הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה; הבנקים ירדו ב-1.8%

מדד ת"א 35 ירדד ב-1% ות"א 90 ירד ב-1.2% • בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי והעלה את תחזיות האינפלציה • השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים • סיגמא: "התגברות של סיכון ההשקעה בטווחים הארוכים בשוק האג"ח" • ובוולס פארגו מעלים את מחיר היעד ל-S&P 500 להמשך השנה אך מזהירים מפני תנודתיות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:34

לאחר האופטימיות ששררה אתמול בעקבות המו"מ על שחרור החטופים והפסקת האש, מצב הרוח השתנה והבורסה בתל אביב ננעלה היום במגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד ב-1%, כמו מדד ת"א 90. מדד הבנקים השיל 1.8%. 

מניות טאואר  ואורמת טכנו  בלטו לחיוב, לעומתן, אמות ,טבע  ושיכון ובינוי  בלטו בירידות. 

15:49

מניית פריון נטוורק  יורדת גם היום לאחר שאתמול איבדה -40% משוויה. אתמול פרסמה החברה אזהרת רווח לרבעון הראשון וחתכה את התחזית השנתית שלה, על רקע שינוי במנגנון תמחור הפרסום שיישמה מיקרוסופט בינג עבור חיפושים משותפי ההפצה שלה, מה שהוביל לירידה בפעילות הפרסום של פריון ולהכנסה הממוצעת לאלף חשיפות. 

מלבד השינויים במיקרוסופט, גורם נוסף שממשיך להשפיע לרעה על התוצאות ועליו החברה דיווחה ברבעונים קודמים הוא פעילות הווידאו באתרי אינטרנט. לפי פריון, "שאר המדדים העסקיים של החברה נותרים חיוביים". 

14:48

המגמה השלילית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד בכ-1.1% ות"א 90 משיל מערכו 1.2%. מדד ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה השלילית ומשיל מערכו כ-2%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.5% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.69 שקלים. האירו נחלש בכ-0.2% מול השקל ונסחר בשעה זו על 4.01 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס למגמה: "את ירידות השערים היום בשוק המניות אין לתפוס בפני עצמן, אלא כהמשך לתנודתיות הגבוהה מאוד המאפיינת את השוק, כמו גם את שוק מטבע החוץ, בתקופה האחרונה. כך, מניות הבנקים, לדוגמא, שעלו בחוזקה אתמול, רושמות היום ירידות גבוהות יותר מהמדד הכללי. עם זאת, צריך לזכור כי התנודות הגדולות פועלות לשני הכיוונים ודי מקזזות זו את זו. לראיה מדד ת"א-35 עלה כ-1/2 אחוז בשבוע האחרון ומדד ת"א - 90 נותר כמעט ללא שינוי. השוק מחפש כיוון ולא מוצא טריגר לכאן או לכאן. אגב, גם שוק המניות בארה"ב לא עלה כמעט בשבוע האחרון.

"ככלל, הסנטימנט של המשקיעים דומיננטי וניתן לראות זאת היום בכך שהירידות הן רוחביות ודומות בעוצמתן הן במניות הגדולות והן במניות השורה השנייה.

ניתן להניח, בין היתר, כי ברקע הירידות היא ריבית בנק ישראל, שלא ירדה אתמול, למרות ובניגוד להערכות/תקוות של חלק מהשוק. בכלל, מתחילת השנה מתקשה השוק מאוד ל"לנבא" את שינויי הריבית וזה מוסיף לתנודות הפוקדות אותו לקראת ובעקבות כל החלטה. כזכור, עד אמצע השנה שעברה היה קל יותר "לנחש" את כיוון הריבית כי התמונה הייתה של ריסון מוניטרי מול אינפלציה גבוהה. כעת, כשהאינפלציה נמוכה יותר ובנק ישראל נמצא בעמדת מעבר מריסון להרחבה, הריבית עשויה להיות מתעתעת יותר, ודאי ברמה חודשית.

