הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הנדל"ן זינק ב-3.4%

מדד הבנקים עלה ב-2.4% • טבע זינקה ב-4.8%, מר ב-11% • S&P 500 נסגר במעל 5,600 נקודות בפעם הראשונה בתולדותיו • מדד המחירים לצרכן בארה"ב בחודש יוני הפתיע לטובה, ועמד על 3% בחישוב שנתי

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:40

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א 35 רשם עלייה של 1.4% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-2%. את העליות הובילו מדד ת"א נדל"ן ומדד ת"א בנייה, שעלו ב-3.4% וב-3.3%, בהתאמה. גם מדד הבנקים בלט לחיוב וטיפס בכ-2.4%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.54 מיליארד שקל.

מניות שבלטו לחיוב בסיום יום המסחר: נכסים ובנין , ג'י סיטי , שיכון ובינוי , אשטרום קבוצה  ואקרו .

מניות שבלטו לשלילה: קמטק , נקסט ויז'ן , פריורטק , נובה  ופריון נטוורק .

התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה בחדות, בכ-17 נקודות בסיס ל-4.73%. התשואה על האג"ח הממשלתיות לשנתיים עומדת על רמה של 4.46%.

16:35

המגמה החיובית בתל אביב ממשיכה להתחזק: מדד ת"א 35 עולה בכ-1.4% ומדד ת"א 90 מטפס גם הוא בשיעור דומה. מדד הבנקים עולה בכ-2.2%.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב בחודש יוני הפתיע לטובה, ועמד על 3% בחישוב שנתי, לעומת הצפי שעמד על 3.1% ולעומת 3.3% בחודש הקודם. מדובר בעלייה הנמוכה ביותר מאז ינואר. 

התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ממשיכה לרדת בחדות, בכ-16 נקודות בסיס ל-4.74%.

15:54

המגמה החיובית בבורסה המקומית נמשכת ואף מתחזקת. ת"א 35 עולה ב-1.2%, ת"א 90 ב-1.4% ומדד הבנקים עולה ב-1.8%. 

מניית טבע  שזינקה אתמול ב-7.4% בוול סטריט בעקבות המלצת קנייה מובילה את  מדד ת"א 35, בנוסף לטבע בולטות גם מניות הנדל"ן עזריאלי  ומבנה 

14:37

נמשכות העליות בבורסה המקומית -  מדד ת"א 35 עולה ב-0.9%, מדד ת"א 90 ב-1%, ומדד הבנקים ב-1%. מדדי הנדל"ן והביומד מזנקים בכ-2%. 

הזמר עומר אדם השתתף בהנפקה שערכה חברת הפתרונות לניקוי הפאנלים הסולאריים בלייד ריינג'ר  מוקדם יותר השבוע. החברה גייסה השבוע סכום של כ-6.4 מיליון שקל בהנפקת מניות עם כתבי אופציות, ואדם רכש כ-10% מהיקף ההנפקה כך נודע לגלובס. 

ההנפקה שערכה בלייד ריינג'ר מגיעה כחודש לאחר שהשלימה מיזוג עם חברה אחרת בתחום ניקוי הפאנלים הסולאריים - סולאר דרון. לאחר השלמת המיזוג בוצע הגיוס, שעניין כאמור גם את הזמן המפורסם. אדם השקיע בהנפקה סכום של כ-650 אלף שקל, וכן השתתפו גם חבריו מאיר ושניר מלול, בעלי השליטה בקבוצת אירופה ישראל. עומר אדם אישר לגלובס את הפרטים ומטעמו נמסר: ״אני מאמין בבלייד ריינג'ר ובפוטנציאל של סולאר דרון". 

13:20

נמשכות העליות החדות בבורסה המקומית -  מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, מדד ת"א 90 ב-1.4%, ומדד הבנקים ב-1%. מדדי הנדל"ן והביומד מזנקים בכ-2%. 

במקביל נרשמת גם עלייה מרשימה במחירי אגרות החוב. התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים יורדת בחדות ובכ-11 נקודות בסיס ל-4.78% והתשואה של האג"ח הממשלתית לשנתיים ל-4.457%. מדדי התל בונד הקונצרניים (20, 40 ו-60) עולים בכ-0.3%. 

