רגב נאבקת בהקמת תחנת כוח בשרון בניגוד לעמדת אנשי משרדה

ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה, שהתפטר השבוע מתפקידו, הודיע היום כי התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר בדרום השרון לא תפגע בהכרח בתוכניות משרד התחבורה • עמדה זו שהציג, מנוגדת בתכלית לזו של שרת התחבורה מירי רגב, שמבקשת להביא את תוכנית תחנת הכוח לדיון מחודש בממשלה

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ימים ספורים לאחר שראש האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, הודיע על התפטרותו, הוא שלח אתמול (ד') מכתב לאבנר פלור, ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד, בו הוא מציין כי התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר (תת"ל 91) בדרום השרון אינה פוגעת בהכרח בתוכניות משרד התחבורה.

הנטישה במשרד התחבורה נמשכת: ראש האגף לתכנון תחבורתי התפטר
פרשנות | שלושה מכרזים במשרד התחבורה מעלים את השאלה האם בהנהלה מריחים את הסוף 
ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

עמדת קדם מנוגדת בתכלית לזו של שרת התחבורה מירי רגב, שפנתה השבוע למזכיר הממשלה יוסי פוקס כדי להביא את תוכנית תחנת הכוח לדיון מחודש בממשלה. "משרד התחבורה מתנגד לקידום תת"ל 91 - תחנת הכוח ריינדר, ואבקש לערוך דיון בנושא זה בישיבת הממשלה הקרובה על־מנת להוריד תוכנית זו מסדר היום באופן סופי", הבהירה רגב את מטרותיה במכתבה. בעקבות זאת, תוכנית ריינדיר אכן צפויה לעלות לממשלה ביום ראשון, ואם היא לא תאושר - זו תהיה החלטה לצמיתות.

רגב משכה את הדיון על ריינדיר בחזרה לממשלה

לצד טיעון ביטחוני חדש ותמוה למדי בהתחשב במועד העלאתו, שלפיו יש לבטל את התוכנית בשל "קרבת התחנה במאות מטרים ספורים מבתי העיר קלקיליה ואיום הרחפנים שעלול לכפות ניתוק התחבורה בצירים מרכזיים אלה בעת חבלה בתחנה במיקומה זה", כתבה רגב לפוקס כי "הטיעונים המרכזיים להתנגדות הם, בין היתר, כי התחנה פוגעת באפשרות ההרחבה ושדרוג של כביש הרוחב 55 - המחבר את השומרון עם אזור המרכז, חיבור חיוני בכל האזור לכביש 6, אשר אליו עולה הצורך האקוטי והברור כבר כעת".

כעת, במכתב שקדם שלח לפלור הוא מציין "לנוכח הסוגיה המקצועית שבנדון, שעניינה השפעת תת"ל 91 על האפשרות העתידית לתכנון וביצוע מחלף בחיבור הדרכים 6 ו־55, וכן השפעה אפשרית של התת"ל על פיתוח דרך 444 ודרך 55, הנחית כי נדרש דיון מקצועי בסוגיה". 

קדם מציין במכתב כי בעקבות ההנחיה, ביקש מגורמי המקצוע בחברת חוצה ישראל האמונה כביש 6 ומחברת נתיבי ישראל שאמונה על כבישים 55 ו־444, וכן מקדמת את תוכנית המתאר שעוסקת, בין השאר, בהרחבת כביש 55 והקמת מחלף בחיבור עם 444, לבחון את ההשפעות של תחנת הכוח. ב־12 במרץ, הוא העביר לגורמים הרלוונטיים בחברות את המצגת שהוכנה על ידי חברת ינון, ומציגה סקיצות אפשריות לקידום מערך הדרכים במרחב לצד תוכנית תחנת הכוח ריינדיר. "הצגת הציגה מספר חלופות לפיתוח מערך הדרכים, בדגש על קידום מחלף חדש בחיבור הדרכים 6 ו־55, אותן ביקשתי שגורמי המקצוע בחברות יבחנו לעומק", הוא כותב. 

שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: רון רקח
 שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: רון רקח

כעבור חמישה ימים, הוא קיים שיחות הן עם גורמי המקצוע בנתיבי ישראל והן עם גורמי המקצוע בחברת חוצה ישראל, ומסקנתם לנוכח החומרים שהועברו, הייתה כי מבדיקה ראשונית תוכנית ריינדיר לא פוגעת ביכולת להקים מחלף בחיבור הדרכים 6 ו־55, ולא פוגעת במימוש הרחבת הדרכים 55 ו־444 ומחלוף החיבור ביניהן. "כן יצוין שגורמי המקצוע קבעו כי נדרשת הסטה של הכניסה לתחנת הכוח המזרחית דרומה, כדי להרחיקה מהמחלף המתוכנן", מציין קדם. 