"בתוך כך פועל כמובן גם החשש הביטחוני ונקודתית - ההמתנה הדרוכה לתגובה אפשרית של איראן, ברקע הדיווחים כי להערכת ארצות הברית הדבר עלול לקרות בימים הקרובים".

14:23

חברת גילת , העוסקת בפיתוח תחנות לווין זעירות לתקשורת, הודיעה היום כי קיבלה הזמנה בהיקף של מספר מיליוני דולרים מארגון ביטחוני מוביל לפיתוח הדור הבא של מודם SOTM/SOTP.

מטעם החברה נמסר כי המודם הצבאי יספק תקשורת לוויינית במהירות גבוהה למשימות עם תקשורת לוויינית בתנועה או תקשורת לוויינית נייחת. בנוסף המודם יספק תקשורת לוויינית C4I (פיקוד, שליטה, תקשורת, מחשבים ומודיעין) מאובטחת בפס רחב המבטיחה עליונות מידע בשדה הקרב ללוחמים. הטכנולוגיות המתקדמות של המודם ממקסמות את זמינות הקישור, מייעלות את השימוש ברוחב הפס, ומאפשרות תפוקה גבוהה בכל מקום ובכל זמן בתנאי השטח המאתגרים ביותר.

12:30

מגמה אדומה בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 125 מאבד מערכו 1.1%. מדד ת"א בנקים 5 צולל בכ-2%. גם מדד ת"א ביטוח מאבד מערכו 1.7%.

חנן מור  מדווחת על הפסד גדול של 861 מיליון שקל, מעל הצפי המוקדם שלה להפסד של 840 מיליון שקל, וממשיכה לרשום הערת "עסק חי" (כלומר חשש מצד רואי החשבון שהחברה לא תהיה מסוגלת להתקיים בעוד שנה). בשורה העליונה החברה רשמה נפילה של 50% בהכנסות ל-400 מיליון שקל, לעומת 815 מיליון בשנה שעברה.

חנן מור גם רושמת גירעון בהון של 126 מיליון שקל, כלומר היקף ההתחייבות שלה גדול משמעותית משווי הנכסים שלה. הסיבה למעבר לגירעון בהון היא מחיקת הערך שנאלצה החברה לרשום בדוחותיה. החברה גם רושמת גירעון בהון החוזר (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) של 516 מיליון שקל.

10:29

נקסט ויז'ן  מזנקת בחדות לאחר דיווחה לפני זמן קצר על קבלת הזמנה נוספת לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כ-19.6 מיליון דולר.

עוד דווח כי החברה תספק את ההזמנה במספר פעימות במהלך שנת 2024, בהתאם למועדים שנקבעו בהזמנה. 20% מהתמורה שולמה לנקסט ויזן כמקדמה במועד ההזמנה ויתרת התמורה תשולם בהתאם למועדים שנקבעו בהזמנה ובכל מקרה בטרם אספקת המוצרים ללקוח בכל משלוח.

10:05

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%. מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1%.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בולטות לשלילה מניות פריון נטוורק , דלתא גליל , גילת , קרסו מוטורס  ונאייקס .

מנגד,נקסט ויז'ן , נכסים ובנין , איסתא , ישראמקו יהש  ובזא  נסחרות במגמה חיובית.

08:50

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 3.68 שקלים. האירו נחלש ב-0.5% ועומד בשעה זו על 4 שקלים.

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

08:02

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), אופטימיות אחזה בשוק על רקע החלטת הריבית ביום ב' אחר הצוהריים, ועל רקע המגעים בקהיר להפסקת אש ולשחרור החטופים.  מדד ת"א 35 קפץ ב-1.7% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט וגז זינק בכ-3.1%. גם ת"א מניב חו"ל זינק בכ-3%, יחד עם מדד ת"א בנקים 5 שעלה בשיעור דומה. בניגוד למגמה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד בכ-1.3%. 

