הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה המקומית; מדד הבנקים ירד ב-1%, מניית אלארום התרסקה ב-24%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% • השקל התחזק קלות בעקבות ההתקדמות בעסקת החטופים • בהראל צופים "הפחתת ריבית משמעותית יותר בישראל בשנה הקרובה" • בבלומברד אודייר מעריכים כי שער הדולר ימשיך להתחזק מול המטבעות הזרים לאור הסיכונים הפוליטיים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:31

בהעדר חדשות טובות על המשא ומתן להפסקת האש, הבורסה ננעלה היום בירידות שערים -  מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ות"א 90 ב-0.5%, מדד הבנקים ירד ב-1%. 

מדד המניות הדואליות השיל 1.3%, בעיקר ירדו אלארום , נייס  ונאייקס 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו  סביב רמות הבסיס. בשוק האג"ח הממשלתי, תשואות אגרות החוב נסחרות בירידות קלות, התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.88% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.45%.

16:16

ריטיילורס  יורדת היום ומשלימה ירידה של 15% מתחילת השנה כאשר הירידות בזמן האחרון מגיעות בגלל התוצאות והתחזית המאכזבת של נייקי.

אלארום  ספקית של פתרונות גישה לאינטרנט ואיסוף נתונים מקוונים צוללת במסחר לאחר ש פרסמה היום טווח ראשוני לתוצאותיה הכספיות העיקריות בששת החודשים שהסתיימו ביום 30 ביוני, 2024. על בסיס סקירה ראשונית ובלתי מבוקרת. 

ההכנסות בחציון הראשון של שנת 2024 מוערכות בכ-17.2 מיליון דולר, המייצגים עלייה של יותר מ-35% לעומת התקופה המקבילה בשנת .2023 ההכנסות ברבעון השני של שנת 2024 מוערכות בכ-8.8 מיליון דולר, שיא רבעוני חדש עבור החברה ועלייה של כ-25% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2023.

15:53

הירידות בתל אביב ממשיכות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 ב-0.7%, מדד הבנקים יורד ב-1%. 

מיה דיינמיקס מדווחת על קבלת הזמנה ממפיץ בבלגיה בסך 1.35 מיליון שקל וקבלת מקדמה של 1.3 מיליון שקל נוספים ממפיץ החברה בארה"ב. לפי החברה, סכום ההזמנות המצטבר עד כה השנה מסתכם בכ-18 מיליון שקל - יותר מהכפלת סך המכירות בכל שנת 2023. 

15:01

באטמ , חברה טכנולוגית המתמקדת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות תקשורת וסייבר וציוד רפואי לבדיקות מעבדה, דיווחה הבוקר (ד'), כי Edgility, פלטפורמת הוירטואליזציה ומחשוב הקצה של הקבוצה, הצטרפה לתוכנית השותפים מוסמכי התוכנה של שירותי הענן של אמזון (AWS - Amazon Web Services) עבור שירות ענן בקוד פתוח המסייע ללקוחות AWS לבנות, לפרוס ולנהל תוכנת מחשוב קצה מתקדם. בהמשך לדיווח, מניית החברה מטפסת בכ-3% בשעה זו.

13:37

הירידות בתל אביב ממשיכות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 נסחר במגמה דומה.

חברת ורידיס , העוסקת בתחומי איכות הסביבה, והתפלת מים ואנרגיה, מרכזת עניין. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי ועדת המכרזים החליטה לפסול את החברה הבת של ורידיס מלהשתתף במכרז להקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן להשבת אנרגיה מפסולת ברמת חובב, לאור חשדות העולים מהחקירה כנגד החברה ועדכון רגולציה.

