות הדואליות: תאת טכנולוגיות  תיסחר הבוקר עם פער חיובי של 2.7%, אופקו הלת'קר  וטבע  עם פערים שליליים של 3% ו-2% בהתאמה. 

הבורסות באסיה נסחרות הבוקר בירידות שערים ובעיקר בסין, מדד ההנג סנג יורד ב-3%, שנחאי ב-0.7%, מדד הניקיי ביפן ירד ב-0.4%, הקוספי הדרום קוריאני ב-2% והניפטי ההודי ב-1%. מניית עליבבא יורדת ב-3%, ביידו ב-4%, BYD ב-5% ו-Xpeng ב-8%. 

החוזים עתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות. המדדים נאסד"ק, דאו ג'ונס וה-S&P 500 יורדים כעת ב-0.2%. 

המסחר בניו יורק ננעל אתמול (ג') בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.2%, הדאו ג'ונס ב-0.6% וה-S&P 500 ב-0.4%. 

מניית הספאק דיגיטל וורלד אקוויזישן זינקה ב-25%. הספאק שואף להנפיק את הרשת החברתית של דונלד טראמפ Truth Social, הנשיא לשעבר זכה בפער עצום באייווה, המדינה הראשונה להצביע בפריימריז.

חברת הפינטק הישראלית פאגאיה זינקה ב-10%. אתמול (ג') הודיעה החברה על שינויים שנועדו להגביר את הסחירות בה מצד גופים מוסדיים אמריקאים. החברה תבצע ספליט הפוך - איחוד כל 10 עד 15 מניות למניה אחת. פאגאיה נסחרת כיום בשווי של 756 מיליון דולר. החברה מוזגה ביוני 2022 לחברת ספאק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר.

מניית ספיריט איירליינס התרסקה ב-50% ואיבדה 800 מיליון דולר משוויה לאחר ששופט פדרלי חסם את רכישתה על ידי ג'ט בלו איירווייס . במשרד המשפטים קבעו שהרכישה תסיר חברת לואו קוסט שמיטיבה עם הטסים ולוחצת את מחירי הטיסה למטה. 

שתי המניות הגדולות בוול סטריט נסחרו במגמה שלילית אם כי מיקרוסופט הגדילה את הפער שלה מאפל  לכ-60 מיליארד דולר. ביום שישי האחרון, עקפה מיקרוסופט את אפל בפעם הראשונה מאז נובמבר 2021 (מחיר סגירה).

WSJ| השאלות הגדולות שיעסיקו את המשקיעים בוול סטריט השנה 

מניית טסלה  עברה לעליות לאחר שנסחרה בירידה של 2% בטרום המסחר, וזאת בעקבות הכרזתו של אלון מאסק, מנכ"ל החברה על כך שהוא מעוניין לפתח מוצרי AI ורובוטיקה מחוץ לחברה אם יקבל זכות של 25% מההצבעה על כך . למאסק יש כעת 13% ממניות טסלה לאחר שמכר חלק ממניותיו כדי לממן את רכישת X (לשעבר טוויטר). 

שניים מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם דיווחו אתמול את תוצאות הרבעון הרביעי.  מורגן סטנלי פרסם תוצאות מעורבות, הרווח נקי עמד על 85 סנט למניה מתחת לצפי שעמד על 1.01 דולר למניה.  בשורה העליונה הבנק עקף את התחזיות כשדיווח על הכנסות של 12.9 מיליארד דולר, מעל הצפי ל-12.75 מיליארד דולר. 

גולדמן סאקס גרופ  דיווח על זינוק של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה של 5.48 דולר, מעל צפי האנליסטים שעמד על 3.51 דולר למניה. בשורה העליונה הבנק דיווח על הכנסות של 11.32 מיליארד דולר, מל הצפי שעמד על 10.8 מיליארד דולר.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמה אתמול (ג') בתל אביב מגמה מעורבת כשתשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-5 נקודות בסיס ל-4.2%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים ירדה ל-3.8%. מדדי איגרות החוב הקונצרניות, תל בונד 20,40 ו-60 ירדו ב-0.3%. 

בנק דיסקונט  דיווח כי השלים את השלב המוסדי בהנפקה לציבור של שתי סדרות חוב. במכרז נרשמו ביקושים גבוהים של כ־5.2 מיליארד שקל, מתוכם נענה הבנק לכ־2.56 מיליארד שקל.

בארה"ב תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-11 נקודות בסיס, עליה משמעותית יחסית, ל-4.1%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח השקל נחלש אתמול (ג) ונסחר בשער של 3.77 שקלים לדולר וב-4.01 שקלים לאירו. 

הדולר נסחר בשיא של חודשיים מול השקל. אלו הסיבות 

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, הסביר כי בין הסיבות שהובילו לפיחות המטבע המקומי היו "מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שהיה שוב ברף הנמוך של הציפיות והחזיר לשיח התקשורתי את האפשרות להורדה נוספת של הריבית בחודש הבא".