"לא זוכר מצב כזה": למנהל ההשקעות הזה יש המלצה חד משמעית ומפתיעה 

מניית פריון נטוורק  התרסקה בכ-40% לאחר שהחברה פרסמה תוצאות מקדמיות לרבעון הראשון. נוסף על ירידה של כ-35% ברווח התפעולי התזרימי פרסמה החברה גם אזהרת רווח לשנת 2024.

חברת הנדל"ן המניב גב ים , בניהולו של אבי יעקובוביץ, הודיעה כי בכוונתה לרכוש את פעילות ייזום פרויקטי הבנייה למגורים בישראל מנכסים ובניין, בעלת השליטה בחברה (80%), תמורת כ-140 מיליון שקל, בדרך של הקצאת מניות גב-ים (2.3%) לנכסים ובניין. במסגרת ההסכם, תרכוש גב-ים את מלוא הון המניות הרגילות של חברת נכסי הדרים, חברה בת בבעלות מלאה של נכסים ובניין.

בבנק הפועלים אופטימיים לגבי מניית ג'י סיטי  ומציינים כי להערכתם החברה ממשיכה להציג שיפור בתוצאותיה התפעוליות, כשתשואות האג"ח של החברה שבו לרמות
המאפשרות לחברה לגייס חוב בשוק ההון ולמחזר את חובותיה. "אנו מתרשמים לחיוב במיוחד מהשיפור הניכר בתוצאות התפעוליות בפעילות במרכז אירופה, שהיה מלווה בהתייעלות וצמצום חד בהוצאות, ומעודדים מפוטנציאל השבחת תיק הנכסים במרכז אירופה, בעיקר בוורשה".

מלאי כרטיסי פיס בשווי 5 מיליון שקל: העיסוק הצדדי והמשתלם של חברת התרופות 

בבנק ציינו כי הם מעלים את מחיר היעד למניית ג'י סיטי מ-17 שקלים ל-18 שקלים על בסיס הצפי להמשך התייעלות, צמצמום בהוצאות ושיפור השווי הגלום בפרויקטים בהקמה, ומאידך הפגיעה בהכנסות כתוצאה מהמשך יישום תוכנית מימוש הנכסים, כולל נכסי סיטיקון. "מחיר היעד מגלם את פוטנציאל הצפת השווי בג'י סיטי, בהנחה שהחברה תמשיך להציג שיפור בתוצאותיה התפעוליות, תשלים את תוכנית מימוש הנכסים שלה ותצליח למחזר את חובותיה. אולם, אנו מותירים המלצת "תשואת שוק" ברמת סיכון גבוהה, לנוכח האתגרים הרבים העומדים עדיין בפני פעילות החברה, בהם המשך מימוש הנכסים בקרוב לשווים ההוגן, חיזוק הונה והפחתת המינוף הגבוה (יחס חוב פיננסי נטו לנכסים של החברה בתום 2023 הוא 66.6%)". 

בכפוף לשימוע: הפרקליטות תבקש להעמיד לדין שניים מבכירי אי.בי.אי 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי מטפס ב-0.8%, ההנג סנג עולה ב-0.6%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.2% והקוספי משיל מערכו 0.1%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בשעה זו בעליות קלות.

אמש בוול סטריט, יום המסחר ננעל ביציבות. הנאסד"ק, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס ננעלו סביב רמות הבסיס. 

מניית אמזון  בדרך לשבירת שיא. לאחר מספר ימים שהחברה הגיע לשיא בשווי השוק שלה מזה כמעט 3 שנים, מחיר המניה התקרב אמש לשיא כל הזמנים. הפעם האחרונה בה אמזון שברה שיא במחיר המניה הייתה ביולי 2021, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

גם מניית מטא  המשיכה לשבור שיאים ונסחרה אמש במחיר של 520 דולר.