יממה לאחר אותן שיחות, אישרה הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) את הקמת ריינדיר והרחבת תחנת הכוח OPC חדרה. אלא, שלפי חוק יכולים בממשלה - לאחר שלא אישרו את התוכניות הללו לפני כשנה - למשוך אותן לדיון מחודש בין השרים בטווח של עד שלושה שבועות. כך, רגב משכה את הדיון על ריינדיר בחזרה לממשלה. "במסגרת הדיון, כפי שניתן ללמוד מהחלטת הוועדה שהמליצה על העברת התכנית לאישור הממשלה, הציג היועץ התחבורתי למינהל התכנון את מסקנותיו וקבע כי אישור תת"ל 91 לא יפגע במערך הדרכים במרחב, ובאפשרות הקמתו של מחלף בין דרך מס' 55 לדרך מס' 6".

מהמכתב של קדם עולה כי ביום ראשון העבירה חברת חוצה ישראל לפלור מצגת מפורטת שבוחנת את היתרונות והחסרונות של חיבורים שונים בין השומרון לכביש 6, הן במחלף 6/55 והן כהתחברות למחלף אייל. "מבלי להתייחס להמלצות המקצועיות המנתחות את התועלות של הפתרונות השונים", כותב קדם, "עולה כי על בסיס עבודת חברת ינון, מימוש תת"ל 91 בתצורתה העדכנית, לא פוגע בישימות עתידית של מחלף 55/6 ולא פוגע בהרחבת מערך הדרכים באיזור".

ראש האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה מסכם כי לאחר התעמקות בסוגיה והיוועצות עם גורמי המקצוע השונים בחברות ועם יועצים לאגף, "עולה כי קידום תחנת הכוח המזרחית לא יפגע בישימות עתידית של פרוייקטי משרד התחבורה במרחב (הרחבת דרך מס' 444 ודרך מס' 55 ומחלוף החיבור בין שתי הדרכים), וכן לא יפגע בישימות חיבור הדרכים לדרך מס' 6 באמצעות מחלף חדש ככל ויוחלט על קידומו. אין ספק כי בכדי לאפיין את תצורת המחלף ורשת הדרכים במרחב, ולהבין את המשמעויות התנועתיות ההנדסיות והתקציביות של מחלף שכזה (תנועות אפשריות, פגיעה בפרוייקטים קיימים וכד'), נדרש לקדם תכנון ראשוני, אך נראה כי תת"ל 91 היא לא הגורם לאילוצים בקידום של מחלף שכזה".

אין מניעה להרחיב את כביש 55

נזכיר כי כבר בחודש יוני נחשף בגלובס המאבק של רגב נגד תחנת הכוח ריינדיר, באופן תמוה נגד עמדות מקצועיות של משרדה. בישיבת הממשלה הקודמת שעסקה בריינדיר במאי אשתקד היא לא נכחה בשל ביקור במרוקו, אבל דאגה לשלוח מכתב לשרים. במכתב היא שטחה את טענותיה, ובמרכזן: התחנה תמנע את הרחבת כביש 55, "שהינו כביש רוחב ארצי מרכזי וחשוב לחיבור יהודה ושומרון לשאר חלקי הארץ", ואת חיבורו לכביש 444 ולכביש 6.

אלא שבפועל - אין מניעה להרחיב את כביש 55, או לחברו לכביש 444. בנוסף, ובניגוד לטענת השרה, לא רק שאין צורך לחבר בין כביש 55 לכביש 6 המרכזי, במשרד התחבורה עצמו הביעו בעבר התנגדות מקצועית לחיבור, משום שמדובר בכביש אורך ארצי שלא מיועד לתנועה אזורית, ובשל סמיכות למחלפים אחרים שמובילים לכביש.

כך למשל, בשנת 2020 התקיים דיון במינהל התכנון בהשתתפות ראשי רשויות וגורמי מקצוע על הכבישים הללו. ראש רשות קרני שומרון, כמו גם ראש עיריית כפר סבא וראשי רשויות אחרים, ביקשו שהרחבת כביש 55 תכלול מחלף שיחבר בין כביש 55 ל־444 ולכביש 6. ואולם נציגת משרד התחבורה אמרה כי "גורמי המקצוע סבורים כי אין מקום לחיבור נוסף על כביש 6 מבחינת היבטי בטיחות ותחבורה". נציג חברת חוצה ישראל הוסיף כי "קיימת בעיה עקרונית היות ודרך מהירה צריכה לכלול מינימום מחלפים וחיבורים, שכן כל חיבור מאט את הנסיעה ופוגע בבטיחות".

פרויקט ריינדיר מיועד לספק כ־1,300 מגה־וואט, במתקן שיוקם במועצה האזורית דרום השרון - יותר מ־12% מאספקת החשמל בשנה שצפויה להיות שיא הביקוש, שנת 2030. בהיעדר תחנות חשמל חדשות, ישראל עלולה למצוא את עצמה במשבר אנרגיה של ממש.

תגובת משרד התחבורה: "פניית השרה למזכיר הממשלה הינה בהתאם לעמדת גורמי המקצוע ולחוות הדעת שקיבלה. יצוין כי גם משרדי ממשלה נוספים הביעו את עמדתם כנגד הקמת תחנת הכוח במיקום זה, בהתאם לשיקולים הביטחוניים".