11:41

מדד הבנקים מזנק כעת בכ-1.5%, מובילה אותו מניית לאומי  שנסחרת כבר בשווי שוק של מעל 50 מיליארד שקל, לראשונה לאחר שנתיים. 

חברת מר  מזנקת במסחר לאחר שחתמה על הסכם לביצוע פרויקטים בתחום הביטחון והמודיעין, הגנת מתקנים קריטיים וטכנולוגיות גילוי והתרעה עבור גורם ממשלתי במדינה במערב אפריקה. היקף הכנסות צפוי של כ-30 מיליון אירו.

החברה אשר בשליטת קרן פימי תספק חבילת פתרונות בתחומי המודיעין והסייבר, הגנת מתקנים קריטיים וטכנולוגיות גילוי והתרעה. מדובר בלקוח קיים של החברה. 

11:21

בשוק מטבע החוץ השקל מוסיף ומתחזק הבוקר בכ-0.7% מול הדולר, 3.636 שקלים לדולר, שיא של כ-4 חודשים. התחזקות השקל באה לאחר שישראל וחמאס הסכימו לתוכנית "ממשל ביניים" שתתחיל בשלב השני לעסקה, שבו לא חמאס ולא ישראל ישלטו בעזה - כך לפי דיווח הבוקר (חמישי) בוושינגטון פוסט.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מסביר את התחזקות השקל  בכך ש-"שוק המט"ח המקומי מגלם סוג של אופטימיות. האופטימיות מגיעה על רקע רצף דיווחים חיוביים לגבי המו"מ בין ישראל לחמאס והסכמות לכאורה על הסכם ביום שאחרי. כך גם האמירה הברורה של נסראללה כי כל מה שיסכים החמאס מקובל גם עליו". 

חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO , מציין כי "השווקים הפיננסים מאותתים על חשיבות הכלכלית למשק של הגעה להסדר, ועל כן אנו רואים את העליות על רקע הציפיות להפסקת אש". 

"השווקים הפיננסים מאותתים על חשיבות הכלכלית למשק של הגעה להסדר, ועל כן אנו רואים את העליות על רקע הציפיות להפסקת אש", אמר הרצוג, "להתארכות המלחמה מחיר כלכלי כבד, שבא לידי ביטוי ב- 9 חודשים של האטה כלכלית, ירידה בהשקעות במשק וירידה בתוצר התעשייתי". 

מנחם מציין גורם נוסף והוא שיפור התנאים הפיסקליים של ישראל: "לפני מספר ימים דווח על גידול מפתיע של צד ההכנסות בתקציב המדינה, בדגש על מיסים עקיפים, המצביע על המשך צמיחה של פעילות המשק תוך כדי המלחמה".

10:59

נמשכות העליות החדות בבורסה המקומית -  מדד ת"א 35 מזנק ב-1.4%, נסחר בשער של 2,070 נקודות והשווה את שיא כל הזמנים שנקבע בינואר 2022, 2,071 נקודות. מדד ת"א 90 ב-1.4%, ומדד הבנקים מזנק ב-1.6%. 

10:29

על רק התקדמות המגעים לעסקה המסחר בתל אביב עליות שערים חדות בבורסה המקומית -  מדד ת"א 35 מזנק ב-1.3% מדד ת"א 90 ב-1.4%, ומדד הבנקים מזנק ב-1.6%. 

קבוצת תדיראן  השלימה בהצלחה הנפקת אג"ח סדרה 4 במסגרת מכרז מוסדי שנערך אתמול. בהנפקת האג"ח נרשמו ביקושים בסך של כ-426 מיליון שקל והחברה בחרה לגייס מתוך הבקשות שהתקבלו כ-155 מיליון שקל.

אגרות החוב מסדרה 4 הנן שקליות ולא צמודות למדד המחירים לצרכן, בעלות מח"מ של כ-5.5 שנים. הריבית הנקובה על אגרות החוב עומדת על 5.85%. אגרות החוב אינן המירות ואינן מגובות בבטוחות ובימים הקרובים ייערך השלב הציבורי בו ייקבע שיעור הריבית הסופי של אג"ח סדרה 4.