טסלה , הובילה אמש את עליות השערים בקרב ענקיות הטק וקפצה ב-5%. מניית יצרנית המכוניות החשמליות המשיכה במומנטום החיובי שרשמה בסוף השבוע האחרון לאחר הודעתו של מנכ"ל החברה אלון מאסק, על השקת הרובוטקסי, המונית הרובוטית, מאוחר יותר השנה, כנראה באוגוסט. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמו ביקושים. תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ירדה ב-0.05% ל-4.4% ותשואת האג"ח לשנתיים ל-4.06%. מדדי האג"ח הקונצרניות, תל בונד 20, 40 ו-60 עלו ב-0.3%.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בסיגמא בית השקעות, ממליץ שלא להסתכן באג"ח לטווח ארוך. "אחת ההתלבטויות המשמעותיות נוגעת למדיניות ההשקעה בעקום התשואה. התשואות המשיכו לטפס גם השבוע, והירידות הקיפו את איגרות החוב ממח"מ של שנה וחצי ועד 17 שנים, שירדו ביותר מ-2%. כל זה מצטרף כמובן לירידות החדות שנרשמו מתחילת השנה.

"העלייה בתלילותו של השיפוע מהווה פיתוי גדול מאוד להארכת מח"מ. ואולם, התגברות הסיכונים הצבאיים והגיאופוליטיים השבוע העלתה עוד יותר את הסיכון בטווחים הארוכים של העקום".

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו אמש (ב') לשיא של כחמישה חודשים. התשואה על אג"ח ארה"ב טיפסה לרמה של 4.42% והתשואה על אג"ח לשנתיים עלתה ל-4.79%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

לנוכח האופטימיות בשוק, השקל התחזק אמש (ב') ב-1.8% ונסחר ב-3.68 שקלים לדולר וב-3.99 שקלים לאירו. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "ידיעות בדבר התקדמות במו"מ לשחרור החטופים גוררות היחלשות בדולר ותנועה לעבר רמת 3.7 שקלים".

גם בנפט נרשמה ירידה ממחיר השיא של חמישה חודשים בשישי, וחבית מסוג ברנט נסחרה ב-90.6% דולר.. חבית נפט גולמי אמריקאי נסחרה ב-85.6 דולר. 

האם מחיר חבית נפט בדרך ל־100 דולר, ואיך יושפעו הנהגים הישראלים? 

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מציין בסקירתו כי: "הגורם המרכזי אשר צפוי להשפיע על מחירי הנפט בטווח הקרוב הוא צד ההיצע ההולך ומצטמצם עקב מהלכים מצד מספר מדינות. צמצום זה חל בשילוב עם שמירה על רמה גבוהה של ביקוש גלובלי לאנרגיה. עלייה זו בביקוש עשוייה להתגבר בטווח הקרוב עם הכניסה 'לעונת הנהיגה' בארה"ב ובמדינות מערביות אחרות. כתוצאה, מחירי הנפט צפויים להישמר ברמה גבוהה יחסית בטווח הקרוב.

"מנגד, נראה כי המשך האצת יצור הנפט בארצות הברית, בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה, עשויים, רק בטווח הרחוק יותר, לקזז את הלחץ לעליית המחירים. התפתחות כזו עשויה להיות מודגשת יותר תחת ממשל רפובליקני.

"במבט כולל, נראה שארגון OPEC מנסה, ואף מצליח, לבסס 'רצפת' מחירים של כ-90 דולר לחבית במונחי נפט מסוג ברנט. בטווח הרחוק יותר, ירידת הביקוש לנפט ותזקיקים, כתוצאה מתהליך מתמשך של דה-קרבוניזציה, עשוי להוביל לירידת מחיר הנפט, ומנגד לעליית מחיר הגז הטבעי, זאת כתוצאה ממחסור שעלול להיווצר במקורות ליצור חשמל".