מטעם ורידיס נמסר כי: "החברה סבורה כי מדובר בהחלטה שגויה אשר לוקה בפגמים קשים שמצדיקים את ביטולה. החברה חולקת על המסקנות העובדתיות שהוצגו על ידי ועדת המכרזים, וכן היא סבורה כי מדובר בהחלטה חריגה ומנוגדת לדין שלא להציג למי שנפסל בהליך מכרזי את נימוקי הפסילה ואת הטענות והראיות שהובילו לפסילתו.
בכוונת החברה להעלות את טענותיה בפני ועדת המכרזים, הן באשר לפגמים בהליך והן באשר להחלטה לגופה, וככל שהן תדחנה - לנקוט בהליכים המשפטיים העומדים לרשותה".

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים לפי שעה סביב רמות הבסיס. בשוק האג"ח הממשלתי, תשואות אגרות החוב נסחרות ביציבות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.9% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.45%.

11:59

מסחר תנודתי בתל אביב. המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה בירידות שערים. ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד מערכו 0.5%.

מניית סיפיה וויז'ן , מזנקת בכ-20%. זאת לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח וייצור מוצרים לניטור פנים כלי רכב, התקשרה עם חברת הרמן, יצרנית עולמית למכלולים בתחום הרכב, בהסכם השקעה ובהסכם שיתוף פעולה אסטרטגי. ההסכם קובע כי הצדדים מתכוונים להשקיע משאבים ויכולות בלפתח ולמסחר מערכות לניטור נהג, מוצרים, ופיצ'רים בקשר לבטיחותם ורווחתם של הנהגים והנוסעים. במקביל, יבחנו באופן שוטף הזדמנויות לאסטרטגיות חדירה לשוק, ויקדמו האחד את המוצרים, הפיצ'רים והפתרונות של השני.

במקביל דווח כי סיפיה ויז'ן, תקצה כ-16.6% מניות לחברת הרמן תמורת כ-17.88 מיליון שקל.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר- שקל עומד על 3.66 שקלים ושער האירו- שקל עומד על 3.96 שקלים.

10:35

המסחר בתל אביב מתנהל לפי שעה במגמה מעורבת. ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 עולה נסחר סביב רמות הבסיס. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים יורד בכ-0.6%.

מניית אלקטריאון  מטפסת בכ-5% בשעה זו. החברה, העוסקת עוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", דיווחה כי התקינה בהצלחה כביש טעינה אלחוטית במטה חברת התשתיות האירופית, STRABAG, וכי והכביש הוצג באירוע חשיפה ללקוחות פוטנציאליים. 

10:04

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.5%. 

בולטות לחיוב מניות אלקטריאון , נובה , אלביט מערכות , אורמת טכנו  ואופקו הלת' .

מנגד, אלקו , פריורטק , שפיר הנדסה , וואן טכנולוגיות  ואייאיאס  נסחרות בירידות.

08:19

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ג'), המסחר בבורסה המקומית ננעל בעליות שערים לאחר שדווח כי בכיר במשא-ומתן בעסקת החטופים דיווח לתקשורת המצרית כי "יש הסכמה על נושאים רבים". מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ות"א 90 קפץ במעל ל-1%. מניות הבנייה הובילו את המגמה החיובית וקפצו במעל ל-2%. מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1%.

בדיווח אמש לבורסה, חתכה תדיראן גרופ  את תחזית הצמיחה שלה בחדות. החברה צופה הכנסות של 3 מיליארד בשנת 2026, במקום 4.5 מיליארד שקל בתחזית הקודמת, וקצב גידול בהכנסות של 15.3% במקום 18.5%. מניית החברה הגיבה בירידה של כ-3% בשעות הצוהריים.

ווישור גלובלטק  זינקה במסחר לאחר שחתמה על הסכם להשקעה פרטית משמעותית עם קבוצת הביטוח והפיננסים האמריקאית AmTrust. לאחר השלמת העסקה (הדו שלבית), AmTrust צפויה להחזיק בכ- 14.8% ממניות ווישור גלובלטק, לאחר השקעה כוללת של כ-72.6 מיליון שקל בהון מניות החברה. 