לצד זאת מזכיר מנחם את ההסלמה הביטחונית בארץ שתרמה להערכתו לפיחות בשקל, ואת סימני השאלה סביב תקציב 2024, שמשקף גירעון צפוי גבוה (כ־6.5% תוצר). "בשוק חוששים מתגובתן של חברות הדירוג, שהדירוג של ישראל כבר נמצא אצלן במעקב עם השלכות שליליות", הוא מציין.

בשוק הסחורות הנפט נסחר בשינויים קטנים. הנפט האמריקאי נסחר כעת ב-72.3 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-78 דולר.

בסקירתו השבועית ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מצטט את ה־EIA (מחלקת המידע של משרד האנרגיה בארה"ב) שצופה כי אנרגיה סולארית תהיה המקור המוביל בארה"ב לצמיחה בייצור חשמל ב־2024-2025.

ה־EIA צופה שתפוקת נפט גולמי בארה"ב תגיע ל־13.2 מיליון חביות ליום השנה ולמעלה מ־13.4 מיליון חביות ליום ב־2025, נתוני שיא לתעשייה המקומית. להערכת ה־EIA, מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט יעמוד בממוצע על 82 דולר לחבית בשנת 2024.

4. מאקרו

על פי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות בישראל בחודש דצמבר עלה ל־100,870, לעומת 98,772 בחודש נובמבר, ושיעור המשרות הפנויות לכל מאה משרות עלה ל־3.4 מ־3.31.

בשאר העולם פורסמו נתוני האבטלה בבריטניה שעמדו על 4.2% בנובמבר (הצפי היה ל־4.3%). בגרמניה, מדד המחירים לצרכן עלה בדצמבר ב־0.1% בקצב חודשי, ומשקף אינפלציה בקצב שנתי של 3.7%. בקנדה נרשמה עלייה מפתיעה בשיעור האינפלציה. 

בתוך כך, נשמעים קולות שמצננים את ההתלהבות של הורדות הריבית הצפויות. "ארה"ב נמצאת במרחק נגיעה מיעד האינפלציה, אבל אל לו לבנק המרכזי למהר ולהוריד את הריבית עד שזה ברור שהאינפלציה הנמוכה תהיה ברת קיימא", כך אמר היום חבר הפדרל ריזרב קריסטופר וולר.

ללא קשר לתזמון הורדת הריבית, וולר אמר שהם ימשיכו "בדרכם המתודית והזהירה", ירידות מהירות מידי בריבית עלולות לזעזע את הכלכלה ולגרום למיתון. "הפעילות העסקית ושוק העבודה הם במצב טוב והאינפלציה יורדת בהדרגה ל-2%, אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה כפי שנעשה בעבר", דבריו עומדים בניגוד לסברה הרווחת שהפד יחל בהורדות ריבית כבר במרץ הקרוב ועד סוף שהנה יוריד את הריבית ב-1.5%.

כמו וולר כך גם גיטה גופינה, בכירה בקרן במטבע הבינלאומית שאמרה היום: "השוק מצפה להורדות ריבית חדות ומהירות, אלה ציפיות מוגזמות ולא בשלות כי הקרב להורדת האינפלציה עדיין לא הסתיים".

רפינה, סמנכ"לית בקרן והאישה הראשונה בתפקיד הזה, נשאה דברים בפורום הכלכלי העולמי שנערך בימים אלה בדאבוס, "אפילו אחרי שעלויות ההלוואות עלו בחדות בשנתיים האחרונות, העבודה עדיין לא הושלמה כי שוק העבודה נותר חזק בכל העולם".

"השווקים מצפים מבנקים מרכזיים להוריד את הריביות באופן אגריסיבי - אני חושבת שזה קצת מוקדם מידי להסיק מסקנה כזאת", היא אמרה, "עלינו לצפות אמנם שהריביות ירדו השנה, אבל לפי הנתונים שאנחנו רואים עתה, אפשר לצפות שהורדת הריבית תתרחש בחצי השני של השנה".

5. תחזית

רפי גוזלן, כלכלן ראשי, IBI בית השקעות מתייחס בסקירתו השבועית לשנה הקרובה, "אי הודאות בנוגע להתפתחות המלחמה מובילה לאי וודאות גם בנוגע להתפתחות האינפלציה".

"עם זאת, בשלב זה אנו מעדכנים כלפי מעלה את תחזית האינפלציה ל-2024 כלפי מעלה מ-2.6% ל-2.9%, וזאת על רקע התאוששות הביקושים במקביל להשפעות אינפלציוניות מצד ההיצע (בעיקר בתחום המזון, פירות וירקות ומחירי ההובלה), העלאות המיסים על מוצרים מפוקחים, היחלשות השקל והשלכות המדיניות הפיסקאלית המרחיבה".

"כמו כן, אנו ממשיכים להעריך כי הפחתת הריבית בשנה הקרובה תהיה מתונה יותר מהתמחור בשוק, והיא צפויה לרדת ל-3.75%".