10:03

על רק התקדמות המגעים לעסקה המסחר בתל אביב נפתח הבוקר בעליות שערים חדות -  מדד ת"א 35 מזנק ב-1.3% מדד ת"א 90 ב-0.9%, ומדד הבנקים מזנק ב-1.6%. 

חברת האנרגיה המתחדשת פריים אנרג'י מדווחת הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות מחייב עם הית'יום הסינית (Hithium), חברה Tier1 מהמובילות בעולם לייצור מתקני אגירת אנרגיה, לרכישת מתקני אגירת אנרגיה בהספק של עד 1.2 ג'יגה וואט שעה, בעלות כוללת של 150-200 מיליון דולר, בהתאם לתמהיל הציוד שיירכש.

מדובר בהספק שיכלול את כל מתקני הדו שימוש בשלבים השונים שברשות פריים אנרג'י אשר יוקמו ויחוברו לרשת במהלך שנת 2025.

08:41

בשוק מטבע החוץ השקל מוסיף ומתחזק הבוקר בכ-0.6% מול הדולר, 3.638 שקלים לדולר, שיא של כ-4 חודשים. התחזקות השקל באה לאחר שישראל וחמאס הסכימו לתוכנית "ממשל ביניים" שתתחיל בשלב השני לעסקה, שבו לא חמאס ולא ישראל ישלטו בעזה - כך לפי דיווח הבוקר (חמישי) בוושינגטון פוסט.

לפי הדיווח, במסגרת הממשל הזמני, ישלוט כוח פלסטיני תומכי הרשות הפלסטינית בעזה, שאנשיו כבר נבדקו בידי ישראל. גורם אמריקני: חמאס אמר למתווכות שהוא "מוכן לוותר על הסמכות להסדר הממשל הזמני".

08:18

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח הבוקר במגמה חיובית. מניית טבע  תתמוך במדד ת"א 35 לאחר שזינקה אתמול בוול סטריט במעל 7%. הזינוק בטבע נבע מהמלצת בית ההשקעות ארגוס באפסייד של כ-20%, "דומה שטבע ייצבה את הספינה לאחר שהשיקה מספר תרופות חדשות והשיגה צמיחה בשולי הרווח", כתבה החברה. עלייתן של חברות הטכנולוגיה אתמול בוול סטריט ובעיקר מניות השבבים עשוייה לתמוך גם במניות הטק המקומיות, לפחות בפתיחת המסחר. 

אתמול, בהעדר חדשות טובות על המשא ומתן להפסקת האש, ננעלה הבורסה בירידות שערים -  מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ות"א 90 ב-0.5%, מדד הבנקים ירד ב-1%, מדד המניות הדואליות השיל 1.3%. מדד הבניה עלה ב-0.3% והשלים עלייה של 12% בשבוע בלבד. 

אלארום  ספקית של פתרונות גישה לאינטרנט ואיסוף נתונים מקוונים צללה במסחר בת"א ואחר כך בוול סטריט בכ-20% לאחר שפרסמה את תוצאותיה כספיות המקדמיות לששת החודשים שהסתיימו ביום 30 ביוני, 2024. התוצאות היו מאכזבות. 

מניית סיפיה וויז'ן , זינקה בכ-20%. זאת לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח וייצור מוצרים לניטור פנים כלי רכב, התקשרה עם חברת הרמן, יצרנית עולמית למכלולים בתחום הרכב, בהסכם השקעה ובהסכם שיתוף פעולה אסטרטגי. 

באטמ , חברה טכנולוגית המתמקדת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות תקשורת וסייבר וציוד רפואי לבדיקות מעבדה, עלתה בכ-4% לאחר שדיווחה אתמול (ד'), כי Edgility, פלטפורמת הוירטואליזציה ומחשוב הקצה של הקבוצה, הצטרפה לתוכנית השותפים מוסמכי התוכנה של שירותי הענן של אמזון.

שאלת השבוע | אחרי השיאים: האם שוק המניות היפני אטרקטיבי עבור המשקיע הישראלי? 