שותפתה האסטרטגית של ווישור גלובלטק בארה"ב AmTrust , הינה אחת מקבוצות הביטוח המובילות באמריקה בתחום בתי העסק והינה השלישית בגודלה בתחום ביטוחי חבות מעבידים (Worker Compensation).

גם נייס  ריכזה עניין אמש לאחר שדווח כי בסוף חודש יוני, ענקית ההשקעות בלקרוק כבר לא הייתה בעלת עניין בנייס, והיא החזיקה ב-4.3% מהון המניות. זאת, לעומת החזקה של 5.1% מהמניות ב-19 במרץ, לפי הדיווח שפורסם בדוח המורחב של נייס (בסוף 2022 בלקרוק החזיקה ב-8.1% ממניות נייס). בלקרוק לא מחויבת לפרסם באילו מחירי מניה היא ביצעה את העסקאות.

ברבעון השני של השנה מניית נייס נפלה בכ-34%, בעיקר בשל הדיווח על פרישתו הצפויה של המנכ"ל ברק עילם ותחזיות פושרות שפרסמה חברת הטכנולוגיה. כעת מתברר כי גם מכירת מניות מצד בלקרוק בתקופה האחרונה, הובילו ללחץ על המניה.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. ההנג סנג מוסיף לערכו 0.3%, הניקיי עולה ב-0.1%, בורסת שנגחאי משיל מערכה 0.3% ומדד הקוספי עולה ב-0.1%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת.

אמש בוול סטריט, יום המסחר ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.2%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.1% והדאו ג'ונס השיל מערכו 0.1%.

מנהלי השקעות והאנליסטים ממליצים יותר על ההשקעה הזו. אלה היתרונות והחסרונות שלה 

טסלה  ריכזה עניין אמש (ג') לאחר שדווח כי בבנק מורגן סטנלי נשארים בדירוג 'עודף משקל' בהמלצתם על המניה. בבנק ציינו כי להערכתם, חלקה של טסלה בשוק הרכב החשמלי העולמי עמד במאי על 15%. טסלה נסחרה בעליות של כ-4% אמש ובחמשת ימי המסחר האחרונים המניה הוסיפה לערכה כ-20%.

בקרב מניות השבבים נרשמת מגמה מעורבת. אנבידיה  עלתה בכ-3% לאחר שב-keybank העלו את מחיר היעד של המניה ל-180 דולר, מחיר המהווה אפסייד של כ-40% ממחיר הסגירה של המניה ביום שני.  

צניחה חופשית של למעלה מ-80%: תחזית האימה לשוק האמריקאי 

במקביל, AMD  ירדה בכ-0.9%, סופר מיקרו קומפיוטר  השילה מערכה כ-0.4%, וברודקום  ירדה ב-0.8%. אינטל  עלתה ב-2% וסיכמה עלייה של כ-12% בחמשת ימי המסחר האחרונים.

גם אמזון  מרכזת עניין הבוקר לאחר שדווח כי ג'ף בזוס, מייסד החברה, מכר מניות בסכום של 863.5 מיליון דולר. המכירה, מגיעה ימים ספורים לאחר שבזוס חשף כי מכר מניות אמזון בשווי של כמעט 5 מיליארד דולר. מכירת המניות מגיעה לאחר שבחודש פברואר דווח מטעם החברה כי בזוס אימץ תוכנית שתאפשר לו למכור עד 50 מיליון מניות לפני תחילת 2025. מניית אמזון נסגרה ביום שלישי במחיר של 199.34 דולר, עלייה של 33% מתחילת השנה וכמעט 57% בשנה האחרונה. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמה ביום ג' יציבות - איגרות החוב הממשלתיות נסחרו ללא שינוי כמעט; תשואת האיגרת ל-10 שנים עמדה על 4.95% ותשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים הייתה נסחרה סביב 4.46%. יציבות נרשמה גם באג"ח הקונצרניות (תל בונד 20, 40 ו-60) שנסחרו ללא שינוי.