4. מאקרו

בנק ישראל הותיר את הריבית אמש ללא שינוי ברמה של 4.5%. נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט התייחסה להחלטה: "כפי שצפינו, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.5%. במוקד השיקולים: עליה באי הוודאות הגיאופוליטית, המדיניות הפיסקאלית, עליה בציפיות האינפלציה וסיכון לאינפלציה קדימה, התאוששות כלכלית של המשק, פיחות השקל לצד תנודתיות גבוהה. בנוגע למדיניות הפיסקאלית, ציין הנגיד, כי רכיבי ההוצאות בתקציב אינם תומכי צמיחה, כגון: העדר עידוד יציאה לשוק העבודה, לימודי ליבה, השקעות בתשתית ועוד.

השיקול הביטחוני הכריע, ההורדה תחכה כנראה לחודש הבא: כלכלנים מנתחים את החלטת הריבית 

"כלכלני חטיבת מהחקר צופים ריבית של 3.75% ברבעון הראשון של 2025, כאשר לדברי הנגיד, חזרה לתוואי ריבית זה, מותנית בהתייצבות במצב הגיאופוליטי, כמו גם התייצבות הפרמטרים שמשפיעים על האינפלציה. באשר להשלכות הכלכלה הגלובלית, ציין הנגיד את האינפלציה שמוסיפה להיות דביקה, ובנוסף, את העליה במחיר הנפט, שמאיימת על האינפלציה.

"בדומה להערכות שלנו בחודשים האחרונים, אנו מוסיפים להעריך כי הריבית בסוף השנה תעמוד על 4% ועל 3.75% בעוד שנה. נציין, כי נכון להיום, אלו גם הריביות שמגולמות בשוק, לאחר, שהשוק הפנים שהורדת הריבית תהיה מתונה, וכתוצאה, ראינו עליה בריבית".

בהמשך היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. מחר (ד') צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב. על פי התחזיות המוקדמות, שיעור האינפלציה בחודש מרץ צפוי לעלות ל-3.4% מ-3.2% בחודש הקודם. במידה והתחזיות אכן יתממשו, הנתונים עלולים לצמצם את הסיכויים להפחתת ריבית בארה"ב בטווח הקרוב.

5. תחזית

בנק וולס פארגו העלה את מחיר היעד של ה-S&P 500 בשנת 2024 ל-5,535 נקודות מ-4,625, המהווה אפסייד של 6.4% למדד. בבנק מסבירים כי "אנחנו מאמינים שנראה אפסייד במניות המדד אך גם תנודתיות במחצית הראשונה של 2024". להערכתם, במחצית השנייה של השנה התנודתיות תתגבר אך יירשם ראלי בשווקים וזאת לאור הבחירות בארה"ב, מיזוגים ורכישות שצפויים בהמשך השנה והקלות מוניטאריות של על ידי הפד. 

התחזית החדשה של וולס פארגו למדד נחשבת לגבוהה בכ-9% מבין ממוצע התחזיות של 14 אסטרטגים מובילים בוול סטריט, על פי סקר שנערך ב-CNBC, שצופים כי המדד יעמוד על 5,064 נקודות ב-2024. 

לצד התחזית של וולס פארגו, בג'יי פי מורגן אופטימיים לגבי תחום ה-AI. ג'יימי דימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, הדגיש כי הוא משוכנע שלבינה מלאכותית תהיה השפעה עמוקה על החברה האנושית: "למרות שאיננו יודעים את ההשפעה המלאה או הקצב המדויק שבו בינה מלאכותית תשנה את העסקים שלנו, או כיצד היא תשפיע על החברה בכללותה - אנחנו משוכנעים לחלוטין שההשלכות יהיו יוצאות דופן", אמר דימון. עוד הוא מוסיף כי להערכתו, ההשפעה של התחום תהיה "אולי טרנספורמטיבית כמו ההמצאות הטכנולוגיות הגדולות של מאות השנים האחרונות: מכונת הדפוס, מנוע הקיטור, החשמל, המחשוב והאינטרנט".