באסיה נרשמות הבוקר עליות שערים בכל הבורסות המרכזיות ובעיקר במניות הטכנולוגיה שם שזכו לעידוד לאחר התוצאות הטובות של יצרנית השבבים הטאיוואנית TSMC שעולה ב-2% בטאיוואן. ניקיי עולה בכ-1% וחצה את רף 42 אלף נקודות, שוב שיא. שנחאי ב-0.8%, הנג סנג ב-1.4% וקוספי ב-0.7%. 

בוול סטריט החוזים העתידיים נסחרים הבוקר ביציבות, המשקיעים יהיו דרוכים עד ל-15:30 שעון ישראל עת יתפרסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן (ראו הרחבה בהמשך). 

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בלילה בעליות שערים - מדד S&P 500 עלה ב-1% ונסגר מעל 5,600 נקודות בפעם הראשונה בתולדותיו וקבע שיא בפעם ה-37 השנה ובששת ימי המסחר האחרונים ברציפות. נאסד"ק ב-1.2% וגם הוא בשיא נוסף. דאו ג'ונס עלה ב-1%. המשקיעים התעודדו אתמול מדבריו של יו"ר הבנק המרכזי ג'רום פאוול שרמז על כך שהאינפלציה בדרך ליעד ועל התקררות שוק העבודה, בעקבות כך מקווים המשקיעים שהפד יקדים את הורדת הריבית.

אפל  עלתה בכ-1.8% ועקפה את מיקרוסופט כחברה בעלת השווי השוק הגבוה ביותר בוול סטריט והיא כבר שווה מעל 3.5 טריליון דולר, הראשונה אי פעם שעושה את זה. 

טסלה  עלתה ב-0.5% וסיכמה את היום ה-11 ברציפות של עלייה בהם זינקה ב-44%, הרצף הארוך ביותר מזה שנה. בתחילת החודש פורסם שמספר המסירות של החברה ירד זה הרבעון השני ברציפות, אך הירידה היתה קטנה מהצפי. מחיר המניה רחוק כעת בכ-35% משיא כל הזמנים שנקבע בנובמבר 2021.

ויש מי שפחות מתרגש מטסלה - המשקיע האגדי ביל גרוס טען שאלון מאסק מתנהג באופן ספקולטיבי, "טסלה הפכה להיות מניית מם שלא קשורה לנתונים הכלכליים הבסיסיים שלה". 

AMD  רוכשת את סילו איי אי (Silo AI), חברת מעבדת הבינה המלאכותית הפרטית הגדולה ביותר באירופה, בעסקת מזומן בסך 665 מיליון דולר. הרכישה צפויה להיסגר עד לסוף השנה.

עונת הדוחות בפתח והיום ידווחו דלתא איירליינס ופפסיקו. הבנקים ידווחו בשישי - ג’יי.פי מורגן, וולס פארגו וסיטי בנק ביניהם.

המניה שעשתה היסטוריה נכנסה לטריטוריה של דשדוש. מה צפוי לה בהמשך? 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו סביב רמות הבסיס. בשוק האג"ח הממשלתיות, תשואות אגרות החוב נסחרו בירידות קלות, התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.88% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.45%.

בשוק החוב של ארה"ב נרשמו עליות קלות והתשואה על האג"ח לעשר שנים ירדה בנקודת בסיס אחת לרמה של 4.29%, התשואה על האג"ח לשנתיים שרגישה יותר לשינויים בריבית נותרה כמעט ללא שינוי ברמה של 4.65%.

3. שוק הסחורות והמטבעות

בשוק מטבע החוץ השקל מוסיף ומתחזק הבוקר בכ-0.5% מול הדולר, 3.646 שקלים לדולר ו-3.95 שקלים לאירו. 

מחיר הנפט טיפס אתמול בפעם הראשונה מזה ארבעה ימים לאחר שמלאי הנפט בארה"ב ירד זה השבוע השני ברציפות והחוזים על הנפט הגולמי נסחרו במחיר של 82.7 דולר לחבית עלייה של כ1%. 