בשוק האג"ח האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר ביציבות. התשואה ל-10 שנים נסחרת סביב 4.3% והתשואה לשנתיים עומדת על 4.63%.

החמישיה הקריטית: הנתונים שיקבעו האם תרד הריבית בארה"ב, מתי ובכמה 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדיווחים על התקדמות בעסקת החטופים הובילו את השקל להתחזק אמש (ג') מול הדולר לשער שנראה לאחרונה לפני חודש. השקל התחזק בכ-0.3% ונסחר סביב שער של 3.66 דולר לשקל.

מחירי הנפט יורדים בכ-0.5% הבוקר. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט נסחר ב-84.4 דולר לחבית ונפט אמריקאי נסחר ב-81.2 דולר לחבית אחת.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מסביר את ההשפעה הגלובלית הצפויה של הוריקן בריל על מחירי הנפט: "בעוד שהוריקן בריל פגע במדינות שבאיים הקריביים, ההשפעה על ייצור דלק מאובנים (נפט, גז, תזקיקים) במפרץ מקסיקו נראית קטנה. בעוד שחברות הנפט פינו, על פי הדיווחים, צוותים מכמה אתרים במפרץ, הדיווחים מצביעים על כך שרק כ-73,000 חביות ליום של הפקת נפט ימית - כ-4% מהסך הכולל - חשופים להוריקן בריל.

"לשם השוואה, ייצור הנפט הגולמי במפרץ ירד ב-65-80% בין אוגוסט לספטמבר בשנים 2005 ו-2008 בעקבות ההוריקנים קתרינה, גוסטב ואייק. לכן מדובר עתה באירוע אקלימי מתון מבחינת ההשפעה על תעשייתי הנפט הגולמי של ארה"ב. עם זאת, הסיכון לעונת הוריקנים קשה מהרגיל השנה מעלה את הסיכונים לשיבושים בהמשך. רשות החיזוי, ה-NOAA מעריכה שיש סיכוי של 85% ל'עונת הוריקן אטלנטית מעל לנורמה' ב-2024, בין היתר כתוצאה מטמפרטורות שיא באוקיינוס". 

4. מאקרו

אמש (ג'), בשעה 17:00 שעון ישראל, נאם יו"ר הפד ג'רום פאוול מול הקונגרס האמריקאי. בנאומו הביע דאגה שהחזקת ריבית גבוהה מדי למשך זמן רב מדי עלולה לסכן את הצמיחה הכלכלית בארה"ב: "נקיטה בצעדי ריסון מוניטארי במועד מאוחר מדי עלולה להחליש יתר על המידה את הפעילות הכלכלית ואת שוק התעסוקה".

דבריו של פאוול ממשיכים לרמוז על הפחתת ריבית בקרוב כאשר נכון להיום השוק מתמחר כי הפד יורד את הריבית בחוד ספטמבר הקרוב, ופעם נוספת עד סוף השנה.

בימים האחרונים, פאוול ועמיתיו ציינו כי נתוני האינפלציה האחרונים מעודדים: "לאחר חוסר התקדמות לעבר יעד האינפלציה של 2% בתחילת השנה, הנתונים האחרונים הצביעו על התקדמות חיובית", אמר פאוול. "עוד נתונים חיוביים יחזקו את הביטחון שלנו שהאינפלציה נעה אל עבר היעד של 2%".

בכל הנוגע לריבית ישראל, עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, הסביר כי: "אנחנו סבורים שהריבית תרד יותר ממה שהבנק והשוק מצפים. כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי פעם נוספת, והדגיש את נושא עליית פרמיית הסיכון של המשק.

הצמיחה הריאלית השנה תהיה שלילית: מה גרם לבנק ישראל להתיישר עם התחזיות? 

"החלק היותר מעניין היה בתחזית חטיבת המחקר של הבנק לשנים 2025-2024, וההבדל המרכזי מהתחזית הקודמת הוא השינוי בהערכתם לגבי התמשכות המלחמה, דבר שגוזר צמיחה נמוכה יותר, ואינפלציה וריבית גבוהות יותר, על רקע פרמיית הסיכון של ישראל.

"שינוי משמעותי נוסף נעשה בתחזית לרמת הריבית בשנה הקרובה: להערכתם תידרש ריבית גבוהה יותר על מנת לייצב את האינפלציה, וברבעון השני של 2025 הם צופים שהריבית תעמוד על 4.25%, אך להערכתנו יש הסתברות טובה שנראה הפחתת ריבית משמעותית יותר בשנה הקרובה, זאת לאור הציפיה שלנו להתמתנות בצריכה הפרטית בישראל.

"בנוסף, יש לזכור שחלק מהאינפלציה, בפועל והצפויה, מקורה בכלל בפעולות חד-פעמיות של הממשלה (בלו, מע"מ, סיגריות וכד') שיתרמו לצמצום נוסף בביקושים.

"בנוסף, אנו מצפים שנראה במהלך המחצית השנייה של 2024 מספר מדינות מרכזיות בעולם שמפחיתות את הריבית, כולל ארה"ב וגוש האירו. כל אלו יאפשרו להערכתנו לבנק ישראל להוריד את הריבית מהר יותר".

5. תחזית

בבלומברד אודייר מעריכים כי שער הדולר ימשיך להתחזק מול המטבעות הזרים: "הסיכונים הפוליטיים יהוו גורם משמעותי בהנעת הדולר בחודשים הקרובים. אנו צופים המשך התחזקות של הדולר האמריקאי מול האירו והלירה שטרלינג, ובוחנים את ההשפעות הצפויות של תוצאות שונות בבחירות בארה"ב ובצרפת. תקופה של סיכונים פוליטיים מוגברים, שתגיע לשיאה בבחירות בארה"ב בנובמבר, מאיימת להגביר את התנודתיות בשווקים. תקופות של אי-ודאות מיטיבות עם הדולר האמריקאי, אשר נוטה להתחזק כאשר משקיעים מחפשים מקלט בטוח מהסערה. כרגע, הפוזיציות של המשקיעים בדולר נמוכות, אך אנו צופים שאלה יעלו לנוכח הסיכון הפוליטי באירופה, וככל שמתקרב מרוץ הנשיאות בארה"ב. זה צפוי לדחוף את הדולר כלפי מעלה, במיוחד מול האירו והלירה שטרלינג".

"באשר למה שעלול לערער את הדולר, הרף נראה גבוה לכל היחלשות משמעותית של הדולר, אם כי פרסומי נתונים שליליים בארה"ב עשויים לגרום לתיקונים קצרי טווח וזו אחת הסיבות למסחר בטווח נמוך יחסית לאחרונה מול האירו. הורדה משמעותית בתחזיות הצמיחה של ארה"ב עלולה לדחוף את הדולר כלפי מטה בהתחלה, אך אנו עדיין צופים נחיתה רכה של הכלכלה. כך גם התאוששות צמיחה גלובלית מובהקת, אך זה נראה בלתי סביר בהינתן תחזית מתונה לסין. גורם שלישי יהיה ירידה חדה במחירי האנרגיה: לדעתנו גם זה סיכון מוגבל".

לסיכום הם מציינים כי: "הדולר נותר השקעה בטוחה עם תשואות גבוהות, ועם מעט סימנים לשגשוג בכלכלות גדולות אחרות, יש היגיון בהחזקת חשיפה לדולר - אם כי כמובן אנו מנטרים את הסיכונים. אנו רואים את שער החליפין אירו-דולר נסחר ב-1.04 בעוד שלושה חודשים ו-1.06 בעוד שנה. חשוב לציין, איננו רואים פיחות משמעותי בדולר שיגבר על יתרון התשואה של החזקת נכסים הנקובים בדולר".