מלאי הנפט של ארה"ב נפל ב-3.4 מיליון חביות בשבוע שעבר, כך לפי משרד האנרגיה האמריקאי, הירידה עלתה על ציפיות האנליסטים לירידה של 1.2 מיליון חביות בלבד. 

4. מאקרו

ב-15:30 שעון ישראל יתפרסם בארה"ב הנתון החשוב של השבוע - מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. נזכיר שהאינפלציה לחודש מאי עלתה בשיעור הנמוך ביותר השנה ובשוק צופים התמתנות נוספת, גם אם קלה לעבר 3.1%, מרמה נוכחית של 3.3%. מדד הליבה לחודש יוני צפוי להישאר ברמתו - 3.4%. המדד של יוני צפוי לעלות ב-0.1% לעומת מאי. 

הנתון הזה מגיע בזמן קריטי ולאחר שנתוני שוק העבודה הצביעו על התקררות בשוק והערות  מעודדות מצד הפדרל ריזרב. 

אתמול אחר הצהרים מסר יו"ר הפד גרום פאוול את המשך עדותו החצי שנתית לקונגרס. הוא הופיע בפני ועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים ואף התפנה לשאלות, אחת השאלות נגעה לשיקולים פוליטיים ועד כמה הבחירות בנובמבר משפיעות על על החלטת הריבית, פאוול השיב כמובן שההחלטות מבוססות על נתונים כלכליים בלבד, "כל מה שאנו עושים מבוסס היטב, זה לא ראוי בכלל לעסוק בבחירות".

פאוול הדגיש שהוא שם לב לכך ששוק העבודה מתקרר, זה סימן נוסף למשקיעים שהורדת הריבית מתקרבת. "לדעתי, מזה זמן רב נתנו תשומת לב לאינפלציה", אמר פאוול, "אבל עתה אנחנו מגיעים למקום בו שוק העבודה מאוזן, כך שאנחנו רואים את שני הצדדים".

נחיתה רכה היא הדבר הכי חשוב לפאוול, "אנחנו מנסים לקחת החלטות שיתנו לנו את הסיכוי הכי טוב שכך יהיה, רק על זה אני חושב, "אנחנו בזמן קריטי, האינפלציה יורדת, שוק העבודה מתקרר, ואנחנו רוצים לעשות את זה כמו שצריך".

בנאומו ביום שלישי הביע פאוול דאגה מכך שריבית גבוהה למשך זמן רב מדי עלולה לסכן את הצמיחה הכלכלית בארה"ב: "נקיטה בצעדי ריסון מוניטארי במועד מאוחר מדי עלולה להחליש יתר על המידה את הפעילות הכלכלית ואת שוק התעסוקה".

5. תחזית

בבנק יוליוס בר, מתייחס הכלכלן הראשי דיוויד קוהל לשוק העבודה האמריקאי וכותב כי "שיעור האבטלה בארה"ב עלה זה החודש הרביעי ברציפות, ונרשמה צמיחה חלשה יותר במשרות, מה שמרמז כי התחממות היתר בשוק זה קרובה לסיומה".

לדבריו, אמנם הצמיחה בתעסוקה ובהכנסות בארה"ב נותרה חזקה דיה כדי לתמוך בצמיחת הצריכה באופן שיפחית את סיכוני האינפלציה. עם זאת, "שוק העבודה האמריקאי עובר לעתים קרובות מהתחממות מהירה מדי לחולשה, וזה עלול להפוך לסיכון לצמיחה בארה"ב בעתיד".

"אנו מצפים מהפד לשים לב היטב לסיכון זה ולהקל את עמדתו המוניטרית בהתאם. ההאטה הנוכחית בצמיחת המשרות מסייעת לבנות ביטחון שהאינפלציה תרד עוד יותר בחודשים הקרובים, ומאפשרת לפד להוריד את הריבית בישיבת ועדת השוק הפתוח של בספטמבר. עלייה נוספת באבטלה בחודשים הקרובים תגדיל את סיכוני הצמיחה למשק ותגדיל את הסבירות להורדות ריבית נוספות. אנו בטוחים שהפד יוריד את הריבית עוד יותר בפגישתו בדצמבר ושלוש פעמים נוספות ב-2025, בהתאם לתחזית שלנו".